Lukijalta: Liikenne sujuu yhteistyöllä

Liikenne vaatii normaalia naapurin virheen sietoa. Ylimääräisen liikenteenvalvojan rooli on useimmiten oman erinomaisuuden korostamista, naapurin ojentaminen tuskin tuottaa toivottua tulosta. Päinvastoin se voi provosoida yllättävään häiritsevään ajoon ja siten tuottaa onnettomuusalttiita tilanteita suotta.

Tämän mielipiteen ensimmäisen allekirjoittajan aloittaessa vuonna 1964 Turun ja lähialueen humalikkokuljettajien tutkimukset koostui aineistosta 10 prosenttia poliisille ilmoitetuista tapauksista. Nykyisellä kännykkäaikakaudella luku lienee 30–40 prosentin tienoilla.

Hätäkeskukseen tehty ilmoitus liikennettä mahdollisesti vaarantavasta tai jopa vain epävarmasta ajosta tavoittaa poliisin, mutta kuten Moottorilehden päätoimittaja äskettäin totesi, vailla kattavaa ohjausta eri poliisipiireihin hajotettu liikennepoliisi ei vähennetyin resurssein kykene vastaamaan ilmoituksiin ja ne jäävät tekemättä, kun tämä on tiedossa.

Ei pidä kuitenkaan aliarvioida ilmoitusten merkitystä.

Voimme jokainen osallistua liikenneturvallisuuden parantamiseen lähinnä omalla liikennöimisellä, mutta valppaus on aina paikallaan tiellä liikuttaessa.

Antti Jääskeläinen

oikeuslääkäri

Sven-Olof Hassel

ylikomisario evp

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vastaa
Jurmalainen
Joustetaan ja väistetään... jos sopii
Liikenne on melko nopeiden tapahtumien ympäristö, jossa ei kovin monia erehtymättömiä tapaa pitemmänkään tarkastelujakson aikana. Jos yritettäisiin huolehtia enemmän omasta, kuin muiden käytöksestä, saattaisi olla mahdollista, että muutama paha onnettomuuskin jäisi tapahtumatta. Olisi enemmän aikaa seurata liikennettä ja sen tapahtumia. Liikennesäännöt ovat muiden lakien ja asetusten tapaan tarkoitetut yhteisiksi pelisäännöiksi, joita noudattaen koh-taamistilanteita on tarjolla melko vähän. Ongelmia syntyy siitä, että asioita tulkitaan monimuotoisesti. Esimerkiksi nopeusrajoitus koetaan miniminopeudeksi, jota hitaammin liikkuvat toivotellaan kadotuksen syövereihin halpoine ja hitaine autoineen. Hitaammin ajaminen voi olla, vaikka kokemattomuuden aiheuttamaa varovaisuutta. Harvinaista sekin voi olla, sillä kokemattomuus on paras itsevarmuuden turva. Ei ole vielä kokemuksia erehdysten vaikutuksista. Jokaisen velvollisuus on liikenteessäkin pyrkiä välttämään kolari. Opiksi ja ojennukseksi tarkoitettu kiilailu ja sormimerkit ovat jotain, mikä ei kuulu lukutaitoisen kansan keinoihin välittää tietoa. Kumpikin voi aiheuttaa ennenaikaisia perunkirjoituksia, leskeyttä ja orpoutta samaan tapaan kuin päihtyneenä tai väsyneenä ajaminen. Paras tae onnistuneeseen liikennesuoritukseen on Hill Streetin komisario Bill Esterhaousen(?) ohje: Ollaan sitten varovaisia siellä, eli mennään sinne mihin aiottiin muutkin huomioiden ilman itse hankittuja lainvalvojan keinoja ja oletettuja oikeuksia.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »