Lukijalta: Hellitä hetkeksi myös liikenteessä

Tuore liikennekuolemien virallinen tilasto osoittaa, että vaikka olemmekin EU:n keskiarvon paremmalla puolella, olemme pudonneet viidessä vuodessa naapurimaittemme Ruotsin, Norjan, Tanskan ja Viron jälkeiseen joukkoon.

Norja on EU:n mallimaa, meillä kuollaan tiellä yli kaksi kertaa suuremmalla joukolla väkilukuun verrattuna.

J. Niemisen kirjoitus (TS 17.4.) kiinnitti ansiokkaasti huomiota tiesurmien yleisimpään taustatekijään: piittamattomuuteen.

Pohjoismainen liikennevalvonnan työpaja tämän kuun alussa käsitteli näitä ongelmia. On hyvä verrata samalla perusrakenteella, hallinnolla ja pohjoismaisella lakiperinteellä toimivia maita keskenään. Suomi hännänpäässä ja Norja kärjessä antavat vastauksia huolellisen analyysin perusteella.

Kysymystä ei kannata vesittää rikkaan ja köyhän vertailuun. Päinvastoin, vähäisiä resursseja tulisi käyttää mahdollisimman kustannustehokkaasti (ei valtion sakkotulojen kasvattamiseen, mikä on vastoin poliisin työn ensimmäistä tavoitetta, rikoksia ennalta ehkäisemällä vähentää sakkotuottoja).

Norjan poliisin antama vastaus on näkyvä liikenteen valvonta. Se on kansainvälisten tutkimusten valossa moninkertaisesti vaikuttavampaa kuin puskakyttäys ja kissa-hiiri -leikki, poliisin ja liikenteen osapuolten vastakkainasettelu ja pistekohtainen automaattivalvonta.

Norjan toinen tukipilari on jokaisen kontaktin hyödyntäminen tehokkaasti. Vain partiointi maanteillä pysäyttää espoolaisen kaaharin 250 kilometriä tunnissa ajelun jo ennen kuin se alkaa.

Kuitenkin tärkein onnettomuuksien taustatekijä on meissä tien käyttäjissä. Laki ja valvonta eivät tehoa, ellei asenteemme ajamiseen parane. Omista oikeuksista ei kannata pitää kiinni viime hengenvetoon.

Esimerkit pääsiäisliikenteestä Turussa:

1. Kaistan vaihto Helsingintiellä, vilkku päällä 10 sekuntia, jonojen vauhdit identtiset, kolmen auton mittainen väli, oikealla ajavan kiire tukkia aukko nopeasti, konkreettista vaaraa ei ollut. Seuraus: 5 sekunnin torvensoitto ja asiaan kuuluvat sormimerkit.

Esimerkki 2. Lankalauantai-iltana pubin porukka huoltoasemalla istui autojensa äärellä tukkien poispääsyn mittarilta. Huvittunut porukka seurasi, kun kaverin oli pakko peruuttaa kapeaa reittiä ulos.

Esimerkki 3. Rekka kiilaa liikenteessä pikkuauton kadulta nurmikolle, koska on viisaampaa antaa myöten kuin rouhentaa autonsa. Vastaava tilanne Helsingin moottoritiellä: linja-auto kiilaa pikkuauton kaistaltaan pientareelle, onneksi sellainen löytyi, perheen terveys säilyi ja autokin ehjänä.

Aina voidaan vedota omiin oikeuksiin, joista ei todellakaan kannata pitää kiinni viime hengenvetoon.

Mikä siis erottaa suomalaiset naapureistamme: heikko itsetunto ja vaikeus hyväksyä sitä, että antaa myöten.

100 kilometrin tuntivauhdissa on parempi unohtaa omat oikeudet, antaa anteeksi toisten tomppelien törttöilyt, kunnioittaa kaikkia lajitovereita puutteista huolimatta ja mielellään vielä hymyillä.

Antti Jääskeläinen

oikeuslääkäri

Sven-Olof Hassel

ylikomisario

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (8)

Vastaa
Reinikainen
Kaikki tilastoidaan
Tekstin alkuosa on täyttä asiaa: piittaamattomuus on merkittävä syy onnettomuuksiin ja näkyvä liikenteen valvonta on ratkaisu. Kuitenkin väite siitä, että osa liikennekuolemista olisi johtunut onnettomuuden uhrin viimeiseen asti oikeuksistaan kiinni pitämisestä, vaikuttaa oudolta. Tarina on tuttu poliisin lausunnoista polkupyöräonnettomuuksien kohdalla, jossa kaanoniin kuuluu uhrin syyllistäminen. Kaikki liikennekuolemat ja niiden olosuhteet tilastoidaan huolellisesti. Olisi ollut väitteen uskottavuuden kannalta hyvä kertoa joitakin esimerkkejä tällaisista onnettomuuksista, jos niitä kerran löytyy. Tai edes tällaisten onnettomuuksien osuus kaikista liikennekuolemista. Torvensoitto Helsingintiellä tuskin liittyy asiaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Yrittäjä
Rennosti vaan liikenteessä
Valtateiden nopeusrajpituksia voisi nostaa 20-40kmh ja motareilla vapaat nopeudet. En usko, että sillä olisi iso merkitystä onnettomuuksien lisääntymiseen, voisi jopa vähentää. Vain pieni osa, n. 20% kuolemaan johtaneista onnettomuuksista, tapahtuu kun selvinpäin oleva henkilö ajaa reipastakin ylinopeutta. Itse olen ajanut vuodesta 1986 noiden ehdotusteni mukaisesti, sakkoja on paljon tullut, ajattelen, että ne ovat sellaisia lupamaksuja, jotta voi ajaa itselle sopivaa nopeutta. Välillä oltu ilman korttia, mutta työt ei odota. Kilsoja on tullut lähemmäs 3milj. Km kun ajelen Suomea ristiin rastiin, ja aikoinaan myös Baltiaa ja eurooppaa. Ei ole onnettomuuksia sattunut, ja jos tälläinen perus-Toyota kuski pärjää reippaammilla nopeuksilla, niin varmaan suurin osa muistakin. Onhan se eri asia ajaa Turusta Kuopioon ja takaisin 6-7h kuin n. 10h. Tai Turusta Helsinkiin tunnissa. Siitä tulee vuodessa aika tavalla tunteja säästöön. Reippaasti vaan muita huomioiden, ja uskon, että suomalaiset osaisivat hyvin valita sopivat tilannenopeudet ilman valvontaa. Itse aina mm. Hidastan hieman vauhtia ohituksen ajaksi, jos joku haluaisi ajaa minua nopeammin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Säästöä
Vast: Rennosti vaan liikenteessä
Oot sä kova. Turku-Kuopio-Turku 7 tuntia edellyttää liki 130 km/h keskinopeutta.

Mutta ajattele, paljonko ajansäästöä tulee sadassa vuodessa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Miko
Vast: Rennosti vaan liikenteessä
Hyvä provo, Turusta Helsinkiin tunnissa. Oletko miettinyt kuinka kovaa pitäisi jaa jos keskinopeus olisi n. 170 kmh? Kaksikaistaisella tiellä et voi ajaa talla pohjassa kuin pienen osan matkasta, osa matkaa tulisi ajaa todella paljon yli 200 kmh. Piece of cake!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Yrittäjä
Vast: Vast: Rennosti vaan liikenteessä
Mikko, nykyisellä tiellä Turusta Helsinkiin ajaa helpostikin tunnissa, Kupittaalta motarin loppuun mitattuna. Vanhan ykköstien aikana siihen sai jo hommia tehdä, mutta pysyipä virkeänä vaikka yöaikaan piti välillä ajella.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Intruder
Sopeudu vahvemman oikeuteen
"Aina voidaan vedota omiin oikeuksiin, joista ei todellakaan kannata pitää kiinni viime hengenvetoon."

No ei todellakaan kannata...olen ajanut viime vuosina polkupyörällä noin 20000 kilometriä ja moottoripyörällä 30000 kilometriä. Sen lisäksi olen myös toiminut jalankulkijana. Sinä aikana olisin kuollut tai vammautunut jo kymmeniä kertoja jos olisin pitänyt kiinni omista oikeuksistani.

Autolla ajaessani en ole kokenut henkeäni uhattavan liikenteessä samalla tavalla. Outoa...vai mitä?

Kyllä minulla on käsittääkseni jonkinlainen oikeus olettaa, myös jalankulkijana, pyöräilijänä ja motoristina, että liikennesääntöjä noudattavat myös muut kuin ne liikenteen heikoimmat osapuolet.

Taannoin Liikenneturva teetti tutkimuksen jossa todettiin, että lähes 200000 suomalaista on täysin tietämätön siitä, mitä tarkoittaa kärkikolmio.

Ja se kyllä näkyy tuolla liikenteessä...
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Todella outoa
Vast: Sopeudu vahvemman oikeuteen
Kuinkahan moni on täysin tietämätön väistämisvelvollisuudesta, riippumatta siitä, millä ajoneuvolla on liikenteessä? Monet ovat liikenteessä ilman mitään koulutusta liikennesääntöihin. Koululaiset hyvin paljon ajavat polkupyörillä, eikä silti kouluissa painoteta väistämissääntöjä, outoa todellakin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Just
Bussin oikeus
Linja autollaan on oikeus tulla pysäkiltä nykyään 70km tunnissa alueella.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »