Lukijalta: Nopea valtatie kahdeksan vaatii kahden maakunnan yhteistyötä

Talouden näkymät ovat olleet vahvoja Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa viime vuosina. Länsirannikolle on tehty satojen miljoonien investoinnit. Työllisyys on vahvistunut erityisesti meriteollisuudessa ja autoteollisuudessa.

Valtatie kahdeksan on Varsinais-Suomen ja Satakunnan keskeisin väylä. Vahvan kasvun myötä liikennemäärät kasvavat maakunnissamme selvästi muuta maata nopeammin. Pääväylämme valtatie kahdeksan taso ei ole pysynyt kasvaneiden liikennemäärien mukana.

Lounais-Suomella on merkittävä rooli koko Suomen kasvussa ja työllisyydessä. Hyvät liikenneyhteydet ovat edellytys sille, että työmatkaliikenne ja raskaan liikenteen kuljetukset liikkuvat sujuvasti länsirannikolla. Kasvun jatkuminen edellyttää investointeja keskeiseen tieverkkoon.

Laitilan eritasoliittymän ja Eurajoen ohikulkutien suunnittelu käynnistettiin yhteisen työn tuloksena. Suunnittelu on valmista tämän vuoden aikana, ja seuraavan hallituksen tulee varata määrärahat hankkeiden toteuttamiseen. Viemme tätä viestiä eteenpäin.

Varsinais-Suomen ja Satakunnan maakuntahallitukset ovat ajaneet yhdessä valtatie kahdeksan kehittämistä. Samalla on tärkeää katsoa pidemmälle. Maakuntien kauppakamarit ovat asettaneet tavoitteeksi saada valtatie kahdeksan nelikaistaiseksi tieksi Turusta Poriin 2030-luvulle mennessä.

Tarvitsemme kunnianhimoisia tavoitteita, jotta saamme olennaisia parannuksia aikaan.

Maakuntaliittojen, alueen kauppakamarien ja kaupunkien on laadittava yhdessä tavoitteeseen pääsemiseksi tiekartta, johon alueen kansanedustajien tulee sitoutua. Vain maakuntien vahvalla yhteistyöllä länsirannikon pääväylä saadaan kuntoon.

Matias Marttinen

valtiovarainministerin talouspoliittinen erityisavustaja, Satakunnan maakuntahallituksen jäsen (kok)

Rauma

Ilkka Kanerva

kansanedustaja (kok), Varsinais-Suomen maakuntahallituksen puheenjohtaja

Turku

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vastaa
Kokoomus on Suomen tuho
Voivoi
Junarata tarvitaan Turusta Ugin kautta Raumalle ja Poriin. Ei mitään autoteitä kokoomuksen sloganin hengessä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »