Lukijalta: Oman polun kautta oppii parhaiten

Ymmärrän täysin, ettei 80-vuotias kauppakorkeakoulun ansioitunut laskentatoimen professori Pekka Pihlanto (TS 4.12.) ymmärrä, mitä peruskoulussa tällä hetkellä tapahtuu. Minäkin, 57-vuotias, tarvitsisin välillä tulkin, joka kertoisi, mistä oppilaat oikein puhuvat.

Mielenkiintoista, miten uudesta opetussuunnitelmasta nostetaan aina nämä kaksi, ilmiöoppiminen ja digiloikka, esille. Siellä olisi paljon muutakin mielenkiintoista, esimerkiksi henkilökohtainen oppimispolku.

Helsingin yliopiston tutkimus väitti uusien opetusmenetelmien heikentäneen oppimistulosta. Se on hassua, koska uudet menetelmät alkoivat alakoulun puolella vasta kaksi vuotta sitten. Ei taida olla mahdollista. Jatkossakin on turha mitata vanhoilla mittareilla (Pisa) uusia asioita.

Digiloikassa oppilas vastaa tunnilla kymmeniin kysymyksiin saaden välittömästi palautteen, menikö oikein vai väärin. Minun perinteisesti vetämällä tunnillani oppilas hyvässä lykyssä saa vastata pari kertaa, suurin osa ei ollenkaan.

Tietokone on uskomattoman tehokas vaikkapa äidinkielen, matematiikan ja englannin harjoituksessa. Opetusosio on yleensä edelleen opettajan hommia.

Ilmiöoppimisessa oppilas tutustuu vähän laajemmin asiaan, mikä häntä kiinnostaa. Suomeksi sanottuna se voi tarkoittaa vaikka koiraa tai viikinkejä.

4-luokkalainen oli kolme tuntia hiljaa ja räpläsi kännykkäänsä. Hän käytti Kinemaster-toimintoa, jossa hän yhdisti kymmeniä Googlen kuvia videoksi, lisäsi tekstin ja taustamusiikin. Lopputulos oli 7 minuutin opetusvideo Tukholmasta, jonka olisi voinut näyttää missä tahansa.

Samaan aikaan toinen rakensi legoista Norjan öljytornia, seuraava maalasi taulua Heklasta, yksi leipoi massasta Islannin hevosta.

Sanoisin, että he olivat elementissään ja oppivat. Samassa rytäkässä tuli opittua vähän itseohjautuvuutta, kun sai itse päättää, mihin pohjoismaiseen asiaan tutustuisi ja millä tavoin. Ei tässä sen kummallisemmasta ole kyse.

Opettajalla on edelleen vastuu joka hetki.

Olemme koulumaailman yhdessä suurimmassa murroksessa juuri nyt. Joku irvileuka on sanonut, että hautausmaan paikan siirtäminenkin on helpompaa kuin koulun muuttaminen. Tämä laiva kääntyy hitaasti. Suurta muutosta edeltää aina sekasorto.

Olemme nyt siinä. Osa on jo ymmärtänyt, missä mennään, osa vasta opettelee. Virheitä tulee ja ne korjataan.

Oma suosikkiaiheeni on henkilökohtainen polku. Opetussuunnitelmassa on lause: jokaisella oppilaalla on oikeus täyteen potentiaaliin. Tässä riskiryhmän lapset otetaan paremmin huomioon kuin koskaan ennen. Jokaisella on oma polku.

Jos et kykene henkisten painolastien takia oppimaan tai et ole vielä siinä kypsyysvaiheessa, että oppisit, ei annetakaan nelosvaroitusta vaan lisää aikaa. Kaikkien ei tarvitse oppia kaikkea yhtä aikaa.

Vanhassa systeemissä suollamme 9-luokalta ulos nuoria, joiden keskiarvo on jäätävän huono. Olemme tehneet selväksi, että hän ei opi, eikä pärjää. Hän tuntee olevansa huono ja inhoaa oppimista.

Joka päivä jää Suomessa seitsemän nuorta eläkkeelle mielenterveyssyistä. Tutkimuksen mukaan yksi syy mielenterveyden järkkymiseen on oppimisvaikeudet. Meillä on myös 70 000 syrjäytynyttä, joista moni väittää syrjäytymisen johtuvan koulusta.

Meidän on pakko muuttaa koulusysteemiä. Voi näyttää hetken siltä, ettei oppimista tapahdu yhtä tehokkaasti kuin ennen mutta entäpä, jos lapsen ja nuoren itsetunto paranee sillä, ettei sitä nelosta sieltä annetakaan heti, kun ei opi vaan hän saakin oppia asian itselleen sopivammalla tavalla tai hän voi valita suurryhmän kolmesta opettajasta juuri sen, jota hän ymmärtää parhaiten.

Mitä, jos meillä 10 vuoden päästä onkin motivoituneempia opiskelijoita, jotka ymmärtävät, että on niin monta tapaa oppia kuin on ihmistä? Että jokainen oppii omaa tahtia? Että minä en olekaan tyhmä? Se riski siinä on.

Maarit Korhonen

Vuoden luokanopettaja 2016

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Toiveajattelua?
Hirveän hyvä, jos näin oikeasti tapahtuisi. Valitettavasti suunta on näiden uudistusten (joilla on siis pitempi historia kuin 2 v) myötä ollut ihan tounen. Kuudes- ja yhdeksäsluokkalaisten oppimistulokset ovat laskeneet eikä suinkaan heikompia ole saatu paremmin mukaan. Tutkimusten valossa ei siis toistaiseksi näytä niin valoisalta kuin tämä kirjoitus antaa ymmärtää.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Toiveajattelua?
Valitettavasti täytyy todeta, ettei oppimistulokset parane vaan heikkenevät, jos huomio kiinnittyy näihin "vempaimiin", ja sisältö jää näin ollen kovin kehnoksi. Mitään yhtenäistä kuvaa ei voi saada mistään googlesta tai wikipediasta, jos sellaiseen kriittiseen ja oikeaan tietoon ei ole ns.avaimia. Kyllä se aika helposti kuluu näitä hienoja välineitä näprätessä eikä kukaan teidä eikä osaa kohta yhtikäs mitään. Luulen tietäväni kyllä mistä puhun, koska olen tehnyt opettajan työtä yli 30 vuotta. Uudistuksia toki tarvitaan, mutta pelkkä uudistus uudistuksen vuoksi ei ole kovin hedelmällistä. Kyllä oppimiseen liittyy myös "tuskaa ja vaivaa", ei se asia ole siltä osin muuksi muuttunut. Tarvitaan myös yhteisiä mittareita, joilla oppimista voidaan mitata ja todentaa. Ja on myös tosiasia, että kaikki eivät opi kaikkea, mutta kaikilla pitää olla oikeus omanlaiseensa oppimiseen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tasokurssillinen peruskoulu?
Omaan tahtiin opiskelu on toki kaunis ajatus, mutta käytännössä sen toteuttaminen vaatisi rutkasti lisää resursseja. Opettajia pitäisi saada lisää suhteessa oppilaisiin.

Näen pienenä ongelmana sen, että jos kerran kenellekään ei anneta nelosia ja eikä jätetä luokalle, niin kaikki eivät siis yhdeksän vuoden peruskoulun jälkeen ole ehtineet opiskella samaa määrää asioita. Toisin sanoen nämä hitaammin oppivat eivät opiskele määrällisesti samaa määrää kuin nopeammin oppivat. Tämä vastaa vanhoja tasokursseja. Eikö tasokurssien pitänyt olla kovinkin eriarvoistavia? Itse olen kyllä sitä mieltä tasokurssit tarvittaisiin, mutta eihän sitä ääneen saa sanoa...

Toinen asia, joka vähän hymyilyttää on kirjoittajan usko siihen, että hitaamman oppijan itsetunto olisi parempi, jos ei anneta nelosia. Ainakaan yläkoulussa, jossa siis itse opetan, oppilaille on hyvinkin selvää kuka osaa ja mitä ilman todistusten vertailuakin. Otetaan nyt vaikka sellainen esimerkki, että hitaammin oppiva Heikki ja nopeasti oppiva Niko ovat samassa opetusryhmässä tai samalla luokalla. Jos Heikki tekee 4. luokan alekkainlaskuja ja Niko 8. luokan geometrian tehtäviä, niin aika selvää on kummallekin, että Heikki on selvästi heikompi.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Luetun ymmärtäminen?
Voi todeta saman mitä edellä kirjoittavat Maarit Korhoselle vastaavat. Lisäksi väittäisin, ettei Korhonen täysin ymmärrä lukemaansa. Mikä on Pihlannon viestin ydin? Se ei ole "ilmiöoppimisen" ja "digiloikan" totaali tuomio, vaan hän selkeästi toteaa, että "Opetusmenetelmiä on syytä kehittää koko ajan, uudistukset on maltettava valmistella käytännössä toimiviksi ja opettajan on edelleen otettava joka hetki vastuu opetuksesta." Näin Pihlanto kirjoituksensa loppupuolella kokoaa viestinsä sisällön.
Mutta Vuoden luokanopettaja 2016 Maarit Korhonen vain sortuu ikärasismiin ja omasta ammatti-ja tieteenalastaan (kasvatustiede?) poikkevan alueen vähättelyyn. Mitä kasvatustieteessä ei varmasti kiitetän.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »