Lukijalta: Ajo-opetuksen tavoite on sujuva ja turvallinen liikenne

Mika Tiitinen kirjoittaa TS 1.4.) ajokorttiuudistuksesta, vähentyneestä ajo-opetuksesta ja sen hinnan noususta.

Ajokorttilain uudistus tuli voimaan 1.7.2018. Tavoitteena oli selkeyttää ja keventää sääntelyä sekä lisätä vaihtoehtoja ajokorttien suorittamisessa – liikenneturvallisuus huomioiden. Koulutusvaatimuksiin tehdyillä muutoksilla lisättiin kuljettajantutkinnon vaativuutta.

Ensimmäisen ajokortin suorittajalta edellytetään aina neljän tunnin kestoista koulutusta. Vaikka pakollista ajo-opetusta mopon ja mopoauton ajokortin suorittamiseksi ei ole, edellyttää mopoauton kuljettajantutkinnon läpäiseminen kykyä kuljettaa ajoneuvoa turvallisesti liikenteessä.

Ajo-opetuksen hankkiminen ennen kuljettajantutkintoa on usein tarpeellista. Tämä koskee myös kevytautoja.

Kirjoittaja epäilee myös simulaattorilla suoritettavan ajo-opetuksen riskikoulutuksen (liukkaalla kelillä ajaminen) laatua.

Uudistuksen myötä riskikoulutus on suoritettava ennen tutkintoa, jolloin uudella kuljettajalla on paremmat valmiudet lähteä liikenteeseen. Aiemmin riskikoulutusta vastaava syventävä vaihe suoritettiin vasta tutkinnon jälkeen.

Kirjoituksessa annetaan myös ymmärtää, että opetuslupaopetus johtaisi harmaaseen talouteen. Tätä on pyritty estämään rajoittamalla sitä, kuinka monta opetuslupaa henkilöllä voi tietyn ajan sisällä olla.

Korkean liikenneturvallisuustason maissa, kuten Alankomaissa ja Isossa-Britanniassa ei ole opetusta koskevia vaatimuksia, mutta ammattiopetusta käytetään silti. Myös Ahvenanmaalla on luovuttu määrällisistä opetusvaatimuksista.

Muutoksen ei ole todettu heikentäneen ajokorttikokelaiden osaamista tai liikenteen turvallisuutta. Lisäksi uudet tekniikat, kuten simulaattorit, voivat olla hyviä opetusvälineitä. Myös harjoitusradat ovat simulaatioita todellisista liikennetilanteista ja keliolosuhteista.

Ajokorttitutkinnon kustannukset ovat pysyneet maltillisina. Esimerkiksi teoriakokeen hinta ennen lakimuutosta oli 31 euroa, nyt 35 euroa. AM-luokan ajokokeen hinta on pysynyt samana, 65 euroa.

Kansalaisilla tulee olla mahdollisuus suorittaa ajokortti itselleen sopivalla tavalla ja kohtuullisilla kustannuksilla.

Eduskunta on edellyttänyt hallitukselta ajokorttilain ja kevytautoja koskevan lainmuutoksen seurantaa.

Tärkeintä on, että liikenteessä on osaavia ja muut huomioon ottavia kuljettajia. Liikenteen turvallisuus on kaikkien yhteinen asia.

Sini Wirén

yksikön johtaja, peruspalveluyksikkö

Liikenne- ja viestintäministeriö

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Taivaanrannan maalari
Hienoja sanoja vailla mitään perää. Ajo-opetuksessa ei käsitellä mitään sujuvaan ja turvalliseen liikkumiseen sisältyviä asioita. Ja viimeistään homma pilataan ajokortin saamisen jälkeen kun mitään valvontaan ei ole vaan voi vapaasti ajella miten lystää kunhan ei aja ylinopeutta kameravalvontaan.

Jos halutaan turvallista ja sujuvaa liikennettä, tarvitaan noin 2000 poliisia lisää pelkästään liikennevalvontaan.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
liikennekulttuuri
Liikennekulttuuri ja -turvallisuus ovat Suomessa jatkuvasti heikentyneet: Kurveissa ajetaan vastaantulevien kaistalla, kärjellään olevaa kolmiota ja stop-merkiä ei enää kunnioiteta kuin aiempina vuosikymmeninä, lyhyt turvaväli (eli ei tunneta juuri lainkaan) ja kännykkä korvalla ajo ovat käsittämättömän yleisiä, tässä vain muutama esimerkki. Kaiken kukkuraksi ovat nämä mitä erilaisempia valoyhdistelmiä käyttävät kanssakulkijat, joilla ei vaikuta olevan minkäänlaista tietoa mitä valoja milloinkin pitää käyttää, tosin tähän vaikuttaa runsain mitoin tämä voimassa oleva päiväajovalobuumi, kun tuntuu,että käyttäjät, kun ajelewvat tyytyväisinä kelillä kuin kelillä niitä käyttäen, niistäkin suurin osa on ilman takavaloja, jos autoilija eivät välitä muiden turvallisuudesta, niin luulisi ainakin oma turvallisuus olevan merkittävässä asemassa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »