Lukijalta: Yrittäjälähtöisyyttä julkiselle sektorille

Pienet ja keskisuuret yritykset ovat Suomen talouden kivijalka. Näin on myös meillä Varsinais-Suomessa: valtaosa työnantajina toimivista firmoista edustaa pk-sektoria.

Tuhannen taalan kysymys onkin, kuinka työpaikkoja tarjoaville yrityksille luodaan parhaat mahdolliset toimintaedellytykset? Mitä käytännön uudistuksia tarvitaan, jotta Suomen yrittäjämyönteisyys näkyisi myös arjessa?

Vastauksia on haettu Elinkeinoelämän keskusliiton yrittäjyysohjelmassa. Siinä liputetaan yrittäjämyönteisen julkisen sektorin puolesta. Parhaimmillaan viranomainen näkee meidät elinkeinon harjoittajat asiakkainaan, joiden positiivista kehitystä hän haluaa vauhdittaa ja helpottaa.

Liiketoiminta kukoistaa, kun yrittäjä voi käyttää maksimaalisen paljon aikaa asiakkaansa palvelemiseen ja hyvänä työnantajana toimimiseen.

Tosiasia kuitenkin on, että huomattava osa ajasta kuluu viranomaisbyrokratiaan. Lomakkeita täytetään, lupia haetaan ja käsittelyjonoissa odotetaan.

Mitä sitten pitäisi tehdä? Ensimmäiseksi pitäisi karsia tarpeeton hallintokuorma – ylisääntelyä on yhä roppakaupalla. Turha paperinpyöritys ja yrittäjän juoksutus pitäisi järkeistää pois.

Vastaavasti kaikki tärkeät ja aiheelliset hallintoprosessit tulisi uudistaa virtaviivaisiksi, kustannustehokkaiksi ja asiakaslähtöisiksi. Eikö paljon puhutulla LEAN-ajattelulla olisi annettavaa myös hallinnolle?

Tyypillinen esimerkki liittyy yritysten rakennus-, ympäristö- ynnä muiden viranomaislupien pitkiin käsittelyjonoihin. Kun yrityksen lupahakemus seisoo virkamiehen pöydällä vaikkapa neljä kuukautta, kyseinen investointi on seisokkitilassa. Pienyrittäjälle se voi tarkoittaa kohtuutonta tyhjäkäyntiä.

Monen firman hyvät hankkeet ovat hyytyneet lupajonoihin. Pahimmassa tapauksessa seurauksena on henkilöstön lomautuksia.

Epäkohta korjaantuisi, jos lupakäsittelylle määriteltäisiin maksimikesto. Asettaahan viranomainenkin tiukat deadlinet yrityksille – miksei määräaikoja asetettaisi vastavuoroisesti hallinnollekin?

Lupakäsittelyssä olisi myös tärkeää minimoida alkuvaiheen tyhjäkäynti. Esimerkiksi rakennushankkeet etenevät vaihe kerrallaan, ja siksi myös viranomaisvelvollisuuksia pitäisi voida täyttää vaiheittain.

Prosessia on mahdollista tehostaa myös karsimalla aiheettomia valituksia, lisäämällä ilmoitusmenettelyn käyttöä sekä hyödyntämällä digitalisaatiota.

Kaikki kivet kannattaa kääntää: koko yhteiskunta voittaa, kun hallinnon rattaat saadaan pyörimään sujuvasti!

Jari Lainio

Rakennustoimisto Lainio & Laivoranta

EK:n yrittäjälähettiläs

Turha paperinpyöritys ja yrittäjän juoksutus pitäisi järkeistää pois.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

just joo
Aiheeton valitus: kenen kannalta? Yrittäjän, valittajan vai yhteiskunnan kannalta. Vaikka valitus jonkun mielestä on aiheeton se voi olla täysin aiheellinen valittajan kannalata, siksi nekin käsitellään. Esim jos joku haluaa rakentaa tuohon ikkunani taakse 10-kerroksisen talon on siitä valittaminen minun mielestäni aiheellista, mutta rakentajan mielestä olen kiusantekijä turhalla valituksella.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ällistyttävää
Siis yrittäjillä voi olla huonosti jokin muukin asia kuin työntekijät? Yllättävä näkemys yrittäjältä. Kai nyt sentään asiaa jotenkin auttaa, jos saadaan palkkoja laskettua ja työehtoja heikennettyä...? Vakavasi puhuen, hyvä että välillä tuodaan esiin edes jokin muukin parantamiskohde.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »