Lukijalta: Tehdään rohkeasti oma joukkoliikenneratkaisu

Kaupunkikehityshankkeen viisi tavoitetta ovat: Ensimmäisenä kaupungin kilpailukyvyn, kasvun ja vetovoiman lisääminen. Toisena kestävä kaupunkirakenne. Kolmantena sujuva liikennejärjestelmä ja houkutteleva joukkoliikenne. Neljäs tavoite on kaupungin asukkaiden viihtyvyyden ja hyvinvoinnin lisääntyminen. Viidentenä tavoitteena on taloudellisesti kestävä investointi.

Millä perusteilla yritykset ja ihmiset muuttavat Turun alueelle?

On kovia ja pehmeitä vetovoimatekijöitä. Kovia ovat esimerkiksi alue- ja paikallistalouden kehitys, yritysilmapiiri, alueen työllisyys ja työpaikkakehitys, alueen koulutustarjonta ja alueella olevat veturiyritykset.

Tärkeä on myös alueen sisäinen ja ulkoinen saavutettavuus. Toisin sanoen sijainti suhteessa tiedon, osaamisen, talouden ja tuotannon keskeisiin paikkoihin.

Pehmeitä veto- ja pitovoimatekijöitä ovat viihtyvyys ja mukavuus. On kysymys fiiliksestä ja ilmapiiristä, turvallisuudesta ja siisteydestä, matkailusta ja tapahtumista.

Vuonna 2016 tehdyn tutkimuksen mukaan Turku oli kolmantena, kun kysyttiin, mihin kaupunkiin voisit muuttaa.

Joukkoliikenteen tulee palvella saavutettavuutta sekä veto- ja pitovoimatekijöitä. Nopeammat ja sujuvammat joukkoliikenneyhteydet sekä ympäristöystävällisyys houkuttelevat joukkoliikenteen käyttöön. Nopeampien yhteyksien myötä myös työmatkaliikenne Turku-Helsinki-Tampere -kasvukolmion alueella lisääntyy.

Kaupunkikehityksen tavoitteiden ja vetovoimatekijöiden näkökulmasta Turun alueella ja Varsinais-Suomessa paras joukkoliikenneratkaisu olisi ympäristöystävällisten sähkö- ja biokaasubussien (Turku, Kaarina ja Raisio BusExpress) ja lähijunien kokonaisuus.

Tämä kokonaisuus palvelee koko alueen kasvua ja kestävää kaupunkirakennetta. Se on sujuva ja joustava sekä ympäristöystävällisenä houkutteleva joukkoliikennejärjestelmä. Se lisää viihtyvyyttä ja on ennen kaikkea taloudellisesti kestävä investointi. Lähijunaliikenne tuo parhaat liityntäyhteydet kasvukolmion muihin kaupunkeihin.

Vaikka Turun seutu kasvaa väestöllisesti nopeimmin, ero Tampereen seutuun vuonna 2040 on noin 80 000 asukasta Tampereen seudun hyväksi.

Tehdään rohkeasti oma joukkoliikenneratkaisu, joka palvelee saavutettavuutta eli kuljettaa sujuvasti ihmisiä tiedon, osaamisen, talouden, tuotannon ja harrastusten paikkoihin.

Marko Heimonen

Kaarina

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (24)

Vastaa
Kaustin
Kasvukolmioon n. 300 000 uutta asukasta
Tuo määrä on MDI tilastoanalyysiin pohjautuva ennuste vuoteen 2040 mennessä. On Turun päättäjien tehtävä varmistaa, että mahdollisimman suuri osa tuosta 300 000:sta muuttajasta suuntautuu Turkuun ja Turun seudulle. Yritysten näkökulmasta millään pelkillä busseilla näpertely tai haihattelu robottiautoista korvaamaan kustannustehokasta kaupunkiraideliikennettä ei ole sellainen kasvuun tähtäävä kaupunkirakenne, jolla Itäharju, Linnakaupunki ja Länsikeskus rakentuisivat toivotussa aikataulussa. Pääomille on silloin tuottavampiakin kohteita, joissa saavutettavuus on varmistettu raitiotieliikenteellä. Pelkällä bussiratkaisulla jopa yhdistettynä täydentävään lähijunaliikenteeseen, Turku valitettavasti jäisi pysäkille ja putoaisi kasvukolmiosta.

