Lukijalta: Raitiotie on peruspalvelu Turun kokoisissa kaupungeissa

Jarmo Rosenlöf kirjoitti raitiotien uhkaavan taloutta ja peruspalveluja (TS 26.3.). Kaupunkilaisille toimiva joukkoliikenne on kuitenkin osa peruspalveluja – monille ainoa päivittäin käytössä oleva peruspalvelu.

Nykyinen Föli saa kiitosta, eikä ihan syyttä. Sitä ei käyttäjänä kuitenkaan voi kaikilta osilta pitää toimivana, houkuttelevana tai tehokkaana.

Rosenlöf neuvoo päättäjiä pohtimaan, onko meillä niin huono joukkoliikenne, että raitiotietä tarvitaan.

Vastakysymyksiä nousee useita. Jos joukkoliikenteemme olisi oikeasti erinomaisella tasolla kuten Rosenlöf kertoo, miksi joukkoliikenteen matkamäärät asukasta kohden ovat tämän kokoiselle kaupungille kovin alhaiset?

Onko erinomaista joukkoliikennettä esimerkiksi se, että ruuhka-aikana ei Kalevantieltä välttämättä mahdu bussin kyytiin ja kyytiin päästyään matka keskustan toiselle puolelle saattaa kestää yli 40 minuuttia?

Kuluneena talvena nähtiin, kuinka suuri osa pysäkeistä oli suorastaan käyttökelvottomassa kunnossa. Kun pysäkit ja kulkureitit niille ovat esteettömiä, laadukkaita, hoidettuja ja nykyistä paremmin sijoitettuja, joukkoliikenteen saavutettavuus ei heikkene, vaikka pysäkkejä olisi vähemmän.

Nopeampi ja täsmällisempi joukkoliikenne on houkuttelevampaa ja toimintakustannuksiltaan edullisempaa. Pitkät matkustusajat ovat yksi merkittävimpiä syitä joukkoliikenteen käyttämättömyyteen.

On totta, että talouskysymys joukkoliikenteen järjestämisessä on otettava vakavasti. Hinnasta puhuttaessa kannattaa muistaa, että Varissuo-Raisio-radalle odotetaan valtiolta 30 prosentin osuutta ja myös Raisiolta omaa osuutta. Lisäksi esitetyssä summassa on jo mukana 15 prosentin varaus arvaamattomille kustannuksille.

Kun päätöstä viivytetään, on selvää, että kustannustaso voi muuttua vuoden 2016 laskelmista. Siksi on hyvä siirtyä tekemään tarkempaa suunnitelmaa, kuten kaupunginjohtaja ehdottaa.

Samalla voidaan arvioida, miten kalliiksi kaupungille tulisi, jos joukkoliikennettä ei haluta kehittää samoilla ratkaisuilla kuin muissa saman kokoluokan kaupungeissa. Raitiotie on kuitenkin joukkoliikenteen toteuttamiseen ihan perusratkaisu, siinä ei ole mitään ihmeellistä tai pelättävää.

Kari Jakobsson

varavaltuutettu (vihr)

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Raitiotie on investointien vetovoimatekijä
Esimerkiksi Tampereen uusi yli 20 000 asukkaan ja 10 000 työpaikan Itäharjuamme vastaava kaupunginosa, Näsijärven Hiedanranta, odotetaan rakentuvan huomattavasti nopeammin kun investoijilla on tiedossa toimiva joukkoliikenne Lielahdesta Keskustaan, Yliopistosairaalalle ja Hervantaan.

Turun oma Tiedepuisto jää tuossa kilpailussa toiseksi kun kiinteistösijoittajat laskevat plussia ja miinuksia, missä on moderni raitiotie osana muuta kehittyvää kaupunkirakennetta ja missä eletään odottaen jotain tulematonta pysähtyneessä tilassa.

Raitiotie on vetovoimatekijä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Raitiotie on investointien vetovoimatekijä
Tuota määrää 20 000 asukasta ja 10 000 työpaikkaa Turku havittelee Itäharjulle, mutta mistä? Tuore kaupunkiennuste povaa Turun kasvuksi 18 000 vuodelle 2040. Nyt on rakentumassa asuntoja vajaa 10 000 pelkästään Linnan alueelle, Kirstinpuistoon ja Skanssin. Mistä tulisivat nuo 20 000 asukasta Itäharjuun? Lisäksi tarvittaisiin tuhansia asukkaita Raision linjan varrelle Länsikeskuksen tienoille.

