Elämää yksipuoluejärjestelmässä

Julkisuudessa päivitellään kunnallisvaalien heikkoa äänestysintoa, mutta mitä ihmettelemistä siinä on! Jotta

ihmiset äänestäisivät, pitää olla vaihtoehtoja ja jonkinlainen varmuus siitä, että äänestämällä voi vaikuttaa.

Pitää myös olla jokin varmuus siitä, että vaalikampanjan lupaukset jotenkin sitovat ehdokkaita. Mutta toteutuuko mikään näistä ehdoista Suomessa? Ensimmäinen mieleen tuleva vastaus on, että ei.

Meillä on kahdeksan eduskuntapuoluetta, mutta ei suinkaan kahdeksaa eri vaihtoehtoa. Itse asiassa meillä ei tunnu olevan kuin yksi vaihtoehto.

AJATELLAAN VAIKKA perustavaa laatua olevaa kysymystä julkisen sektorin koosta. Onko meillä yhtään puoluetta, joka kyseenalaistaisi hyvinvointivaltion mantran ja vaatisi verotuksen keventämistä ja julkisen sektorin osuuden rajaamista kansakunnan voimavajojen mukaiseksi. Hallitus ei ainakaan näin tee.

Huolimatta siitä, että julkisen sektorin koon suhteen Suomi on kansainvälistä huippua – menojen ollessa 54 prosenttia kokonaistuotannon arvosta. Hallitus ei aio kajota menoihin vaan on valmis korottamaan veroasteita jopa prosentin vuodessa.

Erikoista on se, että poliittinen oppositio ajaa, ei suinkaan pienempää julkista sektoria, vaan suurempaa. Perussuomalaiset lisäisivät valtion menoja 300 miljoonalla ja Suomen Keskusta 730 miljoonalla. Budjettialijäämien osalta ero hallituksen opposition välillä on prosentin sadasosissa!

Kaikki puolueet kannattavat korporatistista kolmikantaa, ilmaista korkeakoulutusta ja muita ”ilmaisia” palveluksia, valtiollista radio- ja tv- monopolia, uusia veroja ja jatkuvasti kasvavaa säätelyä, valvontaa ja urkintaa.

VAATIIKO MIKÄÄN puolue ay-jäsenmaksujen verovapauden – ay-liikkeen verotukien – lopettamista? Tai vaatiiko kukaan eläkevakuutusyhtiöiden hallintoon edustusta kolmikannan ulkopuolelta tai edes keskustelua siitä, miten paljon rahastoja tarvitaan. Ei tietenkään.

Vaikka työpaikat karkaavat kiihtyvällä vauhdilla ulkomaille, kaikki puolueet vain hokevat tulonjaon tasaamisen tarpeesta. Miten tasaista tulonjaon pitäisi olla, jotta se tyydyttäisi poliitikkoja? Pitäisikö kaikilla olla vain sama Kelan päiväraha?

Verrataanpa Suomen järjestelmää Yhdysvaltoihin, jossa äänestäjillä on tarjolla selkeä valinta kahden hyvin erilaisen ehdokkaan ja ohjelman suhteen. Kun vaalitulos on selvillä, on tiedossa sekä hallitus että hallitusohjelma. Toki Suomessakin valinnan mahdollisuuksia näyttää olevan, mutta vaalien jälkeen voi tapahtua aivan mitä tahansa riippumatta vaalien tuloksesta.

Vai mitä pitäisi ajatella nykyisestä sateenkaarihallituksesta, jossa ovat mukana politiikan ääripäät toteuttamassa ohjelmaa, josta kukaan ei tiennyt ennen vaaleja. Hieman karrikoiden voi sanoa, että Suomessa kaikki valta on poliitikoilla, kun taas Yhdysvalloissa äänestäjillä.

TOKI ÄÄNESTÄMÄTTÄ jättämiseen on muitakin syitä. Kaikki varmaan ymmärtävät, että valtaosa vaalilupauksista on suoranaista valehtelua. Jos rahaa ei ole, on sen lupaaminen lähes yhtä vastuutonta kuin Wincapitan rahojen keruu.

Oman lukunsa muodostavat ehdokkaat, joilla elämänkokemusta on haettu lähinnä vain oikeussaleista. Jos kaidalla tiellä ei ole pysytty ”siviilissä”, miten se onnistuu, jos yhtäkkiä tulee paljon valtaa ja houkutuksia? Aikanaan vaatimus ”kansalaisluottamuksesta” siivosi pahimmat väärintekijät julkisista viroista, mutta ”edistykselliset voimat” siivosivat senkin vaatimuksen lainsäädännöstä 1969.

Lopputulos on kaikkien nähtävissä. Vain ”päivystäville dosenteille” asia ei näytä aukeavan.

Matti Viren

Kirjoittaja on Turun
yliopiston taloustieteen professori.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Rakenteellista korruptiota
Ay-liikkeen osallistuminen valtionyhtiöiden johtoon ja eläkeyhtiöhin on rakenteellista korruptiota. Se ei ole avointa, missään ei kerrota liitojohdon osallistumisesta ja palkkiosta. Itse ne saa selvittää. Vaikka ne paikat on saatu aseman perusteella.
Kaksi syytä miten mikä saa SAK:n lakkoon on ay-maksun verovähennyksen poisto tai se, että työnantaja lopettaa maksunperimisen palkasta. Voisin minä sen itsekkin maksaa tai sitten jättää maksamatta.
T: Sähkäri, sähköliitto
Kukaan ei myöskään kanna huolta verojen ja maksujen aiheuttamasta työttömyydestä yksityiselle puolelle, kunhan julkisenpuolen suojatyöpaikkalaiset ovat turvassa. Julkinen sektori ei ulkoista työtä, mutta työttömyyden he ulkoistavat hienosti.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Painavaa asiaa
Minä, peruspalkansaaja, allekirjoitan professori Virenin kirjoituksen täysin. Pelkään jo lasteni tulevaisuuden puolesta Suomessa, jonka rikkaudet haaskataan julkiselle sektorille ja tukimuotoina ilman että mitään saa kyseenalaistaa. Onko meillä jo liian suuri joukko julkisesta sektorista riippuvaisia, jotka äänestävät pienenevältä nettomaksajajoukolta joka vaaleissa lisää tukia itselleen, ja kavereille kanssa? Ihan kuten Kreikassa on käynyt.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Täsmälleen
Kuin omasta suustani!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Valtiolle YT:t?
Näinä vaikeina aikoina ulkoisesti menestyvätkin yritykset pitävät YT-neuvotteluja tulevaisuutensa turvaamiseksi. Syistä voi olla montaa mieltä, mutta yleensä kassavirta tai sen ennustettu jatkumo ajaa firmat tähän. Kuitenkin yksi suuri peluri on kaiken tämän yläpuolella, kun budjetti on taattu tuleville vuosille.

Kysymys kuuluukin, milloin rakas Suomen valtio alkaa YT-neuvottelut? Tarvetta ainakin olisi.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lukijoilta