Lukijalta: Kunnianhimoinen kansihanke vie Turkua eteenpäin

Itäharjun ja Kupittaan alueen kehittyminen etenee. Turun kärkihankkeisiin kuuluvan ”masterplanin” seuraava vaihe on ”Tiedepuiston kansi”, jota saatiin eteenpäin maanantain kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaostoksessa.

Kansihanke on massiivinen rakennelma Helsingin moottoritien ja junaradan ylitse. Se tulee sijoittumaan Lemminkäisenkadun ja Kalevantien välille, Kupittaan aseman taakse ICT-talon ja palloiluhallin suuntaan.

Kyse ei ole vain ylikulkusillasta, vaan kannen on tarkoitus yhdistää Itäharjun ja Kupittaan alueet toisiinsa. Kannelle rakennetaan monimuotoisesti asuntoja ja toimistotilaa sekä palveluja ja viherympäristöjä.

Koska kansi sijaitsee yliopiston ja korkeakoulujen välittömässä läheisyydessä, pitää asuinrakentamisessa huomioida myös opiskelija-asunnot.

Läpikulku onnistuu kannen yli kävellen, pyörällä ja joukkoliikenteellä – henkilöautoille suunnitelmissa varataan parkkitilaa kannen alta. On tärkeää, että koko alueen kehittämisessä huolehditaan saavutettavuudesta kaikilla liikkumismuodoilla.

Kupittaan aseman kokonaisuutta tulee ajatella mini-matkakeskuksena, joka palvelee työssäkäyntiä Turussa koko Varsinais-Suomesta.

Kansi on maakunnallisesti merkittävin turkulaishanke tunnin junan näkökulmasta. Se mahdollistaa nykyistä merkittävämpien matkustajamäärien sujuvan kulkemisen Turun ja Helsingin välillä.

Kilpailu kannen suunnitelmasta käynnistettiin samalla, kun strategiset tavoitteet hyväksyttiin. Toivottavasti yhtä rohkeat ideat kuin mitä on esitetty esimerkiksi Helsingissä Pasilan alueella löytävät tiensä myös Turkuun. Korkeutta pitää olla reilusti.

Rahoituksen osalta riittävän suuret rakennusoikeudet tekevät hankkeesta Turulle kannattavan investoinnin. Turku ja koko seutukunta hyötyy kaupungin kehityksestä ja kasvusta. Nyt rohkeasti eteenpäin.

Niko Aaltonen

(kok), varapuheenjohtaja

Sini Ruohonen

(kok), jäsen

Turun kaupunginhallituksen kaupunkikehitysjaosto

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

20 000 uutta asukasta, 15 000 työpaikkaa
Kupittaa ja Itäharju kytkeytyvät myös Espoon ja Helsingin Pasilan rakentuviin työpaikkakeskittymiin alle tunnin junayhteydellä. Itäharjun kehitys ja rakentuminen tulee näistäkin näkökohdista olemaan nopeampaa kuin kuviteltu, eikä kyse ole mistään nollasummapelistä, vaan Turun ns. kriittinen massa kasvaa ja Turusta tulee kokonaisuutena entistä kiinnostavampi kohde myös kansainvälisesti. Hunaja vetää puoleensa. Myös investoijia jotka ovat valmiita maksamaan rakennusoikeuksista Turun kaupungille.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hieno siinnitelma.
Kyllä tuosa ideaa on. Se peittää alleen moottoritien melun ja pölyn ja myös junaliikenne piilotetaan saman kannen alle. Se on todellista kulttuurimaisemaa, jonka luominen alkaa suunnttelukilpailulla, jonka perusteella lopullinen suunnittelu käynnistyy. Kannen kustannusarvio tietysti tavan mukaan ylittyy noin puolentoista - kaksinkertaiseksi, mutta sehän ei ole varsinaisesti mikään uudsi totuus. Asiaan vaikuttavat tällä hetkellä tuntemattomat tekijät, joilla saattaa olla ratkaiseva vaikutus rakennustöiden etenemiseen.. Alueen tulevaisuus on mielenkiintoinen.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
yksityinen vai julkinen
julkisilla rahoitetaan ja annetaan yksityissektorille,vai miten se suomessa menee.Täytyy kai kysyä tulevalta ex-ministeri berneriltä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hui
Biolaaksonkin piti poliitikkojen mukaan viedä Turkua eteenpäin, miten kävi, saatiin isot velat, pari isoa konkurssia ja sekalainen kauppakeskittymä. Jäitä hattuun. Ei riitä rahaa ja väestöpohjaa kaikille suunnitelmille. Onneksi korot tulevat nousemaan muutaman vuoden sisällä niin, että kaikki megasuunnitelmat laitetaan naftaliiniin. Hienoja suunnitelmia, mutta ei kannattavia.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »