Lukijalta: ”Ole aktiivinen aina kun voit!”

Vain viidesosa suomalaisista liikkuu riittävästi hyvinvointinsa ja terveytensä kannalta. UKK-instituutin laskelmien mukaan vähäisestä liikkumisesta aiheutuu Suomessa 3,2 – 7,5 miljardin kulut vuosittain.

Summa on kasvamassa, sillä suurin osa lapsistakaan eivät liiku riittävästi. Näin ollen työikäisten kunto ja toimintakyky uhkaavat tulevaisuudessa olla nykyistä heikompia.

Suomi on yksi Euroopan nopeimmin ikääntyvistä maista. Liikunta on eräs ikäihmisten toimintakyvyn kulmakivistä. Tuon ryhmän hyvän elämän takia mutta myös kansantalouden näkökulmasta olisi oleellista ylläpitää ja aktivoida vanhempien ikäluokkien fyysistä toimeliaisuutta.

Riittävä liikkuminen tuottaa terveyden ja hyvinvoinnin lisäksi tutkimusten mukaan suurta hyötyä myös esimerkiksi yhteisöllisyyden, oppimisen, aivojen toiminnan ja tuottavuuden kannalta. Näistä syistä Suomeen tarvitaan tulevalla vaalikaudella kokoava ja kattava liikkeen lisäämisen ohjelma: Liikkuva Suomi. Sen myötä muutetaan perimäämme kirjoitettu ohje ”Lepää aina kun voit!” muotoon ”Ole aktiivinen aina kun voit!”

Suomi tarvitsee lisää liikettä jokaisessa ikäluokassa ja kaikissa elämänkulun vaiheissa. Näin todetaan maaliskuussa eduskunnan käsittelyssä olleessa ensimmäisessä liikuntapoliittisessa selonteossa.

Eduskunnan mielestä tulevaan hallitusohjelmaan tulee kirjata ainakin vahva painotus kansalaistoiminnan edistämisen puolesta sekä se, että kaikkeen suunnitteluun ja päätöksentekoon lisätään liikkumisvaikutusten arviointi.

Urheiluseurat ovat liikuntakulttuurimme sykkivä sydän. Niiden rooli erityisesti lasten liikuntaan sosiaalistajina on korvaamaton. Pidetään jatkossakin seuratoiminta elinvoimaisena. Turvataan niille toimintaympäristö ja olosuhteet, jossa ne voivat keskittyä perustehtäväänsä eli ihmisten liikuttamiseen. Kuntien tuki seuroille on merkittävä niin avustuksina kuin maksuttomina tai edullisina liikuntapaikkoina.

Urheiluseurat eivät kaipaa lisää byrokratiaa, vaan keinoja toiminnan helpottamiseksi. Tätä valtio voi edistää esimerkiksi lisäämällä seuratuen määrää.

Eduskunta tuki ehdotusta liikunnan ja urheilun rahoittamiseksi myös budjettivaroista. Muun muassa urheilijaeläkkeet, kuntien liikunnan valtionosuudet sekä urheiluopistojen liikunta-alan ammatilliset koulutukset katetaan nykyisin veikkausvoittovaroista. Muilla hallinnonaloilla vastaavat kulut katetaan jo nykyisellään budjettivaroista.

Liikkuva Suomi -ohjelma tulee nostaa seuraavaan hallitusohjelmaan prioriteettilistan kärkisijoille. Sen tavoitteena on pysäyttää liikkumattomuuteen liittyvien haittojen lisääntyminen ja puolittaa haitoista aiheutuvat kustannukset pitkällä aikavälillä.

Siksi valtioneuvoston tulee nimittää opetus- ja kulttuuriministeriön johtama liikuntapolitiikan koordinaatioelin, jossa on edustus kaikista fyysisen aktiivisuuden ja liikunnan edistämiseen tavalla tai toisella liittyvistä ministeriöistä sekä kutsua mukaan myös valtionhallinnon ulkopuolisia asiantuntijoita.

Liikkuminen ei lisäänny väkisin tuputtamalla tai yksiviivaisesti ”ylhäältä” ohjeita antamalla vaan sillä, että jokaiselle löydetään omaan elämäntilanteeseen sopivat ja mielekkäät tavat fyysisen toimeliaisuuden lisäämiseen. Liikunnan olosuhteisiin voidaan valtakunnallisilla toimenpiteillä vaikuttaa hyvinkin paljon.

Jokainen äänestäjä kantaa ensisijaisen vastuun omasta hyvinvoinnistaan, mutta tulevaisuuteen katsoen liikkumisen lisääminen tulisi olla jokaisen ehdokkaan mielessä. Otetaan vaalipäivänä 14.4. askel tähän suuntaan. Jätetään auto kotiin ja mennään omin voimin äänestyspaikoille.

Pasi Koski

puheenjohtaja

Jari Haapanen

aluejohtaja

Lounais-Suomen Liikunta ja Urheilu ry

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (4)

Vastaa
Siihen riittää aika
Rappiolla on hyvä olla
Hienoja ajatuksia, mutta usein työ estää liikunnan harrastamisen, voi sitä toki näperrellä liikunnan parissa, mutta todellinen liikunta jää ajan puutteen vuoksi pois. Vuorotyö, pitkät päivät töissä estävät liikunnan harrastamisen, siis sen todellisen liikunnan, jota pieni happihyppely ei korvaa. Mikäli harrastaa vaikkapa hiihtoa, on aika rankkaa iltavuoro viikolla käydä aamusta heittämässä 30 km lenkki ja sekin pitäisi tehdä 3-4 kertaa viikossa. Kilometrin kävely ei sitä korvaa ja hiihto vain joka toinen viikko on melko turhaa, niinpä ne sitten jäävät pois, kunnes työnantaja sössöttää, että että sinun pitäisi harrastaa liikuntaa, vaikka juuri työ on sen estänyt. Se on totta, että suomalaiset ovat rapakunroista kansaa, 20 leukaa, 50-60 punnerrusta ja yli 2800 cooperissa ei onnistu kuin harvalta ja tuollaiset suoritukset pitäisi pystyä tekemään lähes jokaisen terveen miehen, naisilla hieman vähemmän. Urheilijoiden tulokset ovat tietenkin toista luokkaa..
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Terveys ja hyvä olo tärkeimmät
Vast: Rappiolla on hyvä olla
"20 leukaa, 50-60 punnerrusta ja yli 2800 cooperissa ei onnistu kuin harvalta ja tuollaiset suoritukset pitäisi pystyä tekemään lähes jokaisen terveen miehen" - miksi?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mani pulite
Rappiolla ei ole hyvä olla
Nämä herrat tietävät mistä puhuvat. Liikkuva Suomi -ohjelma on hyvä ajatus tavoitteineen: pysäyttää liikkumattomuus Tavoite on sukua Turussa aikoinaan Liike 2000-hankkeen haasteen: passiiviset liikkeelle, kanssa.. Miten Koulut Liikkeelle- hankkeessa, joka päättyy tänä vuonna, näissä tavoitteissa koululaisten osalta onnistuttiin, saamme varmaan kuulla myöhemmin. Samalla tulee pohtia, onko sinänsä nämä hankkeet ja projektit parhaat tavat edistää liikkumattomuutta. Tähän kiinnitettiin(yllättäen) huomiota eduskunnan liikuntapoliittisessa selonteossa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Nainen
Lisää liikuntaryhmiä rajoitteisille aikuisille
Meitä nuoria aikuisia on jonkin verran, jolle tavalliset rajut liikuntaryhmät eivät sovellu. Senioriryhmiin emme myöskään sovi ja kuulu. Missä ovat esim. Tuki- ja liikuntaelinvaivoista kärsivien ryhmät ? Moni 40 vuotias on saattanut kärsiä alaselän ja niskan kivuista, ylipainoa myös on. Tarvitsisimme fysioterapeutin ohjeet nikamia tukevaan ja kipuja vähentävään liikuntaan. Kaikki eivät ole kävelijöitä. Tarvitaan lihasryhmien vahvistusta. Näin liikunnanilo tulisi kun saisi sopivaa harrastusta. Työssäkäyminen ja lapsiperhearki on itsessään jo kuluttavaa. Siihen iltaan ruoanlaitto ja siivoukset, kenties kuljetetaan lapsia harrastuksiin. Oma liikunta aika menee siis iltayhdeksään. Liikuntaryhmät olisi hyvä olla viikonloppuisin. Muistetaan että siivoaminen ja pihatyöt ovat nekin liikuntaa! Ei se vanhusväestö missään jumpissa käynyt, tekivät kovaa työtä kotona!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »