Lukijalta: Liikenneturvallisuus häviää usein muille intresseille

Kiitos Antti Jääskeläiselle ja Sven-Olof Hasselille erinomaisesta mielipidekirjoituksesta (TS 24.4.).

Onnettomuuksien syynä ovat usein inhimilliset virheet, joita tehdään tietoisesti tai tiedostamatta. Autoilijoista 50–60 prosenttia ei noudata nopeusrajoituksia. Tämä johtaa vuosittain satoihin liikennekuolemiin. On arvioitu, että päivittäin tehdään noin 8 000 automatkaa alkoholin tai huumeiden vaikutuksen alaisena. Liikenneonnettomuuksissa menehtyneistä henkilöauton kuljettajista 30 prosenttia ajoi alkoholin vaikutuksen alaisena vuonna 2017. Yksittäisonnettomuuksissa vastaava osuus oli 50 prosenttia.

Puolet niistä liikenneonnettomuuksissa menehtyneistä, jotka eivät olleet käyttäneet turvavyötä, olisi todennäköisesti selvinnyt hengissä turvavyön avulla. Eräät tutkijat uskovat, että jopa 20–30 prosenttia vakavista liikenneonnettomuuksista johtuu kuljettajan nukahtamisesta.

Osa virheistä tehdään rikkomalla liikennesääntöjä tietoisesti. Esimerkkinä tästä on nopeusrajoitusten ylittäminen, rattijuopumus ja turvalaitteiden käyttämättä jättäminen.

Tämän lisäksi on myös äärimmäistä ja tietoista virhekäyttäytymistä, kuten jännityksen hakeminen ajamalla kilpaa yleisillä teillä.

Toisen virhekäyttäytymistyypin taustalla ovat inhimilliset heikkoudet, joita ovat esimerkiksi heikko näkökyky, monimutkaisten liikennetilanteiden ymmärtämisen vaikeus, heikko reaktiokyky, stressi ja väsymys.

Käyttäytymiseen vaikuttavat myös omat asenteet. Asenteet rattijuopumusta kohtaan ovat varsin erilaiset kuin nopeusrajoitusten ylittämistä kohtaan.

Lähes kaikki ovat sitä mieltä, että on ajettava selvin päin. Monet hyväksyvät kuitenkin lievää ylinopeutta ajamisen. Liike-elämässä voi esimerkiksi olla tärkeämpää noudattaa toimitusaikoja kuin liikennesääntöjä.

Ihmisten asenteisiin ja käyttäytymiseen vaikuttavat sosiaaliset normit, joista osa koskee koko yhteiskuntaa ja osa omaa lähipiiriä.

Joissakin tilanteissa muilla tienkäyttäjillä voi olla sellainen vaikutus, että on pakko ajaa ylinopeutta, vaikka kuljettaja itse haluaisikin noudattaa nopeusrajoitusta. Joskus voi myös olla hyväksyttyä ajaa juhlista kotiin päihtyneenä myöhään yöllä.

Yleisesti ottaen normina koko yhteiskunnassa on, ettei alkoholin vaikutuksen alaisena saa ajaa autoa.

Liikenneturvallisuus ei aina ole ykkössijalla tärkeysjärjestyksessä.

Koko yhteiskunnassa ja monissa yrityksissä ja organisaatioissa tehdään priorisointeja, joissa liikenneturvallisuus ei ole kärkipäässä monistakin eri syistä.

Liikkuvuutta, toimitusten ajoissa suorittamista ja aikatauluja koskevat vaatimukset katsotaan toisinaan tietoisesti tai tiedostamattomasti tärkeämmiksi kuin kuljetusten turvallisuus.

Turvallinen liikennejärjestelmä vaatii johtamista ja ohjaamista.

Eduskunta ja hallitus laativat tieliikennejärjestelmää koskevia lakeja, sääntöjä ja määräyksiä. Suomessa ei ole tällä hetkellä valtakunnallista liikenneturvallisuussuunnitelmaa, jolla liikenneturvallisuustyötä voisi ohjata ja keskittyä etenkin nuorten kuljettajien vakavien liikenneonnettomuuksien vähentämiseen.

Myös yritysten, organisaatioiden ja viranomaisten johdolla on tärkeä rooli, kun ne laativat toimintaa ohjaavia toimintamalleja ja -ohjeita.

Suomessa on saatu onnettomuusluvut vähenemään ja liikenneturvallisuuden parantamiseen tähtäävien toimien tulokset ovat jo näkyvissä. Parantamisen varaa on silti vielä paljon.

Liikenneturvallisuuspolitiikka on yrityksissä ja organisaatioissa valitettavasti vieläkin lapsipuolen asemassa verrattuna esimerkiksi työturvallisuuspolitiikkaan.

Priorisointi ei ole helppoa, kun huomioitavaa on paljon. Liikenneturvallisuuden tärkeyttä punnitaan koko ajan suhteessa moniin muihin intresseihin.

Nopeusrajoituksia asetettaessa ympäristö- ja liikenneturvallisuustavoitteet voivat toisinaan olla ristiriidassa saavutettavuuden ja aluekehityksen tavoitteiden kanssa.

Toinen esimerkki on, että toimitustarkkuuden mittapuuna on usein aika ja raha, mutta harvoin onnettomuuksien tai kuolemantapausten määrä. Aloilla, joilla kilpailu on kovaa, voi olla houkuttelevaa asettaa toimitusaikojen noudattaminen etusijalle liikenneturvallisuuteen nähden. Nopeusrajoitusten ylittäminen onkin arkipäivää joissakin yrityksissä.

Jaakko Klang

liikenneturvallisuusinsinööri

Varsinais-Suomen Ely-keskus

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (6)

Vastaa
miksa
sanktioita
Kilpailun kiristyessä myös toimitusaikoja kiristetään rahdin maksajien toimesta esim. isot kujetus ja huolintaliikkeet.Kuljettajat rikkovat liikennesääntöjä painostuksen alla ja ovat itse sakkojen maksumiehiä, jollain tasolla asia voisi parantua, jos olisi jokin sanktiojärjestelmä myös kuljetusliikkeille.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Tämä on vasta alkua...
Yksi tärkeä unohtui
Kännykän, tabletin tms. laitteen ajonaikainen käyttö lienee jo niin arkipäiväistynyt ja "yleisesti hyväksyttyä" tuolla liikenteessä, että liikenneturvallisuusinsinööri ei katsonut aiheelliseksi mainita sitä ollenkaan yhtenä onnettomuuksia aiheuttavana tekijänä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Peltipoliisi
Tarkoitushakuista propagandaa
Vai että ylinopeudet johtavat vuosittain satoihin liikennekuolemiin? Vuonna 2018 kuoli liikenteessä yhteensä 223 henkilöä (ennakkotieto. v. 2017 238 hlöä).

"Kolmanneksessa vuoden 2017 moottoriajoneuvo-onnettomuuksista taustalla vaikutti jokin nopeuteen liittyvä riskitekijä. Nopeuteen liittyviä taustariskejä voivat ylinopeuden lisäksi olla esimerkiksi liian suuri nopeus olosuhteisiin, kuljettajan taitoihin tai ajoneuvoon nähden."

"Vuoden 2017 valmistuneista onnettomuustutkinnoista selviää, että pahimmat seuraukset liikenteessä liittyvät yleiseen riskinottoon: päihteidenkäyttöön, nopeuteen sekä turvalaitteiden käyttämättä jättämiseen. Usein onnettomuuden taustalla on ollut useita samanaikaisia riskitekijöitä"

"Sairaskohtaus (15 %, n=25), virheellinen ohjausliike (14 %, n=24) ja tietoisesti aiheutettu törmäys (14 %, n=24) olivat moottoriajoneuvo-onnettomuuksien tyypillisimmät yksittäiset välittömät riskitekijät. Kuljettajan tilaan liittyvä taustariski, kuten alkoholi, sairaus, väsymys tai mielentilaan liittyvä tekijä oli mukana 73 %:ssa onnettomuuksista.

Ajonopeuteen liittyviä taustariskejä (esim. ylinopeus, liian suuri nopeus olosuhteisiin, taitoon tai ajoneuvoon nähden) oli läsnä 33 %:ssa onnettomuuksista."

Tärkeästä asiasta kirjoitettaessa pidättäydyttäisiin mielellään faktoissa eikä oiottaisi liikaa syy-seuraussuhteita, ettei lukijalle tule kirjoituksen tarkoitusta vastakkaista reaktiota asiaan. Kuten minulle kävi,

Kirjoituksen ajatukset muuten täyttä asiaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
huge
Vast: Tarkoitushakuista propagandaa
Kirjoittajalta on jäänyt, tai hän on jostain syystä jättänyt pois erittäin suuren ryhmän riskitekijöistä, nimittäin "tuntemattomasta syystä ajoneuvo ajautui päin vastaantulevaa rekkaa". Näitä ikäviä tapauksia saa lukea lehdistä todella usein.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Anderson
Nopeus ei tapa
Vain pieni osa, n. 20% kuolemaan johtaneista onnettoomuksista johtuu puhtaasti ylinopeudesta. Kun ajat kännissä tai huumeissa ylinopeutta, ja sattuu vakava onnettomuus, niin todennäköisesti selvänä tuo ylinopeutta ajaminen ei olisi aiheuttanut onnettomuutta. Sairaskohtaukset, tahallisuudet ym. Tuovat oman osuutensa. Suomessa on valtateillä ja moottoriteillä aivan liian alhaiset rajoitukset. Suosittelisin edes kokeilemaan, jos valtateillä nostettaisiin 20-40 kmh rajoituksia ja moottoriteille vapaat nopeudet, olisiko tästä juurikaan onnettomuuksia lisäävää vaikutusta. Ainakin itse olen huomannut tälläisen sopivan Suomeenkin erittäin hyvin 35 vuoden aikana, kun olen teitä kuluttanut.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
tt
Vast: Nopeus ei tapa
Joo, joo. Se vanha sanontahan on, 'ettei se vauhti tapa, vaan se äkki pysäys'.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »