Lukijalta: Museoraitiotie Turkuun

Vuonna 1997 esitettiin vetoomus museoraitiotien rakentamiseksi reitille Satama–Puutori. Tavoitteena tuolloin oli liikennöinti toukokuusta elokuuhun. Myöhemmin on ehdotettu linjaa Martinsilta–Turun linna.

Turun kaupunginhallitus päätti vuonna 2005, että museoraitiotien toteutus- ja rahoitusmallit selvitetään. Sen jälkeen ovat tulleet toisenlaiset raitiotiesuunnitelmat. Olisiko osittain tämän vuoksi museoraitiotiehanke hautautunut johonkin?

Turun matkustajasatama-alue muokkautuu lähitulevaisuudessa niin, ettei Linnankatu ole enää merkittävä sataman liikenteen kannalta.

Olisiko aika rakentaa satamasta tai Turun linnan edustalta museoraitiotie pääkirjastolle ja Vähätorille asti? Raitiotien pituus olisi noin 3,5 kilometriä.

Alkumatkan satamasta raitiotie voisi kulkea Läntistä Rantakatua ja siirtyä ennen Martinsiltaa Linnankadulle. Kaksiraiteisena raitiotienä toinen raide voisi kulkea koko matkan Linnankadulla.

Reitin varrella olisi hienoa jokimaisemaa, monia nähtävyyksiä, ravintoloita ja hotelleja. Museoraitiotie voisi olla osa Föliä ja sen linjaa numero 1. Museoraitiovaunut palvelisivat niin keskustan asukkaita kuin turisteja.

Raitiovaunujen tulisi olla sisältä modernisoituja ilmastoinnein ja lämmittimin, jotta niillä voisi matkustaa mukavasti ympäri vuoden.

Förillä pääsisi myös helposti museoraitiotielle Aurajoen itäpuolelta. Uusi funikulaari sijoittuisi museoraitiotien varteen. Lisäksi museoraitiotie nostaisi aurajokivarren ja sen kiinteistöjen arvoa.

Museoraitiotie olisi merkittävä Turun historiaa kunnioittava hanke. Se toisi myös tuloja Fölin osana. Samalla Turku erottuisi rohkeasti Helsingistä ja Tampereesta ratkaisuillaan.

Varsinainen joukkoliikenteen runko Turussa ja seutukunnalla olisi tulevaisuudessa suoraviivainen, joustava ja taloudellinen ympäristöystävällisten bussien ja lähijunien kokonaisuus. Myöhemmin tulevaisuudessa kokonaisuuteen voisi yhdistää älybussiliikennettä.

Marko Heimonen

Kaarina

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Raitivaunussa on tunnelmaa
Museraitiotien kiskonpätkä voisi elävöittää uuden torimme kantta ja saattaisi vaunun kera toimia mahdollisuutena käydä vessassa. Vaunuja voisi olla useitakin, yksi esim. leideille, toinen herroille ja kolmas..., no en kehtaa edes tekstata. Mutta varmasti tarvetta olisi eli on!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Propelilakki
On se varmaan helppo kehitellä kaikkia ideoita, jos ei joudu veroillaan niitä maksamaan. Olisin kyllä sitä mieltä, että kuten laukussa sanotaan, niin "se aina maksaa, joka tilaa, todisti myös kyyppi". Eli siis tilaaja maksaa. Kaarinalaiset eivät tilaa asioita edelleenkään turkulaisten piikkiin. Pitäkööt vaan huolen omista asioistaan.

Käyttömaksut kaikille turkulaisille veronmaksajille heidän itse maksamistaan, liikennejärjestelmistä, museoista, koulujen peruskorjauksista, urheiluhalleista, maauimaloista jne... pitäisi kaupungin omille asukkaille puolittaa ja ympäristössä asuville sen sijaan kaksin- tai jopa kolminkertaistaa, niin tietäisivät mitä kaikki maksaa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Propelilakki
Ideoita on hyvä tuoda esille ennen päätösten tekoa, jos Turussa yleensä saadaan päätöksiä alle 30 vuodessa. Ei jää niin paljon harmittamaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kaarinassa surisee jälleen...
Jahas, sama "suoraviivainen, joustava ja taloudellinen" slogan ratikoita vastaan taas kehissä. Tätä samaa lähijunailua on ehdotettu jo useaan otteeseen niin täällä kuin Turkulaisenkin mielipidesivuilla.

Luulisi jo menevän kaaliin että lähijunilla palvellaan seutuliikennettä, ratikoilla sen sijaan tehokasta kaupungin sisäistä liikennettä. Ja se on joukkoliikenneuudistuksen tavoite, kapasiteetiltaan tehokas joukkoliikenne Turkuun, niin nykyisiä kuin uusia asuinalueita ja asukkaita tukemaan.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kaarinassa surisee jälleen...
Paikallisjuna palvelee yhtälailla turkulaisia kuin seutukuntaa. Se pitäisi turkulaistenkin hiffata. Eri suunnitelmissa on 13 paikallisjunan pysäkkiä Turun kaupungin alueelle. Kalliin raitiotieinvestoinnin jälkeen ei ole varaa muun joukkoliikenteen kehittämiseen. Älyliikenne on myös tulossa, eikä sekään ole ilmaista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kaarinassa surisee jälleen...
Kertoisitko nyt ihan ensiksi, mikä on tämä paikallisjunasuunnitelma? Ja mihin ne 13 pysäkkiä on sijoiteltu?

Kas kun Turun kaupunki ei ole tällaista tehnyt, ehkä siitä syystä, että VR:llä on yksinoikeus raideliikenteeseen (pl. raitiovaunut). VR ei ole asiasta myöskään millään tavalla kiinnostunut. Olisiko takana ehkä joku SunnyRail-tyyppinen nigerialaisprinssi?

Ja sitten taas tämä älyliikenne... Ei, ei se ole tulossa. Sitä tutkitaan. Fuusioenergiakin on tulossa, ollut jo 1950-luvulta ja vuonna 2050 pitäisi saada tutkimuslaitos pystyyn.

Älä siis pidätä hengitystäsi "älyliikennettä" odotellessasi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kaarinassa surisee jälleen...
Suunnitellut pysäkit: Jyrkkälä, satama, Satamakatu, Portsa, matkakeskus, Kärsämäki, Moisio, Jäkärlä, Yliopisto, Kupittaa, Biolaakso/Itäharju, Varissuo. Kirjoituksessahan sanottiin älyliikenteestä, että myöhemmin tulevaisuudessa. Silloin se on realismia. Lähijunaliikenteen tilaajina ja maksajina ovat kaupungit ja kunnat, VR toteuttaa liikenteen toistaiseksi, kunnes kilpailu vapautuu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kaarinassa surisee jälleen...
Kertoisitko vielä, kuka ja milloin on tällaisen "suunnitelman" tehnyt. Tai mitä on ne kaikki mainitsemasi "eri suunnitelmat"? En minä lähijunia tietenkään vastusta, mutta ne eivät ole vastaus käsillä olevaan ongelmaan.

Ja koska jo nyt on käsillä ongelma, ei ole järkevää odottaa jotain alien-teknologiaa, joka on realismia ehkä 70 vuoden kuluttua. Älyliikenne on jo käsitteenä niin laaja ja moniselitteinen, että sitä on turha tarjota ratkaisuksi yhtään mihinkään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
On jo
Meillä on jo Jokke Jokijuna. Sitä voidaan varmaan vuokrata Kaarinaankin, vaikkapa Krossin ja keskustan välille.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Haavejuna Turkuun
Omituinen perustelu "museoraitiotie nostaisi aurajokivarren ja sen kiinteistöjen arvoa." Eiköhän ne ole jo tarpeeksi arvokkaita; taitaa kirjoittajalla olla omat kiinteistöbisnekset mielessä.
Miksi uudet kiskot pitäisi nimetä museoraitiotieksi? Siksikö, että niillä pääsee museoon, Turun linnaan? Yksittäinen vaunu voisi olla museovaunu nostalgiaa kaipaaville, mutta useimmat haluavat vain siirtyä paikasta toiseen.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Haavejuna Turkuun
Museoraitiotie käyttäisi muutamia Turun vanhoja ratikoita, jotka on kunnostettu. Museoraitiovaunullakin voi matkustaa paikasta A paikkaan B ja vielä nostalgisesti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Haavejuna Turkuun
Kirjoittaja ei ymmärrä sitä, että nyt etsitään ongelmalle ratkaisua, eikä ratkaisulle perustelua.

Ongelma on suurten lähiöiden ja keskustan välinen liikenne, johon paras ratkaisu on raitiotie. Kirjoittaja Heimonen on kuitenkin päättänyt, että jos kerran paras ratkaisu on raitiotie, se voidaan perustella ainoastaan 2,5 km museolinjalla jossain ihan muualla. Tärkeintä ei suinkaan ole päästä matkustamaan ratikalla. Ja ongelma ei ole em. paikat A ja B, vaan A ja C sekä D.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »