Lukijalta: Joustavaa yhteistyötä tarvitaan silloin, kun asiakas ei selviä ongelmistaan omin voimin

Turun Sanomat kirjoitti 22.5. Kelan ja kunnan yhteistyöstä vaikeimmassa asemassa olevien asiakkaiden palvelemisessa. Talentian puheenjohtaja Tero Ristimäki vastusti Kelan pääjohtajan ja etuusjohtajan ehdottamaa lainmuutosta, jonka mukaan sosiaalityöntekijä tai Kela voisi hakea asiakkaan puolesta ensisijaiset etuudet, jos asiakas ei itse pysty niitä hakemaan.

Nykyisen lainsäädännön mukaan etuushakemukset laittaa vireille asiakas itse tai hänen valtuuttamansa henkilö. Suurin osa Kelan asiakkaista kykenee asioimaan joko itsenäisesti verkossa tai asiakaspalvelun tukemana, mutta suurimmat haasteet liittyvät vaikeimmassa tilanteessa olevien asiakkaiden tukemiseen. Heitä on hyvin pieni osuus asiakaskunnasta.

Kelan etuuksien lisäksi nämä asiakkaat tarvitsevat usein myös kunnan sosiaalihuollon palveluja. Kelan ja kunnan välille on rakennettu ja rakennetaan aktiivisesti toimivaa yhteistyötä, jotta vaikeimmassa tilanteessa olevat asiakkaat saisivat tarvitsemansa tuen.

Vaikeimmassa tilanteessa olevien asiakkaiden ensisijaisia etuuksia ovat usein asumistuki ja työttömyysturva.

Asiakas, jolla on ongelmia ja jonka voimavarat ovat vähissä, ei välttämättä kykene hakemaan hänelle kuuluvia etuuksia. Jos ensisijaisia etuuksia ei haeta, on asiakkaasta vaarassa tulla toimeentulotuen ja sosiaalipalvelujen pitkäaikainen saaja. Jos toimeentulo olisi varmistettu oikeilla tuilla, ei asiakkaan tarvitsisi ehkä hakea lainkaan toimeentulotukea.

Asiakkaan lisäksi ensisijaisten etuuksien hakemisen varmistaminen vaikuttaisi sosiaaliturvan rahoitukseen, koska eri tukimuodot rahoitetaan eri lähteistä. Esimerkiksi perustoimeentulotuesta puolet rahoittavat kunnat ja puolet valtio.

Jotta asiakkaan tukitoimet saataisiin käyntiin ja hänen toimeentulonsa perusta kuntoon, tulisi asiakasta auttaa siellä, missä hänet kohdataan ja missä hän asioi.

Asiakkaiden tukeminen hakemusten tekemisessä ei ole sinänsä uusi asia. Tarkoitus ei ole tehdä viranomaisesta asiakkaan asiamiestä. Joskus tarvitaan kuitenkin asiantuntijan apua oikealla hetkellä, jotta asiat lähtevät kehittymään parempaan suuntaan.

Yhdessä toimimalla voimme tehdä enemmän.

Anne Neimala

etuusjohtaja

Kela

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.