Lukijalta: Tehdään raitiovaunulinjalle soveltuvuustesti

Kuinkahan moni raitiovaunuja haikaileva on ajanut autolla Turun keskustassa silloin, kun niitä vielä kolisutteli keskellä näitä ahtaita katuja?

Siis silloin, kun muu liikenne pysähtyi ja odotti aina kun ihmisiä nousi vaunuun tai poistui niistä pysäkeillä. Tai kun joutui ajamaan kiskotuksen päällä kääntyäkseen tai kun ei kerta kaikkiaan kadulla ollut muuten riittävästi tilaa.

Silloin ei vielä ollut edes pyöräteitä tai kaistoja, jotka nyt vievät osan kadun leveydestä joko erillisinä tai levennettyjen jalkakäytävien yhteydessä.

Talvisin kiskojen pitäminen ajokunnossa saattoi vaatia jopa vaunun kuljettajien puhdistustoimia kesken matkan lumen tai syksyisin pudonneiden lehtien poistamiseksi. Onneksi autoja oli silloin vain murto-osa nykyisistä liikennemääristä.

Turun kadut, ja varsinkaan sillat, eivät kuitenkaan ole noista ajoista erityisemmin leventyneet. Niinpä ajateltu "pikaraitiotie" todennäköisesti puurouttaisi keskustan muun liikenteen, joko reittinsä varrella tai pakottamalla enemmän autoja muille, näin ruuhkautuville keskustan silloille ja kaduille.

On vaikea kuvitella, että raitiovaunut tekisivät liikkumisesta keskustaan joustavampaa tai edes nopeampaa.

Ilmajohtojen asentaminen ja erityisesti mittavat kiskotuksen upottamiset aiheuttavat maanalaisten johdotusten ja vesihuollon takia ennalta-arvaamattomia kustannuksia ja haittaavat läheisten rakennusten toimintaa.

Jotta nuorempikin sukupolvi saisi käsityksen raitiovaunujen käyttöönoton vaikutuksista nimenomaan liikenteeseen (siis ei kiinteistöjen arvonnousuun tai elinkeinoelämän vetovoima-arvioihin), ehdotan tehtäväksi vaikkapa parin viikon soveltuvuustestin.

Simuloidaan tuleva tilanne ja erotetaan linjaston keskustaan liittyvien katujen osalle raitiotien kahden kiskoparin edellyttämät kaistat ja pysäkkikorokkeet niihin liittyvine suojateineen. Erottaminen hoidetaan työmaa-aitoinakin käytetyillä punavalkoisilla muoviaidoilla, kartioilla ja lippusiimoilla. Näille kaistoille ei muulla liikenteellä olisi asiaa, vaan toimittaisiin niin kuin raitiovaunut siellä olisivat jo kulkemassa.

Koska pysäkit eivät voi sijaita valoristeyksissä vaan todennäköisesti korttelien puolivälissä, niin niiden edellyttämien suojateiden kohdalle asennettaisiin sopivasti ajastetut tilapäiset simulointiliikennevalot.

Mitä, ettäkö tulee kalliiksi ja haittaisi (!) liikennettä? Antaisipa kuitenkin konkreettista tukea päätöksentekoon ennen monen sadan miljoonan investointia.

Eero Joutsikoski

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Linja-autot
Kyllä bussilla pääsee paremmin. Ja eihän niilläkään ole riittävästi matkustajia.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tarkat piirustukset ja suunnitelmat on jo tehty
Ei tarvitse arvuutella missä joku pysäkki on ja paljonko on tilaa missäkin, sillä ne on moneen kertaan perattu ja katsottu. Ei tarvitse mutuilla eikä simuloida Turun leveillä kaduilla, missä autoliikenne ja siis myös bussiliikennekin vie enemmän kohtaamistilaa kaduilla, kuin kapasiteetiltaan huomattavasti isompi ja tasaisesti sekä esteettömästi joka vuodenaikana kulkeva ratikka.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Älyväläys!
Kokeilu on toteutettava!

Pistetään vaikka työttömät marssimaan ratikkareittiä keskelle katuja, niin saadaan vähän todellisuuden tuntua, että väistää ja kiertää pitää.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Älyväläys!
Parempi kun eduskuntavaaliehdokkaat marssivat, tulee mainosta samalla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Onhan siinä ajatusta
Siinä olisi samalla mitattavissa ne kohdat, joita pitää parantaa raitovainujen liikkumisen hyväksi. Pysäkkikorokkeita tulee rakentaa paikkoihin, joissa jää vähintään yksi ajokaista, lähinnä muuta hyötyliikennettä varten. Päättäjien missiohan on ollut autoton keskusta. Sen vuoksi tuntuu hieman ristiriitaiselta tuo entisen kauppatorin kohdalle kaivettava, reunoiltaan sortuva monttu. Joutuu ihan vain uteliaisuuttaan kysymään sen käyttötarkoitusta sen jälkeen se autottomuus on totta. Samalla joukkoliikenteen tarve alueella saattaa jopa kasvaa, sillä työmaiden aikana autioituva entinen keskusta on mainio virkistysalue, kun siinä torin paikalla on se viihdekeskus. Siihenkin sopii nykyaikainen raitiovaunu parhaiten. Itse olen liikkunut autolla Turussa "kiljotiinien" aikaan, enkä keksi ainakaan nyt mitään aivan kestämätöntä haittaa, joka olisi niistä aiheutunut. Olen myös kel-vottomalla kelillä ollut bussin kanssa ongelmissa, koska auraus ja hiekotus eivät päivällä sataneen runsaan lumen ja vilkkaan liikenteen takia olleet ajan tasalla. Samoissa pulmissa oli kanssani parhaimmillaan muutamia kymmeniä matkustajia. Eli ei kumipyöräliikenne juuri sen turvatumpaa ole jos sää oikein hankalaksi heittäytyy. Se kun joutuu pyrkimään eteenpäin yksityisautojen sankassa parvessa, joka osaltaan on mukana lisäämässä tungosta kelvottomilla keleillä. Ehkä sillä lehtikelillä pärjäävät kumipyörät paremmin. keskusta-alueella sekin harvinaistuu olemattomaksi, kunhan editäänt tarkastaa kaikki vanhat puut.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Nokkelaa
Olipas nokkela kirjoitus, miksi TS edes viitsii julkaista tällaisia.

Voidaan myös simuloida sitä tilannetta, jossa henkilöautojen määrä kasvaa kaupungin kasvaessa, eikä joukkoliikenteeseen haluta panostaa enempää. Tilataan vaikka kaikki taksit Aninkaistenmäkeen seisomaan ja katsotaan miten autoliikenne sujuu.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Nokkelaa
Miksi kiirehtiä rakentamaan vanhaa teknologiaa kun uutta on tulossa lähivuosina?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Väärinymmärrys
Lukija on ihan hakoteillä, kun luulee, että Turkuun ollaan palauttamassa joka korttelissa pysähtelevä vanhanaikainen raitiotie. Uusi ratkaisu on enemmänkin erillään muusta liikenteestä kulkeva pikaraitiotie, jonka pysäkit ovat harvemmassa ja erotettu muusta liikenteestä.
Lukija voi pistäytyä simuloimassa ymmärrystään vaikkapa useammassakin Saksan isossa kaupungissa tai vaikkapa Australian Gold Coastilla. Siellä uusissa pikaraitiovaunuissa on myös telineet surffilaudoille. Ajat muuttuvat.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Väärinymmärrys
Vai ihan erillään muusta liikenteestä? Koska raitiotie on linjattu kulkevaksi torin kautta, tuo tarkoittaa, ettei siellä ole sen jälkeen edes jalankulkijoita. Vai tehdäänkö heille alikulkutunnelia kiskojen ali?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Väärinymmärrys
Tapaus aleksanterinkatu. Ratikat ja jalankulkojat ovat samalla kadulla, eikä mitään ongelmia ole. Älä esitä tietämätöntä. Se ei luo itsestäsi fiksua kuvaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Väärinymmärrys
Ei mitään ongelmia? Katso Helsingin raitiovaunuliikenteen häiriötiedotteet viimeisen vuoden ajalta
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Väärinymmärrys
Lainaus eilisen hesarista:
" HSL:n vuoden 2018 tilaston perusteella ratikoiden operointi maksaa 8,70 euroa kilometriltä, kun bussien ajaminen maksaa 3,40 euroa kilometriltä, metro 6,90 euroa kilometriltä ja juna 7,70 euroa kilometriltä."
Huomaa ratikan kaksinkertainen operointihinta bussiin verrattuna.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Väärinymmärrys
Sepon kannattaisi hiukan myös miettiä minkä välille hakee korrelaatiota. Helsingin kaupunkiraitiotie ei ole suoraan verrannollinen Turkuun suuniteltuun raitiotiehen, joten kommenttisi on tasoa: miksi syödä omenoita kun appelsiinit maksaa 2,69€/kg?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tarkkuutta
Tossa "simulaatiossa" ei huomioida sitä, että siinä erotetulla alueella kulkee todellisuudessa aika iso osa matkustajista, mikä puolestaa vähentää muiden kaistojen kulkijamäärää.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Tarkkuutta
Kuvitellaanko oikeasti, että autoilijat alkavat käyttää joukkoliikennettä? Eivät ala, ennen kuin autoilu joko kielletään tai tulee niin kalliiksi, ettei siihen ole varaa. Nykyisinkin pysäkkien vieressä asuvat autoilevat.Mukavuudenhalu voittaa aina.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Tarkkuutta
Hyvä joukkoliikenne tuo mukavuutta. Ei ruuhkia, parkkipaikan etsimistä ja nopeammin perillä. Auton tuoma mukavuus on harhakäsitys, sillä radion kuunteleminen ei sitä ole. Pystyykö kirjaa lukemaan, tai olemaan edes kännykällä, mitä kaikki nykyään tekee? Mikä auton etu muka on? Saa itse ajaa?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Tarkkuutta
Tottakai vähentää muuta liikennettä, pääsit raitsikalla töihin, kouluun, harrastuksiin tai et. Palvelisi liian suppeaa joukkoa, liian suppealla alueella ja liian suppeata työskentely aluetta
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Autoilu keskustassa on ylimääräistä
Raitiotiet olivat keskustassa ensin. Sitten sinne tunki sinne sopimaton autoliikenne, josta todisteena ovat nyt syntyneet peltomarketit. Ei kaupunkikeskusta tarvitse autoilua, eikä autoilija kaupunkikeskustaa. Sen sijaan kaupunkikeskusta tarvitsee raitiotietä.

On ihan yksi lysti haittaako raitiotie autoilua keskustassa, kun autoilu ei sinne sovi muutenkaan. Autoilevalla kun on vaihtoehtoja. Eikä kaupunkikeskusta ole säästämisen arvoinen autokeskustana. Jos kaupunkikeskusta ei pärjää, kun joukkoliikenteen ja kevyenliikenteen priorisoi ykköseksi, se saakin kuolla pois.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Museotavaraa romantikoille
Hyvä ehdotus, kun nuoremmilla sukupolvilla ei näytä olevan tajua siitä, minkälainen liikenteen jarru raitiovaunu on. Oli sitä jo silloin, kun henkilö- ja kuorma-autoliikenne oli nykyiseen verrattuna hyvin vähäistä.

Voisiko kokeilusta laatia simulointimallin tietokoneella? Silloin ei tarvitstisi häiritä kokeilulla liikennnettä.

Ratikka on 1800 -luvun ratkaisu. Museotavaraa romantikoille.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Museotavaraa romantikoille
Hyvä provokaatioyritys. Tuo väsynyt 1800-lukuun vetoaminen argumenttina romahtaa heti kättelyssä, kun 1800-luvulta ovat niin autot kuin bussitkin. Teknologian keksimisvuodella ei siis ole yhtään mitään merkitystä sen käyttökelpoisuuden kannalta, mikä kaikille muille olikin jo itsestäänselvää. Hienoa, sitten eteenpäin.

Asia, mitä Turussa (ja muissa kasvavissa kaupungeissa) nyt yritetään ratkaista, on miten saada lisää ihmisiä joukkoliikenteen käyttäjiksi, jotta kadut eivät tukkeudu autoista, miten saada kasvavat käyttäjämäärät mahtumaan joukkoliikenteeseen sekä miten järjestää asia pitkällä tähtäimellä kustannustehokkaasti.

Vaihtoehtoina on lisätä merkittävästi busseja seisomaan ruuhkiin (ei houkuttele käyttäjiä eikä ratkaise ongelmaa), ottaa autoilta joukkoliikenteelle omia kaistoja ja lisätä niille merkittävästi busseja (lisää käyttäjiä ja helpottaa ruuhkautumisongelmaa, mutta tulee merkittävän kalliiksi operoida) tai ottaa autoilta joukkoliikenteelle omia kaistoja ja siirtää nykyisiä busseja niille sekä rakentaa operointikustannuksiltaan kalleimmille linjoille raitiotie, mikä vähentää bussien tarvetta ja laskee pitkän aikavälin kustannuksia tehokkuudellaan (lisää merkittävästi käyttäjiä busseja suuremman kapasiteettinsa vuoksi sekä kilpailee näin aidosti auton kanssa ratkaisten automäärän kasvuongelman).
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Menneeseen ei ole paluuta
Todellinen testi tulee näytettyä toteen parin vuoden kuluttua kun nähdään miten eri tavalla Turun toriparkki ja Tampereen ratikka vaikuttavat kaupunkiin ja keskustaan.

Ratikka antaa ison sysäyksen Tampereelle, kaupunki ja keskusta kehittyy, uskalletaan investoida. Turun toriparkki taas ensin näivettää keskustan ja lopuksi itse luola kumisee tyhjyyttään.

Simuloidaan samalla autot ja bussitkin 60-luvulle, jotta päästään pölhöydessä vieläkin pidemmälle.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Menneeseen ei ole paluuta
"Jokke" et vaan muidenkaan poliitikkojen, virkamiesten ja virkamiesjohtajien tapaan ole halunnut ymmärtää raitsikan eroa meillä ja Tampereella. Hervanta, josta paikallisjunan kaltainen raitsikka Tampereen keskustaan vedetään, on melko kaukana oleva opiskelijoiden jne. asuttama lähes Riihimäen kokoinen lähiö. Tuo raitsikka käyttää jo aikanaan mahdolliselle moottoritielle varattua väylää, ja kajoaa keskustakatujen muuhun käyttöön paljon vähemmän kuin mitä meille on ajateltu. Tulevan raitiotien varrella asutuskin on siellä suhteellisen vähäistä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.