Lukijalta: Liikenneturvallisuustilanne huolestuttaa myös liikenteen ammattilaisia

Viime päivinä on tällä palstalla pariinkin otteeseen kirjoitettu maamme liikenneturvallisuudesta (24.4. ja 29.4.). On hyvä, että asiasta puhutaan, mutta vielä tärkeämpää on, että asian eteen myös tehdään jotain.

Viimeisimmässä kirjoituksessa nostettiin voimakkaasti esille elinkeinoelämän suhtautuminen liikenneturvallisuuteen.

Elinkeinoelämä, kuljetusala sen mukana, on viimeisen 10 vuoden aikana panostanut merkittävästi resursseja turvallisuuden kehittämiseen. Turvallisuuskulttuuri on tullut merkittäväksi osaksi yritysten johtamista. Kuljetusyritysten näkökulmasta liikenneturvallisuus on yksi, tosin keskeinen osa turvallisuutta.

Kuljetusala on vuosien saatossa toistuvasti tuonut esiin huolensa kuljetusyrittäjien ja kuljettajien alati heikkenevästä työskentelyturvallisuudesta.

Maamme tiestöllä työskentelee jatkuvasti tuhansien ja taas tuhansien yritysten työntekijöitä.

Työturvallisuuslainsäädännöstä löytyy termi yhteinen työpaikka. Yhteinen työpaikka määritellään työpaikaksi, jolla toimii pääasiallista määräysvaltaa käyttävä työnantaja ja samanaikaisesti tai peräkkäin ainakin toinen työnantaja tai korvausta vastaan työskentelevä itsenäinen työnsuorittaja, ja työ voi vaikuttaa toisten työntekijöiden työturvallisuuteen.

Mielestäni tie on juuri tällainen työpaikka. Siellä tekee työtään pääasiallista määräysvaltaa käyttävän työnantajan eli valtion työntekijöitä sekä muiden työnantajien työntekijöitä.

Miten tämän työpaikan omistaja, eli valtio toimii turvallisuuden edistämiseksi tällä omistamallaan työpaikalla?

Liikenneturvallisuuteen vaikuttaa olennaisesti teiden kunto, ylläpito ja hoito. Kuten me kaikki tienkäyttäjät voimme todeta, ovat maamme tiet todella kurjassa kunnossa. Korjausvelka kasvaa ja kunnossapito kärsii määrärahojen niukkuudesta.

Jos tällainen piittaamattomuus, joka väyläverkon kuntoon osoitetun rahoituksen niukkuutena ilmenee, tapahtuisi jollain yksityisellä työpaikalla, seuraamukset vastuuhenkilöille olisivat todella mittavat.

Kuka kantaa tämän vastuun valtion omistamalla yhteisellä työpaikalla nimeltä tie?

Meidän työksemme tiellä liikkuvien tienkäyttäjien näkökulmasta on ensiarvoisen tärkeää, että voimme lähteä työhömme luottaen siihen, että voimme olosuhteiden puolesta tehdä työmme turvallisesti ja ennustettavasti niin, että yhteiskunnan rattaat pyörivät siten kuin on suunniteltu.

Mikäli näin ei ole, vaarantuu liikenne- ja työturvallisuus.

Kuljetusten ennustettavuus on keskeinen osa yhteiskunnan tuotantoketjua. Mikäli siinä tapahtuu viivästyksiä, kokonaisuus ei toimi.

Esimerkiksi vientiteollisuuden kuljetusketjun katkettua saattaa lasti jäädä laivasta, joka johtaa toisaalla ongelmiin. Syntyy dominoefekti, jonka vaikutukset voivat olla arvaamattomat.

Tulevalla hallituksella on mielestäni tässä asiassa nyt näytön paikka.

Rahaa meillä kyllä on, jos sitä halutaan tämän vastuun kantamiseen käyttää. Valtio keräsi vuonna 2017 tieliikenteestä noin 8,3 miljardia euroa verotuloja ja palautti tieverkon ylläpitoon ja kehittämiseen viime vuonna vajaan 1,0 miljardia euroa.

Tero Siitonen

toimitusjohtaja

Länsi-Suomen Kuljetusyrittäjät

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vastaa
korjausvelka
Kankkulan kaivo
Eli 7,3 miljardia euroa kului puolueperäiseen porsasteluun ja kansallisvarallisuuden holtittomaan hävitykseen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »