Lukijalta: Lukeminen on sijoitus tulevaisuuteen

Vanhassa sananlaskussa sanotaan: "Anna miehelle kala ja ruokit hänet päiväksi. Opeta hänet kalastamaan ja ruokit hänet elämän ajaksi."

Tämän sananlaskun voi katsoa olevan totta myös lukutaidon kohdalla. Lapsen opettaminen lukemaan on yksi merkittävimpiä tapoja vaikuttaa hänen menestykseensä tulevaisuudessa niin koulussa, työelämässä kuin yhteiskunnassa yleensä.

Suomalaisten lukututaito on kohtuullisen hyvällä tasolla, mutta parannettavaakin on. Useat tahot, muun muassa Suomen kirja-alan järjestöt ja kirjastoalan työntekijät ovat huolissaan suomalaisten lukutaidosta.

Noin joka kymmenes suomalainen kuuluu heikkoihin lukijoihin, joiden riski pudota jatko-opintojen ja työelämän ulkopuolelle eli syrjäytyä on suurempi kuin muiden. Lukutaito onkin yksi tärkeimmistä syrjäytymistä ehkäisevistä tekijöistä.

Onkin huolestuttavaa, että lasten ja nuorten lukuinto on vähentynyt entisestään. Vuonna 2016 tehdyn selvityksen mukaan 4–5-luokkalaisista tytöistä enää kolmannes ja pojista 15 prosenttia kertoi pitävänsä lukemisesta paljon.

Kun samaan aikaan tiedetään, että 17 vuoden iässä ihminen, joka lukee kirjoja tuntee noin 50 000–70 000 sanaa, mutta ihminen joka ei lue kirjoja vain 15 000 sanaa on ilmeistä, että lukemattomuus uhkaa merkittävästi tasa-arvoa yhteiskunnassamme.

Laajemmalla sanavarastolla varustettuna on paremmassa asemassa kilpailemaan halutuimmista työ- ja opiskelupaikoista.

Lisäksi lukuinnon puute ja siitä johtuva puutteellinen sanavarasto on johtanut siihen, että sadat tuhannet suomalaiset eivät ymmärrä lukemaansa riittävän hyvin osallistuakseen yhteiskunnalliseen keskusteluun.

Vaikka lukutaitoaan voi kehittää minkä ikäisenä tahansa, se on erityisen tärkeää lapsuudessa niin sanottujen lukemisen herkkyyskausien aikana, joihin jokaisen kasvattajan tulisi osata tarttua ja mahdollistaa jokaiselle lapselle lukutaidon oppiminen.

Peruskoulu tarjoaa Suomessa kyllä periaatteessa hyvät lähtökohdat riittävän lukutaidon omaksumiseen ja Suomi onkin useasti ollut maailman kärkisijoilla kansallista lukutaitoa mitattaessa. Kuitenkin kasvava heikkojen lukijoiden määrä kertoo, että emme voi tuudittautua tähän perinteeseen hyvän lukutaidon maana, vaan tarvitsemme aktiivista politiikkaa lasten, nuorten ja aikuisten lukutaidon edistämiseksi.

Opetusministeriö on laatinut suuntaviivoja lukutaidon kehittämiseksi ja nämä seikat tulisi ottaa huomioon myös tulevassa hallitusohjelmassa.

Opetus- ja kasvatusalan ammattilaiset tarvitsevat eväitä lasten ja nuorten lukutaidon tukemiseen. Emme myöskään voi unohtaa julkisin varoin rahoitettuja, mainioita kunnallisia kirjastojamme, joissa jokainen pääsee nauttimaan lukuisista sivistystä tukevista palveluista täysin ilmaiseksi.

Itsekin olen viettänyt lukemattomia tunteja kunnallisissa kirjastoissa, ensin lapsena ahmien lasten ja nuorten kirjoja sekä sarjakuvia ja myöhemmin nuorena ja aikuisena etsien mielenkiintoisia tietokirjoja, puisevia oppikirjoja, sanomalehtiä, kalliita kiiltäväpintaisia aikakauslehtiä, nuotteja musiikin esittämiseen ja myös kutkuttavaa jännistystä ja viihdettä.

Kirjat ja lukeminen ovat avanneet minulle lukemattomia mahdollisuuksia, joten sydämestäni toivoisin, että nämä samat mahdollisuudet olisivat jatkossakin kaikkien suomalaisten saavutettavissa. Siksi tarvitsemme aktiivista politiikkaa lasten ja nuorten lukutaidon edistämiseksi.

Maarit Koivisto

sairaanhoitaja, lääketieteen kandidaatti (vas)

Loimaa

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (5)

Vastaa
vaari
Ne repaleiset lastenkirjat
Osuvaa asiaa, toiseksi viimeinen kappale vielä kevensi kivasti mielikuvalla lukemattomia kirjoja ahmimalla järsivästä lapsesta.

Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
KK
Vanhempien rooli
"Lapsen opettaminen lukemaan on yksi merkittävimpiä tapoja vaikuttaa hänen menestykseensä"
- näin on. Ja siksi viisaat vanhemmat lukevat pienestä pitäen lapsille OIKEITA kirjoja ja kannustavat heitä myös itse lukemaan. Pahinta, mitä pienelle lapselle voi tehdä, on lykätä hänelle älyhärpäke käteen ja jättää omiin oloihinsa pelaamaan pelejä. Toinen virhe on luottaa siihen, että nykykoulu opettaa lapselle kaikki tarvittavat taidot.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Lukeminen kannattaa aina
Laajentakaa maailmankuvaanne
Tunnen monia ihmisiä jotka eivät lue koskaan mitään. Tästä johtuen heidän historiantuntemuksensa, maailmankuvansa ja itsetuntemuksensa on niin kapea-alaista, että heidän kanssaan on lähes mahdotonta käydä minkäänlaista syvällisempää keskustelua asioista.

Oma lukuinnostukseni alkoi 12 - 13 vuotiaana kun koulukaverini kertoi minulle mikä on "Kirjasto"...ja että sieltä saa lainata kirjoja aivan ilmaiseksi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lukeva lukevalle, ei muille
Vast: Laajentakaa maailmankuvaanne
Näitä kommentteja kirjoittavat vain ne, jotka osaavat lukea ja kirjoittaa.
Ammattikouluissa on havahduttu huomioon, että oppilasaines ei osaa lukea eikä laskea kunnolla. Opettaminen ammattiin vaikeutuu.
Kun Lukijoilta kertoo omasta kokemuksestaan ja tietämyksestään, se kuulostaa kovin teoreettiselta. Puuttuu kosketus todelliseen arkeen. Miksi??
Perussanavarasto lukemattomalla ollee noin 1000-1500. Jos sitäkään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Liukas luikku Eero
Voimalla seitsemän miehen
" Lukeminen on sijoitus tulevaisuuteen"
Oikein. Ongelma on siinä, että harva nykynuori tai nyky nuori aikuinen osaa lukea. Ja sama juttu matematiikan eli laskennon kanssa.
Kasken kanto on nimeltään - Ei saa vaatia, että ei tule lommoja itsetuntoon.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »