Lukijalta: Autolauttojen laiturit ja terminaali sopivat Pansion satamaan

Nyt, kun Linnakaupunkia rakennetaan ja kohta on viimeisetkin pusikkotontit raivattu Kakolanmäen ja Turun linnan väliltä, mikä mahtaa olla "linjalaivojen" kohtalo? Saavatko ne jatkaa rantautumista vanhassa paikassaan, vai siirretäänkö paatit esimerkiksi Pansioon?

Kun matkasin laivalla 1965 ensi kertoja Tukholmaan, päästiin laivalla suoraan Slussenin rantaan, aivan kuninkaanlinnan alapuolelle, keskelle vanhaa kaupunkia. Siitä oli lyhyt kävelymatka kaupungille ja rautatieasemalle.

Suomalaiselle tungos oli kauhea ja liikenne vasemmanpuoleista ja vilkasta. Joten oli onni, ettei silloin omistanut autoa.

Turusta noustiin laivaan melkein samoilta jalansijoilta kuin tänäänkin. Linnan ympäristö oli melkein asumatonta ja täynnä vanhoja tehdaskiinteistöjä ja makasiineja.

Ruotsin päässä tilanne muuttui, kun nykyisen kuninkaan äiti, prinsessa Sibylla kyllästyi laivojen savuihin ja sanoi, että nyt savujen haistelu saa riittää ja vaati, että laivat on siirrettävä kauemmas linnasta.

Silloisten laivojen käyttämä polttoaine tuotti laivan savupiipuista sankan savupilven aluksen lähtiessä ja ollessa rannassa. Sibyllan havaintojen mukaan rannan puoleiset linnan ikkunat täytyi pestä usein, jos tuuli toi piipun tuotteita linnaan ja kaupunkiin päin.

Laivaterminaali siirrettiin Wärtanille, kivihiili- ja öljysataman puolelle, ja sinne tehtiin hieno terminaali.

Kukaan ei enää muista, miksi matkustajalaivasatama aikanaan siirrettiin. Hyvä näin, koska pääosa matkustajista jatkaa matkaansa Tukholman läpi muualle Ruotsiin eikä jää Tukholmaan.

Olen kuullut, että Turussa on suunniteltu Vikingin laivojen lastauslaitureita siirettäväksi länteen päin ja että molemmat laivayhtiöt alkaisivat käyttää rakennettavaksi suunniteltua uutta terminaalia, siis huomattavan lähellä Ruissalon rantaa. Junavaunut uudelle alueelle tulisivat Pahaniemen sillan alta, mistä nytkin tulee junia rahtisatamaan.

Kun linnan ympäristöä autonajoramppeineen uusitaan ja revitään sekä valmista terminaalitoimintaa rustataan uuteen uskoon, ainakin Viking Linen liikenne joutuu siirtymään länsisataman uuteen petipaikkaan, siis noin 200 metriä. Ja vot kaikki olisi hyvin.

Yhteisterminaalin kustannusten on arvioitu olevan noin 45 miljoonaa euroa.

Eiköhän olisi Turussakin aika siirtyä eteenpäin ja siirtää molempien laivayhtiöiden laiturit Pansion satamaan, jossa on nykyisin vain vähän rahtiliikennettä. Junaratakin on valmiina Pansion satamaan.

Laivat voittaisivat viimeiset minuutit, joiden ajan täytyy hiljentää vauhtia, kun tullaan Ruissalon ja Hirvensalon väliseen ränniin. Aallonmurtajan rakentamiselle Airiston myrskyjä varten ja väyläosaamiselle, jos sellaisia tarvitaan, osaajia löytyy Turun Ruissalosta. Näyttöä tästä löytyy ulkomaita myöten.

Pansion rannasta on hyvät yhteydet ohikulkutielle sekä pohjoiseen Tampereelle ja Helsinkiin päin. Rekkaralli, joka nyt seilaa kaupungilla ja hortoilevat turistit omine autoineen ovat helposti johdettavissa ohikulkutieltä Pansion rantaan. Uusi yhteinen terminaali ja tullirakennus ramppeineen täytynee rakentaa.

Pääosa laivojen matkaajista tulee eri puolilta laajaa valtakuntaa. Lisäksi on vielä ulkomaan kasvava turismi, joka kulkee paljolti busseilla, mutta ainakin Venäjän turistit kulkevat usein omilla autoillaan. Turkulaisia on reissaajissa vain pieni osa, ja kaikki osaavat Pansioon Föli-busseilla.

Entinen satama-allas linnan edustalla voisi jäädä huviveneiden ja regattojen käyttöön. Sieltä turistit pääsevät kävellenkin Forum Marinumiin tai Fölillä nauttimaan Kauppatorin valmistuttua sen palveluista.