Turku voi toki pilata mahdollisuutensa pelleilemällä jollain omalla joukkoliikenneratkaisulla, kun Euroopan muut kasvavat aluekeskukset ovat menestyksekkäästi vireyttäneet kaupunkiaan ja sen vetovoimaa toimivalla joukkoliikenteen kokonaisratkaisulla, mihin kuuluu raitiotie, lähijunaliikenne, bussit ja polkupyörät sekä tulevaisuudessa jopa automaattitaksit runkolinjojen syöttöliikenteenä.

Selvitykset on tehty, nyt on suunnittelun aika ennen rakentamispäätöstä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Bussailija
Vast: Kasvukolmioon n. 300 000 uutta asukasta
Joukkoliikenne itse ei ole vetovoimatekijä, vaan sen tehtävä on palvella vetovoimatekijöitä ja saavutettavuutta. Bussiliikenne ei ole mitään näpertelyä. Helsingin seudullakin yli puolet joukkoliikenteestä hoidetaan busseilla. Toisen puolen jakaa raitiotie, lähijunat ja metro. Kaupunkibussejakin on monenlaisella kapasiteetilla, vaikka raitiotien kannattajat eivät sitä tahdo millään uskoa. Kaikki sähköllä kulkevakaan joukkoliikenne ei ole automaattisesti ympäristöystävällistä, vaan se riippuu myös siitä miten sähkö on tuotettu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
rutikka
Vast: Kasvukolmioon n. 300 000 uutta asukasta
"Kaustin" laskettelee löysää vihapuhetta Turun hyviä veronmaksajia kohtaan. Veronmaksajarakenteet ovat sellaisia, jotka pakottavat sellaiset ihmiset kaikkinaisen infran maksajiksi, jotka monasti kaikkein vähiten sellaista tarvitsevat. Raitiotie on yksi tällaisista.
Marko Kaarinasta katsoo sen verran etäämmältä tätä ratikkakiimaa, että löytää asiasta oleellisen, sujuvan joukkoliikenteen tarpeen koko lähiseudulle. Sellainen on jo olemassa. Fölistä ei juurikaan pahaa sanaa kuule.
Turku on olemassa olevan raideliikenteen keskuksessa. Sille voidaan perustaa kiskoja tarvitseva joukkoliikenne. Syöttö ja lähiliikenne on joustavinta hoitaa sähkö-ja kaasubusseilla.
Koskahan tämä konkurssihakuinen keskustelu raitsikoista saadaan demokraattiseen päätökseen?


Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Autoilu ei lopu koskaan
Vast: Kasvukolmioon n. 300 000 uutta asukasta
Toistuvasti törmää tuohon älyttömään virhepäätelmään, jotta raitsikka olisi jokin vetovoimatekijä kaupunkiin muutolle. Muutin aikanaan Hanoihin -90 ja silloin täällä vielä oli muutama raitsikkalinja käytössä. Tuolloin väkeä kaupungissa oli n. 1,7 miljoonaa. Vuonna -91 sitten viimeinenkin raitsikkalinja lakkautettiin muuta liikennettä tukkimasta. Tänäänkään täällä ei ole noita härpäkkeitä mutta on erinomaisesti toimiva bussiliikenne ja väkeä nyt n. 7 miljoonaa. Eli se siitä vetovoimatekijästä, toivottavasti kukaan ei enää sorru moiseen vääristelyyn. Turussa ollessamme, vaimoni käyttää paljon busseja ja on tavattoman tyytyväinen palveluun, puolen tunnin välein bussi kulkee 200 - 500 m päästä kotiovelta.

Toinen asia on sitten se, että jos tuollainen raitsikkalinja rakennettaisiin, aivan samat ihmiset sitä käyttäisivät kuin bussejakin. Ei kukaan sellainen ihminen, joka on päässyt kiinni autoiluun, ikinä sitä vaihda julkisiin, omasta autosta saavutetut edut ovat niin kiistattomat: vapaa aikataulu, vapaa reitinvalinta, voi kuljettaa ostoksia melkoisen määrän ja mikä ei ole vähäisintä, voi valita matkaseuransa tai olla valitsematta.

Tuo ikikapitalisten kasvuhysteria on myös järjetön. Parasta olisi, jotta Turku osallistuisi väestötalkoisiin ja pitäytyisi väkimäärässä mikä siellä nyt on. Miksi ihmeessä tarvitaan lisää jengiä kun nytkin on yli 10 % liikaa eli ihmisiä, joille ei löydy töitä mistään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Natikka
Vast: Kasvukolmioon n. 300 000 uutta asukasta
"Fölistä ei juurikaan pahaa sanaa kuule."

Otapa sitten jo ne tulpat pois korvista! Minä teen työmatkani joka arkipäivä Fölillä, vaihdollisella yhteydellä, joten ehkäpä vähän tiedän mistä puhun, toisin kuin näköjään suurin osa täällä huutelevista ragafoobikoista: (1) Bussit eivät pysy aikataulussa. On ihan sama, mihin aikaan menen pysäkille, koska bussi ei kuitenkaan tule silloin, kun aikatauluun on merkitty, vaan johonkin satunnaiseen aikaan. Ja sitten tuleekin yleensä 2-3 bussia peräjälkeen. (2) Bussit ovat järkyttävän hitaita, etenkin välillä Aninkaistensilta - Kaupungintalo, mutta myös muualla. Työmatkani pituus on 13,9 km, ja Fölillä minulta menee siihen keskimäärin tunti, ruuhka-aikana 1h 10min tai enemmänkin. Kuinkas houkuttelevalta kuulostaa?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
jj
just
Sähköautot eivät ole ympäristöystävällisiä ennenkuin opitaan tekemään akkuja muulla kuin kaivostuotannolla, autojen rungot voidaan tehdä puusta siihen se jääkin
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Puupää
Vast: just
Tehdään sitten raitiovaunutkin puusta. Jostain se raitiovaunukin sähkön ottaa. Ympäristöystävällisyys riippuu myös siitä, miten sähkö tuotetaan joukkoliikenteelle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
puupää
Vast: just
Eikös toinen "puupää" tiedä, että sähkö tulee stöpselistä. Ei sähköä tehdä se tulee kuin salama kirkkaalta taivaalta. Sitäpaitsi ratikat voidaan tehdä samoin kun ilmalaivatkin ennen vanhaan, ilmasta. Vähän muovia päälle ja painetta sisään niin ratikka on pyöriä vaille valmis.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
savelle ei kannata rakentaa
Ihminen pahin saastuttaja
Ympäristöystävällisin ratkaisu on se, ettei matkusta nykyisillä liikennevälineillä lainkaan, eikä tavoittele muuta kuin luonnon kasvua.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
A.S.
Ääni lähijunalle
Jos päätös ratikasta tehdään, se tarkoittaa investoinnin suuruusluokan takia sitä että muu joukkoliikennekehitys pysähtyy kymmeneksi vuodeksi.

Lähijunaliikenne itään on tärkeämpi vetovoimatekijä kuin ratikka. Imu pääkaupunkiseudulta vahvistuu kun koko käytävä on vetovoimainen. Pelkkä kupittaan kehittäminen tai ratikka yksistään ei ratkaise mitään.

Kupittaan liikenneongelma poistuu omalla bussisolmulla, kun yhteyksiä tarjotaan suoraan muihin kaupunginosiin ydinkeskustan sijaan. Ydinkeskusta-Kupittaa kapasiteettiongelmaa voidaan käyttää ratikan etuna vain silloin kun massa pakotetaan liikkumaan ko. väliä.

Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
10 min.
Vast: Ääni lähijunalle
Ydinkeskusta-Kupittaa ja toisinpäin lutviutuu helpoimmin kävellen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
EA
Pelko välittää läpi
Kaikista ratikkaa vastustavista ratkaisuista välittyy läpi sama pelko: yksityisautoilu vaikeutuu.

Koittakaa nyt vain uudistua tälle vuosituhannelle. Onneksi 70-luvun auto edellä -suunnittelu on jo väistymässä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Autoilija
Vast: Pelko välittää läpi
Kuka tässä yksityisautoilusta on puhunut? Kerro, missä kohtaa kirjoittajan tekstissä välittyy pelko? Istun ihan mielelläni tämän vuosituhannen sähkö- tai biokaasubussin kyytiin, kunhan se kulkee kohtuullisen läheltä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Halu välittyy
Vast: Pelko välittää läpi
Kaikista raitsikkaa kannattavista ratkaisuista välittyy sama halu: Vaikeuttaa yksityisautoilua, hinnasta viis.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Masa Pasa
Radikaalit Kaarinasra
Taas kaarinalaiset on tietävinään paremmin Turun asiat, hoitakaa te nyt pikkukuntanne pikkuasiat ensin.

Minä kyllä ymmärrän radikaalin vähän toisenlaisena. Bussiliikenteellä jatkaminen ei mielestäni ole kovin radikaali päätös.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Rohkea
Vast: Radikaalit Kaarinasra
Rohkea ei ole sama kuin radikaali. Älä vääristele. Kaarinan puolella ollaan jalat maassa ja ajatellaan koko seudun joukkoliikennettä ja parasta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa Pasa
Vast: Radikaalit Kaarinasra
Etenkään rohkeaa ei ole olla tekemättä mitään päätöstä. Siis jatkaa tällä bussilinjalla ja jo päätetyllä runkobussilinjalla.

Lähijuna on hyvä ajatus, mutta sillä ei ole mitään tekemistä raitiotiepäätöksen kanssa, eivät ne aja samaa asiaa. Ja sen lisäksi VR:llä on yksinoikeus lähijunaliikenteeseen. Ei joku kaarinalainen sitä muuta, vaikka kirjoittaisi joka päivä paikallislehden yleisöpalstalle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Junamies
Vast: Radikaalit Kaarinasra
Sinä Masa Pasa jaksat jokaisen kirjoituksen jälkeen täällä vääristellä VR:n asioita. Lähijunaliikenteestä päättää siihen osallistuvat kunnat ja maakunta. VR toimii palvelun tuottajana. Muutaman vuoden päästä kilpailu vapautuu. Lähijunaliikenteeseen on olemassa seudullinenkin vaihtoehto (Naantali - Paimio ja Satama - Jäkärlä) ja se yhdessä bussien kanssa tekee raitiotiestä täysin turhan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa Pasa
Vast: Radikaalit Kaarinasra
Kilpailun vapauttamisesta ei ole tehty mitään tarkkaa päätöstä, siihen saakka VR:llä on yksinoikeus henkilöliikenteeseen. Ei ole mitään "muutamaa vuotta" kilpailun vapautumiseen.

Ja toiseksi, mitä sitten jos se olisikin vapaata? Kuten kirjoitin, ei lähijunat ole mikään ratkaisu nyt ratkaistavaan ongelmaan. Junarata ei palvele Varissuon asukkaita, ei Itäharjun tulevaa aluetta, ei keskustaa, ei yliopistoja. Se palvelee Piikkiötä, Paimiota ja Naantalia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Junamies
Vast: Radikaalit Kaarinasra
Et lukenut edellistä kommenttiani. Lähijunaliikenteeseen osallistuvat kunnat ja maakunta päättävät lähijunaliikenteen käyttöönotosta. Ei VR. VR on palvelun tuottaja. Lähijuna palvelee myös kaupunginosia, kuten Itäharjua, Kupittaata, Varissuota, satamaa ja Portsaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ratapölkkypää
Vast: Radikaalit Kaarinasra
Paikallisella tasolla Suomessa vain pääkaupunkiseudulla on toimivaltaa tilata lähijunaliikennettä. Muualla Suomessa tarvitaan LVM:n tahto, johon toki kunnat voivat vaikuttaa. Esimerkiksi Tampereen lähijunapilottikokeiluun ei saatu niin paljoa liikennettä kuin Tampere ja LVM olisivat halunneet, koska VR ei enempää halunnut liikennöidä. Kunnollinen lähijunaliikenne pääkaupunkiseudun ulkopuolella vaatii VR:n yksinoikeuden purkamista tai vähintäänkin radikaalisti nykyistä parempaa omistajaohjausta.

Ja edelleen samaa mieltä kuin Masa Pasa. Lähijunat eivät poistaisi tarvetta raitiotielle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa Pasa
Vast: Radikaalit Kaarinasra
Lähijuna ei palvele Varissuota, rata menee puolen kilometrin päässä Littoistentien eteläpuolella. Ainakin 90 % asukkaista asuu sen tien pohjoispuolella. Raitiotie tulisi keskelle tiheintä asutusta.
Rata ei palvele Itäharjua, koska se kulkee moottoritien toisella puolella. Ratikka kulkisi Itäharjun keskellä.
Lähijunat eivät palvelisi myöskään keskustaa, koska ainoa pysäkki on päärautatieasemalla. Kaukana ydinkeskustasta. Ratikka tulisi torille ja pysäkkejä olisi muitakin.
Junarata ei palvele yliopistoja, koska lähin pysäkki on Kupittaa asema, ratikkapysäkkejä olisi sairaalan kohdalla ja Hämeenkadulla.
Lähijuna ei palvele myöskään Portsaa kovin hyvin etenkään keskusta-asioinnin kannalta, koska kävelymatkaa tulee paljon molemmissa päissä.

Ja kaiken tämän lisäksi nykyisen radan pitäisi olla kaksiraiteinen satamaan saakka.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Niiniin
Juu ja ei
Olisiko tämä kirjoitus lehdessä, jos Turkuun ei suunniteltaisi raitiotietä. Olisiko kirjoittaja huolissaan Turun lähijunaliikenteestä myös siinä tapauksessa. Epäilen vahvasti, mutta se on hänen asiansa.

Asia on nyt niin, että raitiotiellä on hyvin erityinen tarkoitus. Se ei ole luonnonsuojelu, vaan kaupungin tiivistäminen. Sen avulla mahdollistetaan Kupittaan kaltaisen alueen liikenne, jonne ei kaikkien autot millään mahdu.

Raitiotie on ainut väline, joka operoi runkolinjabussia tiiviimmällä ja metrolinjaa harvemmalla kaupunkialueella toimivasti. Mikään muu järjestelmä ei tuo toimivaa ratkaisua. Raitiotie on ehkä paras joukkoliikenneväline joka on olemassa, koska se voi hoitaa 100 000 asukkaan kaupungin joukkoliikenteen aina miljoonakaupungiksi asti, ja tekee sen vieläpä todella hyvin.

Mutta lähijunaa raitiotiekään ei korvaa. Lähijunat tarvitaan myös, lähijunat ja raitiotie. Raitiotie hoitaa keskustan ympäröivän vyöhykkeen, ja lähijunat kehyskunnat ja satelliittikunnat.

Kaikilla joukkoliikennevälineillä on oma tonttinsa ja oma tarkoituksensa. Niistä mikään ei ole turha ja korvattavissa jollain muulla. Alle 100 000 asukkaan kaupungeissa harvoin tarvitaan raitiotietä, alle miljoonan asukkaan kaupungeissa harvoin tarvitaan metroa, mutta jossain vaiheessa kaupunki tarvitsee kaikki välineet.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Viihtyjä
Vast: Juu ja ei
Raitiotie on kaksisuuntainen lehmänkauppa. Vihreät saavat raitiotien ja kokkarit tiiviisti rakennetut tornitalot. Minulle ei ole avautunut, miten kaupungin tiivistäminen palvelee viihtyisyyttä, joka on yksi kaupunkikehityshankkeen tavoitteista. Turun alueella kun ei ole tonttimaasta pulaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »