Lukijalta: Raision ei kannata kiirehtiä seudulliseen joukkoliikennehankkeeseen

Kaupunginjohtajan esityksestä Raision kaupunginhallitus on antamassa lausunnon seudullisesta joukkoliikenneratkaisusta. Esityksen mukaan Raisio olisi lähdössä heti mukaan joko raitiotie- tai superbussihankkeeseen. Tekstin pohjavire on sellainen, että raitiotie olisi mieluisampi vaihtoehto.

Kustannukset raitiotien rakentamisen osalta olisivat Raisiolle noin 50 miljoonaa plus miinus 25 prosenttia ja kalustokustannukset päälle. Koko hankkeen kalustokustannus on noin 50 miljoonaa euroa.

Kun tarkastellaan Turussa toteutuneita hankkeita, voidaan jo heti olettaa, että kustannukset ovat ainakin tuon +25 % korkeammat. Raitiotiehanke ainakin tuplaisi Raision velkamäärän.

Joukkoliikenteen selvitysraporteista selviää eri vaihtoehtojen operointikustannukset kilometriä kohti. Superbussin kustannukset ovat yli kaksinkertaiset ja raitiotien yli kolminkertaiset per kilometri tavalliseen bussiin verrattuna.

Kun edelliset kustannukset ynnätään, niin voidaan todeta raitiotie- ja superbussivaihtoehtojen olevan käyttötalousvaikutuksiltaan negatiivisia. Edellinen on suoraan selvitysraportista.

Selvityksessä todetaan kannattavimman linjan olevan Varissuo–Runosmäki ja sekin olisi käyttötalousvaikutuksiltaan negatiivinen. Varissuo–Raisio oli selvityksen mukaan kannattavuudeltaan toiseksi huonoin vaihtoehto. 30 vuoden aikana Varissuo–Raisio-linja vaikuttaisi kuntatalouteen noin -71 miljoonaa euroa.

Olen kysellyt esimerkiksi raitiotien vuosikustannuksia kaupungille, mutta kysymykseen ei ole tullut selvää vastausta. Tällä hetkellä Raision nettokulut joukkoliikenteestä ovat noin 1,45 miljoonaa euroa vuodessa. On erittäin todennäköistä, että uuden joukkoliikenneratkaisun myötä nettokustannukset kasvavat merkittävästi.

Kun meillä on jo tällä hetkellä vaikeuksia kuntatalouden kanssa, niin miten pärjäämme, jos joukkoliikennekustannukset nousevat huomattavasti? Joudummeko leikkaamaan muista palveluista vain siksi, että lähdemme ensimmäisinä mukaan uuteen hankkeeseen?

Joukkoliikenteen käyttäjien kannalta ongelmallista on, että Raisiossa olisi vain kolme pysäkkiä – keskustassa yksi, kaupungintalolla toinen ja Huhkon kohdalla kolmas. Keskustasta Naantaliin päin asuvat joutuisivat käyttämään ensin linja-autoa ja vaihtamaan keskustassa toiseen kulkuvälineeseen. Tuollainen ratkaisu toisi Raision keskustaan raitiovaunujen ja bussien kääntöpaikan.

Raisiossa ei ole niin suurta väestöpohjaa, että kumpikaan vaihtoehto olisi ajankohtainen seuraavan kymmenen vuoden aikana. Riskinä on, että lähdemme mukaan hankkeeseen, jonka laskua maksamme pitkään ja kalliisti, kuten tekopohjavesihankkeessa kävi.

Siksi olenkin tuonut esiin ajatuksen, että emme lähtisi mukaan hankkeeseen ainakaan vielä. Voimme hyvin odottaa muutamia vuosia ja katsoa, miten Turun hanke etenee ja millaiset käyttökokemukset ja kustannukset hankkeesta seuraa.

Meillä on tulossa keskustaan valtion ajama E18-tien parantamishanke ja tuo hanke tulee jo yksinään mylläämään liikennejärjestelyt vuosikausiksi.

Mika Koivisto

(ps), Raisio

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (11)

Vastaa
Raisio osaksi kasvua.
Raitiotie Raision upea mahdollisuus
Kuten joukkoliikenneselvitykset osoittavat olisi Raisiolle ja Raision kaupungin kehittämiselle aivan mahtava askel kohti parempaa kaupunkirakennetta, kun toteutetaan heti ensi vaiheessa seudullinen joukkoliikenteen runkoverkosto aloittaen väylästä Raisio-Matkakeskus-Kupittaa/Itäharju.

Mitä pikimmin sen parempi. Vitkuttelu vain siirtää tuottavasta kaupunkirakenteesta saatuja hyötyjä. Älkää antako jarrumiehille ja naisille periksi. Raisio on kytkettävä Tiedepuistoon eikä jäätävä takamaaksi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Laine
Vast: Raitiotie Raision upea mahdollisuus
Tälläiset puheet mahtavista askelista ja kehittyvistä kaupunkirakenteista ovat täysiä myyntimiesten repliikkejä ilman mitään konkretiaa. Vastuu on kuulijalla ja hölmöjä riittää niitä uskomaan. Erinomainen kirjoitus. Kustannukset ja tehokkuus tiivistetty hyvin. Haluaisin ehdottomasti kuulla lisää niistä tuottavista kaupunkirakenteen hyödyistä joita saadaan vähentämällä pysäkit kolmeen ja vaihtamalla renkaat kiskoiksi? Niiden täytyy olla merkittäviä koska hinta on ainakin sellainen että alle litistyy vähemmästäkin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
S H
Vast: Raitiotie Raision upea mahdollisuus
Raitiovaunu kestää 40 vuotta ja siihen mahtuu 265 matkustajaa. Vastaavan kapasiteetin tuottamiseen tarvitaan 9 bussia, lisäksi kolminkertaist työvoimakulut (3 bussin kuljettajaa)

On ihan matikkaa että suuremman välityskyvyn ansiosta raitiotien varrelle voidaan sijoittaa enemmän asuntoja ja työpaikkoja.

Myyntimiehistä en tiedä, itse kokeilin ratikkaa mm. Edinburghissa ja tavalliseen kaupunkibussiin verrattuna se on aivan yliveto. Joten ratikkalinja myös Turkuun kiitos.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Laine
Vast: Raitiotie Raision upea mahdollisuus
Nyt ei kannata verrata pelkkää raitovaunua linja-autoon ja jättää koko rataverkoston rakentamista noteeraamatta. Operointikustannukset ovat tämänkin jälkeen kolminkertaiset bussiin verrattuna. Asunnot sijoittuvat sinne missä on vapaata tonttitilaa. Raitiotie ei itsessään rakennuta mitään, jos näin olisi, pitäisi tuo vetää samantien maakuntiin asti. Näin kankeaan ja ylihintaiseen ratkaisuun ei mielestäni pidä lähteä. Nykyisiä bussilinjoja voidaan muuttaa joustavasti ja ratainvestoinnin hinnalla voidaan tarvittaessa työllistää vaikka kaikki varsinaissuomen työttömät bussikuskeiksi. Tuo 40 vuotta voi olla teoreettinen käyttöikä mutta ei kannata uskotella itselleen näiden ratikoiden olevan käytössä v.2058. Niiden uusiminen tapahtuu paljon tuota aikaisemmin. Olen itse käyttänyt metroa mm. Lontoossa ja New Yorkissa, loistavia laitteita. En kuitenkaan sillä perusteella lähtisi ehdottamaan niitä Turun ja Raision välille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Järki
Järkevä kirjoitus
Hyvä kirjoitus. Föli-alueen kuntien pitäisi istua yhteiseen pöytään keskustelemaan koko seutukunnan joukkoliikenneratkaisusta. Ei niin, että yksittäinen kaupunki sanelee tulevaisuuden joukkoliikenteen rungon, johon muut vedetään puoliväkisin mukaan. On huomattavan paljon edullisempia ratkaisuja olemassa pitkälle tulevaisuuteen kuin raitiotie tai superbussi. Joukkoliikennettä ei pidä suunnitella rakennusliikkeiden ja kiinteistösijoittajien ehdoilla.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Yhdessä suunniteltu
Vast: Järkevä kirjoitus
Samaa mieltä, rakennusliikkeiden ja kiinteistösijoittajien ehdoilla ei joukkoliikennettä paranneta. Onneksi Turun seudun joukkoliikenneuudistusta on suunniteltu niin ympäryskuntien kuin muidenkin sidosryhmien kanssa, päätavoitteena seudun kestävä kasvu ja sitä tukeva, kaikkia hyödyttävä tehokas joukkoliikenne.

Lyhyellä tähtäimellä edullisempia ratkaisuja löytyy toki, kuten bussivuorojen lisääminen, mutta kun matkustajamäärät lisääntyvät, saadaan niillä vain liikenne tukkoon. Ratikoihin mahtuu enemmän matkustajia, jolloin tielle jää enemmän tilaa niille, jotka asuvat kauempana ja joutuvat ymmärrettävästi käyttämään omaa autoa. Hienoa, että Raisio on tosissaan mukana hankkeessa, toivottavasti myös Kaarinassa lähdetään pian mukaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Johannes
Vast: Järkevä kirjoitus
Nimeenomaan tämän yksittäisen kaupungin tulisi olla vaikutusvaltaisin, jos kerta kaikki liikenne ohjautuu sinne muista kaupungeista.

Ja mikäs tämä pitkän tähtäimen edullisin vaihtoehto sitten on, ellei ratikka? Kas kummaa kun referenssiä ei löydy mistään päin maailmaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
eri mieltä
Vast: Järkevä kirjoitus
Tiheästi liikennöity linja kuten Turun ja Raision keskustojen välinen osuus, on kustannustehokkaampaa hoitaa yhdellä raitiotielinjalla kuin monella päällekkäisellä bussilinjalla. Liityntäliikenteen hubi Raisiossa puolestaan mahdollistaa nykyistä tiheävuoroisempia liityntälinjoja. naapurikuntiin.

Raitiotien myötä myös linjaston täsmällisyys paranee.
Nämä asiat olisi hyvä sisäistää, kuntien välisen vastakkainasettelujen sijasta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Liikenne
Vast: Järkevä kirjoitus
Kaikki liikenne ei ohjaudu Turun suuntaan. Myös toiseen suuntaan Turusta lähialueille on liikennettä. Siksi pitää ottaa huomioon ympäristökunnatkin. Bussejakin on eri kokoisia. Onko järkevää ajaa puolityhjillä raitiovaunuilla, kun päivässä on vain kaksi ruuhka-ajankohtaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
ttyk
Operointikustannukset
Vielä bussejakin halvemmat operointikustannukset kilometriä kohden ovat minibusseilla. Valitettavasti vaan minibussien kapasiteetti on paljon busseja pienempi kuten bussien kapasiteetti on raitiovaunuja pienempi, joten edes hivenen vilkkailla linjoilla minibussit eivät ole kannattava vaihtoehto kuten kaikkein vilkkaimmilla linjoilla eivät ole myöskään normaalikokoiset bussit, vaan tarvitaan raitiovaunu tai jopa juna.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Järki käyttöön
Raiteethan on jo
Raisioon menee mustaakseni rautatie. Rakentakaa sen oheen sopivaan paikkaan pieni lämmitettävä asema ja kunnollinen parkkipaikka. Halpa ja toimiva ratkaisu.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »