Lukijalta: Kaukoliikenneyhteydet kannustavat henkilöautoiluun, vaikka matkustajapotentiaalia olisi

Nykyiset kaukoliikenteen bussiyhteydet eivät palvele riittävällä tasolla Lounais-Suomen kasvuihmeen, Rauman seudun, saavutettavuutta. Vähentyneet matkustajamäärät kertovat siitä, että vuorojen tarjonnan heikkenemisen myötä on siirrytty muihin matkustusmuotoihin.

Ehdotamme tilanteeseen muutamia konkreettisia parannuksia. Bussiyhteyksillä on merkitystä esimerkiksi ilmastonmuutoksen torjunnan ja seutukunnan vetovoimaisuuden osalta, sillä henkilöjunayhteyttä ei seutukunnalle ole.

Bussiyhteydet ovat heikot niin Tampereen, Turun kuin Helsingin suuntaan – ja näiltä paikkakunnilta tänne. Ainoastaan Rauman ja Porin välillä on hyvä tarjonta, kiitos yhteysvälin kuntien ja Varsinais-Suomen Ely:n ostoliikenteen rahallisen tuen.

Pohjolan liikenteen vetäydyttyä seudun kaukoliikenteestä tilanne on edelleen heikentynyt. Bussivuorojen heikentynyt tarjonta on supistanut kysyntää.

Suurin syy matkustajamäärien heikentymiseen on nähdäksemme matkustajien siirtyminen muihin mahdollisiin kulkutapoihin.

Esimerkiksi Raumalta Tampereelle matka-aika bussilla on nopeimmillaan 2 tuntia 45 minuuttia, kun se omalla autolla on kelillä kuin kelillä 1 tunti 45 minuuttia. Tunnin ero matka-ajassa tarkoittaa sitä, että bussille ei oikein löydy muita käyttäjiä kuin pakkokäyttäjiä.

Sama tilanne tietysti, jos mietitään Helsingin suuntaa. Matka-aika Helsingistä Raumalle on Onnibussilla 3 tuntia 45 minuuttia, mutta tästäkin ajasta noin puoli tuntia vietetään Turussa, eivätkä vuorot mene parhaimpaan aikaan.

Helsingin suuntaan Rauman seudulta mennään myös Turun rautatieaseman kautta – ajetaan ensin omalla autolla Turkuun ja sitten hypätään junaan. Tampereelle ja muualle Suomeen kuljetaan ajamalla omalla autolla ensin Kokemäen junaseisakkeelle ja siitä junalla eteenpäin.

Mikä ratkaisuksi? Rauman ja Tampereen välisten vuorojen tulisi mahdollistaa arkipäivisin työssäkäynti kaupunkien välillä. Yhteys Tampereelle kahdeksaksi ja myös yhdeksäksi Raumalta ja sama toisinpäin. Iltapäivällä takaisin klo 16.00 jälkeen, esimerkiksi klo 16.10. Samalla kohenisivat Rauma-Tampere -yhteysvälin kuntien pendelöintiyhteydet.

Helsingin suuntaan suurin tarve on arkipäivisin perille pääsy ennen klo 9.00, jolloin töihin liittyvät tilaisuudet usein alkavat. Paluu olisi luonnollisesti klo 16.00 jälkeen, esimerkiksi klo 16.10.

Yhteyden tulisi kulkea pikavuorona Turun kautta, jolloin matkaltakin saisi enemmän matkustajia ja vuoron liikennöitsijälle kannattavammaksi. Matka-ajan saisi helposti viritettyä kilpailukykyiseksi, esimerkiksi 3 tuntiin 30 minuuttiin, kun matkaan menee henkilöautolla noin 3 tuntia.

Myös optimoitu junabussiyhteys palvelisi Helsingin suuntaan matkustamista: aamun junalle synkronoitu yhteys Raumalta Turkuun, joka olisi Helsingissä ennen yhdeksää ja iltapäivällä Helsingistä klo 16.00 jälkeen yhteys Turun rautatieasemalta takaisin Raumalle.

Tässä yhteydessä myös mahdollisuus kulkea matka yhdellä lipulla olisi asiakaslähtöinen kysyntää lisäävä tekijä.

Lisäksi tarvittaisiin viikonloppuisin enimmäkseen opiskelijoita ja matkailijoita palvelevat nopeammat vuorot Tampereelle, Turkuun ja Helsinkiin sekä näistä kaupungeista Rauman suuntaan.

Valtiokin voisi osallistua seudun kuntien kanssa talkoisiin jollain nykymaailmaan sopivalla rahoitusinstrumentilla, jolla pystyttäisiin tarjoamaan matkustajille optimoituja liikkumisen vaihtoehtoja, jotka soveltuvat alueellemme ja ovat monistettavissa koko Suomeen. Olemme täällä valmiita kaikenlaisiin pilotteihin!

Seudulla on valtavasti potentiaalia. Täällä on korkeakouluja, vireä elinkeinoelämä sekä paljon nähtävää ja koettavaa.

Tällä hetkellä ei ole henkilöjunaliikennettä kilpailijana, eikä kovin montaa liikennöitsijääkään. Seudun koko tarjoaisi liikennöitsijöille riittävästi kysyntäpotentiaalia.

Muutamilla täsmävuoroilla matkustajia olisi saatavissa uskoaksemme riittävästi, kun matka-aika ja aikataulutus olisivat nykyistä parempia. Tervetuloa liikennöitsijät yrittämään Rauman seudulle!

Risto Peltonen

liikennepäällikkö

Rauman kaupunki, Kaupunkikehitys

Riikka Piispa

toimitusjohtaja

Rauman kauppakamari

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vastaa
järkeä elämään
Turhan pendelöinnin on loputtava
Kukaan ei halua istua bussissa yli kahta tuntia päivässä. Useimmille tuntikin on liikaa. Ihmisten tulee asua opiskelu- ja työpaikan lähistöllä ja neuvottelut voidaan nykyään tehdä suojatulla etäyhteydellä tietokoneen avulla.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Joo
Vast: Turhan pendelöinnin on loputtava
Ihan niin. Niin se oli ennenkin. Töitä haettiin läheltä. Jollei löytynyt läheltä, lähdettiin kauemmas työnhakuun ja työn löytyessä muutettiin sen kupeeseen. Ei ollut mahdollisuuksia muuhun, kymmenien kilometrien työmatkat eivät tulleet kysymykseen. Kortteerin hankkiminen työviikon ajaksi (6 päivää viikossa) olisi tullut liian kalliiksi ja olisi tuntunut turhalta käydä kotona vain lyhyesti kerran viikossa.

Nykyään on sentään joukkoliikennettä, etätyötä, liukuvaa työaikaa, työaikapankkia jne., jotka antavat tuohon "vanhaan malliin" liikkumavaraa. Pitäisi pyrkiä siihen, että kukaan ei pendelöisi työn ja kodin väliä pitkiä matkoja. Se on sitten eri asia, että joidenkin on työn vuoksi liikuttava laajalla alueella (myyntiedustajat, kouluttajat, työmaata vaihtavat jne.). He eivät kuitenkaan pendelöi eli sahaa säännöllisesti samaa väliä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jos ei ole työtä kotikulmilla
Vast: Turhan pendelöinnin on loputtava
Mitähän aikaa "Joo" tarkoittaa? 80-lukua? Taannoin työpaikka oli lähellä, vain tunnin polkupyöräilyn päässä, ei ollut autoja kaikilla. Jos se työ oli kauempana, muutettiin sinne ja perheen mies oli lähellä työtä ja vaimo lasten kanssa edelleen kotona.

Sitten yhteiskunta pikavauhtia "kehittyi" ja auto oli monen pihassa, ajettiin jo tunnin työmatka, ja se oli kilometreissä paljon pidempi kuin ennen.

Reissumiesten kortteerimajoitus oli aika marginaalista, teollisuutta ja työpaikkoja oli monella syrjäkulmallakin. 70-luvulla reppumiehet olivat osa yhteiskuntaa, mutta kuitenkin hekin vain pieni osa työtätekevistä.

Nyt on niin halpaa hankkia ja pitää omaa autoa, että voidaan ajaa sadan kilometrin työmatka. Mahdolliset linja-autojen tarjonnat eivät enää ole monellekaan pakollisia, kun voi oman auton hankkia polkupyörän ja liittymismatkan sijaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »