Lukijalta: Kannatan tunnin autoa

Paikallislehti Turkulainen otti päätoimittaja Janne Koiviston pääkirjoituksessa esiin nopeusrajoituksen noston Turku–Helsinki-moottoritiellä.

Koivisto pohti, että jos rajoitus nousisi 130 kilometriin tunnissa, matka Turusta Helsinkiin taittuisi 65 minuutissa. Jos rajoitus nostettaisiin 140 kilometriin tunnissa, olisi matka-aika luonnollisesti vielä lyhyempi. Tällä hetkellä nopeusrajoitus on 80–120 km/h.

Minusta ajatus on erittäin kannatettava. Tunnin junan rinnalle tulisi nostaa Varsinais-Suomen edunvalvontahankkeeksi tunnin auto.

Nopeuden nousulla on haittapuolena liikenneturvallisuutta heikentävä vaikutus, mutta pidän nykyautoja jo riittävän hyvinä kulkemaan 130 kilometrin tuntinopeudella.

Yksityisautoilu on joustavampaa kuin junaliikenne ja moottoritiellä on hyvin tilaa. Minusta meidän kannattaa hyödyntää olemassa oleva hyvä moottoritie täysimääräisesti.

Ville Tavio

kansanedustaja (ps)

Turku

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Itä-Länsi TEN-T päärata on Suomen tärkeimpiä hankkeita
Edes tamperelaiset edustajat, jotka tekevät kaikkensa Turkua painaakseen valtion rahoituspäätöksissä alaspäin, eivät tee lähellekään noin vahingollista myyräntyötä kuin edustaja Ville Tavio (ps) omasta pesästä.

Turun ja Helsingin välinen työssäkäyntialueen hoitaminen yli 150 km/t ajavilla autoilla sekä Lohjan yli 60 000 asukkaan seutu jätettäisiin ilman henkilöjunaliikennettä kuristamalla Turku-Helsinki kasvukäytävä ovat käsittämättömiä ajatuksia Turun seudun edustajalta.

Kysehän ei ole pelkästä Turku-Helsinki yhteydestä, vaan ensi sijaisesti Turku-Salo-Lohja-Espoo-Helsinki-Vantaa työssäkäyntialueesta, mitä väliä on suunniteltu jo yli 40 vuotta. Silloin Lohja oli 20 000 asukkaan kaupunki, minkä seutuliikenne sekä Turun että etenkin Helsingin suuntaan voitiin hoitaa E18 moottoritien välityksellä.

E18 moottoritie on Lohjalla jo nykyisin tukossa, koska ei ole raiteita millä ihmiset voisivat kulkea. Bussiliikenteen uusilla työmatkajärjestelyillä Uudenmaan liikennesuunnitelmissa Lohja-Helsinki yritetään saada lisäaikaa, että mahdutaan ajamaan E18-moottoritiellä edes 80 km/t.

Kaikkineen investoinnit Turku-Helsinki-Pietari TEN-T pääradalle Tunninjunan osalta maksanevat miljardin eli noin 40% Helsinki-Vantaa-Kerava Lentoratahankkeesta yms. mikä toki sekin palvelisi ko. Turku-Helsinki-Pietari yhteyden toimivuutta.

Rantarata Turku-Helsinki on pääosin 1-raiteinen ja sen päivittäminen 2-raiteiseksi toimivaksi työmatkayhteydeksi maksaa liki Tunninjunan verran, kun lasketaan molempiin uudistukset Turku-Salo välillä sekä tarvittavat oikaisut, savipohjaisen linjauksen uudelleen perustaminen jne.

Toivottavasti muut edustajat ajavat entistä pontevammin Turun seudun etua eli itä-länsi päärataa Turku-Helsinki-Pietari kehittämistä, kuin Tampereen ja Helsingin etua.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Resurssit hyötykäyttöön
Erittäin kannatettava ja vastuullinen avaus!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Resurssit hyötykäyttöön
Kannatan kommenttia myös. Tunnin juna on vasta asemalla. Siitä on vielä pitkä matka melkein minne tahansa Hesassa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tunnin auto, ehkä kahden
Autolla pääsi jo 1950-luvulla sataaneljääkymppiä kauppatorin poikki diagonaalisesti.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ei huono idea
Tuo ei vaatisi samanlaisia massiivisia investointeja, kuin tunnin juna. Moottoritien vanhalla pätkällä Helsingin päässä nuo ehdotetut nopeusrajoitukset eivät tosin välttämättä toimi. Liikaa mutkia ja paikallisliikenteen ruuhkia.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
just joo
Autot liikkuu vaikka 150 km/h, ongelma löytyy ratin ja kuskinpenkin välistä. Liikennetörttöilijöiden rangaistuksia täytyy koventaa reilusti mikäli nostettaisiin nopeusrajoitusta. Auto nopeammin/helpommin valtion omaisuudeksi, suuremmat rahalliset sanktiot sekä huomattavasti helpommin kortti pois pidemmäksi aikaa vaikka olisikin ammattiautoilija.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pölhöilyä
Ei moottoritieyhteden ongelma ole nopeusrajoitukset, usea ajaa jo nyt lainvastaisesti 130 km/h keskinopeudella reilussa tunnissa Helsingin laitamille. Ongelma on se, että menee toinen tunti viimeisen 30km matkaan, jos on Helsingin ydinkeskustaan matkalla.

Eikä tilanne tule Turun kannalta helpottumaan Pk-seudun kasvun ja kaupunkibulevardisuunnitelmien myötä. Samalla pk-seutu haikailee ruuhkamaksujen perään. Perille päästyäsikin jää ongelma mihin sen auton laittaa, päivittäiseltä pohjalta 50e kaupallisessa pysäköintitalossa ei ole kovin kestävää.

