Lukijalta: Täydennystä joukkoliikenneratkaisuun

Turun Sanomat julkaisi 8.11. uutisen, että seudullinen joukkoliikennelautakunta on raitiotien kannalla.

Kirjoituksessa ei julkaistu lautakunnan lausuntoon tekemiä 11 lisäystä, jotka tehtiin kompromissina eri puolueryhmien välillä. Kompromissiesityksessä mainitaan reunaehtoja, jotka tulisi ottaa huomioon ennen varsinaisen investoinnin käynnistämistä.  Esityspohja lausunnoksi on tehty virkamiestyönä, johon lautakunta halusi omat kannanottonsa.

Tässä demariryhmän kanta virkamiesesitykseen:

”Tulevaisuuden liikennöintiratkaisuna raitiovaunun edut näyttävät olevan parhaimmat, mutta ratkaisun rahoituksesta tulee olla riittävät takeet ennen investointipäätöksen tekemistä. Investointi ei myöskään saa olla poissa joukkoliikenteen muusta kehittämisestä ja rahoituksesta. Vuotuiset menot käyttötalouteen eivät saa pienentää muun toiminnan tasoa eivätkä huonontaa palvelun tasoa."

"Mitä tulee reitteihin ja niiden järjestykseen, mahdollisen raitiotielinjauksen tulisi tulla siten, että se tuo mahdollisimman paljon uutta lisäarvoa alueelle ja esimerkiksi varikon investoiminen olisi huokeaa.”

Hans Ekroth

(sd)

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Raitiotie on tuottava investointi.
Investointeja katuihin, moottoriteihin, ratikkaan, kiskoihin, laivaväyliin ei tehdä siksi että ne ovat kustannuksia ja muuten mukavia, vaan että ne kannattaa tehdä - ovat tuottavia suhteessa johonkin muuhun esim. lähtötilanteeseen tai toiseen vaihtoehtoon.

Investointeja tehdään mm. siksi ettei niitä ole varaa olla tekemättä ja väärät tai vaillinaiset investoinnit, joilla ei saavuteta riittävää tuottavuuden kasvua, ovat kustannuksia. Ja toki, myös investoinnit elämänlaatuun (kulttuuri mukaan lukien), terveyteen, koulutukseen jne ovat taloudellisessakin mielessä tuottavia, vaikka niitä ei eurot silmissä pidäkään ensi sijaisesti arvottaa. Kannattavin joukkoliikenneratkaisu vapauttaa tuottavuuden ja talouden kasvun myötä resursseja myös toisille investoinneille ja palveluille.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Raitiotie on tuottava investointi.
Eiköhän jo kannattaisi lopettaa puheet uudesta raitiotiestä ja sen tuomasta onnesta kaupungin veronmaksajille.

Jo pelkästään rakennuskustannusten pohjalta, jotka voivat olla jopa 20 - 30 milj. e / km. Siitä voi jokainen muodostaa kokonaiskuvan.

Raitiotie rakennettiin aikoinaan ja " tuhottiin " aikoinaan. Toista kertaa sitä ei kannata, ainakaan veronmaksajien rahoilla, ylösrakentaa.

Kaikki uuteen raitiotiehen uhrattavat varat ovat poissa kaupungin muusta kehityksestä ja kaupunkilaisten hyvinvoinnista.

Kaupungin talous on nytkin pahasti miinuksella, mitä se olisikaan raitiotieinvestoinnin jälkeen ?

Raisio ja Kaarina tekivät kielteisen päätöksen kylmästi talouspohjalta, mikä on järkevää.

Muistakaa päättäjät ja intoilijat, nostalgia tulee kalliiksi veronmaksajille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Raitiotie on tuottava investointi.
Yhtä nostalginen kuin teslakin. Vanha keksintöhän se autokin on...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tämä on oikein
Juuri näin tulee menetellä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Raitiotie on tuottava investointi.
Kaustin. Sanomisistasi päätellen lienet raitsikkakauppiaan lobbareita?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Demarien kanta
Tämän kannanoton mukaan Turkuun ei tule koskaan enää raitsikkaa. Demarit on sen verran vahva sakki.
Hyvästi virkamiesesitys. Sillä selvä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »