Lukijalta: Huonot tiet tulevat autoilijoille kalliiksi

Kenen on vastuu? Vastaako ”valtio” yleensä mistään?

Kevät on tullut ja lumet sulaneet. Sen myötä paljastui tien 1973 Torlahti-Pyhämaa karmea kunto.

Tie on täynnä vaarallisia monttuja, joissa asfaltin mentyä rikki on teräväreunainen kuoppa.

Me Pyhämaassa asuvat tiedämme kuoppien paikat ja väistämme niitä parhaamme mukaan. Läheskään aina väistö ei onnistu, sillä kun vastakkaisesta suunnasta tulee auto tms., pitää pysyä omalla kaistalla ja ajaa kuoppiin.

Me rikomme automme ja se tulee meille kalliiksi. Valtio jo muutenkin kynii autoilijoilta viimeiset sentit, mutta ei tee mitään pitääkseen tiet kunnossa.

Ei ainakaan täällä syrjäkylillä, vaikka asukkaat täälläkin maksavat veroa kuten kaikki työssä käyvät kansalaiset.

Nyt huolettaa erityisesti se, että kevään tultua perinteisesti tietä 1973 ajaa paljon moottoripyöräilijöitä ja turisteja, jotka tulevat visiitille kauniiseen Pyhämaahan.

He eivät tiedä tiessä olevista kuopista, ja vaikkakin nopeusrajoitus tällä tiellä on 70 kilometriä tunnissa, niin silläkin nopeudella hengenmeno uhkaa, kun kuoppaan ajaa. Pitääkö tulla vainajia, ennen kuin asiaan reagoidaan?

Soitin tieosastoon pääsiäislauantaina, mutta puhelun perusteella tuntui siltä, että asiaan ei saada korjausta.

Taas kerran herää kysymys, mihin autoilijoilta perityt rahat käytetään? Ei ainakaan tiestön ylläpitoon…

Veera Kaitanen

Pyhämaan asukas

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (4)

Vastaa
PP
Helppo juttu!
Lopeta autoilu!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Oma vastuu
Jyrsijät
Tärkeä asia. Kuopat eivät toki ole juurikaan nastarenkaiden vika, mutta lisäksi autoilijat voisivat ottaa myös itse vastuuta tiestön kuluttamisestaan ja käyttää syksyllä, talvella ja keväällä kitkarenkaita, jotka kuluttavat tietä n 50 kertaa nastarenkaita vähemmän. Tai jos kokee ettei mitenkään pärjää ilman nastoja, niin edes vaihtaa ne sitten oikea-aikaisesti, eikä esim syyskuussa ensimmäisen räntäsateen uhatessa ja keväällä pois joskus vapun jälkeen kun "vielä voi olla yöpakkasia".
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
VR
Vast: Jyrsijät
Maaseudulla tiet niin jäisiä ettei siellä kitkarenkailla pärjää. Aivan eri asia ajaa päivittäin maaseudulla läpi talven kuin kaupungin suolatuilla ja hiekoitetuillä väylillä. Ai niin, kaupungissa on vielä lämmitetyt kadutkin. Eikö kaupunkilaiset voisi ajaa keskustassa kesärenkailla?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Oma vastuu
Vast: Jyrsijät
VR: Olen kyllä ajanut kitkarenkailla maaseudullakin, ympäri Suomen, ei ongelmia näin yli kymmenen vuoden kokemuksella. Ymmärrän kyllä että olosuhteet vaihtelevat, varmaan on paikallisesti olosuhteita joissa nastoista on hyötyä, myös autolla on vaikutusta (esim vanha kevytperäinen takaveto vs uusi neliveto, ensimmäinen tarvitsee kyllä nastat, jälkimmäisellä nastat ovat täysin tarpeettomat). En vain voi uskoa, että 85 % autoilijoista oikeasti tarvitsee kitkarenkaita syyskuusta vappuun. Olet oikeassa, että jos ajaa vain kaupungeissa niin pelkillä kesärenkaillakin pärjää suuren osan vuodesta, mutta silloin täytyy kuitenkin varautua jättämään auto kotiin useampana päivänä joka talvi. Kitkarenkailla ei moista ongelmaa.Myös liikennemäärät ja katupölyongelma kaupungeissa ihan eri kertaluokka kuin maaseudulla, joten puolestani ajelkoot syrjäkylillä nastoilla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »