Lukijalta: Kevät tulee – ja uutta mössöä teille

Jokin aika sitten kirjoitin lyhyesti asvalttipintojen luvattoman surkeasta tilasta. Kukaan ei kommentoinut, joten asia varmaan hyväksytään – myös "piireissä".

Ammattipiireistä olisi kiva saada vastaus siihen, miksi teiden pinnalta irtoaa pesuvadin kokoisia palasia kohdista, joihin ei kohdistu mitään rasitusta! Onko niin, että sitä mössöä tehdään kovalla kiireellä ja toivotaan pitkää ikää, tai ainakin muutama vuosi, että saadaan taas urakoita? Vai onko seosten teossa uusi sukupolvi, joka tietää asiat joojoo-periaatteella?

Asvaltin ainesosia ovat ainakin kivimurska, sideaine ja bitumi, joista sideainetta tehtiin joskus Raisiossa. Aineen tarkoitus on tehdä kiviaineksesta bitumiin tarttuva pinta, mihin bitumi sitten ottaa kiinni. Tätä tutkittiin Raisio Yhtymän ja Nesteen kesken ja tarkoitus kahdella vuorineuvoksella oli tehdä totaalisen varmaa päällystettä.

Mistä nykyinen sideaine tulee ja paljonko sitä käytetään tiettyyn määrään kiveä ja minkä kokoiseen kiveen? Onko käytettävä kivimurske puhdasta vai onko se tullut suoraan murskauksesta pölyisenä? Paljonko kyseisiä seoksia ja niiden kestävyyttä tutkitaan?

Se miksi tätä kysyn johtuu osittain myös siitä, että sitä irtokiveä siellä liikenteessä näyttää olevan aina vaan enemmän, joten sideaaineen käytöstä ei ehkä enää käyttäjillä ole tietoa.

Olisi  mielenkiintoista kuulla puolustuspuhe ja vielä aikuisten oikeasti. Ei vesi mene asvalttiin, jos se on tehty niin kuin kuuluu – sideaineineen bitumeineen päivineen – ja huom. vieläpä kohteissa, joissa ei ole mitään rasitusta!

Erkki Sillanpää

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Ei pikkuaivoilla eikä 15 v. lapsen ihailulla maailmassa saa hyvää aikaiseksi
Kun Suomessa rakennettiin raejuustoasvaltteja, nostettiin raskaskuljetusten painot 60 tonnista 76 tonniin, eli lisättiin tien kuormitusta 27 %a ja elettiin asvalttiliikkeitten kartellien aikaa, Vasemmistoliitto istui Liikenneministeriössä ministerinä.
Kun halutaan kiitostaa Suomen tiestön tuhoamisesta joku, silloin katse Vasemmistoliittoon päin.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ei pikkuaivoilla eikä 15 v. lapsen ihailulla maailmassa saa hyvää aikaiseksi
Eikös toi EU kieltänyt käyttämästä niitä kestävämpiä aineita, ei kai se aina ole vasemmiston syytä!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Niinpä
Syy taitaa olla siinä että nykyinen asfaltti on ympäristölle ystävällisempää kuin se asfaltti joka kesti kätyössä useamman vuoden, sama vika kierrätys muovikasseissa (varsinkin jätesäkissä)eivät kestä käyttöä
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »