Lukijalta: Aurinkovirtaa sähköautojen akkuihin

Daniel Valtakari on huolissaan sähkön riittävyydestä ja sähköverkkojen ylikuomittumisesta (TS 25.11.), jos sähköautojen

määrä lisääntyy voimakkaasti. Jarno Hiltunen toteaa (TS 2.12.18), että huoli on liioiteltua.

Asiaa on mahdollista selvittää myös laskelmilla. Keskivertoautoilija ajaa noin 50 km  päivässä ja sähköautojen keskimääräisellä kulutuksella päivittäisen energian tarve on noin 7 kWh. Tämä sähkömäärä voidaan ladata mistä tahansa pistorasiasta kilovatin teholla seitsemässä tunnissa auton ollessa parkissa, joko työpaikalla työpäivän aikana tai kotona.

Mittavia vahvistuksia sähköverkkoon ei siis tarvita.

Jostain pitäisi saada sähköauton akkujen lataamiseen tarvittu energia, keskimäärin noin 2500 kWh vuodessa. Siihen sopii hyvin aurinkosähkö, joka kaipaa mahdollisuutta sähkön varastointiin, kun energiaa tulee liikaa silloin, kun sitä vähiten tarvitaan.

Sähköautojen akut olisivat oiva sähkövarasto ja suurimman osan vuotta niihin voisi tankata hiilineutraalia energiaa aurinkovoimaloista. Se ei ole mahdollista yöllä eikä muutaman talvikuukauden aikana, joten toki muitakin energianlähteitä tarvitaan.

Pienentääkseni asumiseni hiilijalanjälkeä asensin sähköllä lämpiävään vanhaan talooni aurinkovoimalan, jonka vuosituotanto on 16 000 kWh. Energiapihiksi remontoidun hirsitaloni kulutus on runsaat 1000 kWh pienempi. Ylijäämä riittäisi puolen vuoden sähköautoiluun, jos minulla sellainen olisi.

Katollani olisi vielä tilaa voimalan laajennukseen toisenkin vuosipuolikkaan tarpeisiin. Nyt ajelen kuitenkin hybridillä, joka puolitti bensan kulutuksen aikaisempaan autooni verrattuna.

Millaiset ”polttoainekulut” aurinkosähköllä autoilusta sitten tulisi? Aurinkovoimalani koko tuotannon käyttö sähköautoiluun vaatisi vuodessa ajoa 110 000 km. Voimalan käyttöikä on ainakin 30 vuotta, joten tuona aikana kertyisi ajoa 3,3 miljoonaa kilometriä.

Jakamalla voimalan hankintahinta matkalla tulee energiakuluiksi sadan kilometrin matkalle 60 senttiä. Verkosta ostetulla sähköllä hinta olisi nykyisin noin 1 euro, mutta sen hiilineutraalisuus on kyseenalaista. Hybridilläni vastaava bensalasku on noin 8 euroa.

Hybridiauton noin kahden vuoden polttoainekuluilla saa aurinkovoimalan, joka tuottaa energian samaan ajeluunn sähköautolla ainakin seuraavat 30 vuotta. On kannattavampaa hankkia samalla hieman suurempi voimala, jolla voi pienentää tai jopa nollata myös asumisen hiilijalanjäljen.

Ylimääräinenkään aurinkosähkö ei mene hukkaan, vaan se myydään sähköverkkoon parhaalla hinnalla, kun sähkön pörssihinta on huipussaan aina päivällä.

Aurinkosähkö on helppo ja edullinen keino leikata nopeasti hiilidioksidipäästöjä. Ainakin useille pientalossa asuville se on myös todellinen mahdollisuus välittömästi vaikuttaa omalta osaltaan ilmastonmuutokseen.

Aurinkoenergia on ehtymätön lähde, sitä tulee maahan ihmiskunnan käyttämään kaikkeen energiaan verrattuna 10 000-kertaisesti, vaikkei tähän aikaan vuodesta ehkä siltä näytä.

Tapio Korhonen

FL, toimitusjohtaja

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Energiapula
Energiapula on tosiasia,jos pelkästään henkilö-ja pakettiautot korvataan sähköllä.Näitä on liikenteessä yli kolme miljoonaa.Taloyhtiöissä saataa olla jopa satoja autoja.Näitä ei mistä tahansa TÖPSELISTÄ ladata.Lisäksi vaaditaan vahvemmat sulakkeet ja johdotukset.Ja kaikki haluaa ladata pikana ja kulutus on silloin suurin.Saksassa oli testi sähköautoille +5asteen lämpötilassa.Yksikään ei päässyt lähellekään valmistajan ilmoittamaa km.määrää yhdellä latauksella.Mitä pienempi ja edullisempi on,sen huonompi.Entä sitten,kun tulee paukkupakkaset ja auto vanhenee???
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Energiapula
Hieman erikoinen näkemys, että kolmen miljoonan nykyauton korvaaminen noin viisi kertaa energiatehokkaammilla aiheuttaisi energiapulan. Bensaa ja dieseliä säästyisi polttamiselta energiasisällöltään ainakin 40 teravattitunnin verran vuodessa. Se vastaa liki puolta Suomessa käytetyn sähköenergian määrästä. Sähköä tosin pitäisi tuottaa noin 8 teravattituntia lisää eli vajaat 10%.

Taloyhtiöiden sähköjärjestelmiä en tunne, mutta ainakin omakotitalossani sähkö tulee töpselistä. Sähköliitäntäni on mitoitettu 3x35 ampeerin virralle, eli sen yhteisteho on 24 kW. Sillä pystyisi lataamaan yli 80 keskivertosähköauton keskimäärin vuorokaudessa käyttämän energian. Pahimmilla -25 asteen pakkasilla tosin talon energian käyttö leikkaa tästä noin neljänneksen. Ei ole tartarpeellistakaan pystyä pikalataamaan samanaikaisesti kaikkien autojen koko akun kapasiteettia tunnissa. Keskivertoautoa ajetaan päivässä ehkä noin tunti, lopun aikaa se on parkissa ja voidaan ladata.

Nykyiset sähköautot ovat toki vielä raakileita, erityisesti akun kapasiteetin pitäisi olla paljon suurempi. Myös bensa-autoista tiedämme, ettei yksikään niistä pääse valmistajan lupaamiin kulutuslukemiin, ei varsinkaan +5 asteessa ja kylmemmissä lämpötiloissa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »