Lukijalta: On poliittinen päätös, mihin rahat Turussa pannaan

Turun vanhustenhuollon tila ongelmineen on ollut pitkään puheenaiheena. Viimeksi se on ollut valtakunnallisessa julkisuudessa A-studiossa ja muun muassa Turun Sanomien sivuilla isoina artikkeleina.

Kun syitä ongelmiin on selvitetty, ovat suurimmat syyt henkilökunnan liian pieni määrä, alati kasvava hoitoa tarvitsevien monisairaiden vanhusten määrä, kasvava muistisairaiden määrä ja muun muassa kesäajalle oleva noin 200 lomasijaisen pula.

Lisäksi on kerrottu, miten päivittäin on ollut jopa 40–60 sijaisen pula. Ei voi kuin ihmetellä, mikä on silloin hoidon laatu ja ennen muuta hoitajien jaksamisen ongelmat, kun päivittäin on puute kymmenistä työntekijöistä.

Tuore uutinen kertoo myös sen, miten niin sanotuissa 10-kunnissa, joihin Turkukin kuuluu, on erityisesti sairaslomien määrä kasvanut huomattavasti sosiaali- ja terveydenhuollon hoitohenkilökunnalla. Jatkuva liian pieni työntekijämäärä, joka johtaa hyvin usein tuplavuoroihin kun seuraavaa työntekijää ei olekaan, on syynä työntekijöiden uupumiseen niin henkisesti kuin fyysisesti.

Kun Turussa oli paljastunut, että kaupunki maksaa kaikkia lähikuntia selvästi pienempää palkkaa, on kaupungille esitetty tilanteen korjaamista ja hoitajien palkan nostamista.

Parin päivän sisällä Riitta Liuksa antoi vastauksen esitykseen. Sen mukaan kaupungilla ei ole varaa, sillä kyseinen palkankorotus merkitsisi budjettiin miljoonissa laskettavaa lisätarvetta. Siksi siis ei voida korjata asiaa, kun kaupungilla ei ole rahaa.

Liuksa myös vetosi, että palkankorotus olisi sopijaosapuolten sovittava asia (ay+työnantajat). Niin ei ole, vaan kunnalla on itsenäinen oikeus nostaa palkkaa – aivan kuten naapurikunnat  ovat tehneet. 

Mutta todellisuudessa rahaa on!

Kaupunginhallitus päätti äänestyksellä 13.5., että Logomosillan hintaa voidaan korottaa miljoonasummalla. Funikulaariin on kaupunki lisännyt miljoonan toisensa perään. Vasta muutama vuosi sitten kaupunki teki merkillisen urakkasopimuksen kaupunginteatterin remonttiin liittyen, jossa ns. ryntäyssopimuksella kaupungin osalle kustannusten nousu urakkafirman hyödyksi oli huomattava.

Torimontun osalta kaupungille lankeavaa laskua ei kukaan osaa vielä edes ennakoida, vaikka monttu painuu viikko viikolta.

Missään ei ole kerrottu myöskään sen kaupan hintaa, kun kaupunki osti Hannunniitusta pari vuosikymmentä vanhan ns. Hilan betonibunkkerin ja alkoi siitä kustantaa ja rakentaa hoivakotia alkutekijöistä alkaen.

Missä on se raha, joka tuli kaupungin kassaan, kun se teki päätöksen myydä keskeiset sosiaali- ja terveydenhuollon kiinteistöt?

Mikset raha riitä vanhustenhuoltoon? Ammatillisesti pätevän hoitohenkilökunnan lisäämiseen, ja jotta edellinen toteutuisi, palkkojen nostamiseen.

Entä paljonko kaupunki maksaa yksityisille hoivayrityksille?

Kaija Kiessling

Turun Työväen eläkeläiset

Turun vanhustyön neuvottelukunnan pj.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (12)

