Lukijalta: Tunnin juna – ei tehdä nyt virhettä

Helsinki–Turku nopea junayhteys -hankkeen tärkeydestä keskusteltiin Tunnin juna -tilaisuudessa Turussa 16.4. Paikalla oli muun muassa Turun ja Salon kaupunginjohtajat sekä joitain eurovaaliehdokkaita.

Olemme alustajien kanssa samaa mieltä siitä, että juna on parhaimmillaan nopea ja ympäristöystävällinen tapa liikkua.

Tilaisuudessa Salon kaupunginjohtaja Lauri Inna kertoi, että tämän suuruusluokan kansallisia hankkeita ei voi viedä läpi jyräämällä. "Nyt on aidosti kuuntelemisen ja kommunikoinnin aika", sanoi Inna.

Helsinki–Turku nopea junayhteysväylä kulkee Salossa läpi Lukkarinmäen, ja kaikki suunnitellut väylävaihtoehdot tuhoavat Lukkarinmäen asuinalueen yhtenäisyyden.

Lukkarinmäen kohdalla on toki yleiskaavassa väylävaraus. Se on ollut siinä jo neljä vuosikymmentä. Kukaan ei tunnu tietävän, miksi varaus siinä on ja millä perusteella se siihen aikanaan on tehty.

Karttoihin on historian kuluessa vedetty monia muitakin viivoja, jotka voidaan kyseenalaistaa. Lukkarinmäkeen tehtyä väylävarausta ei ole kyseenalaistettu missään vaiheessa, vaikka maailma on muuttunut. Kukaan ei myöskään ole uskonut, että hanketta ikinä toteutettaisiin.

Asiat muuttuvat asukkaille todeksi vasta sitten, kun heille näytetään, mitä väylävaraukset käytännössä tarkoittavat. Tunnin juna -tilaisuudessa Ville Niinistö totesi, että ongelmakohdat pitää käydä kaava kerrallaan läpi, eikä pari mutkaa rataan siellä täällä ole mikään ongelma.

Lukkarinmäki on Salon vanha kaupunki. 1900-luvun idyllinen puutalokaupunginosa on Salon kaunein asuinalue. Salon yleiskaavassa Lukkarinmäki on merkinnällä 90/s1, valtakunnallisesti arvokas kulttuuriympäristöalue.

Kuninkaantie eli Suuri rantatie kulkee läpi Lukkarinmäen. Suuren rantatien osuus Lukkarinmäessä on valtakunnallisesti merkittävä suojelukohde.

Jotta Lauri Innan ja Ville Niinistön puheet muuttuisivat käytännöksi, muitakin vaihtoehtoja tulisi vielä aidosti pohtia. Muutoin asukkaiden todelliset vaikutusmahdollisuudet puuttuvat.

Tunnin juna voisi kulkea Salon kohdallakin nykyistä rantaradan linjausta tai moottoritielinjausta myötäillen. Väylän ja Salon aseman voisi myös rakentaa maan alle, jolloin Lukkarinmäen alue voitaisiin alittaa kokonaan tunnelissa.

Radan vieminen läpi Salon merkittävimmän kulttuurisen asuinalueen olisi anteeksiantamaton virhe, jonka voi vielä korjata.

Tulevaisuudessa ihmiset eivät ehkä enää matkustakaan kiireellä paikasta toiseen, vaan tekevät tietotyönsä kotonaan. Silloin ihmiset saattavat arvostaa enemmän sitä, mistä ovat tulleet, kuin sitä, minne jotkut haluavat heidän menevän.

Tunnin juna -tilaisuudessa Niinistö totesi: "Se että ihmisiä kuunnellaan etukäteen, on aina parempi lopputulokselle kuin se, että asiaa viedään väkisin eteenpäin."

Maailma ei ole enää sama kuin 40 vuotta sitten. Ne ihmiset, jotka ovat nykyisen väylävarauksen tehneet 1979, eivät ole enää näkemässä lopputulosta. Me ja meidän lapsemme olemme.

"Nyt on vaaran ja mahdollisuuden paikka onnistua osallistamisessa", sanoi Inna. Olemme samaa mieltä.

Lainvoimaisia kaavoja voidaan muuttaa, jos ne eivät palvele nykytarpeita. Olisi sääli, jos Helsinki–Turku nopea yhteys -hanke kariutuisi tai viivästyisi kohtuuttomasti, jos ihmisiä ei nyt kuunnella.

Kuten Eero Heinäluoma tilaisuudessa sanoi: "Perushanke on kannatettava, mutta miten se toteutetaan ja sen yksityiskohdat tehdään, niin siinä pitää hakea laveampaa yhteisymmärrystä."

Jaana Laakso, Timo Lähteenmäki, Mari Jokinen, Otto Bernoulli, Anne Bernoulli

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (12)

Vastaa
Kasvukäytävälle uusia työ- & asumismahdollisuuksia
Ei maakunta- ja yleiskaavoja nyt aleta muuttamaan
On syytä löytää ratkaisut olemassa olevan yleiskaavoituksen pohjalta eikä suinkaan nyt enää aleta vielä uutta yleiskaavaprosessia, vaan asemakaavoitus ja ratalinjaus tehdään niiden lainvoimaisten linjausten mukaan mahdollisimman nopeasti eikä enää vitkutella.

Kaikki toki tehdään voimassa olevien lainvoimaisten kaavojen puitteissa, mutta jo yhdessä sovittuja ja hyväksyttyjä asioita ei enää aleta vatvomaan ja uudelleen avaamaan. Rata rakenteille. Se on kaikkien etu.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
suhteellisuudentaju peliin
Vast: Ei maakunta- ja yleiskaavoja nyt aleta muuttamaan
Jos asun muualla kuin Turun keskustassa, matka rautatieasemalle ja parkkipaikan etsiminen edellyttää että lähden kotoa vähintään puoli tuntia aiemmin. Helsingin päässä pitää myös vielä matkata sinne mihin on menossa, yleensä myös puoli tuntia. Todellinen matka-aika onkin 2,5 tuntia. Jos junamatka veisi tunnin, matkan kesto putoaisi kahteen tuntiin, mikä ei ole kovin iso säästö.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Armas
Lukkarinmäki
Tunnin juna alittaa Lukkarinmäen tunnelissa, osa tunnelista joudutaan tekemään nykyisen autotien alle avokaivuuna, johon tulee päälle betonikansi ja sen päälle nykyinen tie. Lukkarinmäestä joudutaan lähinnä sen reunalta purkamaan yhdeksän taloa, osa jo nyt purkukuntoisia. Joukossa ei todellakaan ole mitään kulttuurihistoriallisesti merkittävää rakennusta. Enimmäkseen Lukkarinmäki koostuu 1950 - 1970 luvun perustaloista. Rata ei tuhoa eikä halkaise Lukkarinmäkeä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ei muuten alita tunnelissa!!!
Vast: Lukkarinmäki
Ootko katsonut linjaukset. Avolouhosta on 200m ja varsinaista tunnelia vähän, taloja menee myös alueen keskeltä ei vaan reunalta. Todellakin halkaisee...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
reetta
täysin turha ja haitallinen
eikös tuo hanke ole liian kallis toteuttaa vain muutaman ihmisen tähden - samaan aikaa väliin jää ihan liikaa ihmisiä joiden elämää tunninjuna haittaa - mielestäni kannattais lopettaa moisen suunnittelu ja rakentaa mielummin vaikka se toinen raide ja saada taajamajunat myös rantaradalle..niillähän ihmiset töissä käyvät tampere-helsinki välilläkin
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Alumni
Anteeksi antamaton virhe
Anteeksi antamaton virhe on se että juba edes hidastaa salossa. Tunnin junan tulisi olla puolentunnin juna palvellakseen työmatkan tekijöitä. Se vaatisi välipysähdyksien jättämistä väliin ja junan kulkemisen täydellä vauhdilla määränpäähän asti.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Juorupeili
Vast: Anteeksi antamaton virhe
Suora yhteys Tku-Hki voi puhaltaa koko matkan täysillä, jos vuorojunille rakennetaan muutama kymmenen kilometriä väistöraidetta.
Vaatisi tietysti liikenteen rytmitystä, jottei tule nenä kipeäksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Nina
harhaa
Kun puhutaan tunnin junasta Tku-Hki,se ei oikeasti ole tunnin juna.Eli kulkisi tunnissa tuon välin.Nykyiseen verrattuna juna kulkisi muutamia minuutteja nopeammin.Kannattaako laittaa 2,5miljardia muutaman minuutin takia?Ympäristö syilläkään sitä ei voi perustella,koska hiilijalanjälki on todella huono.Helsingin päässä on jo nytkin ruuhkaa,ilman tunnin juniakaan.Rahat jos niitä löytyy,kannattaisi laittaa nykyisten ratojen korjausvelan lyhentämiseen.Se olisi todellinen ympäristöteko.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
super persu
Vast: harhaa
Viisaasti kirjoitettu. Tunnin junasta hyötyisi hyvin harva. Saman summan voisi käyttää kokonaistaloudellisesti järkevämminkin kun päätös pohjautuisi huolellisiin laskelmiin ja suunnitelmiin. Aina kun johonkin käytetään rahaa, se on jostain muualta pois.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Pikavoitto?
Nykyjunat etätyöpaikoiksi
Älytöntä kiiremeininkiä. Parantakaa nykyisiä ratoja ja junavaunuja. Nyt jo läppärillä työskentely vaunussa on suht helppoa. Nimet esiin, jotka ehdottomasti tarvitsevat "tunnin" junan. Mulla on aikaa körötellä 7 euron lipulla Onnibussissa töitä tehden, itse kun lippuni maksan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
B. Ussi
Vast: Nykyjunat etätyöpaikoiksi
Itse käytän työmatkani rentoutuen hyvän kirjan parissa. Minulla menee Turun joukkoliikennettä käyttäen vähän vajaa puoli tuntia työmatkaan suuntaansa. Kertoo muuten jotain siitä, miten merkittävä ajansäästö tunnin juna olisi; junalle on päästävä ja junalta on päästävä, ja kohteet ovat ani harvoin ihan rautatieasemassa kiinni. Vaikka junamatkasta saisi nipistettyä hieman pois, ei se vaikuttaisi mitään perillä kuluvaan matka-aikaan.

Ikävä kyllä kaikille työnteko, lukeminen tai edes virkkuu eivät liikennevälineissä sovi, joillekin tulee huono olo tai alkaa silmissä vilistää. Onneksi itselläni ei ole vaikeuksia käyttää matka-aikaa huviksi ja hyödyksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ei hankkeelle
On muitakin...
Nyt suunnitellun Espoo-Salo radan alle on jäämässä 60-80 taloutta, Lukkarinmäestä näistä on 10. Eli tuo Lukkarinmäki on pieni hinta, kun ajattelee koko pätkää. Miksi kaupungissa olevat talot olisivat tärkeämpiä kuin maaseudulla olevat? Jotenkin tuntuu että kukaan ei välitä niistä maaseudulla olevista taloista, kun vaan kaupungissa olevat talot säästyvät. Jokaiselle se oma koti on tärkeä, eikä kukaan halua kodistaan lähteä. Mutta tämä keskustelu on nyt juuttunut tuohon Lukkarinmäkeen, vaikka muutkin asukkaat ovat radasta valittaneet. Lauri Innakin heräsi nyt vasta, varmasti on joku muukin valittanut kuin Lukkarinmäessä asuvat. Kannatan sitä moottoritien linjausta ja Salon pysäkki mahdollisimman kauas keskustasta, niin ei haittaa kaupunkilaisten eloa. Mutta toisaalta se haittaa myös Salon kaupunkia, kun kaikki menee ohi, kun pysäkki on niin kaukana. Ja jos oikein tarkkoja ollaan Paimio-Lohja välillä on valtakunnallisesti merkittäviä maisemakokonaisuuksia, ei niitä saisi pilata. Joten jatketaan kuten ennenkin ja laitetaan rahat teiden parantamiseen, kyllä se juna kulkee vaikka uutta rataa ei tulisikaan. Ei ihmisillä voi olla niin kiire että puolen tunnin takia viedään kodit, pellot, metsät, maisemat.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »