Lukijalta: Aikuisena opiskelu palkitsee ja vie eteenpäin
Taloustutkimus selvitti vastikään tuoreessa tutkimuksessaan, että peräti 80 prosenttia 25–64-vuotiaista vastaajista on vähintäänkin melko kiinnostunut oppimisesta ja opiskelusta.
Kyse on elinikäisestä oppimisesta ja osaamisen päivittämisestä, jotka molemmat ovat myös kansantalouden kannalta juuri nyt kriittisisiä tekijöitä. Osaamisella, tiedolla ja taidolla menemme eteenpäin.
Ammatillisen osaamisen päivittäminen, työuralla eteneminen, yleissivistävä opiskelu ja mielekäs vapaa-ajan harrastuspohjainen oppiminen motivoivat aikuisia oppijoita.
Sisäinen motivaatio onkin aikuisopiskelijan tyypillisin ominaisuus. Oppiminen ei ole pakonomaista suorittamista, vaan sitä ohjaa aina oma sisäinen halu.
Opiskelu on aikuiselle yleensä aina oma valinta, ja sillä on henkilökohtaisesti merkitystä.
Tämän päivän oppiminen on monessa mielessä palkitsevaa. Se on niin haluttaessa myös aikaan ja paikkaan sitomatonta. Ei siis ole ihme, että kaksi kolmesta aiemmin mainittuun tutkimukseen osallistuneista ovat kiinnostuneita monimuoto-opiskelusta ja lähes puolet etäopetuksesta tai itsenäisestä oppimisesta.
Monimuotoisessa oppimisessa hyödynnetään erilaisia oppimisen muotoja perinteisten lähiopintojen lisänä, ja niihin voi liittyä myös opiskelua työn ohessa. Etäopetuksessa taas otetaan täysi hyöty irti digitaalisista välineistä ja mahdollisuuksista.
Kaiken tämän ohella on syytä muistaa kuitenkin se, että se perinteinen lähiopetus sekä opettajan ja opiskelijoiden vuorovaikutus ovat aina takuuvarma menestysresepti.
Selkeä suunnitelma ja tavoite ohjaavat aikuisilla sisäistä oppimisen voimaa. Siksi struktuurit ja prosessit pitää olla kunnossa.
Opettajien ja oppilaitoksen tuki vauhdittavat ja ohjaavat eteenpäin opintiellä. Tämän päivän aikuiskoulutuksessa huomioimme aina myös erilaisten oppijoiden tarpeet. On kyse sitten aikuisista, nuorista tai lapsista, totuus on, että jokainen on yksilöllinen ja erilainen oppija.
Suomessa oppiminen on edullista ja tietyissä tapauksissa jopa maksutonta, kuten esimerkiksi työvoimakoulutuksessa. Osaaminen ja itsensä kehittäminen palkitsevat tekijänsä.
Itsensä haastaminen ja eteenpäin meneminen näkyvät myös ulospäin. Sen vuoksi elinikäisestä oppimisesta huolehtiminen, itsensä haastaminen ja ammatillisen osaamisen kehittäminen palkitsevat aina tekijänsä.
Tuula Aamurusko
rehtori
Turun kesäyliopisto
Osku Laukkanen
pedagoginen rehtori
Turun AKK