Lukijalta: Ohittajat viis veisaavat turvaväleistä

Minä olen se, joka ajan moottoritiellä runsasta satasta, vaikka sataakahtakymmentäkin voisin ajaa.

Vuosia olen ollut tosi närkästynyt moottoriteillä, koska ohittajat koukkaavat eteeni aivan liian aikaisin. Kaksikymmentä metriäkin tuntuu olevan joillekin ohittajille riittävän turvallinen väli palata eteeni. Sitä lyhyempiäkin koukkauksia on tullut kohdattua, ja usein.

Tavat eivät muutu, eivät silläkään, että vilautan pitkiä näille teiden koukkaajille.

Miksi pitää palata aivan liian nopeasti, kun moottoritie jatkuu ja jatkuu?

Sateisella säällä ärsyttää aivan erityisesti, koska silloin rapakin roiskuu.

Sitäkin olen miettinyt, että vaivaako ohittajia epäilys dementiastaan, ettei myöhemmin enää ollenkaan muistaisi palata oikealle kaistalle.

Reilu viikko sitten oli uutinen bussikuskin kauhistelusta Oulussa tapahtuneista ketjukolareista, kun keli huononi nopeasti. Siinä yhteydessä oli aiheellista muistutusta turvavälistä.

Turvavälin nyrkkisääntö on siis se, että sen pitäisi olla (edes) nopeuden verran metreissä. Moottoriteillä tämä turvaväli toteutuu ohittajilla todella harvoin.

Poliisien ajotapavalvontaa voisi kohdistaa ohittajien holtittomuuteen. Moottoriteillä on tilaa ohituskaistalla jatkaa ohittamista muutama sekunti pitempään. Muuttakaa siis ohittamisissa ajokulttuurianne.

Minä osoitan ohittamiseni käyttämällä suuntavilkkua koko ohituksen ajan, mutta eikö siihen väliin joku aina koukkaa, vaikka vilkulla osoitan ohitukseni olevan vielä kesken.

Olen pitänyt mielessä ja noudatan sitäkin 1976 Teekkarien autokoulussa saamaani ajotapaopetusta, että taustapeilistä pitää näkyä ohittamani auto kokonaan, ennen kuin voin palata omalle kaistalleni.

Mutta nyt tulee ajotapakulttuuriin haastavin muutostarve- ja suunta. Kaksikaistaisella tiellä ohittaminen vain silloin, kun ohittaja voi jättää ohittamansa auton eteen riittävän turvavälin. Pääsääntöisessä maantieajossa siis 80 tai 100 metriä.

Älä ohita, jos et voi taata turvaväliä!

Poliisi ei saisi liiaksi sallia takapuskurissa roikkuvia ohituksen odottajia. Ne jos ketkä vaarantavat turvallisuutta.

Kaikista kyvyttömistä ohittajista huolimatta riittävän turvallista tai jopa sitä parempaa autoilukesää kaikille.

Tapio Pastila

Mynämäki

17 000 työajoa ja 23 000 omaksi iloksi vuodessa

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.