Lukijalta: Sähköauton hiilijalanjäljet kauhistuttavat

Suomessa on suunniteltu otettavaksi käyttöön miljoona sähköautoa. Se on kunnianhimoinen ja toimivuudeltaan arveluttava suunnitelma.

Etuna siinä on auton moottorin käynnistyminen pakkasellakin vaivattomasti. Merkittävänä haittapuolena on se, että auton lämmitys ja ikkunoiden huurteen poisto vie virtaa paljon.

Sähköä saadaan autolle tehdystä pistokkeesta ja siihen virtaa tulee Suomessa pääasiassa ydinvoimaloista, Saksassa useimmiten hiilivoimaloista ja Tanskassa tuulivoimaloista tuulella ja saksalaisista hiilivoimaloista tyynellä.

Muualla Euroopassa virranlähteet ovat samantapaisia. Muu maailma ja varsinkin Aasia tupruttaa surutta alailmakehään pakokaasuja.

Sähköauton, uusien pistorasioiden ja akkujen rakentamiseen tarvitaan kobolttia, nikkeliä, kultaa ja hiiltä moninkertaisesti perinteisiin autoihin verrattuna.

Noiden metallien louhinnassa tulee kymmeniä kertoja enemmän päästöjä tavalliseen autoon nähden, kuten esimerkiksi valtion pyörittämän Talvivaaran grafiittiliuskeen päästöistä tiedetään.

Siten sähköauton valmistus aiheuttaa suurimmat päästöt. Niillä pitää ajaa 50 000 –70 000 kilometriä, jotta pääsee tasoihin biodieselauton päästöjen kanssa.

Globaalin ilmastonmuutoksen hidastamisen suhteen sähköauton vaikutus on olematon. Paremminkin sen valmistuksen päästöt kasvattavat hiilidioksidista johtuvaa taakkaa.

Suomessa ja yleensä Pohjoismaissa ajatellaan ilmaston jatkuvan lämpenemisen jopa poistavan pakkastalvet.

Harvoin tuodaan esiin sitä, että sähköauto akkuineen on kolme kertaa polttomoottorikäyttöistä kalliimpi. Lisäksi sen rakentamiseen tarvitaan hyvin paljon energiaa metallien louhimisessa kaivoksista koboltin ja grafiitin saamiseksi. Edelleen hintaa nostaa kalliiden osien rakentaminen.

Miljoonan sähköauton valmistus ja käyttö Suomessa olisi vakavin ympäristötuho sitten toisen maailman sodan jälkeen. Tästä johtuen sähköautojen hiilineutraalisuus toteutuisi vasta kymmenien vuosien käytön myötä jos sittenkään.

Eelis Pulkkinen

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Täysin oikeassa
Asia on just näin. Meitä viedään kuin rottaa litran mitassa. Valtaosa kansasta tietää vain sen, että sähkö tulee töpselistä. Harvinaisten metallien kaivaminen saastuttaa valtavasti samoin sähköautojen tarvitsema sähkö tuotanto lisää saastekuormaa. Oikea ekoteko on ajaa
vanhalla -80 luvun mersulla joka kestää ja kestää.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Täysin oikeassa
Sähkön tuottaminen vaikkapa öljyvoimalassa sähköautoa varten tuottaa kokonaisuudessaan vähemmän ilmansaasteita kuin suora polttomoottorilla ajaminen. Ydinvoimalalla vielä vähemmän.

Kannattaisi tutustua hyötysuhteisiin ennen kohkausta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Täysin oikeassa
Sitten niitä ydinvoimalan jätteitä varten louhitaan megaluolia dieselkäyttöisillä koneilla. Ja ehkä Suomen Lappikin pilataan kaivoksilla ja jätteillä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Täysin oikeassa
"Saasteet". Puhehan oli akkutekniikan vaatimista saastuutavasta erikoismetallien lohimisesta ja niiden jalostuksesta. Kannattaisi lukea koko juttu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Täysin oikeassa
Valmistustapa on huomioitu siinä kokonaiskuormituksessa. Ilman sitä, sähköauto tulisi paremmaksi jo muutaman kymmenentuhannen kilometrin jälkeen, nyt tarvitaan pitkälle yli 100000km
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Loistava kirjoitus
Aivan loistava kirjoitus ja kannanotto, joka perustuu fysiikkaan sekä matemaattisiin faktoihin. Aivan eri luokkaa kuin vihreän puolueen esittämä unelmahöttö, joka perustuu kuvitelmiin ja mielikuviin.

Näin se on, että pelkkä sähköauton valmistus aiheuttaa päästöjä enemmän kuin mitä keskiverto kuluttaja tuottaa autoillessaan 5-10 vuodessa.

Lisäksi ilmanvastuksen ja vierimiskitkan voittaminen vaatii edelleen kutakuinkin saman energiamäärän kuin polttomoottoriautoissakin. Laitoksessa tuotettu energia vaatii lisäksi useamman konversion: Lämpöenergia muunnetaan sähköksi, joka pitää muuttaa korkeajännitteelle, siirtää kuluttajille, muuntaa takaisin matalalle jännitteelle, muuntaa ja siirtää akustoon kemialliseksi energiaksi, muuttaa kemiallinen energia takaisin sähköenergiaksi, muuttaa tasavirta sähkömoottorille sopivaksi vaihtovirraksi joka muuttaa sähköenergian mekaaniseksi energiaksi ja sen jälkeen auton liike-energiaksi. Tämän kokonaisprosessin hyötysuhde muodostuu niin heikoksi, että jos esimerkiksi voimalaitos toimii dieselmoottorilla, jonka jäähdytyslämpöä ei hyödynnetä kaukolämpönä, sähköautolla ajaessa päästöt ovat jopa yli kaksinkertaiset verrattuna siihen että se diesel poltettaisiin suoraan auton moottorissa.

Erona on vain se, että voimalaitoksen savut tupruttavat yleensä jonnekin maaseudulle sen sijaan, että auton usean suodattimen ja katalysaattorin läpi menevä raikas dieselin savu sekoittuneena pieneen määrään typen oksidia tulisi ikävästi urbaanin, Helsingin keskustassa asuvan vihreän puolueen kannattajan nenään ja aiheuttaisi ikävää mielipahaa ilmaston lämpenemisestä ja kauheista päästöistä, jotka voivat haitata unelman toteutumista.






Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Loistava kirjoitus
Ihan kivasti hajotit palasiksi energiantuotannon tarvittavat muunnokset. Kyllähän sieltä hävikkiä vähän tulee.

Mutta teepä sama dieselille.

Aloitataan dinosauruksista, jotka kuolivat ja hautautuivat sedimenttiin ja hapettomasti alkoivat muodostua lopulta öljyksi, joka kairataan, pumpataan, kuljetetaan ympäri maapalloa ja sitten vasta päästään siihen jalostukseen. Entä sitten sen diesel-moottorin hyötysuhde? Noin puolet sen energiasta menee harakoille. Eli kaikesta siitä työstä, kuljetuksesta ja jalostuksesta puolet on mennyt hukkaan.

Mikä olikaan sen laitoksessa tuotetun tai sähköauton sähköenergian hyötysuhde?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Loistava kirjoitus
Milloin fyysikko päivittää tietonsa autoteollisuudesta, energiateollisuudesta ja liikenteestä?
Löydän oppikirjasta kopioidun luettelon, mutta en muuta.
Mites paljon semmoisen tavallisen auton valmistus aiheuttaa päästöjä?
Millä paraboleilla huolehditaan voimalaitosten, maa-, laiva-, tms. savukaasujen puhdistuksesta ja sisältämien, uudelleenkierrätykseen ohjattavien kaasujen ja pienhiukkasten talteenotto?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Arvaa
kumman ajoneuvon aiheuttamat saasteet voidaan mitata päiväkodissa käyvän lapsen verestä, sähköauton vai biodieselauton? Bioperäisyys ei tarkoita että polttoaineen palamisesta ei tulisi myrkyllisiä pakokaasuja. Pitää tietää mitä eroa on paikallisilla ja globaaleilla päästöillä.
Artikkeli ei sisältänyt varsinaista faktaa vaan lähinnä mielipiteitä, mikä mielipidepalstalle toki suotakoon.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
mutta kun se on
Näinhän se on, mutta ei anneta faktojen pilata unelmia!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Täysin oikeassa
Tuota ihmetellyt pitkään, eikö kukaan puutu asiaan? Pelkästään kullan tuotantoon liittyvät epäasiallisuudet nostavat karvat pystyyn. Mitä sitten kun se miljoonakertaistuu?
Entä sähköntuotanto, arvellulla autovauhdilla eivät tuulimyllyt riitä kovin pitkään siihen tarpeeseen.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Täysin oikeassa
Kultaa saadaan valtioiden varastoista. Suomi toki realisoi kullan silloin kun siitä ei vielä maksettu paljoa. Mutta muilla mailla on kultaa vaikka useampaan miljardiin sähköautoon.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Täysin oikeassa
Kun Mummo seuraavan kerran hankkii uuden rollaattorin, kannattaa valita sellainen, missä on sähkömoottoriveto, akku, hallintalaitteet ja aurinkokenno.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tehokkuus
Kyllähän se on laskettu että sähköauto tulee ympäristöystävällisemmäksi vasta 150000km ajon jälkeen.

Mutta sähköautojen kammoaminen tuon takia kertoo vain kammoajansa lyhytnäköisyydestä. Eli koska hyödyt tulevat vasta usean vuosikymmenen jälkeen, ei muka pidä investoida vaan jatkaa saastuttamista kuin maailmanlopun edellä (pun intended).
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Tehokkuus
Sähköauto taisi olla päästöjen kansa tasoissa noin 60000-70000 km jälkeen verrattuna polttomoottorilla varustettuun autoon, mikäli ennen sitä on tehty uusi ekoteko ja ostettu uusi sähköauto, ei päästöt pienene vaan kasvaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Tehokkuus
Valmistustapa mukaan niin päästään tuohon 150tkm lukuun.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vaihtanen, kun latauksella pääsee noin 1.200 km
Liikenteeseen ei ole yhtä kokonaisratkaisua. Taajama-alueet ovat yksi ja laaja-alueet toinen äärilaidoista.
Suomalainen auto liikkuu ennen kierrätykseen joutumistaan yli 300.000 km.
Taajamaliikkuminen aiheuttaa suurimmat päästöt, ks. taajama-ajon kulutus.
Laaja-alueen keskikulutus ollee (!) noin 2-4.5 litraa / 100 km.
Vanhemman, korkean päästöluokan autojen järjestelmällisellä karsinnalla ja niihin kohdistetuilla taajama-alueen ajokiellolla on suuri merkitys liikennepäästöjen vähentämisessä.
Suomessa 1.000.000 sähköauton käyttöönotto on hyvä tavoite. Sen saavuttamiseen vaikuttaa sähköautokannan vaihdokkimäärän kasvu ja jo ajossa olleitten autojen saatavuuden kasvu.
Asun kaukana kaikesta. Ajan polttomoottorivetoisella, matalapäästöisellä, luotettavalla kulkimella. Aina.

Siitä auton lämmittämisestä ja kaikkien ikkunoitten sulattamisesta - samalla sähköllä sekä polttomoottoriauto että sähköauto.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Eivät ne vaan kannata tai toimi
Täyssähköautot ja -bussit ovat meillä vielä samanlaista utopiaa kuin robottiautot. Hybridi tuo auton ostajalle hyvän mielen muka ympäristön säästämisestä, vaikka niidenkin akkujen tuotanto saastuttaa samalla tavalla. Ja sähköajo on kovin pientä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Liioiteltu kirjoitus
En ole kuullutkaan Talvivaaran grafiittiliuskeen päästöistä tätä ennen. Voisiko joku kertoa niistä lisää? Googlaamalla ei löydy mitään. Vai tarkoitaako kirjoittaja kenties sitä, että paikallisesti joku järvi suolaantui? Se tuskin on merkittävä verrattuna globaaliin tilanteseen.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Outoja väitteitä
Eelis Pulkkinen: "Etuna siinä on auton moottorin käynnistyminen pakkasellakin vaivattomasti. Merkittävänä haittapuolena on se, että auton lämmitys ja ikkunoiden huurteen poisto vie virtaa paljon."
Näyttäisivät taloyhtiöiden pihat olevan täynnään lämpötolppia josta sähköllä lämmitetään polttomoottoreita.

Eelis Pulkkinen: "Sähköä saadaan autolle tehdystä pistokkeesta ja siihen virtaa tulee Suomessa pääasiassa ydinvoimaloista, Saksassa useimmiten hiilivoimaloista ja Tanskassa tuulivoimaloista tuulella ja saksalaisista hiilivoimaloista tyynellä."
Sähköä voi tuottaa niin monella tavalla. Mielikuvapelissä tietysti mainitaan ydinvoima ja kivihiili. Ruskohiili tuntuu olevan monen kirjoittajan lempisana.

Eelis Pulkkinen: "Sähköauton, uusien pistorasioiden ja akkujen rakentamiseen tarvitaan kobolttia, nikkeliä, kultaa ja hiiltä moninkertaisesti perinteisiin autoihin verrattuna."
Usein unohdetaan se että nuo akut aina kierrätetään.


Eelis Pulkkinen: "Siten sähköauton valmistus aiheuttaa suurimmat päästöt."
Kovin asenteellista ja tarkoitushakuista.

Eelis Pulkkinen: "Harvoin tuodaan esiin sitä, että sähköauto akkuineen on kolme kertaa polttomoottorikäyttöistä kalliimpi."
Perusteeton väite.
Eelis Pulkkinen: "Miljoonan sähköauton valmistus ja käyttö Suomessa olisi vakavin ympäristötuho sitten toisen maailman sodan jälkeen."
Liioittelun huippu.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.