Helsingin kaupunkisuunnittelun suuntaan meillä varsinaissuomalaisilla on melko vähän vaikutusvaltaa. Voisi sanoa, että melkein yhtä vähän, kun Turun valtuusto ottaa ohjeita Helsingin suunnasta.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ykksiöisyys vaiko kaksiraiteisuus?
"Lukijalta: Kannatan tunnin autoa"
Hupaisaa ymmärtämättömyyttä. Tunnin auto on ollut jo kauan. Kun lähtee matkalle, ostaa lipun tunniksi, nousee pois ja odottaa en-tiedä-missä-nyt-seikkailen -paikassa sitä autoa toiseen suuntaan. Tai sitten tutustuu uuteen ympäristöönsä.
Täysin vakavasti - Tunnin auto edellyttää keskinopeutta 160. Kun tarkastellaan molempia reitin päitä, huippuvauhdin pitää olla noin 230 km/h.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ykksiöisyys vaiko kaksiraiteisuus?
Juuri näin. Omituista, että Tavio on tarttunut noin epärealistiseen ajatukseen.

Sitäkin voi miettiä, miten miellyttävä ja turvallinen on 130-140 km/h-vauhti linja-autolla. Tavio arvelee sitä ainakin miellyttäväksi - onkohan? Se ainakin on varmaa, että mahdollisen onnettomuuden seuraukset ovat sitä pahemmat, mitä kovempi vauhti. Ja linikassa niitä mahdollisia uhreja on yleensä kymmeniä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ykksiöisyys vaiko kaksiraiteisuus?
Juuri näin, hyvä idea, että n. 75% moottoritiestä pitäisi olla rajoituksiltaan 160-200kmh paikkeilla. Kyllä 200kmh on ihan leppoisa vauhti suurimmalle osalla 2000-luvun autoista. Mukavasti pysyy keskittyminenkin parempana, ainakin itselläni kun ajelee reippaamin. Keskieuroopassakin aikoinaan hieman lyhyemmällä bussilla mentiin 140-160kmh. Tyytyväisiä matkustajia, kun pääsi alpeille ripeästi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Olipas
joutava kirjoitus. Kehitys Helsingissä johtaa siihen ettei autolla ole sinne kohta asiaa. Nytkään ei tarvita suurta häiriötä niin ruuhka-aikaan viimeisen 20 km matkaan menee tunti.
Toiseksi 130km/h rajoitus tarkoittaa että osa porukasta ajaa jatkuvasti rikesakon ylärajalla 150 km/h. Tällöin ero peräkärryn vetäjiin ja kuorma-autoihin alkaa olla melkoinen.
Osassa matkaa on myös tunneleiden takia nopeutta rajoitettu, siinä sitten jarrutellaan viime tingassa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Minuutin miettimen
Tavion soisi miettiä minuutin näitä tunnin ajatuksiaan. Hän näkee "tunnin auton" olevan varsinaissuomalaista edunvalvontaa. Nostettaisiinko rajoitusta ainoastaan Turku-Helsinki-moottoritiellä?

Kirjoitat Turkulaisen päätoimittaja Koiviston pohtineen asiaa, minä menin askeleen edelle ja laskin asiaa. Koiviston matematiikalla Turusta Helsinkiin on 141 km. Se on matka Skanssista Espooseen. 160 km on lähempänä totuutta, ja jotta sen ajaisi tunnissa, pitää ajaa 160 kilometriä tunnissa. Matematiikka on yksinkertaista.

Nykyautot varmasti pystyvät korkeisiin nopeuksiin verraten turvallisesti. 160 km/h keskinopeus vaatii kuitenkin kuljettajaltakin taitoa. Eikä sovi unohtaa, että keskimmärin Suomessa ei ajeta nykyautoilla, vaan vuoden 2007 autoilla, joilla on ajettu keskimäärin n. 18 000 km.

Jos kuitenkin mentäisiin junalla.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Minuutin miettimen
Siis 18 000 km vuodessa eli keskimääräisellä autolla on ajettu noin 200 000 kilometriä.Se on yli puolimatka kuuhun.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Savuttaja
PerusSavuttaja ei vain huomioi sitä, että autojen päästöarvojen mittaus painottuu 80km/h ja sen alittaviin nopeuksiin. Kun ajonopeutta nostetaan 80->140km/h, kulutus nousee 3,5 kertaiseksi.

Idea on siis kuollut jo ennen kuin PerusSavuttaja sai sen. Pikemminkin moottoriteillä pitää siirtyä maksimissaan 80km/h vauhtiin päästöjen vähentämiseksi. Auton kulutuksen kannalta ideaalinopeus on noin 50km/h. Ehkä pitäisi tähdätä siihen.

Toki voidaan nopeuksia nostaa mainitulla tavalla ja samalla korottaa polttoaineverotusta kompensoimaan asiaa, eli bensan tavoitelitrahinnaksi noin 5€. Kun auto kuluttaa 15l/100k, alkaa höveliäämmäkin PerusSavuttajan ajatuksiin tunkemaan ajatus että ehkä se 120€ on vähän liikaa yhdensuuntaisesta Helsinginmatkasta. Se muuten mainitulla vauhdilla maksaa tällä hetkellä 50€ kun junalla pääsee alle parinkympin ja bussilla joskus ihan eurolla.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Savuttaja
Junalla matkaan menee epämääräinen aika jos edes juna liikkuu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.