Ratikka on sinänsä hieno, mutta..
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Peruspalvelu
Raitiotie on peruspalvelu? Kerro miten tämä peruspalvelu keventää Yli-Maarian suunnasta tulevien aamuruuhkaa kaupungin toiselle puolelle jonottaessa?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Peruspalvelu
Ei peruspalvelun tehtävä ole purkaa ruuhkia. Vai ovatko esim. koulut ja päiväkodit vähentäneet autoilua? Ei se ole ratikkaa huonontava tekijä, että keksitään ongelmia, mitä sillä ei edes kuulukkaan ratkaista ja täten totea se turhaksi. Ja Yli-Maarian ruuhka. Onko se merkittävämpi kuin muut ruuhkasumput?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Raitiotien käyttäjä ei istu edessäsi autossa
Raitiotie lisää liikenteen sujuvuutta kaikin puolin. Kun raitiotieverkosto runkoratkaisuna lisää liikkuvuuden sujuvuutta, niin myös autoilijoilla on enemmän tilaa ja matka-ajat lyhenevät. Siis kaikki voittavat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ilmastokysymys
Turussa hallinnolliset työt ja puheet ovat ehkä kasvaneet liian suuriksi verrattuna suorittaviin töihin, jos pysäkkien ja reittien talvikunnossapito on huonoa. Toinen vaihtoehto on, että pysäkkejä ja reittejä on niin paljon liikaa, että niitä ei kyetä ylläpitämään.

Hallintoon osallistuvien henkilöiden vähentäminen olisi järkevää talouspolitiikkaa ja asukasluvun supistaminen olisi järkevää ilmastopolitiikkaa. Mitä vähemmän asukkaita, sitä vähemmän liikennettä ja saasteita.

Joukkoliikenteen olemassaoloa ei voi edes ilmastosyillä järkevästi perustella. Yhteiskunta on väärin suunniteltu, jos päivittäin joudutaan siirtämään isoja ihmismassoja. Töiden ja harrastusten tulisi sijaita mieluiten kävelymatkan päässä. Kävelymatka on perusterveillä pullamössöläskeillä pari kilometriä kerrallaan, kunnon kohotessa kymmenen kilometriä. Sensijaan tavaraa ja työkaluja kuljettava huoltoliikenne ei voi kävellä, se tarvitsee yksityisautoja.


Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ilmastokysymys
Huoltoliikenne ei taida mennä yksityisautoilusta, jos se on osa ammattia, vai onko taksi ja poliisiautokin yksityisautoja? Ruuhkat tuskin muodostuvatkaan näistä työkaluja kuljettavista autoista, jotta sillä voidaan perustella mitään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ilmastokysymys
”päivittäin joudutaan siirtämään isoja ihmismassoja. Töiden ja harrastusten tulisi sijaita mieluiten kävelymatkan päässä.”

Kuvasit tässä juuri kaupungin. Kaupunki tarkoittaa sitä että työt, harrastukset, kaupat ja muut palvelut ovat lähellä eivätkä automatkan päässä niinkuin pienissä kunnissa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ilmastokysymys
Vihreä kaupunki: Huoltoliikenne on suurimmaksi osaksi yksityisyritysten hoitamaa liiketoimintaa: Jakelu, rakentaminen, vartiointi, peruskorjaukset, purkutyöt, kiinteistöjen kunnossapito ja teollisuuslaitteiden asennukset sekä huoltotyöt muutamia mainitakseni. Suuri määrä asentajia ja myyntimiehiä liikkuu omilla yksityisautoillaan, myös osa kotihoidosta.

Alumni: Kuvasin juuri kyläyhteisön, en kaupunkia. Kaupunki tarkoittaa sitä, että suurin osa ihmisistä asuu lähiöissä ja omakotitaloalueilla, työpaikat ja harrastukset ovat toisella puolella kuntaa tai naapurikunnassa, kaupat ovat kehätien ja ulosmenoväylien kauppakeskuksissa ja keskusta on varattu luksusliikkeille, juottoloille, museoille, kituville kivijalkaliikkeille ja hotelleille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ilmastokysymys
keskusta on varattu luksusliikkeille, juottoloille, museoille, kituville kivijalkaliikkeille ja hotelleille.

Sieltähän kuoriutui keskustassa asumisen halveksuja. Kyllä keskustan liikeet pärjäävät ja ovat paljon monipuolisempia kuin kehäteillä ja peltomarketeissa. Erilaiset erikoisliikkeet tuskin menevät luksuksen puolelle, ellei sitten kaikki ole luksusta, jossa ei myydä perus elintarvikkeita, vai mitä luksusliikkeillä ajat takaa?

Huoltoliikenne ei ole syy ruuhkiin. Huoltoliikenne kulki se firman tai omalla autolla, on pieni osa autoilusta. Yksityisautoilun puolustaminen huoltoliikenteellä on toivotonta ja vääristävää.

En ymmärä näitä valittelijoita, joista keskustassa asuminen on mahdotonta ja auto on pakko olla, kun keskustassa ei ole mitään järkevää. Ymmärryksestä huolimatta väki tykkää muuttaa mieluummin keskustaan kituttelevien kauppojen ja juottoloiden kosteaan syleilyyn kuin lähiöön tai landelle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ilmastokysymys
Todellisuuden ymmärtäjälle: Erota termit "kaupunki" ja "kaupungin keskusta" toisistaan. Kaupungin keskusta on keskustorin ympäristö. Keskustan sijainnin saat selville, kun kysyt alkuasukkaalta tietä kolmesta ilmansuunnasta keskustan ympäriltä, tai hyppäät taksiin ja pyydät ajamaan keskustaan. Todennäköisesti taksi ei jätä sinua silloin Vähätorille, Puutorille, eikä tuomiokirkolle, vaan kauppatorin kulmille.

En ottanut kantaa siihen, voiko keskustassa asua. Jos luet kommenttini uudestaan selviää sinullekin alkuperäinen kertomani, että suurin osa ihmisistä ei asu keskustassa.

Yksityisautoista työkäytössä sen verran, että se on sellainen vekotin, jolla lähdetään kodista, mahdollisesti työpaikan kautta, yhdelle tai useammalle asiakaskäynnille työkalujen/esitteiden/varaosien ja laitteiden kanssa ja palataan ehkä satojen-tuhansien kilometrien ja useiden hotelliöiden jälkeen takaisin joko kotiin tai työpaikalle jos kaikki sujuu suunnitellusti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ilmastokysymys
Keskusta yksinään ei kuvasta juuri mitään tarkkaa aluetta. Ydinkeskusta, keskusta-alue ovat eri käsitteitä, joista molemmista käytetään arkikielessä nimeä keskusta. Jos halutaan tehdä erotus näille, niin olisi suotavaa että niistä käytettäisiin oikeita nimiä. Puhutaanhan myös kuitenkin itäisestä keskustasta, eikä silloin puhuta kauppatorin itäisestä laidasta, vaan aurajoen tällä puolella olevasta alueesta.


"Yksityisautoista työkäytössä sen verran, että se on sellainen vekotin, jolla lähdetään kodista, mahdollisesti työpaikan kautta, yhdelle tai useammalle asiakaskäynnille työkalujen/esitteiden/varaosien ja laitteiden kanssa ja palataan ehkä satojen-tuhansien kilometrien ja useiden hotelliöiden jälkeen takaisin joko kotiin tai työpaikalle"
ai tämä on sitä liikennettä, mikä ruuhkauttaa Turun kadut?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ilmastokysymys
Termit kuntoon, oliko joku väittänyt, että huoltoliikenteessä olevat yksityisautot ruuhkauttavat Turun kadut - ei ollut. Opettele lukemaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ilmastokysymys
Huoltoliikennettä ketään ei ollut kieltämässäkään, joten mennään aiheen vierestä. Huoltoliikenne on sallittua jopa kävelykaduilla, joten en näe, miten ratikan tulo muuttaisi asiaa. Huoltoliikenteellä ei myöskään voi perustella yksityisautoilua, sillä suurinosa yksityisautoilusta ei ole huoltoliikennettä. Ja jos tarkkoja ollaan, niin huoltoajoa ei voi kutsua yksityisautoiluksi. Huoltoajo on huoltoajoa oli auto sitten firman tai äitimuorin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Väylät...ja bussiliikenne
Ajaisiko kaupunki itsensä taloudelliseen ahdinkoon vain sen takia että bussit eivät kykene siihen mitä raideliikenne jota ei kiskolinjoilta voi edes pysäkin reunaan ohjata. Tulevat sähköavusteiset linja-autot kykenevät moniin sellaisiin muuttuviin tekijöihin joihin ei raitiotie suppealla verkostolla ilman satojen miljoonien panostuksilla kykene. Ja nykytila - sitä voi helposti kehittää tarpeita paremmin vastaamaan - pyörät kun ovat kääntyvinä ohjattavissa!
Turun alueen kapeat kadut - tämä oli se syy miksi raitiotieverkko 1970-luvun alussa poistettiin. Nyt autoilu huomattavasti runsaampaa eikä siis suppeana suunniteltu rataverkko tilannetta oleellisesti parantaisi. Mutta käyttötottumuksemme kyllä kaipaisivat päivitystä. Ehkä toriparkki soisi myöskin bussilinjoille lisää käyttäjiä kunhan esim. Aninkaistenkadun ruuhkareitille saataisiin parannus vaikkapa Helsinginkatu 6-kaistaiseksi (Tuomaansilta olisi levennettävä ). Olisi kyllä paljonkin parannusvaraa !
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Väylät...ja bussiliikenne
Aika sekava kirjoitus "RT". Ilmeisesti et lainkaan lukenut kirjoitusta jota kommentoit? Bussi on bussi oli se sitten "sähköavusteinen" tai ei, eikä bussi korvaa raitiotietä. Raitiotien peruste on nimenomaan sen isompi kapasiteetti, ja se, että se on kiinteä osa infrastruktuuria mahdollistaen siihen perustuvan kaupunkirakenteen kehittämisen.

Turun kapeat kadut taas.. Jos viitsii käyttää ihan vain minuutin asiaan perehtymiseen ennen kommentointia, niin raitiotiesuunnitelmasta selviää ihan hyvin mihin raitiotietä suunnitellaan: ei kapeille, vaan hyvinkin leveille Turun kaduille, mahtuu varmasti. Raitiotien pysäkit on muuten íhan siinä raitiotien vieressä, ei sitä ratikaa tarvitse mihinkään pysäkin reunaan ohjata. Jostain täytyy raitiotien rakentaminen aloittaa joten aloitettakoon kuormitetuimmalta linjalta ja parannettakoon samalla myös muuta joukkoliikennettä (runkolinjat). Tämä on tehokas keino millä henkilöautojen kulkutapaosuuden kasvua voidaan hillitä (mihin Turku on sitoutunutkin) - ei todellakaan millään 6-kaistaistuksilla. Autoiluunsa ihastuneiden nettoveronmaksa-asiantuntijoiden näyttää vain olevan vaikea ymmärtää, että jokainen muu auto pois kaupunkiliikenteestä helpottaa niitä, joiden on pakko sitä autoa käyttää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Väylät...ja bussiliikenne
Isoissa kaupungeissa busseilla on pääkaduille rakennettu omat kaistat. Ratikkaliikenne, toki voisi toimiakin, mutta tällaisessa kaupungin kassatilanteessa tuntuu vaikealta ajatella kustannuspuolia kun kadut pitäisi samalla muuntaa uusiksi ja siltikään sitä verkkoa ei olisi kuin osalle ihmisiä. Mutta ajatus ei todella ole uusi, se vain että Turussa on jo ehditty vuosikymmenten kuluessa kaventaa monia katuja aivan sumpuiksi ja niitä valoissa seisomisia on tolkuttomasti mikäli keskustaan on omalla autolla pakko päästä. Leveämmät pääväylät antaisivat liikennevirroille tilaa ja nopeutta - näin vähemmän päästöjä. Toki tämä "järkiliberaali" on tulevaisuutta ajatteleva, se vain, että onko se tulevaisuus vielä ajankohtainen, tässä tilanteessa?!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
the world as it should be
Kari Jakobsson: voisitko vastata tähän kirjoitukseesi ilmoittamalla sen summan, jonka jokainen työssäkäyvä turkulainen joutuu tästä raitiotien rakentamisesta maksamaan? Ilman rahaa kun ei rakenneta mitään.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: the world as it should be
Ei hän voi. Vihreillä on kaikki verovarat käytettävissään kun luodaan utopiaa. Kustannukset tiedetään vasta projektin päätyttyä ja niihin etsitään sopivat syylliset sitten myöhemmin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: the world as it should be
Voin vastata kirjoittajan puolesta.
Jos raitiotiehanke toteutetaan osana laajempaa, huolella valmisteltua kaupunkikehityshanketta, niin silloin se hyvin todennäköisesti ei maksta veronmaksajalle yhtikäs mitään.

Maankäytön tehostuminen, kiinteistötalous, säästöt muun infran rakentamisesta, yksityiset investoinnit, kasvavat lipputulot lipputulot tms. synnyttävät monenlaisia tulovirtoja jolla 30 vuodessa raitiotietä varten otettu investointilaina voidaan kokonaisuudessaan maksaa takaisin.

Selvennyksenä, että kasvavasssa kaupungissa raitiotien mahdollistama tiiviimpi kaupunkirakenne kompensoi merkittävästi muiden infrainvestointien tarvetta. Lisäksi laajalle alueelle leviävä, henkilöautoiluun perustuva yhdyskuntarakenne on huomattavan kallis ylläpitää. Vai kuvitteliko joku että kaupunkialueen yhteispituudeltaan 700-800 kilometrin mittainen ja vuosi vuodelta kasvava katuverkko on ilmaista lystiä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: the world as it should be
Aleksille. Aina, kun maan käyttöä ollaan tehostamassa, niin samat intressiryhmät, jotka kannattavat raitiotietä, vastustavat tehostamista. Kumpaa te oikein haluatte, tehokasta korkeaa ja tiivistä rakentamista vai matalaa rakennuskantaa?
Raitiotien pituus ei ole utopistisimmissakaan haaveissa 40 km enempää. Vain raitiotiekiskojen varrella olevan tiestön liikennekuormitus vähenee. Lopuissa 700 km:ssa liikenne ei vähene yhtään. Ne tiet vaativat edelleen lisääntyvää kunnossapitotarvetta.
Kun maata myydään, saadaan siitä rahaa kaupungille täysin riippumatta mitä julkista liikennettä siellä on. On hatusta vedetty oletus, että myynti olisi helpompaa raitiotielinjan ääreltä. Samaan toiveajatteluun kuuluu lipputulojen huima kasvu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: the world as it should be
Aleksi kirjoitti: "Jos raitiotiehanke toteutetaan osana laajempaa, huolella valmisteltua kaupunkikehityshanketta, niin silloin se hyvin todennäköisesti ei maksta veronmaksajalle yhtikäs mitään.

Maankäytön tehostuminen, kiinteistötalous, säästöt muun infran rakentamisesta, yksityiset investoinnit, kasvavat lipputulot lipputulot tms. synnyttävät monenlaisia tulovirtoja"

Voisitko tarkentaa, miten näistä tulee niitä ratikka lyhennysrahoja? Jos Jakobssonin mukaan 'ratikka-asukkaita' tulisi 20 000 ja he ostaisivat uusia asuntoja vaikkapa 10 000, olisi sijoitus noin 2 - 4 miljardia eli 10-kertainen määrä raitiotien rakentamiseen verraten. Komiaa. Jospa joku sitten selittäisi, miten nuo asuntoihin sijoitetut rahat hyödyttäisivät raitiotien rakentamista. Kiinteistöverotkin maksavat veronmaksajat, mutta häneltä hän ei Aleksin mukaan mitään tähän ratikkapysäkkien kulu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräily on todellista ympäristösuojelua
Jakobssonille suosittelen polkupyörää, niin ei kulu mihinkään siirtymiseen Turun kaupungin sisällä 40 min. Mitä järkeä on kävellä raitiotiepysäkille, odottaa raitiovaunua, ajaa jollekin pysäkille ja lopuksi kävellä perille, kun koko matka hoituu polkupyörällä nopeammin ja mukavammin? Varsinkaan, jos matkan kokonaisaika on 40 min + kävely- ja odotusajat.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Pyöräily on todellista ympäristösuojelua
Polkupyörä on Turun kokoisessa kaupungissa paras tapa liikkua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Pyöräily on todellista ympäristösuojelua
Vähemmistö pyöräilee ja mitäänhän ei oteta, ellei enemmistö (noin 100%) hyödy siitä suoraan. Mitä tekisi pyörätiellä Runosmäkeen jos asuu Lausteella ja käy töissä Kupittaalla? Vastaus. Ei mitään! Töttöröö
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Pyöräily on todellista ympäristösuojelua
Enemmistö ajaa omalla autolla. Vielä suurempi enemmistö tekisi sitä samaa, jos mahdollisuudet olisivat paremmat.
Enemmistöjen mukaan Turku olisi toisenlainen. Tosiasiassa kaikki järjestetään vaikutusvaltaisen vähemmistön ehdoilla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Pyöräily on todellista ympäristösuojelua
Enemmistön tavat ja tottumukset eivät kerro mitään niiden järkevyydestä. Enemmistö suomalaisista ei kierrätä muovia, mutta onko se sitten fiksua? Kannattaako kierrättää, kun enemmistö ei kierrätä? Enemmistö toimii, kuten enemmistö toimii, eli mukavin ja helpoin vaihtoehto onkin myös se yleisin vaihtoehto. Sama pätee liikkumiseen. Ratikalla on ollut verrokkikaupungeissa positiivinen vaikutus autoilun vähenemiseen ja joukkoliikenteen kasvuun. Tämä on "vähemmistön" aka kaupungin tavoite.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Pyöräily on todellista ympäristösuojelua
Mahtuuko muksut sinne tarakalle? Entä kaljakeissit, koira, lätkäkamat? Tuletko mulle polkemaan kamojeni kanssa? Tehdään "ympäristönsuojelua".
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Pyöräily on todellista ympäristösuojelua
Pari muksua kulkee polkupyörän peräkärryllä. Samoin hoituvat koira ja kaljakeissit. Keissit menevät pyörälaukuillakin. Jos nuo kaikki kamat ovat kerralla mukana, ei homma onnistu myöskään raitiovaunulla, jonka otsikon alla tässä varsinaisesti keskustelua käydään. Käytä siis polkupyörää aina, kun se on mahdollista, niin voit käyttää hyvällä omallatunnolla hankalissa kuljetuksissa omaa autoa tai jopa taksia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Pyöräily on todellista ympäristösuojelua
Ei ne lätkäkamat tai kaljalaatikotkaan julkisilla liiku
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Pyöräily on todellista ympäristösuojelua
Itse olen julkisilla pärjänyt ikea ostosten kanssa. Ilmainen bussi nappaa keskustasta ja isoille tavaroille voi tarvittaessa vuokrata auton paikan päällä. Kallax hylly ja pöytä ovat kulkeneet helposti bussissa, sillä tavaratilassahan ne kulkevat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Pyöräily on todellista ympäristösuojelua
Lätkäkamat liikkuu mopoautoilla
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Pyöräily on todellista ympäristösuojelua
Minä en taas altista lastani sille kiusaamiselle, joka seuraa siitä, että veisin hänet kouluun jollain polkupyörän peräkärryllä tai etulaatikossa. Naapurin emäntä kun vie lapsensa citymaasturilla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Nyt ratikkafanittajaehdokkaiden nimilista julki! Ennen vaaleja siis!
Haluan äänestää eduskuntavaaleissa talousosaajaa ja turkulaisten (siis minun) etua ajavaa ehdokasta. Aito henkilö ei voi jakautua kahdeksi, ovela poliitikko kylläkin, ja siksi uskon että hän joka ajaa kotikuntansa järkevää politiikkaa tekee sen myös valtion ja EU-politiikassa! Siksi vaadin että kansanedustajaehdokkaina olevista poliitikoista julkaistaan nimilista kuka on ratikan puolesta ja kuka vastaan! Turun Sanomat, jonka päätoimittajan kannan tiedämme (kyllä) voisi rohkeasti esittää listan. Tässä vaiheessa ei voi olla enää "en tiedä" tyyppejä. Jos on, niin kallistuvat kuitenkin sen puolesta!

Toinen mutta hankalampi vaihtoehto on mennä jokaisen kojun luo kysellä sieltä. Kysymys kuitenkin kuuluu, eihän homma ole TSlle kuitenkaan ylivoimainen, eihän?

Nyt ei pidä pelätä! Voi olla että ääniä sataisi kovinkin, jomman kumman kannan laariin!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Nyt ratikkafanittajaehdokkaiden nimilista julki! Ennen vaaleja siis!
Ei Turun ratikasta eduskunnassa päätetä :D mielipidettä voi myös samantien kysyä saamelaiskäräjiltä, mitä mieltä he näin yleisesti ovat mieltä Turun raitiotiehankkeesta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Nyt ratikkafanittajaehdokkaiden nimilista julki! Ennen vaaleja siis!
Vast. "Politiikka ja sivistys". Siksi minä sanoinkin näin:"...se joka ajaa kotikuntansa järkevää politiikkaa tekee sen myös valtion ja EU-politiikassa!"
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Nyt ratikkafanittajaehdokkaiden nimilista julki! Ennen vaaleja siis!
Eduskuntaan mennään ajamaan valtion asiaa, ei kotikunnan. Lue wikipediasta enemmän aiheesta, sillä perusasioita ei jaksa netissä opettamaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Rosenlöf ei hoida tehtäviään.
Oli aika järkyttävää huomata tuosta valtuutettu Rosenlöfin kirjoituksesta ettei hän,

a) lukenut ammattilaisten ja korkeasti koulutettujen asiantuntijoiden selvitystä siitä, miksi raitiotie tulee rakentaa,
b) ymmärtänyt sitä,
c) välitä siitä tai
d) on lukenut sen, mutta valehtelee äänestäjiä kosiskellakseen.

Jokainen vaihtoehto on törkeää valtuutetun työn ja äänestäjiltä saadun, yhteisten asioiden parhaaseen mahdolliseen hoitamiseen saadun mandaatin halveksimista.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Rosenlöf ei hoida tehtäviään.
Arvoisa " Turre ".

Vaikka ammattilaiset, korkeasti koulutetut ja
muutoinkin sivistyneet asiantuntijat tekisivät mitenkä hyviä suunnitelmia ja laskelmia tahansa, se ei paljoa auta, jos rahat eivät riitä.

Turun kaupungilla konserneineen on yhteistä velkaa 1,4 miljardia euroa, siis 1,4 miljardia, niin pitäisi sen nyt jo tyhmemmänkin huomaavan, ettei Turun veronmaksajilla ole varaa tällaiseen hullutteluun.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Rosenlöf ei hoida tehtäviään.
Tuon raitiotiehintaluokan ratkaisuja ei Turku voi tehdä. Ne turkulaiset, jotka joutuvat projektin maksamaan eivät sitä hyväksy. Nämä raitiotien kannattajat ovat kaikesta päätellen ihmisiä, jotka tulevat mahdollisesti käyttäjiksi, eivät maksajiksi.
Turkuun pitäisi perustaa yhtiö hoitamaan raitiotiehanketta. Siihen yhtiöön voisivat mennä osakkaaksi kaikki, jotka raitiotien haluavat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Rosenlöf ei hoida tehtäviään.
Monissa kyselyissä on tullut selväksi, että nuoret kannattavat raitiotietä. Sekä kuntalaiset, että valtuutetut. Vanhuksissa on näitä vastustajia, heihin lasketaan myös kirjoituksessa viitattu Jarmo Rosenlöf. Nuoret ovat he, jotka tätä maksavat ja jotka tästä hyötyvät.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: the world as it should be
Lue itse, kun se on moneenkertaan jo kerrottu. Nettiä voi käyttää typerien kysymysten esittelyyn ja hauskojen videoiden katseluun tai vaihtoehtoisesti asioihin perehtymiseen esimerkiksi Turun kaupungin sivuilta raitiotien selvityksistä. Ota itse ohjakset käsiisi ja päätä itse, mitä mieltä olet ja miksi.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.