Lukijalta: Funikulaari sanoo ratikalle ei

Raitiovaunu nytkähti kaupunginjohtajan päätöksen myötä. Turun viimeaikaisten infrainvestointien onnistuminen kuitenkin huolettaa. Funikulaari antaa osviittaa liikenneratkaisujen onnistumisesta.

Vielä vuonna 2015 funikulaarin hinta-arvio oli 2,5 miljoonaa euroa, vuonna 2016 se oli 3–3,5 miljoonaa euroa ja vielä vuosi sitten helmikuussa uutisoitiin toteutuksen maksavan noin 4 miljoonaa euroa.

Kesäkuun lopussa saatoimme lukea (TS 20.6.), että ”valmista tulee vuoden vaihteessa”. Ei tullut valmista. Ja kustannusarvio on nyt 5,4 miljoonaa euroa. Tämä antaa synkeän kuvan Turun kyvystä hallita projektia.

Funikulaari rakennetaan harvapuustoiseen puistoon luotisuorana ja pituudeltaan se on noin 200 metriä. On syytä kysyä, mitä mahtaa toteutus maksaa, kun valmiiseen kaupunki-infraan rakennetaan raitiotie 20 kilometrin pituisena? Ja mitä sillä saavutamme?

Nyt bussilla kulkevat Varissuon asukkaat kulkevat jatkossa ratikalla keskustaan. Mikä järki ja kenelle se olisi vetovoimatekijä?

Havainnekuvassa saatoimme nähdä funikulaarin kulkevan tyylikkäänä lasisena maisemahissinä vehreässä puistossa. Nyt kun vaunu on kiskollaan, se on kuin hiili- ja karjavaunun yhdistelmä.

Ratikan puolestaan olemme nähneet havainnekuvissa väljästi maisemaan istuvana Tuomiokirkon edessä ja Länsikeskuksen maisemissa auringon paistaessa. Mutta kuinka se kahden raiteen ja pysäkkien kokonaisuus mahtuu oikeasti Uudenmaankadulle, Tuomiokirkkosillalle, Eerikinkadulle?

Ratikan idea liittyi alkujaan erityisesti liikenteen sähköistystarpeeseen. Nyt Helsinki on hankkinut sähköbusseja, joiden lataus kestää koko päivän. Ne eivät edellytä infran rakentamista kahden metrin syvyyteen kantakaupungissa.

Sähköbussien kehitys on nopeaa ja ratikan valmistuessa joskus vuonna 2030 ne ovat huimasti nykyistä parempia. Ratikka pysyy ratikkana – ja rakennetulla kiskolla. Onko se edes moderni uusinvestointi enää silloin?

Ymmärtäisin paremmin, jos kiskot rakennettaisiin uuteen kaupunginosaan läpi metsien.

Rautatie olisi ratkaisuna seudullinen. Turun ei pidä sitoutua ratikkaan ilman selkeää sitoutumista myös naapurikunnilta –  Kaarinasta Naantaliin.  

Ratikkaa perustellaan "vetovoimatekijänä". Verrattuna mihin? Ei Turkuun tulla eikä muuteta, jotta voi ajaa ratikalla Varissuolle. Turun vetovoimaisuuteen voi sijoittaa yli 300 miljoonaa euroa paremmin sijoittamalla koulutukseen, kulttuuriin ja kaupungin yleisilmeeseen.

Viimeaikaiset tapahtumat vakuuttavat minut, että Turulla on toistuvasti ongelmia hallita projekti ja sen budjetointi –  vastuullisen virkamiehen löytäminenkin on vaikeaa.

Ratikka on valtava riski, hyöty on onnistuessaankin marginaalinen, vetovoimatekijänä sijoitus on perusteeton.

Tämä edellyttää veronkorotusta – kiitos ei minun veroillani.

Heikki Pälve

lääkintöneuvos

Turku

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (51)

Vastaa
åbobo
Kerroin
Hyvä kirjoitus. Siihen voisi lisätä vielä "turkukertoimen", joka on kaksi (taidemuseo-teatteri-logomonsilta-funikulaari), jolloin päästään huikeaan hintalappuun 600 miljoonaa euroa. Monikulttuurinen Varissuo kiittää turkulaisia veronmaksajia.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
"Houkuttelevuus, vetovoima". Heh.
Vast: "Varissuon asukkaat"
"Kupittaan nykyinen teknologiakeskittymä." Muka kulkisivat raitsikalla. Varissuolta. Heh. "Itäharjun tuleva asuinalue." Heh. Hölmöläiseltä tuntuu tämä meidän kaikkien asioiden johtajamme. Joku voisi vähän jeesata tosiasioissa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
M. T.
Hulluutta lisää
on kyllä surkuhupiaisinta rakentaa ratikkakiskoja notta kakarat skoottereineen saa niihin osua ja vammautua, varsinkin esim. Tuomiokirkkosillalla, kokeneemmista 2 pyöräisillä liikkuvista puhumattakaan! Sitäpaitsi Varissuolta ja Lausteelta tulee jo raide ei muutakuin paikallisasema paikalle ja soon siinä, Tämä rahansyytäminen kaupunkilaisten verorahoilla on niin käsittämätöntä että mitä seuraavaksi ?Monitoimihalli tolppien nokkaan ratapihan päälle ja Turku lopullisesti konkurssiin veikkaan ma, siinä kohta olen täältä kaukana...
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa Pasa
Vast: Hulluutta lisää
Tuomiokirkkosillalla, kuten lähes koko matkalla, raitiotie on omalla kaistallaan.

Ja se junarata, se menee Varissuon eteläpuolelta. Littoistentien eteläpuolella asuu vain murto-osa varissuolaisista. Ja vielä, se on yksiraiteinen kaukoliikentaan rata, jossa menee junia taajaan. Se pitäisi leventää kaksiraiteiseksi ja silti riittävä vuoroväli olisi ongelma. Rata myös kiertää Itäharjun ja pysähtyy ainoastaan Kupittaalla ja kaukana keskustasta. Ketä kuvittelet tällaisen palvelevan?

Monitoimihalli on muuten täysin yksityinen hanke, joka ei ole tulossa ratapihan päälle tolppien nokkaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Hulluutta lisää
Kiskojen ylityspaikkoja tulee olemaan paljon. Turun rautatieasemalla voi käydä kokeilemassa miten tarkkana saa talvella olla kiskojen kohdalla. Nykyinen talvikunnossapito ei ainakaan helpota ihmisten pääsyä liukkaiden kiskojen yli.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.