Lukijalta: Biopolttoaineet eivät ole metsäkadon syy

Elias Huuhtanen kirjoittaa Turun Sanomien puheenvuorossa 31.5. ”biopolttoainekuplasta”.

Huuhtanen referoi Talouselämän ja Iltalehden juttuja siitä, että jätteistä ja tähteistä valmistettu uusiutuva diesel tuottaa jopa 90 prosenttia pienemmät päästöt koko elinkaarensa aikana fossiiliseen dieseliin verrattuna. Hän kokee kuitenkin ongelmalliseksi palmuöljyn rasvahappotisleen (PFAD) käytön uusiutuvien polttoaineiden raaka-aineena.

Neste haluaa korjata kirjoituksessa esitettyjä väitteitä PFAD:n alkuperästä sekä sen käytön seurauksista.

Neste on sitoutunut käyttämään uusiutuvan dieselin valmistuksessa vain vastuullisesti tuotettuja raaka-aineita, joista noin 80 prosenttia on erilaisia jätteitä ja tähteitä.

PFAD on yksi raaka-aine kymmenen muun Nesteen käyttämän uusiutuvan raaka-aineen joukossa. Se on syömäkelvoton prosessitähde, jota syntyy väistämättä, kun palmuöljyä jalostetaan elintarviketeollisuuden käyttöön.

PFAD:ta syntyy palmuöljyn jalostuksessa noin 3,5–5 prosenttia. Koska se on halvempaa kuin päätuote, syötäväksi kelpaava palmuöljy, PFAD:n syntymistä yritetään välttää.

Täten PFAD ei ole myöskään syy metsäkatoon. Yhtään öljypalmua ei istuteta PFAD:n takia.

Kaikki Nesteen palmuöljyn toimittajat sitoutuivat jo vuonna 2015 noudattamaan metsäkadon torjuntaan tähtääviä käytäntöjä omassa toiminnassaan sekä edellyttämään samaa myös käyttämiltään alihankkijoilta.

Elintarviketeollisuuden palmuöljyn tarve on suuri, ja tämän seurauksena syntyy myös ei-toivottua tähdettä.

Kiertotalousajattelun ydintä on hyödyntää tällaista raaka-ainetta.

Biopolttoaineiden kestävyydestä on tärkeää käydä keskustelua, ja Neste haluaa jatkossakin olla siinä mukana.

Biopolttoaineiden käyttö on yksi tärkeä keino vähentää liikenteen päästöjä ja torjua ilmastonmuutosta tässä ja nyt.

Ilkka Räsänen

Nesteen yhteiskunta-

suhdejohtaja

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.