Lukijalta: Hiilitullit torjuvat ilmastopolitiikan vapaamatkustamista

Pekka Mauno arvosteli näkökulma-artikkelissaan kovin sanoin muun muassa Sdp:n Antti Rinteen ehdottamia hiilitulleja (LM 8.4.). Kirjoitus ei kuvannut kovin täsmällisesti esitettyjä ideoita hiilitulleista.

Toisin kuin Mauno kirjoituksessaan esittää, hiilitullit eivät ole varsinainen kaupan este. Hiilitullit asettavat EU-toimijat samalle viivalle muiden maiden kanssa eivätkä tullit koskisi niitä maita, joilla on käytössään riittävän kunnianhimoinen päästöjenhinnoittelujärjestelmä.

Hiilitullit eivät myöskään koskisi kaikkea kauppaa vaan sektorikohtaisesti ainoastaan niitä tuotteita, jotka komissio on listannut ns. hiilivuotoaloiksi.

Myös WTO:n säännöt sallivat tietyissä rajoissa vapaan kaupan rajoittamisen ympäristöperusteisesti. Esimerkiksi Veel (2009) on todennut, että hiilitullit olisivat todennäköisesti WTO:n sääntöjen mukaisia. Hiilitullien logiikkana on puolustaa eurooppalaista energiaintensiivistä teollisuutta (esimerkiksi teräs- ja metsäteollisuus), jota on siirtynyt varsinkin Kiinaan viimeisen 30 vuoden aikana.

Antti Rinteen argumentti hiilitullien puolesta päästöjen hillitsemiseksi on perusteltu.

Eurooppalainen raskas teollisuus on keskimäärin selvästi vähäpäästöisempää kuin esimerkiksi Aasian maissa. Eurooppa on yrittänyt johtaa ilmastotoimia esimerkin voimalla viimeiset 20 vuotta ilman mainittavia saavutuksia.

Jo pelkkä mahdollisuus hiilitullien käyttöönotolle toimisi signaalina muulle maailmalle, että vapaamatkustamisen aika ilmastopolitiikassa on EU:n näkökulmasta ohi.

Hiilitullit olisi järkevintä ottaa käyttöön vuodesta 2030 alkaen, viidennen päästökauppakauden käynnistyessä. Samalla olisi mahdollista tarkastella Maunon mainitsemien hiilivuotoa torjuvien yritystukien tarpeellisuutta.

Jos hiilitullien kokoinen asia halutaan EU:n päätöksentekokoneiston läpi tuossa aikataulussa, on pohjustaminen aloitettava nyt. Esimerkiksi heinäkuussa alkavalla EU:n Suomen puheenjohtajuuskaudella.

Hiilitullit eivät ole täydellinen ratkaisu, mutta Maunon väite siitä, että kauppapolitiikkaa ei tulisi vetää mukaan ilmastopolitiikkaan on kestämätön.

Vapaakauppa on jatkossakin keskeinen vaurautta ja hyvinvointia luova työkalu, mutta se ei voi olla immuuni ympäröivän maailman muuttuville vaatimuksille. Tämän ovat tiedostaneet Antti Rinteen ja Sdp:n lisäksi muun muassa kokoomus, Perussuomalaiset ja Vasemmistoliitto, joiden kaikkien ohjelmista löytyy viittaukset ilmastotulleihin.

Hannu Jouhki

johtaja

SAK

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

hear me, I'm smart from SAK
Jouhkilta todella kapulakielistä tekstiä jossa jää kertomatta miten tämä vaikuttaa tavalliseen suomalaiseen ja tuotteiden hintoihin Suomessa. Jouhkin irtisanoutuminen tai tuntuva palkanalennus ei olisi täydellinen ratkaisu, mutta ratkaisu kuitenkin. Vähentäisi liiton kuluja.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: hear me, I'm smart from SAK
Onko sinulla sitten esittää tieteellisiä laskelmia miten tämä vaikuttaa tuotteiden hintoihin Suomessa? Luvut pöytään ja vähemmän uhoa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hiili-ja teräsunioni.
Hiilitulli? Mitä se on? EU on yhtenäinen tullialue. Sen ulkopuolelta tuotavasta tavarasta kannetaan tullimaksua. Tarkoittaako "hiilitulli" EU:n oman hiilen suojaamista ulkopuoliselta tuonnilta? Onko tarkoitus kuitenkin jatkaa EU:n alueelta louhitun hiilen käyttöä?
Jos kysymys on hiilen käytön rajoittamisesta tai peräti lopettamisesta niin ei siihen tullimaksut auta. Saksa ja moni muukin EU-maa louhii ja käyttää jopa ruskohiiltä energiantuotannossaan,
EU:n yksi päätarkoitus oli taata nimenomaan hiilen ja teräksen vakaa käyttö ja tuotanto. Ymmärrettävistä syistä päätös oli väärä, mutta ei ainoa niistä.
On aivan selvää, ettei EU voi globaaleista kilpailusyistä lopettaa hiilen käyttöä.
Teräksen ja sementin tuotannon prosesseissa hiili on toistaiseksi välttämätöntä.
Vaikka kuinka vihertää niin kyllä oman kompostin takaa pitää pystyä näkemään realiteetit ja tosiasiat.
Tosiasia näyttää olevan, että tietyt puolueet haluavat lopettaa tai rajoittaa tuotannollista toimintaa EU:n alueella ilmastopolitiikkaan vedoten. Tuntevatko he kokonaisvastuunsa työllisyyden ja kilpailukyvyn ylläpitämisestä. Jokainen täysipäinen ymmärtää, ettei EU ja varsinkaan Suomi voi uhrautua globaalin ongelman hyväksi. Ellei YK tai jokin muu maailmanjärjestö saa hiilenpolttoa järjestykseen niin sitten asiantilasta käsivät kaikki.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Oikea ratkaisu
Tämä olisi paljon tehokkaampaa ja järkevämpää ilmastopolitiikkaa kuin suomalaisten autoilijoiden himoverottaminen ilmastoperusteisesti.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Oikea ratkaisu
Oikaisun oikaisu. Suomessa on laskettu autoveroja viimeisten vuosien aikana.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Oikea ratkaisu
Autoveron lasku hyödyttää vain uuden auton ostajaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää vouhottamista
Maapallon ilmasto on aina muuttunut ja tekee niin nytkin ihan ihmisestä riippumatta. Vouhotus voisi jo loppua ja tulevat vaalit näyttävät, että suurin osa kansasta jo tämän tajuaa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Oikea ratkaisu
Älä valehtele. Polttoainevero, ajoneuvovero ja käyttövoimavero ovat nousseet jatkuvasti.
Autoveron alennus hyödyttää vain uuden auton ostajaa, eli hyvin pientä osaa väestöstä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Suomeksi sanottuna
Suomeksi Jouhki sanoo, että hiilitullit suojaisivat suomalaisia teollisuustyöpaikkoja kiinalaisten epäreilua kilpailua vastaan.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ihmisen suora vaikutus
Ihminen polttaa happea sisäänpäin hengittäessään ruokansa sisältämän hiilen hiilidioksidiksi, päästäen sitä uloshengityksessä ilmakehään noin tonnin vuodessa. Uloshengitysilmasta on hiilidioksidia keskimäärin 4 - 5%.
Ilmakehässä on hiilidioksidia noin 0,05%.

Hiilitullit pitää kohdistaa Eurooppaan saapuviin ja täällä lisääntyviin vapaamatkustajiin.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mittasuhteet
Hiilidioksidia on ilmakehässä ainoastaan 0,04 %. Vaikka sitä olisi viisinkertaisesti eli 0,2%, se ei nosta ilmaston lämpötilaa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »