Lukijalta: Linjastouudistus on aina monen tekijän summa

Pirjo Lammi otti kantaa Fölin tulevaan runkolinjastouudistukseen mielipidekirjoituksessaan (TS 13.6.). Kritiikkiä sai sekä itse uudistus, että erityisesti Uittamolla 6.6. järjestetty keskustelutilaisuus.

Kirjoituksessa annetaan ymmärtää, että uittamolaisille ei olisi annettu vaikutusmahdollisuuksia suunnitteluvaiheessa. Uittamon alueella pidettiin suunnittelun aikana asukastilaisuus, johon osallistui myös paljon samoja ihmisiä kuin tällä kertaa. Lisäksi kommentteja saatiin paljon myös sähköisesti.

Ja palaute myös huomioitiin. Uittamolla linja siirrettiin palautteen perusteella kulkemaan Rusthollinkatua, jonka lisäksi kehärunkolinja päädyttiin esittämään laajempana versiona.

On tietysti hyvin yksilöllistä, kuinka uudet linjat palvelevat jokaisen liikkumistarpeita. On kuitenkin liioiteltua sanoa, että ”tulee Ispoisten-Uittamon alueen joukkoliikenteen toimivuus heikkenemään varsin oleellisesti”.

Uittamon alueelta on tulevaisuudessakin yhteydet sekä Puropellon kouluun, että Vähä-Heikkilän kouluun. Terveyskeskukseenkin pääsee bussilla helposti. Yksi Uittamon linjoista kulkee Itäiselle Pitkäkadulle, josta on noin 300 metrin matka terveyskeskukseen. Niille, jotka eivät ole halukkaita tätä matkaa kävelemään, löytyy vaihtoehtona palvelulinja, joka kurvaa vanhaan malliin Kunnallissairaalantielle.

Yhtenä nopeana ja jalkoja säästävänä vaihtoehtona on myös nouseminen minkä vain bussin kyytiin Uittamon alueella, matkustaminen linjan 18 varteen, ja hyppääminen bussiin, joka kulkee Kunnallissairaalantietä.

Runkolinjastouudistuksessa on huomioitu kaikki ikä- ja käyttäjäryhmät. Uittamon alueella joukkoliikenne lisääntyy merkittävästi, kun uudistus toteutuu. Arkipäivien vuorotarjonta kaksinkertaistuu, lauantaipäivien vuoromäärä nelinkertaistuu ja pyhäpäivien vuoromäärä kuusinkertaistuu.

Uudistus parantaa erityisesti poikittaisyhteyksiä, ja matkustaminen Uittamolta helpottuu merkittävästi esimerkiksi Skanssiin ja Kupittaalle.

Näin suuri linjastouudistus on aina monen tekijän summa. Bussit kulkevat vuodessa 20 miljoonaa kilometriä, ja matkan varrella ajetaan aika monta kertaa Föli-alueen 4 000 pysäkin ohitse. Onkin itsestään selvää, että joukkoliikennejärjestelmässä joudutaan tekemään kompromisseja. Kun ojennetaan käsi johonkin suuntaan, käännetään samalla selkä toiseen suuntaan.

Fölin velvollisuus on pitää huoli siitä, että katse muistetaan kääntää jokaisen suuntaan, ja ohjata joukkoliikenne oikeaan suuntaan niin, että se palvelee mahdollisimman hyvin kaupunkiseudun asukkaita. Tästä syystä näitä keskustelutilaisuuksiakin järjestään.

Lauri Jorasmaa

suunnittelupäällikkö

Föli

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.