Turun linnan ympäristöön jäisi tilaa uutta historiallista museota varten ja sinne voitaisiin siirtää muita historian kannalta arvokkaita rakennuksia.

Jos matkustajalauttojen satama täytyy siirtää, niin siirretään sitten kunnolla, ettei sama tule eteen parin vuosikymmenen kuluttua. Uudet asunnot Portsasta Patterihakaan ja Herttuankulma Rettigin tupakkatehtaan ympärillä lisäävät asukkaita niin paljon, että säännöllinen laivoihin kulkeminen rasittaisi turhaan asukkaita.

Jos Sibylla sai Tukholmassa yksin paatit siirrettyä jo 1970-luvulla toiselle puolelle kaupunkia, lienee se helpompaa järjestää Turussa ilman prinsessaakin.

Arno Kasvi

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (4)

Vastaa
Kimmo Ikonen
Kimmo Pansiosta
Lapsuuteni ja nuoruuteni Pansiossa oli ainakin kaksi satamaa, öljysatama ja sotasatama. Edellisessä kävimme joskus katselemassa paikkoja ja laivoja, samalla saimme kosketusta kansainvälisyyteen ja muunkielisiin ihmisiin. Saattoi joku koltiainen ostaa jopa Gaulloise-savukkeita,mitkä olivat tosin karmean vahvoja eivätkä nousseet suosioon.
Sotasatama oli mielenkiintoisempi paikka, mutta ei sinne niin vain menty. Pansionlahdella liikuttiin kaikenlaisilla "kikluilla", soutuveneillä, ruuhilla ja joskus jopa kajakilla. Siellä pääsi joskus näkemään millaisilla aluksilla laivasto silloin liikkui. Iso aallonmurtaja on jäänyt mieleen. Sitäkin käytiin toisinaan kävelemässä silkasta liikunnan riemusta ja uteliaisuudesta. Laivateollisuuden ja Valmetin telakoilla oli jonkinlaiset satamalaiturit omiin tarkoituksiinsa. Lapsuusvuosien suurimpia nähtävyyksiä olivat Valmetin telakan valmistamien alusten vesillelaskut, joista tieto kulki hyvin, koska niin monen isät olivat niitä tekemässä. Muutenkin elettiin meillä "Hölmölässä" paljolti tehtaanpillin mukaan, koska kotipihalle hyvin kuului, milloin työt alkavat, taukoavat, taas jatkuvat ja kultakin päivältä päättyvät.
Kyllä Pansioon satamia mahtuu ja sopii tulla. Laivaliikenne on Turulle ja maakunnalle sekä koko Suomelle elintärkeää. Matkustajalaivaliikenne sopii hyvin Pansioon, joten minunkin mielestäni autolauttojen laiturit ja terminaali voidaan sinne rakentaa. Navigare necesse est!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Paavo Manninen
Paavo Manninen
Ei matkustajasatamaa kannata mihinkään tehdasalueelle siirtää. Nykyinen paikka on hyvä ja takuulla mielenkiintoinen satunnaiselle matkaajalle. Turun maamerkki, Turun Linna on siinä tervehtimässä tulijaa.

Muutoksessa huolettaa Turun Linnan näkyvyys, siis joelle ja uuteen satamaan. Sitä näkymää ei saa peittää millään museolla tms, niinkuin annettiin ymmärtää artikkelissa uudesta museosta. Tilaa riittää kyllä siellä maan puolella.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kommentti
Vast: Paavo Manninen
Mannisen kanssa voimme miettiä tulevaisuutta menneisyyyden taustaa vastaan. Enää eivät laivat aja jokea Halisiin. Entä 40 vuoden kuluttua? Vieläkö rassataan Pukinsalmen rantoja sekin aika? Entä sitten, olisiko nyt hetki tehdä uusi terminaalialue Pohjoissalmen puolelle ja aloittaa seuraava vaihe matkustajien liikkumisessa. Tehdä uudella ajatuksella alue, jolla olisi riittävästi tilaa toimia, eikä toiminnalla olisi suurta häiriötä asutukselle. Maaliikenteelle hyvät yhteydet ovat jo valmiina. Nykyisten terminaalien alueen voi jättää pienemmille aluksille ja osittain jopa huviveneille. Suuret "kaljalaivat" ja rekat eivät erityisemmin kunnioita linnan aluetta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
TJii
Voi kunpa..
Oikein hyvä ehdotus. Kunpa vaan kaupunki tarttuisi tähän. Vähin mitä voisivat tehdä, olisi selvittää, kuinka paljon matkustajista ja autoista lähtee/saapuuTurun keskustasta tai ylipäänsä Turusta. Selvää on, kuten Kasvi toteaa, että raskas liikenne kulkisi nykysuunnitelmin isoja asuinalueita häiriten niiden läpi.

Kovin harvassa paikassa lentoasema on niin lähellä keskustaa kuin olisi Pansion satama.

Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »