Lukijalta: Ratikka vai superbussi – ei kumpikaan

Kuvankäsittely Jaakko Viljanen

Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan näyttää siltä, että Turun joukkoliikenneratkaisut olisivat vain lopullista siunausta vaille valmiit. Kunhan saadaan runkolinja Varissuolta Runosmäkeen, niin liikenneongelmat on hoidettu.

Koko runkolinja-ajattelu lähtee siitä virheellisestä olettamuksesta, että liikenne olisi vain kulkemista keskustaan. Todellisuudessa ihmisten liikkuminen suuntautuu eri puolille kaupunkia ja joukkoliikenteen tulisi palvella mahdollisimman hyvin näitä tarpeita.

Jotta runkolinjaliikenteessä saataisiin aikasäästöjä, ei pysäkkiväli voi olla kovin tiheä. Tämä merkitsee pidentyviä matkoja pysäkeille tai syöttöliikennettä busseilla.

Raitiovaunun tai superbussin tulo johtaisi välttämättä palvelun huonontumiseen niillä alueilla, jotka eivät sijaitse runkoreitin välittömässä vaikutuspiirissä.

Runkolinjaratkaisu pyrkii myös toteuttamaan itseään niin, että kaavoituksella ja muulla ohjauksella uutta rakentamista pyritäään suuntaamaan nimenomaan runkoreittien vaikutuspiiriin.

Tämä ei välttämättä ole myönteistä kaupungin muiden alueiden kehittämisen kannalta.

Sanotaan, että runkolinja nostaa kiinteistöjen arvoa. Tämä tarkoittaa sitä, että sinne rakennetaan kalliimpia asuntoja ja toimitiloja. Asukkaat ja käyttäjät siis maksavat korkempia hintoja ja vuokria. Kenen etu tämä on?

Entä muut alueet, laskeeko kiinteistöjen arvo siellä?

Myös käsitys, että raitiotie lisäisi Turun vetovoimaa, on vain kaunis haavekuva. Kyllä yritykset perustavat sijoittumispäätöksensä muuhun kuin ratikalla ajamiseen.

Runkolinja, varsinkin jos se toteutetaan raidevaihtoehdolla, ohjaa kaupungin liikennepalvelujen kehittämistä hyvin pitkäksi aikaa. Se sitoo hyvin paljon käytettävissä olevia varoja, jolloin muiden alueiden palvelujen kehittäminen hidastuu.

Päätöksentekovauhdin tuntien on odotettavissa, että hankkeen toteutus valitus- ym. prosessien takia on helposti yli kymmenen vuoden päässä. Sinä aikana hirvensalolaiset ja muut saavat vain odottaa liikennolojensa paranemista.

Tosiasiahan on, että vaikka runkolinjaratkaisu toteutettaisiinkin, suurimmalla osalla alueista joukkoliikenne olisi jatkossakin hoidettava nykyisen kaltaisella, joskin huomattavasti modernimmalla bussikalustolla.

Tämän ”tavallisen” bussiliikenteen ja muunkin liikenteen toiminta keskusta-alueella vaikeutuisi huomattavasti runkolinjojen toteutuessa, koska ne varaisivat katutilaa vain omaan käyttöönsä. Turun keskustan ahtaat kadut ja Aurajoen muutamat sillat joutuisivat kestämään entistä suuremman paineen.

Raitiotietä ja sen näennäiseksi vaihtoehdoksi tarjottua superbussiratkaisua on markkinoitu varsin pitkälle mielikuvien ja ideologisen hypetyksen voimalla.

”Raitiotie on nopea, hiljainen, ympäristöystävällinen ja tehokas. Se kohottaisi Turun imagoa ja ikään kuin nostaisi Turun suurkaupunkien joukkoon jne.” Tämä ei paljon vakuuta niitä, jotka joutuvat päivittäin kulkemaan työ-, koulu- ja kauppamatkoja tai kuljettamaan lapsia päivähoitoon paikkoihin, jotka sijaitsevat eri puolilla kaupunkia.

Joukkoliikennettä käytetään vain, jos etäisyydet pysäkille ovat kohtuullisia ja vaihdot ja jatkoyhteydet toimivia.

Nyt pitäisi viheltää peli hetkeksi poikki ja tarkastella asioita faktojen pohjalta. Turun keskusta on ahdas, katutilaa ei voi varata yksinoikeudella yhdelle liikennemuodolle ilman, että koko keskustaan pääsy kärsii.

Liikenneinvestointeihin käytettävissä olevat resurssit ovat rajalliset ja ne on käytettävä niin, etteivät jotkin alueet joudu kohtuuttomasti kärsimään.

Myös valtion tulo mukaan rahoitukseen on toistaiseksi vasta suunnitelmissa. Ennen Turun päätöksiä olisi oltava sitova tieto avustuksen saamisesta.

Raitiotie tai superbussi eivät ole käyttökelpoinen ratkaisu Turun kaupunkialueen joukkoliikenteeseen. Nykyisen Fölin toimintaan ollaan melko tyytyväisiä. Sitä voidaan edelleen kehittää.

Nykyaikaiset sähkö- tai hyperbussit tarjoavat raitiotiehen verrattavat ympäristöedut ja niiden reitit ovat joustavasti muunneltavissa kehittyvän yhteiskunnan tarpeiden mukaan.

Pertti Purhonen

diplomi-insinööri

Turku

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (55)

Vastaa
Turre
Ahtaat kadut?
”Turun keskusta on ahdas, katutilaa ei voi varata yksinoikeudella yhdelle liikennemuodolle ilman, että koko keskustaan pääsy kärsii.”

Niin. Nythän ne kadut nimenomaan halutaan jakaa tasa-arvoisemmin kaikkien liikennemuotojen kesken, sen yhden sijaan.

Ja Turun kadut ovat erittäin leveät. Muualla Euroopassa samaan tilaan mahtuvat sekä raitiovaunut, autot, jalankulkijat että pyöräilijät. Turussa on esim. lähes jokaisessa risteyksessä kääntyville lisäkaistoja. Esim. Kööpenhaminassa ja Malmössa näitä on vain muutamalla isoimmilla pääväylillä. Ja sitä raitiovaunua suunnitellaan sille kaikkein leveimmälle kaupunkimotarille.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
*****
Vast: Ahtaat kadut?
ja mitäs sitten, ku raitiotien kohdalle tulee toriparkin kaltaisia suurempia työmaita? Raitiotie siirretään väliaikaisesti? Rakennetaan lisää kiskoja? Pannaan ratikat seis ja mennään bussilla? Raitiotie olisi kallis ja joustamaton talouden musta aukko.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa Pasa
Vast: Ahtaat kadut?
Luuletko, että missään niistä sadoista tai tuhansista raitiotiekaupungeista ei koskaan rakanneta mitään parkkiluolaa suurempaa?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Pekka
Muutama pointti
Ensinnäkin, Turussa kadut eivät ole mitenkään ahtaat ja liikennesuunnittelmista voi itse katsoa, että ratikat sopivat aivan hyvin keskustan kaduille. Kadut on vuosikymmeni jo varattu yhdelle liikennevälineelle, autolle, nyt käyttöä halutaa monipuolistaa. Ehkä kannattaa muistaa, että kaduilla kulki ennenkin ratikoita, kunnes autot veivät niiltä tilan.

Toiseksi, kirjoittaja ei ihan ymmärrä, miksi ratikka on suuniteltu sinne minne on suunniteltu. Sitä on suunniteltu lähiöistä keskustaan koska sillä välillä on eniten liikennettä. Liikennettä toki suuntautuu muuallekin, mutta ratikka on suunniteltu sinne missä eniten on jo kysyntää. Ja sinne, missä eniten on kaupungilla kasvuvaraa.

Kolmanneksi, kiinteistöjen arvo kasvaa jos ne ovat houkuttelevia. Ratikan on todettu monissa kaupungeissa vaikuttaneen näin, joten ratikka on selkeä vetovoimatekijä asumiselle ja palveluille. Harva asukas vastustaa oman asuntonsa arvonnoususta.

Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Viherporvari
Viivyttely jatkuu
Peliä on kyllä Turussa vihelletty poikki tasaisin väliajoin jo riittävän kauan. Raitiotien suunnitteluhan aloitettiin Tampereen kanssa samaan aikaan synergiasyistä, ja Tampereella ollaan jo rakentamisen puolivälissä, ja budjetissa pysytty. Turussa taas käydään armotonta viivytystaistelua raitiotietä vastaan ja lisäksi laaja, koko kaupunkia palveleva runkobussilinjasto on 10 vuotta valtuuston päätöksen jälkeen edelleen toteuttamatta. Raitiotie, muun muassa, vastaa runkobusseja isompaan kapasiteettitarpeeseen siellä missä sitä tarvitaan. Kirjoituksen perusteella vaikuttaa siltä, että kirjoittaja ei ole lainkaan perehtynyt siihen mitä varten raitiotietä suunnitellaan ja miksi se on ihan normaalia nykyaikaista joukkoliikennettä kymmenissä ellei sadoissa Turun kokoluokan kaupungeissa Euroopassa.

Sen lisäksi että käsitteet ja tavoitteet vaikuttavat kirjoittajalla olevan sekaisin tai kokonaan selvittämättä, esiin tulee muutama hupaisa yksityiskohta. Jälleen nimittäin Turun keskustan ahtaat kadut mainittu. Turun keskustan kadut ovat reaalimaailmassa edelleen poikkeuksellisen leveitä, vertaa ihan mihin vaan. Lisäksi kirjoittaja mainitsee superbussin raitiotien "näennäisenä" vaihtoehtona, sinänsä aivan oikein, mutta tuo sitten esiin aivan ennenkuulumattoman "hyperbussin". Siitä olisikin jännä kuulla lisää.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Realisti
Vast: Viivyttely jatkuu
Ero Tampereen tapaukseen tulee olemaan siinä että Turun budjetti tulee, useiden aiempien esimerkkien perusteella, ylittymään 3-4 kertaisesti. Siinä tulee sekä maksavalle porvarille että tukia saavalle vihreälle tippa silmään kun kaupungin talous menee kuralle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
EA
Tiedon puute
”Tämä tarkoittaa sitä, että sinne rakennetaan kalliimpia asuntoja ja toimitiloja. Asukkaat ja käyttäjät siis maksavat korkempia hintoja ja vuokria. Kenen etu tämä on?”

Diplomi-insinööri ei ilmeisesti ole käynyt taloustieteen perusopintoja.

Hinta muodostuu kysynnän ja tarjonnan tasapainosta. Raitiotien läheisyyden hinnat nousevat, koska ihmiset pitävät raitiotietä hyvänä asiana ja haluavat muuttaa sen läheisyyteen. Ei se ole sen monimutkaisempaa tai mitään mustaa magiaa.

Halpoja asuntoja saa kaavoittamalla mahdollisimman kamalaa kaupunkia.

Turun kapeat kadut? Hahaha. Hämeentie on paikoitellen 7 autokaistaa leveä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tiedon puutetta?
Vast: Tiedon puute
Pitävätkö ihmiset raitiotietä hyvänä asiana? Ei siltä vaikuta, koska kaupunkilaisille suunnatussa kyselyssä eniten sai kannatusta vaihtoehto, että ei haluta raitiotietä eikä suberbusseja. Föli palvelee ja toimii hyvin.

Kyse on siitä, että palvelu huononee ja joidenkin käyttäjien osalta huomattavasti jos asut muutamien kilometrien päässä runkolinjasta.

Syntyykö sillä "hyvää kaupunkia", että sitä kehitetään raiteiden ehdoilla ja asutus pyritään pakkaamaan Varissuon ja Runosmäen väliä kulkevan radan varteen?

Ei tarvitse edes opiskella taloustiedettä ymmärtääkseen, että yksikään firma ei tee sijoituspäätöstä sen perusteella, että jossain lähistöllä kulkee raitiovaunu. Mitään isompia ostoksia ei tehdä raitiovaunukyydeillä eikä sillä hoideta firman logistiikkaa ja kuljetuksia. Firmat jotka näin väittävät ovat niitä, jotka hyötyvät päästessään osallisiksi itse hankkeeseen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Juha K.
Höpöjä
Kyllä tässä kaupungissa täytyy tehdä tulevaisuuteen tähtääviä investointeja. Tehdään tämä kaupunki nuorille, ei vanhoille patuille!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vanha patu
Vast: Höpöjä
Onko raitiovaunu tulevaisuuteen tähtäävä investointi? Ei ole, sillä "vanhat patut" tietävät, että kiskot on jo kerran purettu Turusta eikä niitä kannata enää takaisin laittaa.

Nyt jos koska tarvitaan todellisia tulevaisuuteen näkijöitä, mutta löytyykö niitä nuorista? Liikennemuodot nimittäin kehittyvät parhaillaan valtavasti ja kun ne kiskot saadaan joskus kymmenen vuoden päästä rakennettua miljardi-investoinnilla palvelemaan Varissuolle ja Runosmäkeen menijöitä, niin saattavat olla täysin vanhentunutta infraa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mikael Teljä
Runkolinjoista tehty päätös 10v sitten
Insinöörille tiedoksi, että Turku on päättänyt runkolinjoista jo n kymmenen vuotta sitten ja osin ne myös toteuttanut. Valitettavasti se ei ole riittänyt vastaamaan Turun hurjan kasvun vauhtiin.

Nyt ollaan jo vaiheessa, jossa Turun joukkoliikenne ei yksinkertaisesti kykene vastaamaan tarpeeseen. Positiivisen rakennemuutoksen myötä, Turku kasvaa usean Varissuon verran 5-10v sisällä ja Varissuon linja on jo kapasiteetissaan.

Toivoisin, että Turun joukkoliikenneratkaisuista käytäisiin ihan perusfaktoihin perustuvaa keskustelua.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
åbosse
Kiitos Pertti!
Epäilin jo jonkin aikaa, että järki on tyystin kadonnut tästä paikallisliikennekeskustelusta. Onneksi Pertti Purhonen palautti toivon järkevään ja realistiseen asian käsittelyyn.
Meillä on todella hyvä föli ja meillä on valmiita kiskoja lähi-ja paikallisliikenteen käyttöön. Näitä edullisia olevaisia kehittämällä päästään joustavimpaan lopputulokseen.

Raideliikenteestä puhuttaessa on jäänyt huomiota vaille sen toteuttaja ja toteuttajan asema. Kuka hallitsisi kiskot ja kenen olisi liikennekalusto. Pitäisikö perustaa kaksi yhtiötä toinen raiteitten hallintaan ja toinen kaluston? Investoinnit molempiin olisivat niin suuret, ettei yksityistä riskirahaa löytyisi varmaan kumpaankaan. Olisiko siis raideliikenne kunnallista palvelua? Jos niin olisi niin sehän tietäisi paluuta vanhaan malliin, josta onneksi päästiin eroon.
Kas kun kukaan ei ole ehdottamassa vesijoukkoliikennettä Turkuun. Meillähän on joki ja rantaviivaa. Kanavat puuttuvat, mutta kaivamallahan niitä saa tehtyä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Yrittäjä
Nyt oli järkipohjaista
Tuossa on oikeasti ajateltu tulevaisuuden tilannetta, eikä niinkuin vanhoihin kaavoihin kangistuneet, jotka katsovat vain menneisyyteen vaatien ratikkaa takaisin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Raitietie mahtuu parhaiten kapeillekin kaduille
Turussa on kaduilla tilaa, mutta ratiotie vie sitä vähiten
Oikeissa keskiaikaisissa eurooppalaisissa kaupungeissa on tilaa raitiotielle koska se vie ainoastaan oman tilansa eikä vaadi ylimääräistä sivuttaista ohitusturvaväliä, kuten autoliikenne ts. bussit. Miten Turun palon jälkeisille leveille baanoille ei sitten mahdu?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
spora
Vast: Turussa on kaduilla tilaa, mutta ratiotie vie sitä vähiten
Kapeille kaduille ratikka toki mahtuu, mutta mahtuuko mitään muuta? Kai kaupungissa sentään autojakin liikkuu tulevaisuudessa? Kevyenliikenteen väylät ovat keskustassa aivan surkeita, joten niille jos mille pitää varata enemmän tilaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Turkulainen
Electric double-decker
Kyllä.
Pois kvasiuskonnollinen öyhötys päätöksenteosta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Andy
Vast: Electric double-decker
Just noin.

Turussa ei ole busseissa ruuhkaa, kuin muutamana
tuntina aamulla ja illalla. Ne ruuhkat purkaa helposti sähköinen kaksikerrosbussi, eikä maksa " maltaita ".

Kaksikerrosbussi voisi olla kaupunkiliikenteessä myös se paljon puhuttu vetovoimatekijä. Katsokaa Onnibusseja. Aina täynnä.

Noh, oli niin, taikka näin, raha ratkaisee. " Persaukisen " kaupungin ei kannata " haaveilla " satojen miljoonien hankkeista, kun nykyistä Föliä kehittämällä saadaan kustannustehokas järjestelmä.

Päättäjät, kunnioittakaa maksajien, eli kaupunkilaisten, mielipiteitä, eikä " höyrypäitten " höpinöitä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kai
Vast: Electric double-decker
Ja muuna aikanako se kaksikerroksinen sähköbussi (näytä minulle sellainen) seisoo varikolla? Entä sen kuljettaja? Ajaa kaksi tuntia aamulla ja kaksi tuntia iltapäivällä, muun ajan pelaa pasianssia tietokoneella.

Onnibussin vetovoima on jossain ihan muualla, kuin sen kaksierroksisuudessa. Lontoon bussit ovat kaksikerroksisia ainoastaan nostalgiasyistä.

Eiköhän jo lopetata tämä kaksikerrosbussihömpötys, jätetään ne sinne pitkän matkan liikenteeseen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Double Decker
Vast: Electric double-decker
Nimimerkki Kaille tiedoksi, että bussinkuljettajilla työvuorot menevät osittain päällekkän eli ruuhka-aikoina on enemmän kuljettajia töissä. Ei siinä mihinkään pätkätöihin tarvitse jäädä. Berliinissä ja Lionissa on nykyaikaiset kaksikerrosbussit käytössä ja hyvin toimii. Eikä Lontoossakaan mitään nostalgiabusseja ole pelkästään. Täyssähköisenä ei taida vielä olla kaksikerrosbusseja, mutta Euro6 -päästöluokan kyllä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Andy
Vast: Electric double-decker
Arvoisa Kai.

Ei tainnut kirjoitukseni " aueta " Sinulle.

Kun kaksikerrosbusseja käytettäisiin ruuhkien purkajina, ei se tarkoita sitä, että niitä ei muina aikoina voisi käyttää. Ne tietenkin " pyörisivät " ajossa ja seisoisivat halleissa ja huolloissa, kuten muutkin, mutta prioriteetti olisi ruuhka-aika. Eivätkä bussit ja kuljettajat keskenään " naimisissa " ole. Kumpiakin käytetään työvuorojen mukaan.

Onnibussin hyödyllisyys perustuu nimenomaan suurempaan kuljetuskapasiteettiin ja sitä kautta edullisimpiin matkalippuihin.

Mitä taas näyttöihin tulee, ei ole paljon raitsikoista ja superbusseistakaan näkynyt muuta, kuin havainnekuvia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.