Lukijalta: Raitiotie on Turun kasvun ja työllisyyden tae

Turulla ja turkulaisilla on edessään kohtalon ajat. Kaupunki päättää pian, rakennetaanko Turkuun raitiotie, eikö rakenneta vai siirretäänkö päätöstä eteenpäin.

Kehityksen junat kulkevat huimaa vauhtia meillä ja maailmalla, ja kovassa kyydissä on Turunkin syytä pysyä.

Turun raitiovaunuhanke ei ole pelkästään joukkoliikenteen tavanomaista kehittämistä, vaan erilainen, pysyvä ja tulevaisuuden ratkaisu.

Viime aikoina Suomessa on puhuttu kolmen suuralueen muotoutumisesta. Elinvoimaisimpia alueita olisivat Helsingin, Tampereen ja Turun seudut.

Suurkaupunkien sakkiin pääseminen ja siinä pysyminen edellyttävät Turulta oikeita ratkaisuja ja rohkeita investointeja.

Raitiotie on yksi kaupungin kehittymisen tekijä, mikä vaikuttaa myönteisesti myös Tunnin juna -hankkeeseen.

Sujuvien liikenneyhteyksien lisäksi raitiotie tarkoittaa muutakin isoa: asukasmäärän ja työpaikkojen kasvua, yritysten investointeja, rakentamista sekä kaupungin maailmanlaajuista vetovoimaisuutta. Juuri nyt Turulla on tilaisuus tulla oikeaksi suurkaupungiksi.

Raitiotiejärjestelmä kasvattaisi rakentamista jo miljardeilla, mikä toisi huomattavia verotuloja Turun rahakirstuun.

Pellervon taloudellisen tutkimuslaitoksen (PTT) tutkimuksen mukaan raitiotien rakentaminen lisää merkittävästi myös asuntorakentamista. Se merkitsisi esimerkiksi Varissuo-Raisio-linjan 333 miljoonan euron kustannusarvion perusteella noin 2 miljardin euron asuntorakennusurakkaa.

Koska asuntorakentamisen arvosta noin 45 % on veroja, saisi yhteiskunta rahansa lähes kolminkertaisena takaisin. Tämä tarkoittaisi noin 0,9 miljardin euron verotuloja pelkästään rakentamisen aikana.

Turun asukasmäärä on kasvanut 2010-luvulla tasaisesti. Jos kasvu jatkuu, vuonna 2050 turkulaisia on yli 50 000 nykyistä enemmän.

Nykymenolla asukasmäärän kasvu merkitsisi lisää busseja, ruuhkia, melua, päästöjä ja onnettomuusriskejä. Raitiotie tehostaisi katu- ja kaupunkitilan käyttöä ja parantaisi joukkoliikenneyhteyksiä.

Asuinrakennusten rakentaminen raitiotien reittien lähelle tiivistäisi ja eheyttäisi kaupunkirakennetta. Raitiotie on lisäksi ilmastoystävällisempi vaihtoehto.

Raitiotien imagollista merkitystä ei sovi epäillä – se tuo mielikuvan modernista, edistyksellisestä ja eurooppalaisesta kaupungista. Viime vuosikymmenten aikana raitiotiejärjestelmiä on rakennettu lukuisiin keskisuuriin eurooppalaisiin kaupunkeihin, eikä pelkästään joukkoliikenteen kehittymisen takia.

Esimerkiksi Reimsissä Ranskassa raitiotiejärjestelmällä haluttiin vähentää autoilua, lisätä jalkakäytäviä ja pyöräilyväyliä sekä aikaansaada viihtyisiä katuja. Reimsin malli olisi Turussakin voitto paitsi joukkoliikenteen kehittämiselle ja elinkeinoelämän kasvulle myös asukasviihtyisyydelle ja hiilineutraaliustavoitteen toteutumiselle.

Turun raitiotiehanke on investointi seuraavalle sukupolvelle. Sitä voisi verrata vaikka yliopistoon: vaatii ponnisteluja saada kaupunkiin, mutta toteutuessaan tuo elinkeinoelämälle, kilpailukyvylle ja imagolle aivan uudenlaista nostetta.

Haluammeko jatkaa entiseen malliin kasvavan liikenteen keskellä vai valitsemmeko ratkaisun, joka arvostaa myös tulevia sukupolvia? Sitä sopii jokaisen turkulaisen miettiä.

Juha Metsälä

hallituksen puheenjohtaja

Pohjola Rakennus Oy Suomi

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (50)

Vastaa
Maksa ite
Just
Pitäisi kyetä myöntämään ettei Suomessa ole yhtään suurkaupunkia ja aloittaa eläminenkin sen mukaan, emme tarvitse kiinteitä kiskoja koska kukaan ei tiedä miten tekniikka kehittyy lähitulevaisuudessa. Kiskot ovat äärimmäisen joustamattomia jonkin liikenne-esteen sattuessa ja niitähän sattuu (lumi,kolari, väärinpysäköity yms) Mikäli raiteita perustellaan nopeudella niin paljon nopeampi vaihtoehto on ilmarata joka ei todellakaan välitä edellämainituista häiriöistä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ilmakitaristi
Vast: Just
Ilmarata on vaihtoehdoista myös edullisin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
En halua asua suurkaupungissa
Vast: Just
Niin just. Taas kerran ympäripyöreä perustelematon lobbausyritys harvojen eduksi. Samoja kuvitelmia ja mielikuvia kuin kaupungin johdollakin. Ei näihin Turussa kukaan usko. Täällä tarvitaan toimintaa, eikä hymistelyä. Nykyisiin liikenteen isoihin ongelmiin linja Varissuolta Raisioon ei paljon auta. Varsinkaan kahdenkymmenen vuoden kuluttua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Eteenpäin
Vast: Just
Ei raitiotie ole vain suurkaupunkien liikennemuoto, juuri viikko sitten Ruotsin Lundissa (väkiluku 85 000) avattiin uusi ratikkalinjaus.

Tällä hetkellä Tampereen raitiotieallianssi on rakentamisessa yli puolivälin, aikataulussa ja budjetissa. Kesäkuussa Helsinki ja Espoo aloittavat Raide-Jokerin rakentamisen ruuhkauruneen bussilinja 550:n tilalle. Reittien varrella näkee jo nyt täydennysrakentamista ja vanhojen asuntojen kunnostuksia, kun niiden saavutettavuus paranee.

Ratikat ovat myös esteettömiä, kun pysäkillä ei ole kynnystä sisään tullessa. Joustavuus sen sijaan on bussien heikkous, kun oma tuttu linja voidaan kaupungin päätöksellä siirtää kulkemaan muualta, se tuskin ilahduttaa vanhempaa väkeä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Turussa taaksepäin
Vast: Just
"Eteenpäin", Lundissa jo yhdellä vaivaisella lijalla pääsee jokapaikasta jokapaikkaan. Yksi veto kaupungin läpi ja kaikki asioitava on kilometrin sisällä. Turha verrata Turun "torsoon".
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Valitan koska olen turusta
Vast: Just
Nimeenomaan. Lundissa pärjätään vähemmällä, koska se on pienempi. Turku on isompi ja se vaatii myös isommat panokset. Ketä tästä voi olla erimieltä? Onko lundilla sitten suurkaupunkimaisemmat tarpeet kuin turulla? Jos pienemmässä mittakaavassa ratikka on hyvä ja ratkaisu, niin turkulaisilla ei ole mitään syytä vedota silloin Turun kokoon. Ja jos luitte mielipiteen, niin kummastuttaa, etteivät kertyvät veroeurot juurikaan paina mieltä. Kunhan vaan vastustetaan, niin kuin Turussa aina.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
JokuMuu
Vast: Just
Eteenpäin kirjoitti: "Tällä hetkellä Tampereen raitiotieallianssi on rakentamisessa yli puolivälin, aikataulussa ja budjetissa"

Kun Tampereen valtuusto hyväksyi raitiotien suunnittelun aloittamisen, oli sen hintakatto 250 miljoonaa. Kun rakentaminen 2016 hyväksyttiin, oli kustannusarvio 283 miljoonaa, josta ykkösvaihe 219 miljoonaa. Viime syksynä ykkösvaiheen hinnaksi arvioitiin 245 miljoonaa. Nyt huhtikuussa tuli lisäkuluja 15 - 20 miljoonaa linja-autoasemalle tehtävästä koukkauksesta. Siinä sitä budjetissa pysymistä.

Entäpä Raidejokeri? Sen hinta on noussut alkuperäisestä 288 miljoonan arviosta 386 miljoonaan eli 34 prosenttia. Varmaanki reittien varren asuntojen saavutettavuus paranee. Samoin hinnat, jos katsoo rakentajan tai myyjän kannalta. Asuntojen ostajat eivät ehkä niin kovasti ilahdu arvioidusta 10 prosentin noususta.

Samoin kävisi täälläkin, raiteen varteen rakentaja saisi "ansiotonta" lisää 20 - 30 000 €/asunto. Kiva siivu esim. tuhannesta asunnosta. En oikein usko, että ne tuhat asuntoa jäisivät rakentamatta, jos raitsikkaa ei tulisi. Työn perässä ihmiset muuttavat, eivät raitsikkalinjojen.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Antero
Vast: Just
Jokainen asiaan tutustunut tietää että Lundissa raitiotie palvelee rautatieaseman ja teollisuuskeskittymän väliä, jossa matkustajakanta oli valmiina ennen raitiotietä ja raitiotielle oli näin tilaus.

Fanaatikot nostavat Lundin esille väkiluvun kautta vaikka sillä ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Suuri osa käyttäjistä on muita kuin Lundilaisia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
A.S.
Liioittelua
Kirjoittajalla tietysti oma lehmä ojassa rakentamisen suhteen.

Kerrottakoon lukijoille että rakentaminen ja sitä seuraavat verotulot toteutuvat ilman 500 miljoonan ratikkakokonaisuutta. On tutkittu että busseissa on kapasiteettia jäljellä, kyse on vain suunnittelusta ja optimoinnista.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Turre
Vast: Liioittelua
Saisiko viitteitä näihin selvityksiin ja tutkimuksiin mihin viittaat, etenkin kun ovat ristiriidassa kaupungin omien kanssa. ”On tutkittu” ei vaan nyt riitä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastustusta vastustamisen vuoksi
Vast: Liioittelua
Ratikan kustannusarvio on kyllä n. 300 miljoonaa, jossa on jo riskivaraus mukana, ja valtio kattaa 30% kuluista = investointi Turun seudulle.

Bussit tulevat täyteen viimeistään 10 vuoden päästä kun Itäharjun ja Kupittaan rakentaminen on täynnä. Toki vuoroja voi lisätä, mutta kalliiksi tulee kaupungille uusia bussit n. 8 vuoden välein vs raitiovaunun käyttöikä 40v. Lisäksi kuka haluaa asua kaupungissa, jonka keskustassa odottaa joka aamu ja iltapäivä ketjuuntunut bussiralli?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Et usko itsekään
Vast: Liioittelua
"Ratikan kustannusarvio on kyllä n. 300 miljoonaa, jossa on jo riskivaraus mukana, ja valtio kattaa 30% kuluista = investointi Turun seudulle."

Tuohon et usko itsekään. Vaikka toisaalta uskohan ei perustu tosiasioihin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
A.S.
Vast: Liioittelua
300 miljoonaan ei ole laskettu kalustoa (200 Me).

Bussit suuntaavat keskustaan siltä osin kun se on tarpeellista. Suurin osa ihmisistä matkustaa kuitenkin sieltä pois.

Toki ruuhkavuoroille saadaan matkustajia riittävästi jos ne pakotetaan käyttämään kyseistä linjaa karsimalla muu tarjonta pois. 80 % ajasta liikennöidään silloinkin kalliita kilometrejä kun täyttöaste huitelee keskimäärin 20 % tietämillä (samanaikaisesti 45 matkustajaa kyydissä linjan päästä päähän.)
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastustusta vastustamisen vuoksi
Vast: Liioittelua
Jos A.S. yhtään viitsit tutustua suunnitelmiin niin huomaat että kaluston osuus on alle 50 miljoonaa ja sisältyy kustannusarvioon.

Superbussilobbareita voitte kiittää 15% riskivarauksesta jolla saatiin ratikkavaihtoehdon kustannukset näyttämään suurilta, ei pitäisi budjetin paljoa paukkua yli. Jos siis Turku seuraa Tampereen esimerkkiä ja toteuttaa hankkeen allianssimallilla, jossa rakennuttajat sitoutetaan kustannuksissa pysymiseen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
JokuMuu
Vast: Liioittelua
"Vastustusta vastustamisen vuoksi" kirjoitti 12:29 ja 18:26

Tässä sinulle tietoja raportista Turun raitiotien yleissuunnitelman tarkennus (15.1.2019)

Ratikan rakentamiskustannukset (sivu 12) ovat 333 miljoonaa, lisäksi kalusto 49 miljoonaa eli ýhteensä 382 miljoonaa. Nuo kustannusarviot ovat vuodelta 2016, nykyinen arvio samoilla perusteilla olisi noin 400 miljoonaa.

Raitiovaunun käyttöikä on se mainitsemasi 40 vuotta, mutta superbussin 16 vuotta eli tuplaten mainitsemasi. Vilkkain liikennöintiväli on Varissuo - Kauppatori, huipputunnin kuormitus 500 matkustajaa. Vaikka se tuplaantuisi, pystyy sen hoitamaan 12 superbussilla (5 min vuoroväli).
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ammuu
Vast: Liioittelua
"Raitiovaunun käyttöikä on se mainitsemasi 40 vuotta, mutta superbussin 16 vuotta eli tuplaten mainitsemasi."

MIstäs nykäisit tämän 16 vuotta "superbussille" (haitaribussi) josta ei kenelläkään missään ole minkäänlaisia referenssitietoja? Siellä missä näitä nivelbusseja on ollut käytössä, kokemukset ovat huonoja ja bussit on poistettu kelvottomina käytöstä jo alle 10 vuoden käyttöajan jälkeen. Mikään ei ole kalliimpaa kuin hankkia kalustoa joka ei kestä käytössä eikä houkuttele yksityisautoilijoita vaihtamaan julkiseen. Yhden raitsikan käyttöajan aikana joudutaan nivelbussikalusto uusimaan 3 kertaan!
Halpaa kuin sikari...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
A.S.
Vast: Liioittelua
Trondheim kuitenkin valitsi superbussin kalliin raitiotien sijaan. Se on hyvin samankaltainen kaupunki kuin Turku. Toisin kuin esim. nauhamainen Bergen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
JokuMuu
Vast: Liioittelua
"Ammuu" kirjoitti 11:31: "MIstäs nykäisit tämän 16 vuotta "superbussille"?

Se on mainitsemassani raportissa Turun raitiotien yleissuunnitelman tarkennus (15.1.2019). Sähköisten superbussien käyttöiästä ei tietysti voi olla kokemusperäistä tietoa. Se on selvää, että raitiovaunut kestävät pitempään, mutta ovat ne myös paljon kalliimpia, puhumattakaan infrasta. Saman raportin mukaan raitiovaunun operointikustannus/päivä (kaluston kuoletus sisältyy) on reilut 30 % kalliimpaa kuin superbussilla. Vuositasolla liikennöinti raitiovaunulla on tällä suunnitellulla Varissuo - Raisio välillä 0,5 miljoonaa euroa halvempaa kuin superbussilla. Jos ratikan infra maksaa 200 miljoonaa enemmän, niin tuo vuosittainen "halpuus" kuoleentuu 400 vuodessa.

Kuinka moni kommentoija muuten on tuonkin Turun kaupungin teettämän raportin lukenut? Siitä näkee senkin, että jos toteutetaan 1. vaiheen (Varissuo - Raisio) lisäksi linjat Skanssin, Runosmäen, Hirvensalon ja Linnakaupungin linjat, maksaisi tämä ratikoilla 839 miljoonaa ja superbusseilla 419 miljoonaa. Toisin tulkiten superbusseilla saataisiin linjat Varissuolle, Raisioon, Runosmäkeen, Skanssiin ja Linnakaupungin halvemmalla kuin ratikka Varissuolle ja Raisioon.

Saisiko näkyviin listaa niistä kaupungeista, joista nivelbussit on poistettu?. Itselle tulee mieleeni tästä "lähistöltä" muutama paikka, joissa niitä on käytössä: Helsinki, Tukholma, Uppsala, Västerås, Enköping, Oslo, Trondheim. Amsterdamissa ja Eindhovenissa sähköisinä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Turre
Investointi
Hyvä kirjoitus. Juuri tästä on kysymys, investoinnista kaupungin kehittämiseen, joka tuottaa elinkaarensa aikana enemmän kuin maksaa.

Raition kannalla ovat lukemattomat omien alojensa korkeasti koulutetut ammattilaiset ja asiantuntijat. Raitiotien rakentamista tukevat myös kaikki kokemukset muista Turun kokoisista ja pienemmistäkin kaupungeista.

Eli mitä jos luotettaisiin niihin asiantuntijoihin ja ammattilaisiin ja unohdettaisiin mutuilu ja typerä populismi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Andy
Vast: Investointi
Herätys arvoisa " Turre ". " Ratikka " meni jo.

Ja mitä tulee asiantuntijoihin ja ammattilaisiin, niin niitä piti olla teatteritalon- , funikulaarin- ja Logonmonsillan projekteissa " pilvin pimein ", mutta mitä tuli ? Eli se niistä " tietäjistä ".

Onko asiallinen talousajattelu mielestäsi " typerää populismia " ja mitenkä populismi yleensäkään liittyy tähän raitiotieasiaan ?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentti saattaa sisältää sarkasmia
Vast: Investointi
Myös surullisenkuuluisassa Turun taidemuseon remontissa nuo korkeasti koulutetut asiantuntijat ja ammattilaiset pääsivät myös näyttämään meille turkulaisille veronmaksajille vankkaa osaamistaan...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Argumentti
Onko
yllätys että rakennusfirma haluaa rakentaa muiden rahalla ja argumentoi sen puolesta? Jotkut mielipiteet ovat niin jäävejä että ne voi jättää omaan arvoonsa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Turre
Vast: Onko
Rakennusfirman edustaja kertoo mihin Turun kaupungin tulee investoida, että hänen firmansa investoi omia rahojaan Tampereen ja Helsingin sijasta Turkuun. Ja kertoo myös, kuinka paljon hänen investoimistaan rahoista hyödyttää veronmaksajia ja tuottaa lisää veroja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jallu
Mistä ne työpaikat?
No niin nyt tuli oikein rakennusliikkeen mielipide ratikan ihanuudesta. Tuo ratikkalinja keskittäisi siis rakentamisen tuon linjan varrelle.
Kalliita asuntoja joiden asukkaat sitten käyvät töissä pitkälti ohikulkutien varrelle keskittyvään toimintaan. millä sinne sitten mennään kun ei sillä ratikalla pääse, taitaa ainoa toimiva vaihtoehto olla yksityisauto. No sairaalassa ja yliopistolla työskentelevät heikommin palkatut, lähinnä naiset, voivat sillä kulkea. Ja ostoksilla sitten käydään illalla perheen autolla noissa isoissa automarketeissa.
No sitten nuo paremmin palkatut työntekijät tuolla yliopistolla ja TYKssä ja muualla kupittaan alueella. Nehän eivät noihin Pohjolarakennuksen kerrostalolummeihin asetu. He asettuvat Littoisiin ja turun saarille yms. omakotialueille ja kulkevat yllätys yllätys omalla autolla sinne töihinsä, jotkut ehkä siihen mennessä yleistyneillä sähköbusseilla.

Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Viettelysten vaunu
Tehdäänkö niin,
että oli raitiotien vaikutus Turun kasvuun ja työllisyyteen mikä tahansa, Pohjola Rakennus Oy Suomi, ei saa osallistua sen toteuttamiseen millään tavalla, vaan jää kateellisena sivusta seuraamaan, kun muut rakentajat nyhtävät Turun kassasta viimeisetkin sentit!?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Turre
Vast: Tehdäänkö niin,
Ja miksi haluat että näin tehdään?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Joku muu rakentaa
Vast: Tehdäänkö niin,
Ihan sama, vaikka Pohjola Rakennus ei saisi yhtään urakkaa raitsikan vuoksi. Jonkun muun saadessa ne, jää muille rakennusfirmoille ne muualle Turkuun tehtävät rakennukset. Aivan väärin on kuvitella, että ainoa rakentaminen tapahtuisi vain kiskojen varrelle. Ihmiset haluavat itse valita kotinsa paikan, maassamme.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vaisaaren ruhtinas
Vast: Tehdäänkö niin,
Eivät ihmiset päätä, minne rakennetaan :D rakennuttajat ja kaavoitrajat laativat ja tekevät asuinalueita ja taloja ja niihin sitten muuttaa ihmisiä ihan vapaasti. Eli jos minnekään muualle ei rakenneta mitään, niin ei muualle sitten helposti muutetakaan. Ei missään tehdä niin, että tuhannet ihmiset ilmoittelisivat rakennuttajille, missä olisi kivaa asua ja sitten sinne alkaisi nousta taloja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ihmisen kukkaro päättää
Vast: Tehdäänkö niin,
Tuhannet ihmiset ilmoittavat kukkarollaan olevansa valmiita asumaan haluamassaan paikassa. Ydinkeskustassa tai saarilla.

Jos Turussa vaihtoehtona on vain raitsikan vaikutusalue, alkaa runsas maallemuutto, siis Turun syrjäkyliin.

Rakentaminen tapahtuu juuri niin, että se alkaa vasta kun on tarpeeksi moni ilmoittanut ostavansa asunnon. Ei niin, että joku vaan rakentaa jonnekin ja odottaa kädet ristissä, tulisiko ostaja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Andy
Säätytalolla
Helppotajuinen fakta. Turulla on velkaa konserneineen 1.4 miljardia plus n. 52 miljoonaa alijäämäinen budjetti. Näistä luvuista pitäis selvitä
tyhmemmällekin raitiotieprojektin mahdottomuus.

Kyl tarttis vähä miättii, mitä " höpöttää " .

Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Turre
Vast: Säätytalolla
Niin. Ja kaupunkia kehittämällä kaupunki saadaan lisää asukkaita, työpaikkoja ja verotuloja joilla sitä alijäämää paikataan ja velkaa lyhennetään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
A.S.
Vast: Säätytalolla
Turre edustaa sitä surullisinta promillea väestöstä joka ei ymmärrä ettei ratikka ole ainoa kaupunkikehitysväline.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Täppi
Vast: Säätytalolla
"Turre edustaa sitä surullisinta promillea väestöstä joka ei ymmärrä ettei ratikka ole ainoa kaupunkikehitysväline."

Mutta Turun kannalta paras! Kaikkein surullisinta (Turun kannalta) on ikääntynyt ei mitään kehitystä Turkuun-ryhmä joka haluaa kaasutella vanhalla kumipyöräkalustolla ja katsoo noin 5 vuoden tähtäimellä eteenpäin, kun tähtäin pitäisi olla 40 vuotta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Tavis
Rakentajien märkä uni
Kirjoittaja on rakennusfirman edustaja. Työllisyys on taattu ainakin rakennusfirmoille raitiotien ja sen lähelle tulevien lähiöiden rakentamisen ajaksi. Sen jälkeen kiinteistösijoittajat kiittävät. Joku tämän kaiken lopulta kuitenkin myös maksaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Turre
Vast: Rakentajien märkä uni
Ja työllistäminen, kaavoittaminen, uudet asukaat ja yritykset tuottavat verotuloja. Luitko juttua ollenkaan?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tavis myös
Vast: Rakentajien märkä uni
Silloin kun on ylitse pääsemättömiä ennakkoasenteita ei jää aikaa lukemiselle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Taas
Taas, taas ja taas
Jossain on "pursotin" josta pursuaa säännöllisesti, tämänkin lehden julkaistavaksi, näitä raitsikkamyönteisiä kolumneja. Eikä yllätys, kun rakennetaan, miksi rakentaja ei "omiaan kannustaisi. Jämille pääsee saamalla "osallistumisoikeuden" toiminnan ylläpitoon.
Suosittelen kolumnin allekirjoittaneelle matkailukohteiksi kaupunkeja joissa on toimiva raitsikkaverkosto. Jopas lähtee luulot Turun mahdollisuuksista harjoittaa järkevää toimintaa kyseisellä liikennemuodolla. Tietysti se, jos oma etu ajaa edelle, miksi tosiasioita todeksi myöntämään.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
tt
Luottaisitko
pukin kaalimaan vartijaksi?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.