Lukijalta: Tarvitsemme ympäristöverouudistuksen

Vaikka henkilöautoilun osuus on alle 10 prosenttia kaikista hiilidioksidipäästöistä, ovat vanhan auton omistajat ainut ryhmä, joka todellisuudessa maksaa jo nyt raskaasti ympäristöveroja. Ne muodostuvat polttoaineverosta, jossa veron osuus on 66 prosenttia polttoaineen hinnasta, autoverosta, joka perustuu hiilidioksidipäästöihin tai ajoneuvon painoon ja dieselautojen dieselverosta.

Keskivertoautoilija maksaa niitä pari tonnia vuodessa. Se on joka vuosi yhden romutuspalkkion verran uuden auton ostajan taskuun. Maksuja aiotaan jatkossa vain korottaa ja tarkoitus on tappaa tämä lypsävä lehmä kokonaan.

Raideliikenteen käyttäjät ja sähköauton omistajat on veroista vapautettu juuri ympäristösyihin vedoten, vaikka ne kuluttavat teitä, katuja ja raiteita yhtälailla. Ne aiheuttavat myös päästöjä nyt ja tulevaisuudessa, nykyisillä sähköntuotantotavoilla jopa enemmän kuin polttomoottorit.

Kun otetaan huomioon koko energian tuotantoketju, päästötöntä ja saasteetonta energiaa ei ole.

Lentäminen, laivaristeily ja niihin liittyvä turismi, jotka kasvavat 10 prosentin vuosivauhtia ja ylittävät jo nyt autoilun saastevaikutukset, ovat täysin verovapaita ja lisäksi suurimpia yritystukien saajia.

Yllä olevasta tarkastelusta voi tehdä sen päätelmän, että ilmasto- ja ympäristöahdistuksen maksajiksi ovat joutuneet vähävaraisimmat, mutta syntipukit ovat piilossa kuin vahinko nurkassa.

Tuo vapaamatkustajien joukko, joka lentää, risteilee, asuu kaupungeissa, hotelleissa, ajelee sähköautoilla ja ökyveneillä, ei osallistu ilmasto- ja ympäristötalkoisiin muutoin kuin määräämällä muut maksamaan heidän huonon omantuntonsa. Ympäristö ei kiitä, jos alamme suosia sellaista elämäntapaa.

On luotava järjestelmä, jossa saastesaldo mitataan luotettavasti kaikkien osalta, myös nykyisten vapaamatkustajien. 

Jotta periaate "joka saastuttaa se maksaa" saisi katetta muuallakin kuin juhlapuheissa, tarvitaan ympäristöverouudistus. Se voisi olla alv:n kaltainen vero, mutta sen veroprosentti olisi hyödykekohtainen.

Järjestelmän tulisi kattaa ravinto, asuminen, liikkuminen ja muu kulutus. Näin myös se yli 90 prosenttia hiilidioksidipäästöistä tulisi arvioiduksi ja verotetuksi samalla asteikolla kuin polttomoottoriautot.

Näin vähiten päästöjä aiheuttava elämäntapa tulisi myös halvimmaksi ja meille syntyisi myös vapaus valita, mistä olemme valmiit maksamaan. Makkaransyöjä joutuisi verolle, mutta voisi syödä sitä 10 vuotta yhden Phuketin matkan lentoveron hinnalla. Tai joku, joka kasvattaa perunansa, pilkkoo puunsa ja kerää marjansa lähimetsästä, mutta jolla on varaa vain vanhaan autoon, ei maksa tonneja vaan todellisen hiilijalanjälkensä kustannukset.

Eriarvoisuutta tämäkään uudistus ei täysin poistaisi. Se jolla on enemmän rahaa, voisi edelleenkin tuhlata luonnon rajallisia varoja enemmän kuin lajitoverinsa. 

Maapallon pelastamiseksi tarvitaan siksi myös rajoituksia, sillä rahaa voidaan luoda loputtomasti, mutta luonnon resurssit ovat kaikki tässä ja nyt tällä avaruutta kiertävällä pallollamme.

Jouko Miettinen

Seitsemän tähden liike

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (8)

Vastaa
Tuupa
Niinpä.
Saksalainen vihreä ystäväni oli viime kesänä innoissaan kun sai viimein hommattua sähköauton, jalan tahi pyörällä kun ei jaksa reilua kilometriä töihin polkea.

No hiilivoimalla sitten..
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Tämä on jo nähty
Sais antaa olla jo
En suostu ennen kuin on kerrottu, keiden seitsemän!
Jukola tai Otava eivät kelpaa, ei myöskään Väyrysläisten rahoittaminen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
maikki
Hyvä
Hyvä kirjoitus,mutta tarvitsemme muutakin.Emme tarvitse paljoo,riittää kuin tulevilla päättäjillä olisi vaikkapa maalaisjärkeä ja realismia annos.Pienellä,mutta euroopan kalleimmalla maalla ei ole varaa lähteä sekoilemaa kielloilla ja haittaveroja korottamalla.se on myrkkyä talouskasvulle ja työllisyydelle ja se lisää eriarvoistumista.Pariisin ilastotavotteisiin ei päästä.Saksa on hyvää vauhtia irtaantumassa siitä,koska hinta olisi liian kova,jopa Saksalle.Sama koskee Suomea.Tuetaan sitä ja tätä jotta tavotteisiin päästäisiin.Esim.pitäisi kuulemma alkaa maksaa metsänomistajille siitä,ettei hakkaa omaa metsää.KÄSITTÄMÄTÖNTÄ.Siis maksettaisiin siitä,ettei tee mitään.Mistä hitosta kaikkiin rahaa riittää????????
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Painokoneesta sitä tulee...
Vast: Hyvä
Kuten Jouko tuossa jutussaan osuvasti totesi: "...rahaa voidaan luoda loputtomasti..."

Juuri siksi sitä rahaa riittääkin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Alumni
Katse tulevaisuuteen.
Suomalainen syö vaikka risuja ja juo kuravelliä ennemmin kuin luopuu rakkaasta diesel autostaan.

Sähköntuotanto muuttuu kokoajan vihreämmäksi joten tämän hetken tilannetta ei kannata tuijottaa. Parempi on olla sähköauto tai jokin muu esim. sähköavusteinen pyörä tai potkulauta ja ostaa vihreää sähköä jo nyt. Eikä odotella että maailma tulee valmiiksi ensin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Alumni
Valintoja..
Nykyäänkin voi tehdä valintoja jotka vaikuttavat ympäristöön ja varsinkin omaan talouteen. Voi miettiä onko kannattavaa ostaa asunto sellaisesta paikkaa että perheesä on pakko olla kaksi autoa? Voisiko perhe pärjätä kenties yhdellä autolla jos asunto sijaitsee hyvien joukkoliikenneyhteyksien päässä töistä ja palveluista? Olisiko mahdollista jopa siirtyä kokonaan autottomaan elämään käyttämällä julkistaliikennettä sekä pyörää? Halvan asunnon hinta nousee kun sieltä mistä sen halvalla saa pitää ajaa pitkä matka omalla autolla töihin ja kauppaan. Sen lisäksi sen halvan asunnon arvo saattaa romahtaa kun kaupungistuminen vain kiihtyy. Saattaa olla että käteen jää vain asuntolaina, arvoton asunto josta päästäkseen mihinkään on omistettava auto joka myös on kallis laite omistaa ja jonka arvo myös laskee huimaa vauhtia.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Juu
Vast: Valintoja..
No ihan en ole samaa mieltä. Asuntolainaa ei saa mielin määrin. Isompi perhe joutuu maksamaan enemmän neliöistä kaupungissa. Joskus työpaikka muuttuu. Sekä mieheni että minun työpaikat muuttuivat kun olimme ostaneet talon. Yt t johtivat irtisanomisiin. Miehen työ ei ole enää 20 km vaan 80 km päässä. Joukkoliikennettä tarvittaisiin mutta ihmiset eivät käytä sitä. Töiden takia oli pakko hankkia toinen auto.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Kuu
Niinhän se on
Vasemmistom ympäristöajattelu poikkeaa Vihreistä juuri siinä että oikeudenmukaisuus sekä kohtuus olisi vähävaraisilla ja myös keskituloisilla. Vihreiden ajatus on korottaa isojen puolueiden mukana haittaveroja. No, kuten kirjoittaja totesi, yksikin Thaimaan matka on ympäristölle se pahempi kuin olla ostamatta luomupossua. Lentoverot voisi olla reippaita sen mukaan miten kauas lentää.
Suomessa tarvitaan autoja, se vain on niin. Autokanta ei varmasti uusiudu kovin nopeasti. Etenkin kun samaan aikaan asumisesta joudutaan maksamaan maltaita sähkönsiirtoineen kaikkineen. Itsekin keskituloisena joudun valitettavasti valitsemaan hinnan perusteella. Lähiruokaa yritän suosia enkä tilaa tuotteita ulkomailta. Autoverot ja muut kyllä pitäö huolen että töysillä en ympäristöä pysty ajattelemaan. Vasemmiston vihreys on mielestäni ihmiskestävä. Ja se on tärkein asia.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »