Lukijalta: Keskustan liikennesuunnitelma tukee pyöräliikennettä

Turun keskustan liikennesuunnitelmasta nousseen keskustelun (TS 13.9.) yhteydessä on monelta suunnalta peräänkuulutettu pyöräliikenteen edellytysten kasvattamista Turussa.

Turun Polkupyöräilijät ry luonnollisesti kannattaa tätä ja toivoo hyvien aikomusten ilmenevän myös käytännössä. Tarpeellisia päätöksiä ei ole saatu tehtyä, joten työtä riittää.

Esille noussut Anikaistenkatu on tästä hyvä esimerkki. Myös pyöräliikenteelle oleellinen reitti Tuomiokirkkosillan ja Aninkaistensillan välillä on järjestetty hankalasti Brahenkadulta kiertäen. Matkalla kuljetaan jalankulun ja tapahtumatoiminnan kannalta tärkeän Vähätorin läpi, mikä aiheuttaa konflikteja.

Mikäli Turussa oikeasti halutaan nostaa pyöräliikenteen edellytyksiä, ei tälläisiä kiertäviä ja huonolaatuisia reittejä pitäisi sallia.

Pyöräliikenteen reittien pitäisi olla vähintään yhtä suoria, selkeitä ja esteettömiä kuin autoliikenteenkin.

Aninkaistenkadulle tarvitaan hyvälaatuiset tasoerotellut pyörätiet, mutta tätä ei saada aikaan poistamatta vähintään yhtä ajoratakaistaa.

Pyöräliikenteen edellytysten merkittävä kasvattaminen Turun keskustan kaltaisessa ympäristössä käytännössä vaatii autoliikenteen määrän ja kadunvarsien parkkipaikkojen määrän vähentämistä. Sellainen ajatus, että pyöräliikenteen edellytyksiä kasvatettaisiin ensin ja autoliikennettä karsittaisiin sen jälkeen, ei ikävä kyllä ole yhteensopiva geometrian sääntöjen kanssa.

Juhlapuheissa saamme toistuvasti kuulla, miten Turussa halutaan edistää pyöräilyä. Käytännön toimet kuitenkin ovat edelleen aloittamatta – niinä viimeisenä kolmena vuotena, joina olen tehnyt työtä pyöräilyn edistämisen eteen, ei Turussa ole kaupunkipyöriä lukuunottamatta tapahtunut tällä saralla mitään merkittävää.

Päinvastoin: esimerkiksi Puutarhakadulle aletaan juuri rakentaa pyörätietä, joka on niin huonolaatuinen, että esimerkiksi Helsingin suunnitteluohje ei sallisi sellaista ollenkaan.

Kaupungin virkatyönä valmisteltu pyöräilyn kehittämisohjelma on mainio – joskin mielestäni riittämätön – avaus tällä saralla, mutta sekin on jumiutunut päätöksenteon rattaisiin.

Keskustavisio ja sitä toteuttava keskustan liikennesuunnitelma ovat pyöräliikenteen kannalta mainio kehitysaskel, ja mielelläni näkisin sen toteutettavan nopeassa aikataulussa.

Vision kantava idea on nimenomaan poistaa läpiajoliikenne keskustasta, eikä siitä jää paljon jäljelle, ellei näin tehdä.

Antti Kosonen

puheenjohtaja

Turun polkupyöräilijät ry

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Ei väkipyöräilyä!
Vaikka taloudessamme on kaksi autoa, on meillä myös viisi polkupyörää. Lyhyet matkat esimerkiksi keskustaan pyrimme kulkemaan joko jalkaisin tai polkupyörällä, mutta polkupyörällä vain ”kesäkeleillä”, koska muilla keleillä polkupyöräily on epämiellyttävää ja vaarallista. Vaarallista se on erityisesti talviliukkailla. Tämän takia mielestäni Suomen oloissa liikenneratkaisuja ei voida kehittää ”kyvykkäiden” ehdoilla polkupyöräilyä ensisijaisesti suosien, koska polkupyöräily on ratkaisu, joka toimii tavalliselle ihmiselle vain 6 kk vuodesta.

Siitä olen kirjoittajan kanssa samaa mieltä, että keskustan (huonot) pyörätiet tekevät keskustassa polkupyöräilystä vain hankalampaa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ei väkipyöräilyä!
"Vaarallista se on erityisesti talviliukkailla."

Niin minäkin ennen kuvittelin. Pyöräiltyäni sitten aikoinaan työmatkat useamman vuoden ajan kesät talvet, kelillä kuin kelillä, tulin omien empiiristen kokemuksieni kautta siihen lopputulokseen, että polkupyöräily on oikeasti vaarallista ainoastaan silloin kun on satanut alijäähtynyttä vettä...ja sellaisia päiviä on vain kerran tai pari talvessa.

Tarkennan vielä, että en käyttänyt talvikeleillä edes nastarenkaita.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ei väkipyöräilyä!
Olen tavallinen keski-ikäinen keskivartalolihava toimistotyöläinen. Käyn töissä ympäri vuoden pyörällä.

Suurin vaara pyöräilyssä tulee autoilijoiden suunnalta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ei väkipyöräilyä!
Itse olen pyöräillyt ympäri vuoden jo 11 vuotta. Viime talveen jopa ilman nastoja. Suurimmat vaaratilanteet aiheuttavat myös talvisin surkeat ja vaaralliset pyöräväylät sekä autonkuljettajien piittaamattomuus.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
pieni mutta äänekäs
A.Kosonen on pienen mutta äänekkään joukon edunvalvoja. Ylivoimaisesti suurin osa turkulaisista pyöräilijöistä ei kuulu Turun polkupyöräilijöihin. Iso osa pyöräilijöistä on myös autoilijoita, eikä välttämättä näe asioita yksisilmäisesti. Erittäin suuri osa pyöräilijöistä vähentää tai lopettaa kokonaan pyöräilyn talvikautena, autoilua ei monikaan. Jos hra Kosonen haaveilee autottomasta kaupungista, Suomen ilmastolliset olosuhteet, kuten mm. vesi- ja lumisateet ja jäiset/lumiset teiden pinnat tekevät kaupungista myös pyörähtänyt. Vain asialleen vihkiytyneet ja kunnon varusteet omaavat pyöräilijät liikkuvat kulkuvälineellään ympäri vuoden, toisin kuin autoilijat. Turkuun on mahduttava kaikki liikennevälineet ja ihmisille on mahdollistettava ja annettava vapaus valita mitä haluaa käyttää, myös Turun silloilla.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: pieni mutta äänekäs
Kyllä moni lopettaisi talviautoilunkin, jos lumisateen jälkeen lumet kasattaisiin keskelle ajorataa yli metrin korkuisiksi kasoiksi odottamaan, että keväällä aurinko sitten sulattaa. Tai liukkaudenestoon käytettäisiin menetelmiä, jotka puhkovat renkaat vähintään kerran kuukaudessa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: pieni mutta äänekäs
Luin tuon Kososen kommentin, mutta en löytänyt mitään viitteitä siitä, että hän haaveilisi autottomasta kaupungista. Olisikohan nimim. "åbobo" ymmärtänyt asian jotenkin väärin ja kuvittelisi että pyöräilyn edistäminen kaupungissa jotenkin tarkoittaisi sitä, että autot eivät kaupunkiin enää mahdu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: pieni mutta äänekäs
Olisi hyvin outoa, jos polkupyöräilyjärjestö ei ajaisi pyöräilyn asiaa. Autoliitto tekee omaa työtään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: pieni mutta äänekäs
Mahtaako suuriin osa auton omistajista kuulua Autoliittoon? Pitäisikö Autoliiton pidättäytyä kommenteista kunnes suurin osa autolla liikkuvista on jäseniä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mieluummin kierto kuin ylämäki
Eipä tulisi mielenkään mennä Brahenkadun kautta. Multavierunkadulla ei ole liikennettä, eikä pakokaasuja. Itse käytän sitä reittiä tai menen Kutomonkadun kautta, sillä silloin ei tarvitse käydä niin ylhäällä. Sieltä pitäisi poistaa kadunvarsipysäköinti ja panna tilalle pyörätie, niin ongelma ratkeaisi yksinkertaisesti.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Turpo?
Mikä on Turun polkupyöräilijät ry:n jäsenmäärä, muutama kymmenen vai muutama sata? Facebook sivuja ei tykkää kuin alle kolme tuhatta. Edustavat hyvin pientä ihmisjoukkoa vaikka muuta kuvittelevat tai antavat ymmärtää. Turussa sentään on reilusti yli 100.000 potentiaalista pyöräilijää. Hyvät ihmiset, muodostakaa itse omat mielipiteenne, älkää antako muiden johdatelta teitä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Turpo?
Ja oma jäsenmääräsi on 1. Sillä vahvuudella taas itse yrität johdatella muita. Niin, mitäpä muuta viestisi oli huomioiden että sen ainoa tarkoitus oli vain mollata Turpon viestiä vihjaamalla että itse muodostettu mielipide olisi varmasti erilainen. Kuitenkaan itse viestissä ei tarjottu mitään sisältöä muuta kuin tuo vihjaus.

Mutta niin, muodostakaa itse oma mielipide niiden asiallisten perustelujen pohjalta näiden urpojen trollausten sijaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Turpo?
"Jäsenet" on yksi niistä neljästä viidestä opetuslapsesta, joita Turpo nettisivuillaan kehoittaa kirjoittelemaan someen eli kaikkiin keskusteluihin, jotka vähänkin sivuavat pyöräilyä. Nämä pyörätrollit ovat helposti tunnistettavissa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Turpo?
Nimim. "urpona": kävin Turpon nettisivuilla enkä kyllä löytänyt sieltä mainitsemaasi kehotusta. Oletkohan aivan erehtynyt, vai trollaatko vain?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Turpo?
Yritän keksiä, miten nm. "urpona" kirjoituksessa jäsentyy logiikka.

Pyöräilyjärjestö on jäsenilleen, oli niitä yksi tai 1000, velkaa sen, että pyrkii kaikin puolin parantamaan pyöräilyn edellytyksiä. Veikkaan, että kuten yleensä, niin turpolaistenkin talouksissa on suuri määrä autoja. Siitä huolimatta keskustan läpiajon rajoittaminen koetaan hyväksi tavoitteeksi. Auto voi olla myös väline, jonka ei tarvitse määritellä identiteettiä tai ohjata järjenkäyttöä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Turpo?
Suora lainaus turpolta; tuodaan äänemme kuuluviin netissä, keskustelupalstoilla, somessa, kavereiden kanssa keskustellessa ja kerrotaan mielipiteemme myös päättäjille. Ei ole tapana trollata, toisin kuin opetuslapsilla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Turpo?
Autoliitossa on jäseniä 0,3 % ajokorttien määrästä Suomessa. Ja siellä on koko liuta ammattilaisia mukana. Tunnetko montakin Autoliiton jäsentä? Minä en tunne yhtäkään, joka ei olisi sitä työnsä puolesta.

Ja se on aivan yhdentekevää. Pyöräilyjärjestö ajaa parempaa pyöräilyinfraa Turkuun, siitä hyötyvät yhdistyksen jäsenten lisäksi kaikki ne 100 000 potentiaalista pyöräilijää ja myös kaikki autoilijat ja jalankulkijat. Kun on selkeät, erotellut ja kaikin puolin mietityt pyöräväylät, vähenee jalkakäytäväpyöräily ja ajoradoilla mörhöily.

Samaten Autoliitto lobbaa autolijoille parempia väyliä. Minäkin hyödyn Autoliitosta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hienoa Turpo!
Täysin samaa mieltä Antin ja Turpon kanssa. Toivottavasti Turpon näkymykset otetaan vakavasti kaupunki- ja liikennesuunnittelussa. Tällä hetkellä tolkuttoman autorallin takia hukataan valtavasti keskustan potentiaalia olla viihtyisä, toimiva ja turvallinen kaupunki. Läpiajoliikenne ei kuulu keskustaan.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Hienoa Turpo!
Kyllä se pyöräily pitäisi kieltää keskustassa.ovat niin vaarallisia kun ajelevat missä sattuu.aikuiset pyöräilijät soittavat suutaan jalkakäytävillä pyöräilessään ja kiroovat kun jalankulkijat ei väistä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kuinka laaja on keskusta
Voisiko joku määritellä, missä kulkevat keskustan rajat?

Läpiajo voidaan lopettaa vain sulkemalla katuja puolesta välistä. Mitkä kadut suljettaisiin?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kuinka laaja on keskusta
Itse asiassa läpiajo voidaan kieltää liikennemerkillä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kuinka laaja on keskusta
Liikennemerkit tuskin riittävät. Menkääpä vaikka Turun linja-autoaseman nurkille seuraamaan, miten hyvin kieltomerkit tehoavat itsekkäisiin ja röyhkeisiin autoilijoihin. Tai vaikkapa Aurakadulle, jossa on hupiautoilijoilta läpiajo kielletty.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Toivottavasti
pyöräilyä ei kehitetä kuten Helsingissä, jossa kävelystä on tullut epämiellyttävää kaahauskaistojen ilmestyessä kävelevien massojen sekaan. Esimerkkinä makkaratalon ja rautatieaseman välinen alue. Parin spandexpellen kesäharrastuksen takia pistetään kaupunki polvilleen.

Turussa suurin parannus olisi jos olemassaolevat pyörätiet korjattaisiin niin ettei ne poukkoile tien puolelta toiselle summittaisesti. Jos ei eksy väärälle puolelle jokea on tilanne muuten ihan ok, keskustassa kun ei kenenkään varsinaisesti tarvitse käydä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Toivottavasti
Olen huolissani autoharrastajista, jotka kaahaavat ympäriinsä reikäisissä pieruverkkareissaan ja tupakanhajuisissa mainoslippalakeissaan.

Pyöräteiden sekavassa hyppelyssä olet oikeassa. Keskusta taas on oikeastaan ainoa paikka, johon meidän perheellämme on Turussa asiaa. Vaikeuttamisyrityksistä huolimatta ajamme sinne pyörällä kesät talvet.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Toivottavasti
Monnia näemmä kuitenkin kutkuttaa autoilu, koska tietää tuntomerkit noin hyvin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vaikeaa on..
Ajatus Tuomiokoirkkosiellan sulkemisesta yksityisautoliikenteeltä voiis ehkä toimia jos Tuomaansillalta ei olisi niin vaikeaa päästä oikeastaan mihin tahansa muualle kuin Helsinkiin. Jos Tuomaansiltaa haluaa käyttää, matka-aika lisääntyy aika paljon. Nythän Tuomaansiltaa ei todellakaan ole suunniteltu sitä silmällä pitäen, että se olisi reitti muuhun kuin itäiseltä puolelta satamaan.

Toisekseen ihmisiä ei pakottamalla saa talvella pyörän selkään. Liian epämukavaa. Sama juttu kuin musiikin nettipiratismissa, ihmiset luopuivat siitä vasta kun streamauspalveluista saatiin niin hyviä, ettei ollut enää mitään järkeä ladata epämääräisiä piraattitiedostoja. Mutta millä saat ilmastosta Suomessa houkuttelevan pyöräilylle?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vaikeaa on..
Hyvin argumentoitu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vaikeaa on..
Ouluhan on loistava esimerkki siitä kuinka Suomen ilmasto estää täysin talvipyöräilyn. Ainakin niiltä kaikkein laiskimmilta surkimuksilta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Keskusta rauhoitettava
Kyllä keskusta-alue tulisi kokonaan kieltää pyöräilyltä! Ei ole mitään niin ennalta-arvaamatonta liikenteessä liikkujaa kuin pyöräilijä. Liikennesäännöt eivät tunnu kiinnostavan, vaan matkaa taitetaan välillä autoliikenteen, ja välillä kevyenliikenteen mukana, riippuen kummalla vihreä valo palaa. Ja tämä koskee niin työmatka pyöräilijöitä kuin trikoo kiitäjiä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Keskusta rauhoitettava
Kuitenkin keskustassakin ne kuolonuhrit tulevat vannoutuneiden autoilijoiden toimien takia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Keskusta rauhoitettava
Väistävät holtittomia pyöräilijöitä. Metrin korkeat aidat pyöräväylille, niin pysyy karja karsinoissaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Keskusta rauhoitettava
Eli aita jokaisen suojatien eteen pitämään karja, eli autoilijat karsinassaan ja takaamaan jalankulkijoille turvallinen tienylitys. Loistava idea!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Keskusta rauhoitettava
Jos tuntuu siltä että pyöräilijät tulee yllättäen niin kannattaisi ehkä kerrata liikennesäännöt. Yleensä pyöräilijät tulee pyörätietä pitkin, kun tulet talon pihasta tai parkkipaikalta olet väistämisvelvollinen. Kun käännyt olet väistämisvelvollinen suoraan kulkevia kohtaan. Kun tulet(kolmio) ja poistut(käännyt) liikenneympyrästä olet väistämisvelvollinen. Siinä noita esimerkkejä joissa pyöräilijä aina tuntuu yllättävän autoilijan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräily Turussa
Pyöräily Turussa - Facebookryhmässä A Kosonen kavereineen saarnaa mielenkiintoisia ehdotuksia pyöräilyn edistämiseksi.

Muutamia mainitakseni esim. pyöräväylillä ei saa olla korkeuseroja vaan risteyskohdissa autoliikenne joko sukeltaa tunneliin pyörätien ali tai rakennetaan silta pyörätien yli.

Jokirannan tapahtumat tulisi siirtää Tuomiokirkkosillalle ja kaikki siltaa käyttävät linja-autoreitit reititetään markkinoiden ajaksi uudelleen. Sujuu kuulemma ongelmitta.

Mikäli pyörätiellä on kaivuutyömaa, sitä ei pysty mitenkään ohittamaan ilman että paikalla on kiertotieopastus.

Ajavat hyvää asiaa mutta ylilyöntejä on vain liikaa ja tekee toiminnasta naurettavaa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Pyöräily Turussa
Onpa joku toinenkin tutustunut turpon toimintatapoihin. Jälleen ne neljä viisi opetuslasta puolustelee yksityisautoilun vihaaja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Pyöräily Turussa
Noi on kaikki semmosia asioita joita autoilijat vaativat, jostain syystä niitä ei vain saisi toteuttaa pyöräteille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.