Vastaa
Arvo Valinta
Rahan käyttö
Aloitus kirjoitus on todella hyvä ja asia pitoinen.Valvovan viranomaisen pitäisi langettaa laiminlyönneistä niin mittavat uhkasakot että olisi pakko miettiä asioita uudelleen.Turussa on päättäjillä ollut jo pitkään tyylinä tuhlata rahaa kaikenlaiseen ei niin välttämättömään peruspalveluiden hinnalla.Onko esimerkiksi tulevilla joukkoliikenteen muutoksilla ja lisäyksillä todellista tarvetta?Toimiva joukkoliikenne on laajojen työmatka ja koululaisten normi aikana ja kohtuullisilla vuoroväleillä toteutettua palvelua.Tyhjien penkkien kuljetusta uusilla huippumoderneilla busseilla vuorokauden ympäri ei ole taloudellisesti järkevää.Kun nyt föli organisaatio markkinoi vanhuksillekin fölipyöriä niin miksi bussien pitäisi kuskata marginaalisesti pientä joukkoa yöaikaan?Monta kallista turhaketta kustannetaan kaupungin varoista mutta peruspalvelut eivät rahoitusta saa.Muutama vuosikymmen sitten kun katseli katukuvaa niin talvisia hiekoitus sepeleitä ei jalkakäytävillä ja kaduilla ollut enää kesällä.Onko tämäkin sen rahan puute kun ei ole aikaa tai työtä ei ole tilattu?Turun kaupungin sisäinen ilmapiiri on tulehtunut päättäjien osalta ja sen oireet näkyy päätöksissä ja kaupungin katukuvassa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Arvottaja
Vast: Rahan kyttö
Arve se jatkaa tutulla kokoomuksen linjalla jossa peruspalveluista viis kunhan saadaan jättihankkeita käyntiin. Kokoomuslaiselta turha odottaa inhimillisyyttä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Populismiin kyllästynyt
Omaa asiaa ei edistetä ottamalla muilta pois
Ongelmahan on kansallinen, mutta syyksi tässä luetellaan mm. Funikulaari. Sotii omaa asiaa vastaan, jos ei etsi ratkaisua, vaan keskittyy syyttämään muita. Samalla periaatteellahan persutkin toimivat. Kaikki sosialiset ongelmat voitaisiin korjata, jos pakolaiset heitettäisiin ulos maasta. Kyllä varmaan homekoulutkin saataisiin kunnostettua, jos bussit myytäisiin ja joukkoliikenne lakkautettaisiin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Alumni
Investoinnit ja juksevat kulut.
Osalle ihmisistä se ei tunnu menevän kaaliin lainkaan että mikä ero on investoinneilla ja muulla kulutksella. Investoiteinhin ei todennäköisesti ole rahaa mutta siihen otetaan lainaa. Ylensä investointi joko alkaa tuottaa rahaa tai säästää sitä entiseen tilanteeseen verrattuna. Kertaluontoinen miljoonavelka voidaan nostaa yksittäiseen hankintaan muttei joka vuosi juokseviin palkkakuluihin.
On valitettavaa että kaupunki maksaa matalampaa palkkaa kuin muut kaupungit. Sitä rahaa ei voida kuitenkaan silloista tai funikulaarista ottaa. Sitten ei vain saada kumpaakaan. Turku tarvitsee nvestointeja jotta se houkuttelisi lisää yrityksiä ja asukkaita ja siten saisi taloutensa parempaan jamaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Juorupeili
Vast: Investoinnit ja juksevat kulut.
Ihan vaan uteliaisuudesta kysyisin, mikä on funikulaarin laskettu takaisinmaksuaika?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mjaa
Vast: Investoinnit ja juksevat kulut.
Kai se funikulaari kymmenen vuoden päästä suljetaan ja puretaan liian vähäisen käytön vuoksi, noin arviolta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Heippa vanhukset
Vast: Investoinnit ja juksevat kulut.
Miten funikulaari ja Logomon silta alkavat tuottaa? Mitä ne säästävät? Ihmisten jalkoja? Investointeja kankkulan kaivoon.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Kertaostos vai tusinakrääsää
Vast: Investoinnit ja juksevat kulut.
Tarkkoja laskelmia tuskin on tehtykään, mutta kyllä sen tyhmempikin tajuaa, että on se halvempaa kuin bussilinjan vetäminen kakolaan. Funikulaari ostetaan vain kerran ja siinä se pysyy. Busseja romutetaan kymmenenvuoden välein, niin sekin vaikuttaa säästöihin pitkällä tähtäimellä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Makeat naurut
Vast: Vast: Investoinnit ja juksevat kulut.
Luuletko että kakolan kroisokset laskeutuvat maan pinnalle Linnankadulle ja jatkavat matkaansa bussilla?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Turussa sote syö jo yli 60% kaikista menoista
Vast: Investoinnit ja juoksevat kulut.
Funikulaari korvaa joukkoliikenteen kokonaiseen kaupunginosaan, minkä vuotuinen kustannus ilman bussikaluston uusimista olisi n. 400 000 euroa.

Kymmenessä vuodessa ilman funikulaaria siis jouduttaisiin käyttämään 4 000 000 euroa ilman, että mitään jäisi tuosta investoinnista näkyviin ja jälkipolvillekin käytettäväksi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kukkulalla
Vast: Vast: Investoinnit ja juoksevat kulut.
Miksi sinne Kakolaan olisi joukkoliikennettä tarvinnut toimittaa? Asuntojen arvonkohotuksen vuoksi? Kaupungissa on monta saman kokoista aluetta, josta ei ole föliliikennettä.

Ja se fölikulaari on kuukauden päästä pois käytöstä ilkivallan vuoksi...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ajatuksena ihminen
Arvovalinta
Moni kertoo sijoitusten tuottavan. Toki. Yksi mutta tuosta löytyy. Sijoittajakin vanhenee saattaen tarvita apua kotipalveluista, eikä sijoitus funikulaareihin silloin auta pätkääkään. Kotipalvelutyöntekijä auttaisi, muttei ole varaa palkata.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »