Lukijalta: Maalle läjityksestä syntyy arvokasta merellistä rakennusmaata

Otsikon mukaisesti ajattelevat rakennusinsinöörit, joten mitään läjitystä ei pidä tulevana talvena Airistolle tehdä, vaan ruoppausmassat tulisi käyttää esimerkiksi Pansion ja/tai Hirvensalon Latokarin rantaviivojen muuttamiseksi rantarakentamiselle.

Tähän asti toistuvat Airistolle läjitykset on tehty väärin kustannus-, hyöty- ja vahinkoperustein. Merelle läjitys on viisi kertaa kalliimpaa kuin maalle läjitys kokonaistaloudellisesti laskettuna.

Turun Sanomissa oli 12.8. mielipidekirjoitukseni, jossa muun muassa totesin, että ruoppausjätteiden Airistolle läjitykselle löytyy vaihtoehtoinen ratkaisu kahdessa viikossa.

Jo 16.8. kertoi TS:ssä eläkkeellä oleva Turun sataman johtaja Matti J. Niemi: "Turku on ruopannut turhaan, rahtialusten tarve on alle 8 metriä ja ruotsinlaivojen 6,35–6,8 metriä." Mitään perusteltua tarvetta ei ole ruopata merenpohjaa 10 metriin. Väylän voidaan antaa mataloitua todelliseen perusteltuun syvyyteen.

Åbo Underrättelserin artikkelissa (17.8.) "Satama selvittää, jos ruoppaussavi voitaisiin läjittää maalle" Turun Sataman toimitusjohtaja Christian Ramberg toteaa, että ruoppausjätteet voidaan käyttää uuden satamaterminaalin rakentamiseen. Selviä maaläjityspaikkojakin esittävät sekä Niemi että Ramberg.

Ruoppausmassat ovat uusiokäytettävää tuotetta rakentamiseen eivätkä jätettä. Meri ja Airisto ei ole niiden lainmukainen "piilottamispaikka".

Pari vuotta Airiston vedet ja pohja ovat saaneet nyt rauhoittua, kun ei ole ruopattu. Vesistön palautumista ei saa katkaista uusilla läjityksillä tänä talvena.

Päättäjille meriläjityksen perusteena esitetty väite, että Airistolle läjitys maksaa yhden miljoonan ja maihin läjitys neljä miljoonaa on ollut täysin harhaanjohtava. Nyt myönnetään, että maalle läjitys esimerkiksi satama-alueen rakentamiseen pienentää kustannuseroa 1–3 miljoonalla.

Oikein laskettuna meriläjityksen kustannuksiin tulee lisätä sen ympäristövaikutus, mikä pitkävaikutteisena aiheuttaa minimissäänkin 10 miljoonan euron haittalisäkustannuksen meriläjitykselle.

Lisäksi tulee huomioida yhteiskunnallinen vaikutus. Haluavatko Turku ja laivayhtiöt, vastoin niiden arvoja, kantaa mainetta jatkuvasti toistuvan "ympäristörikoksen" toteuttajana?

Näillä oikeilla perusteilla laskettuna ruoppausjätteen maalle läjitys on vähintään viisi kertaa halvempaa kuin meriläjitys Airistolle.

Turku puhuu vetovoimaisten kohteiden saamisesta ja sijoittaa esimerkiksi Kakolan Funikulaariin viisi miljoonaa.

Päätös meriläjittämisen lopettamisesta ei maksa mitään, mutta tuo Airistolle kirkkaan veden ja sekä kansallisesti että kansainvälisesti vähintään 100 kertaa suuremman vetovoiman kuin Funikulaari.

Täten meriläjittämisen lopettaminen on noin 500 miljoonan euron arvoinen kokonaisvaikutukseltaan.

Onko niin, että Turun johto ei tiedosta "ympäristörikostaan", koska se on toistunut eikä ole ryhdytty niihin toimiin, jotka päätettiin vuonna 2009.

Aamuset kertoi 22.8.2009, että "Ruoppausjätteen upottaminen Rajakarin (Airisto) alueelle on ympäristölupaviraston käsissä. Ympäristöbiologi Mikaela Sundqvist on eri mieltä läjityksen vaikutuksista. Vaikutuksia on tutkittu vasta vähän. Ympäristö- ja kaavoituslautakunta antoi hakemukseen muistutuksen, jonka mukaan lupaa voitaisiin myöntää enintään kuudeksi vuodeksi ja sataman tulee osoittaa uusi läjitysalue kolmen vuoden kuluessa. Sataman tulee tutkia myös meriläjitykselle vaihtoehtoja.”

Ratkaisujen tuli siis olla valmiina vuonna 2012.

Maalle läjityksen perusteita ovat lyhyesti seuraavat:

1. Perusteita mereen läjittämiseen ei ole nyt eikä ole koskaan ollut.

2. Merelle läjitys on huomattavasti kalliimpaa kuin maalle läjitys.

3. Maalle läjityksestä syntyy arvokasta merellistä rakennusmaata.

4. Läjityspaikkoja maalla on useampia sekä Pansion satamarakentamisessa että Hirvensalon Latokarin alueella, uuden kiinteän rantaviivan luomiseen jne.

5. Maalle tarvittava massa on 2–3 miljoona kuutiota, enemmän kuin Airistolle on 70 vuoden aikana läjitetty.

6. Turku on mukana vesistön suojeluissa ja Itämeren suojeluyhteisöissä. Asenne lain noudattamisessa vaatii heti muutoksen, jotta uskottavuus säilyy.

7. Kyse on lain noudattamisesta, ei politikoinnista.

8. Kokonaistaloudellisesti olisi järkevää siirtää satamatoiminnot Pansion ruoppausvapaalle luonnonväylälle.

Meriläjityksen jatkamista esitettiin (TS 8.9.) ensi talvena, mikä osoittaa täysin virheellistä asennetta lain noudattamisessa.

Poikkeuslupa meriläjityksille perustui puutteellisiin ja virheellisiin tietoihin kustannuksista, hyödyistä ja haitoista, joten Avin pitäisi lakkauttaa "poikkeamalupa laista" heti, ellei Turun johto sitä itse tee.

Keskusteluissa on vaadittu poikkeusluvan kieltävää kansalaisaloitetta, mikä toisi EU-tasoisen julkisuuden.

Martti Kaurimo

kehitysinsinööri

Naantalin Rymättylä

Olavi Sahlsten

puheenjohtaja

Airisto-Velkuan kalastusalue

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Vakuuttavasti kirjoitettu
Ainakin tällainen asiasta tarkemmin tietämätön vakuuttui. Kiitos.

Jos jollakulla on asiasta vastakkaista asiallista sanottavaa, lukisin sitäkin mielellläni.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Uskomaton juttu
Läjityksestä saadaan todella arvokasta merellistä rakennusmaata. Tästä hyvänä esimerkkinä on Vanhan Kakskerrantien vahvistaminen miljoonilla euroilla. Hötölle savimaalle on kallista (arvokasta) rakentaa, koska se ei kelpaa edes tien alustaksi puhumattakaan rakennusten perustuksiin.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Uskomaton juttu
Taloja ei savimaalla perusteta saven varaan, vaan paalut tumpataan tukevan pohjaan asti. Kadut ehkä vaativat savella erikoisempia temppuja?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Nyt
vain tuumasta toimeen ja Majakkarannan eteen läjittämään tilaa uusille taloille.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ihminen kaikkeen syyllinen
Kohu ruoppausmassoista perustuu vihreään harha-ajatukseen, että ihmisen kosketus muuttaa parhaatkin ainekset vaaralliseksi ongelmajätteeksi. Rakennuskivien valmistuksessa syntyviä hukkapaloja on sinnikkäästi vaadittu käsiteltäväksi jätteenä, ja näköjään siirto toiseen paikkaan muuttaa merenpohjan aineksenkin aivan muuksi, tietysti hirmuisen pahaksi.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.