Lukijalta: Tasapuolisuus ei toteudu invakorttien myöntämisessä

Turun Sanomat otti 21.9. esiin invapysäköintiin oikeuttavan kortin väärinkäytön ongelmat. Ongelmat eivät kuitenkaan liity vain kortin käyttöön vaan myös sen myöntämiseen. Myöntämisprosessi ei takaa oikeuden tasapuolista toteutumista.

Trafi on se viranomainen, joka kyseisen oikeuden nykyään myöntää potilaan toimittaman lääkärinlausunnon perusteella. Trafin virkailijalla ei kuitenkaan ole halua eikä mahdollisuutta ottaa kantaa siihen, onko lääkärin arvio oikea. Lääkärin ei lausunnossa tarvitse sanallisesti kuvailla potilaan invaliditeettia, vaan hän usein esittää haittaluokasta vain numeroarvion.

Varsinkin yksityissektorilla oikeudenmukaisen ja yhteneväisen linjan pitäminen puoltavien lausuntojen kirjoittamisessa voi olla ylivoimaisen vaikeaa. Miksikö?

Ensiksikin, kuten totesin, kukaan ei näitä lausuntoja kontrolloi. Toiseksi, jos potilas tulee lausunnon saadakseen vastaanotolle, lääkärin asiantuntemuksesta on paljon kiusallisempaa veloittaa, jos arvio on kielteinen. Kolmanneksi, on erittäin epätodennäköistä, että lääkäri C tietää mitään lääkäreiden A ja B kielteisestä arviosta. Myönteisen lausunnon kirjoittamisesta ei koidu edes häpeää kollegoiden silmissä.

Kun potilas tulee pyytämään invakorttia, hän usein tietää kertoa siitä ja siitä sukulaisesta ja tuttavasta, joka myös on saanut invakortin ja liikkuu vähintään yhtä hyvin. Potilas on usein varsin tarkka vertaisarvioinnissaan.

Trafin kotisivulla invapysäköinnin myöntämisen edellytyksiä kuvataan seuraavasti: "Sairaudesta, viasta tai vammasta johtuva haitta estää henkilöä itsenäisesti kävelemästä ilman toisen henkilön apua ja tästä liikkumista vaikeuttavasta sairaudesta, viasta tai vammasta johtuva haitta kuuluu vähintään haittaluokkaan 11."

Esimerkki haittaluokasta 11 voisi olla: Pystyy kävelemään vain lyhyitä matkoja apuvälineeseen raskaasti nojaten.

Minulta on vuosien varrella pyytänyt invakorttia moni, jonka liikunnassa ei ole voinut havaita mitään näkyvää vaikeutta.

Timo Teinonen

lääketieteen tohtori

terveyskeskuslääkäri

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Invakortin tasa-arvosta
Lääketieteen tohtori haluaa tasa-arvoa invakorttien myöntämiseen ja itse toimii vastoin tasa-arvoa. Lainaus: "Minulta on vuosien varrella pyytänyt invakorttia moni, jonka liikunnassa ei ole voinut havaita mitään näkyvää vaikeutta."
Uskomatonta että lääkärinä toimiva vaatii liikkumisen vaikeuden näkymistä ulospäin asiassa missä aina kaikki ei näy, haittavaatimusten määrittelyssä on tarkkoja kriteerejä eivätkä kaikki liity ulkoiseen liikkumiseen.

Erityisesti vaikeasti hengityssairailla kävely voi olla melko normaalin näköistä mutta "laiskaa" eli kävelynopeus huomattavan alhainen. Kuitenkin hengityssairaan vähainenkin liikkuminen on haastavaa koska happipitoisuus putoaa välittömästi, kuitenkin sen huomaaminen asiaa tietämättömältä on vaikeaa, kunnes joutuu pysähtymään.

Lisäksi monelle hengityssairaalle on määrätty liikuntaa, eli kävellään lenkillä omaa vauhtia jotta peruskunto pysyy yllä. Nämä ovat sitten niitä jotka ovat sinun tielläsi lenkillä kun eivät ymmärrä väistää. Lenkkeilystä huolimatta tarve pysäköidä lähelle asiointipaikkaa on todellinen.

Toivoisinkin todellista tasa-arvoa ja todellista keskustelua invakortti-asiaankin, hengityssairaathan eivät ole ainoa ryhmä mikä ei aina näy ulospäin.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kerronpa taloyhtiöni invakorttilaisista.
En ole vielä päässyt oikein selville, en ole kytännyt vielä edes verhon takaa (heh!) kuka lähiötaloyhtiöni parkissa olevalla invalapulla olevalla autolla liikkuvista on se inva! On isä, äiti, lähes aikuisia lapsia ainakin neljä (eivät puhu eikä tervehdi muita talolaisia). Isä ja vanhin poika ajavat autoa. Liikkuvat sulavasti mäkeä alas ja ylös sekä tasaisella. Äiti soljuu kauniilla askeleella samoja reittejä kuin muu perhe ontumatta tai viivyttelemättä, muut lapset hyppivät teinien innolla. Silti heillä on säännöllisesti invakortti autossa.

Iso musta range rover -tyyppinen auto jota vaikea ehkä sijoittaa tavalliseen ruutuun. Invakortilla kaikki käy hienosti. Etten sanoisi jopa tyylikkäästi!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.