Lukijalta: Varsinais-Suomi tarvitsee ministerinsä

Eduskuntavaalit on käyty. Vaalin tulos osoittaa, että puolueiden kannatuksen arvioiminen etukäteen on käymässä yhä haastavammaksi harjoitukseksi.

Sdp oli kuukausikaupalla ennakkosuosikki, mutta menetti huippukannatuksensa vain pari viikkoa ennen varsinaista äänestyspäivää. Kokoomus kiri loppusuoralla, mutta parhaista ennustuksista tultiin taaksepäin. Keskusta taas maksoi yllättävän kovan hinnan pääministerin paikasta. Perussuomalaiset sen sijaan tuplasivat äänimääränsä vuoden takaisista gallup-lukemista.

Virkamiehen ei ole syytä esittää arvioita tulevan hallituksen kokoonpanosta, ei puolueista, eikä henkilöistä. Mutta vaalituloksen merkitystä Varsinais-Suomen tulevalle kehitykselle on hyvä pohtia. Erityisesti, koska maakunta on tulevan neljän vuoden aikana kulminaatiopisteessä monella tavalla.

Edellinen hallitus oli Varsinais-Suomen asioissa myötämielinen. Suurin läpimurto tapahtui Tunnin junassa (Turku–Helsinki). Hallitus myönsi valmisteluun 40 miljoonaa euroa ja menossa on jo kolmas suunnitteluvuosi.

Alkuun näytti siltä, että hallitus olisi päättämässä, että Suomessa olisi vain yksi pääradan suuntainen kehityskäytävä, mutta eri tahojen yhteistoiminnoilla pää saatiin kääntymään niin, että toiseksi kehityskäytäväksi nimettiin Turun ja Lappeenrannan välinen vyöhyke. Hienoa oli myös hallituksen herääminen Lounais-Suomen positiiviseen rakennemuutokseen.

Mutta myös takaiskuja koettiin. Pahiten tuli turpiin diplomi-insinöörikoulutuksessa. Edelleenkään Turun yliopisto ei saa antaa DI-tutkintoja konetekniikassa ja materiaalitekniikassa, vaikka tarve on suuri.

Kulunut hallituskausi on omalta osaltaan osoittanut, kuinka tärkeää on, että maakunnalla on edunvalvojanaan poliitikkoja, jotka eivät eduskunnassa jää takarivin taaveiksi. Uudet kansanedustajat eivät voi tietenkään heti nousta keskeisiin asemiin, mutta on tärkeää, että valituiksi tulee nuoria, joissa on potentiaalia.

Alun alkaen Varsinais-Suomella oli ensimmäiset kaksi vuotta yksi ministeripaikka, kahden vuoden jälkeen hallitus täydentyi uudella VS-ministerillä ja lopuksi vielä valtioneuvostoon astui maakunnan kolmas ministeri. Sen lisäksi vaalipiiristä oli perussuomalaisten hajoamiseen saakka eduskunnan puhemies ja myös tärkeiden valiokuntien puheenjohtajina oli maakunnan kansanedustajia.

Vaalikampanjan aikana tuotiin kaikkien puolueiden ja ehdokkaiden toimesta kasapäin ehdotuksia Varsinais-Suomen kehittämiseksi. Vaalien jälkeen on lupausten lunastamisen aika. Jokainen politiikkaa edes hieman harrastanut tietää, että vaalikampanja on markkinapuhetta, mutta hallitusneuvottelut vakavaa asiaa.

Viime vuosina hallitusohjelmista on tullut yhä enemmän strategisia papereita, ei yksittäisten hankkeiden luetteloa. Näin muodoin maakunnan intressit edistyvät parhaiten niin, että Varsinais-Suomesta valitaan hallitukseen mahdollisimman monta ministeriä.

Tulevat viikot ovat poliittisten puolueiden Varsinais-Suomen piirijärjestöille velvoittavaa aikaa. Niiden puolueiden, jotka menevät mukaan maan hallitukseen, VS-piirien tulee pitää huolta siitä, että maakunnan edustus toteutuu.

Suomalaisessa politiikassa on yhä enemmän omaksuttu periaate, jonka mukaan yksittäinen ministeri päättää oman sektorinsa asioista hyvin suvereenisti. Sellaiset ajat taitavat olla ikuisesti ohi, jolloin solmittiin virkapaketteja ja neuvoteltiin yökaudet sulle-mulle periaatteella.

Varsinais-Suomi on maantieteellisesti haastavassa paikassa. Edunvalvonnassa on vaikea löytää kumppaneita, kun itä-länsi-akselilla toisella puolella on meri ja toisella Uusimaa, joka harjoittaa yhteistyötä kaikkiin ilmansuuntiin.

Meidän ainoa keinomme pärjätä on poliittinen voima. Onneksi Varsinais-Suomi on kautta aikojen ollut todellinen poliittinen korkeakoulu: puolueiden puheenjohtajia ja muita huippupoliitikkoja on maakuntaan siunaantunut. Mutta vaikutusvalta on lunastettava neljän vuoden välein aina uudelleen. Se on maakunnassa sisäistettävä, jos aiotaan saada tuloksia aikaan.

Kari Häkämies

Varsinais-Suomen maakuntajohtaja

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Mitä haluaa sanoa?
Kirjoittaja aloittaa pohdiskelun, keksii sitten ettei virkamiehen tulekaan pohtia ja jatkaa sitten kuitenkin pohdiskelua. Virkamiehen on todellakin syytä pohdiskella ja ottaa kantaakin, mutta siitä pitää saada selvää.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »