Lukijalta: Mopoilijoilla suurin riski kuolla tai loukkaantua liikenteessä

Mopoilijoiden liikennekuolema- ja vammautumisriski ajettua kilometriä kohti on kaikista tienkäyttäjistä korkein. Vaikean loukkaantumisen riski on kolme kertaa suurempi kuin moottoripyöräilijöillä.

Mopojen virittäminen on varsin yleistä ja poliisin on vaikea valvoa niin kuljettajan edellytyksiä turvalliseen ajoon kuin itse ajoneuvon tieliikennekelpoisuutta.

Mopoilun ajokorttivaatimusten kiristäminen ja mopojen ensirekisteröintien väheneminen ovat luultavasti vaikuttaneet mopo-onnettomuuksien määrän vähenemiseen verrattuna tilanteeseen 2010-luvun alussa.

Moottoripyöräilijät ovat myös vaaralle alttiita ja ajoneuvo ei anna mitään suojaa onnettomuustilanteessa. Liikennekuoleman ja loukkaantumisen riski on muiden suojattomien tienkäyttäjien tavoin suurempi kuin autoilijoilla.

Ensisijaiset painopistealueet moottoripyöräilyn liikenneturvallisuuden lisäämiseksi ovat seuraavat:

1. ABS-jarruin varustettujen moottoripyörien osuuden lisääminen.

2. Nopeusrajoituksia noudattavien moottoripyöräilijöiden osuuden lisääminen.

3. Näkyvyyteen ja tarkkaavaisuuteen kiinnitetään enemmän huomiota.

4. Teiden ja katujen turvallisuutta lisätään.

5. Äärikäyttäytymisen osuutta moottoripyöräilijöiden keskuudessa vähennetään.

Järjestäytyneiden moottoripyöräilijöiden keskuudessa tehty aktiivinen liikenneturvallisuustyö on vuosien mittaan vähentänyt moottoripyöräilijöiden kuolemanriskiä.

Vuoteen 2008 mennessä kuolleiden ja loukkaantuneiden moottoripyöräilijöiden kokonaismäärä kasvoi jatkuvasti, mutta ei samaan tahtiin liikenteessä olevien moottoripyörien määrän kanssa. Vuonna 2008 kehityssuunta muuttui ja sekä uusien rekisteröityjen moottoripyörien että kuolleiden määrä on laskenut.

Onnettomuuksia sattuu erityisesti urheilullisten moottoripyörien kuljettajille.

Suurin haaste mopoilijoiden ja moottoripyöräilijöiden liikenneturvallisuustyön osalta on kuljettajien asenteisiin vaikuttaminen siten, että piittaamattomuus liikennesäännöistä vähenee ja turvallisuushakuinen ja riskejä ennakoiva ajotapa lisääntyy.

Kuljettajien tekniset taidot ajoneuvon hallinnassa ovat yleensä erinomaiset mutta riskejä ottava ajotapa johtaa usein vakaviin onnettomuuksiin. Teknisten taitojen kehittäminen esimerkiksi rata-ajossa ei tutkimusten mukaan lisää liikenneturvallisuutta vaan johtaa usein riskihakuiseen ajotapaan ja ajotaitojen ulosmittaamiseen arkiliikenteessä – myötäämättömässä liikenneympäristössä.

EU:n ajokorttidirektiivissä todetaan, että erityisen ongelmallisia ovat nuorimmat moottoripyöräilijät, joilla on yleensä tehopainosuhteeltaan suurimmat moottoripyörät.

Siksi on suositeltu otettavan käyttöön sääntöjä, joissa ajoluvat myönnetään portaittain tai suurimman kokoluokan moottoripyörien ajokortin ikäraja tulisi nostaa 24 ikävuoteen.

Merkittävä riskitekijä on myös se, että A1- ja A2-luokkien moottoripyörien tehorajoituksia puretaan ja viranomaisten resurssit valvoa säädösten noudattamista ovat rajalliset.

Auton kuljettajien havainnointivirheistä johtuvia moottoripyöräonnettomuuksia tapahtuu, mutta tilastojen perusteella ne eivät ole läheskään niin yleisiä kuin moottoripyöräilijät yleensä julkisuudessa kertovat. Tilastojen mukaan useimmissa moottoripyöräonnettomuuksissa pääaiheuttaja on moottoripyörän kuljettaja.

Näkyvyyttä kannattaa kuitenkin aina parantaa ja lisätä autoilijoiden tietoisuutta siitä, että lähestyvä moottoripyöräilijä jää helposti näkemäkatveeseen esimerkiksi auton A-pilarin taakse ja on siten vaikeasti havaittava ja suojaton liikenteessä.

Moottoripyöräilijöiden tietoisuutta ajonopeuden merkityksestä onnettomuuteen altistumisen riskiin ja onnettomuuden seurauksena syntyvien vammojen vakavuuteen tulisi lisätä kaikessa moottoripyöräilykoulutuksessa.

Jaakko Klang

liikenneturvallisuusinsinööri, Varsinais-Suomen Ely-keskus

liikennetekninen jäsen, Varsinais-Suomen liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunta

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vastaa
Pelkääjä
Kenessä yleensä syy?
Hyvästä yleisönosatokirjoituksesta puuttui selvitys, miten näiden vakavien mopo-onnettomuuksian syylliset jakautuvat? Monessa tapauksessa syy lienee mopkuskissa, mutta omien ja lasteni kokemuksieni mukaan 1971-2010 aiheuttavana ospuolena on myös usein piittaamaton autokuski: Perävaunullinen ylinopeutta ajava rekka kiilasi kaidetta vastaan kurvissa perävaunun oikaistessa, vasemmalle kevytliikenneväylän yli kaupan pihaan kääntyvä mersutäti törmasi skootteriin, sivutieltä kolmion takaa tullut auto törmäsi moottoripyörään, pysäkiltä ilman vilkkua lähtynyt "keltainen vaara" kiilasi mopon keskiviivan yli, jne, jne. Isomman oikeus-niminen viidakon laki vallitsee edelleen liikennekäyttäytymisessä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ani Harva
Mopot ja moottoripyörät syytä kieltää
Mopot ja moottoripyörät olisi syytä kieltää kokonaan, sillä ei niille ole olemassa mitään todellista liikenteellistä tarvetta, ne ovat vain leikki-, viihde- ja temppuiluvälineitä ja juuri siksi näitä onnettomuuksiakin sattuu, kaikkien muiden lieveilmiöiden ohessa.

Lievennyksenä kolmi- tai useampipyöräiset sähkömopot voisi sallia esim. koululaisten ja vanhusten kulkuvälineiksi. Niillä ei pysty temppuilemaan eikä vaaraa virittelystäkään ole, kun ei se paristoilla kulkeva mopo mene sen lujempaa vaikka päälläsi seisoisit.

Jos jonkun mielestä kieltolinja on liian jyrkkä, niin haloo, hehkulamputkin kiellettiin eikä siihen kukaan kuollut, päinvastoin!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Barbituraatti
Vast: Mopot ja moottoripyörät syytä kieltää
Muistuttaisin normienpurkutalkoista. Ai, mutta sehän ei koskekaan lakupiippuja, tulitikkuja, eikä vihreiden päähänpinttymiä kuten lentokenttiä, lentokoneita, moottoriteitä, autoja, turvetuotantoa, metsäteollisuutta ja toisten harrastuksia.
Hehkulamppukielto olikin typerä. Yhtä höhlä kuin polttomoottoriautokieltohaave. Kun kieltoon ei kuole, niin se on hyvä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »