Lukijalta: Viihtyisä keskusta on tehty ihmisille, ei läpiajolle

Turun keskustan viihtyisimpinä alueina pidetään kävelyalueita, erityisesti jokirantaa. Tänä syksynä Turulla on mahdollisuus tehdä koko keskusta-alueen kehittämistä mullistava linjanveto.

Osana yleiskaavan luonnosta on valmisteltu keskustan liikennesuunnitelman luonnos, joka esittää keskusta-alueella tapahtuvan liikkumisen priorisoimista modernilla tavalla: ihminen on autoliikenteen sijaan keskiössä.

Liikennesuunnitelmaluonnos asettaa kävelykeskustan laajentamisen ensimmäiseksi tavoitteeksi ja muut kulkumuodot järjestykseen päästöjen sekä tilan kulutuksen mukaan.

Jos keskusta-alue uudistetaan luonnoksen esittämällä tavalla, pääsee torille asti tulevaisuudessa sujuvasti pyörällä ja mutkattomasti joukkoliikenteellä. Pääosassa on turkulaiset ja viihtyisyys, sillä tilaa aiotaan vapauttaa kävelyä varten.

Turun ilmastotavoitteet, keskustavision peräänkuuluttama viihtyisyys ja arkiliikunnan tärkeys edellyttävät konkreettisia tekoja kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen priorisoimiseksi. Liikennesuunnitelmaluonnoksen monet yksityiskohdat ovat erittäin kannatettavia, ja pidämme suunnitelman korkeaa kunnianhimon tasoa erittäin tärkeänä.

Ehdotuksen mukaan Auransilta ja Tuomiokirkkosilta pyhitettäisiin joukkoliikenteelle, jalankululle ja pyöräilylle. Yksityisautoilun läpiajomatkat eivät kulkisi keskustan poikki. Autoliikenne ohjattaisiin kehämallilla keskustan ulkopuolelle, josta tuotaisiin sisäänajoväylät keskustaan pysäköiville. Kumpikin Rantakatu rauhoitettaisiin autoliikenteeltä ja kävelykeskusta laajenisi torilta Tuomiokirkolle.

Keskustaan pääsisi edelleen kaikilla kulkumuodoilla, mutta se olisi huomattavasti helpompaa kestävillä ja viihtyisillä kulkumuodoilla kuin yksityisautoillen. Muutokset kannustaisivat monia nykyään autoilevia vaihtamaan kulkutapaansa terveellisempään, turvallisempaan ja päästöttömämpään. Keskustan saavutettavuus paranisi: yksityisautoilu on saavutettavuuden kannalta huonoin liikkumismuoto; raideliikenne, kävely ja pyöräily parhaat.

Turun Sanomien artikkelissa 13.9. arvioitiin, että Tuomiokirkkosillan ja Aurasillan varaaminen joukkoliikenteelle, kävelylle ja pyöräilylle muodostuu liikennesuunnitelman suurimmaksi kiistakapulaksi.

Vastaavia ja kunnianhimoisempiakin järjestelyjä on kuitenkin toteutettu Turun kokoisissa kaupungeissa jo tänä päivänä, ja kokemukset ovat hyviä.

Toriparkin hyväksymisen yhteydessä hankkeen puolustajat katsoivat, että toriparkki on keskeinen keino rauhoittaa keskusta-alue yksityisautoilulta. Nyt on aika muistaa tuo lupaus.

Koska kaikki liikkuminen torin alueella on seuraavat vuodet poikkeusjärjestelyjen alla, kannattaa ensimmäiset liikennesuunnitelman muutokset toteuttaa heti toriparkin valmistuessa. Toriparkin valmistumisennuste seilaa tällä hetkellä 2020 ja 2021 välillä. Jälkimmäisestä vuodesta on 8 vuotta aikaa Turun 800-vuotisjuhlaan. Sama vuosi on valtuuston asettama tavoite Turun hiilineutraaliudelle. Useiden toimenpiteiden olisi jo silloin oltava valmiina. Me näemme liikennesuunnitelmassa pelipaikan, jota kaupunginvaltuutetut eivät saa jättää hyödyntämättä.

Turussa on historiaa, jokirantatunnelmaa ja eurooppalaisuutta, jota ei löydy mistään muualta Suomesta. Näitä ihmisten rakastamia erityispiirteitä kannattaa korostaa ja juuri sitä tavoitetta varten on laadittu niin keskustavisio kuin nyt keskustan liikennesuunnitelmaluonnoskin. Mahdollisimman vähäpäästöinen kaupunkikeskusta lisää viihtyvyyttä ja vähentää runsaasti kaupungin melua sekä saasteita. Keskustaa kannattaa kehittää ihmisiä, ei moottoriajoneuvojen läpiajoa varten. Tällä tavalla uudistettuun kaupunkiin haluaa tulla vierailijoita kauempaakin.

Saara Ilvessalo

Kaupunkiympäristölautakunnan puheenjohtaja

Niina Ratilainen

Valtuustoryhmän puheenjohtaja

Vihreät

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Just joo
Valitettavasti silloin kun ihmiset ovat muuttaneet keskustaan asumaan, he ovat olleet tietoisia liikenteestä ja sen aiheuttamista haitoista. Kuinka vihreätä ajattelua on siirtää ihmiset ajamaan kiertotietä sekä istumaan #ruuhkissa" samalla lisäten saasteita?
Milloin olette viimeksi käyneet keskustassa? Onko viihtyisä keskustassa kävelykatu jossa alkoholisoituneet vetelevät päiväkännejä tai ulkomaalainen "kerjäläinen" roikkuu käsivarressa tai kun viiden metrin välein on ihmisiä pysäytteleviä feissareita?
Viihtyisä keskusta on kivijalkamyymälöitä, kahviloita, ruokapaikkoja, elävää musiikkia tarjoavia paikkoja, paikkoja tavata ystäviä ja vaikka ottaa se lasi olutta tai viiniä, viihtyisä keskusta on elävä ja sen parantamiseksi parempi ratkaisu on siirtää liikenne katutason alapuolelle tunneleihin ja nopeuttaa huomattavasti läpiajoliikennettä eikä siirtää saastuttamaan kauempana olevia alueita (rakennetaan uitenkin asuntoja joskus).
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Just joo
Keskusta on just kaikkea tota. Jos haluaa kaupungin keskustan tunnelmaa, on sopeuduttava - tai muuta maalle niinku mä 25v sitte
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kaupunkisuunnittelusta
Turun kaupunkisuunnittelu on ollut ihan hyvää. Kävelyalueita keskustassa on jo nyt riittävästi.

Jos keskusta-aluetta halutaan rauhoittaa yksityisautoilulta vielä enemmän, iso osa ihmisistä ei enää tule keskustaan. Helsinki on tästä hyvä esimerkki. Autoilevat ihmiset pyörivät kehäteillä ja niiden ostoskeskuksissa. Työpaikat siirtyvät kehäteiden luo. Kaupungin keskusta ei kuitenkaan autioidu, koska siellä asuu keskusta-ihmisiä. Siinä ympärillä sitten asuu paljon porukkaa, jotka eivät koskaan edes käy siellä keskustassa.

Turun kokoiselle kaupungille tämä ei ole suotuisaa kehitystä. Turun keskusta on upea paikka ja pitää olla tarkoitettu kaikille ihmisille, kulkuvälineestä riippumatta.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kaupunkisuunnittelusta
Vihreät haluavat tiiviin keskustan, mutta se ei vaan toimi kun kaikki työpaikat eivät siellä ole. Kun työpaikka on esimerkiksi itäisellä puolella Turkua, on Skanssin alue oiva esimerkki siitä, että ihmiset haluavat väljyyttä, helppoa liikkumista eri suuntiin ja hyviä palveluja. Uudet asunnot menevät helposti kaupaksi.

Tämän kaltaiset ratkaisut tulevat lisääntymään, koska maksavat ihmiset ovat valmiita niin rahansa käyttämään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kaupunkisuunnittelusta
Esitetyn liikennesuunnitelman toteutuessakin keskustaan pääsee edelleen autolla. Sen lisäksi keskustaan pääsisi nykyistä sujuvammin bussilla, pyörällä ja kävellen. Keskustan läpiajamisen helppoudessa taas ei ole mitään mieltä. Kaikilla keskustaan tuleville, kulkuvälineestä riippumatta, on helpompaa kun läpiajo tapahtuu keskustan ulkopuolisella kehällä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kaupunkisuunnittelusta
Skanssin alue on tosiaan oiva esimerkki siitä, että ihmiset haluavat asua moottoritien ja ostoskeskuksen vieressä. Kuinka ihanan viihtyisää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kaupunkisuunnittelusta
Ratilaisen keskustakäsitteenlaajennus on järkeä vailla. Tori lähiympäristäiöineen ei enää näemmä riitä Vihreille. Tuomiokirkkosiltaa liitetään keskustaan jo itsestään selvyytenä. Jos edes hiukan mietitään Aninkaisenkadun sillan kautta kulkevaa läpiajoliikennettä, tajuaa, ettei sitä voi kierrättää ohikulkutien kautta. Läpiajo ei tarkoita pelkästään ajoneovoja, vaan siellä menee ihan oikeasti ihmisiä, joilla on tarve päästä paikasta A paikkaan B. Ratilaisen haaveet ovat järkeä vailla olevaa utopiaa, sellaista jota Vihreät syöttävät nuorisolle, jotka haluavat mitä tahansa muutosta, vakkei siinä olisi mitään mihin rakentaa vakaata tulevaisuutta. Vihreiden äänestäminen on oikeasti järkeä vailla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Oikea suunta!
Hienoa, juuri näin Saara ja Niina! Käsittämätöntä että läpiajon sallitaan yhä edelleen turmella ihmisten elinympäristöä kaupungissa. Kaupungilla olisi niin paljon potentiaalia olla muutakin kuin epäviihtyisä, meluisa läpiajoväylä maalaisille. On aika vihdoin rakentaa kaupunkia ihmisille, viihtyisäksi ja kutsuvaksi. Nykytilanne on kestämätön kun kävely, pyöräily ja joukkoliikenne kärsivät yksityisautoilun terrorin alla.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Oikea suunta!
Tulihan se sieltä, nykyurbaanivihreille maaseudun asukkaat, maalaiset, kelpaa näille ensisijaisesti maatilamatkailun tuottajiksi. Tietysti edellyttäen ettei lomaa pilaa lannan haju, saati osallistuminen talon töihin. Juttu toimii kunhan pysyvät poissa kaupunkien keskusta-alueilta.

Mitä läpiajoon tulee, uskooko vihreät tosissaan autoilijoiden käyttävän keskustaa läpiajoon vain siksi että se vaan on niin kivaa. Ongelma poistuu itsestään järjestämällä autoilijoille keskustan kiertäviä toimivia reittejä. Ei riitä että pelkästään määrätään käyttämään kiertoreittejä ilman niihin tehtäviä satsauksia. Jokainen järjissään oleva autoilija käyttää reittiä joka palvelee parhaiten tämän aikataulutusta. Nyt vihreät hankaloittamalla vaihtoehtojen toteuttamista, toimivat autoilijoiden järjen käytön esteenä
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Oikea suunta!
JJK: Eikö se ole sanomattakin selvää että kiertoreitteihin satsataan ja läpiajo katkaistaan?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Oikea suunta!
Kaupunki on JUST se alue jossa sitä liikennettä kuuluu olla. on ollut ja tulee toivottavasti olemaan..
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Läpiajo
Jaksakaa nyt aktiivisesti toistaa 1960-lukulaisille jääräpäille, mitä tarkoittaa läpiajo. Se tarkoittaa kirjaimellisesti sitä, että ajetaan keskustan läpi jostan muualta jonnekin muualle. Se ei tarkoita sitä, että tullaan muualta asioimaan keskustaan. Se ei tarkoita sitä, että asutaan keskustassa ja ajetaan muualle töihin. Se ei tarkoita sitä, että asutaan muualla ja ajetaan keskustaan töihin. Se ei tarkoita sitä, että tuodaan kauppoihin tavaraa paketti- ja kuorma-autoilla. Läpiajo tarkoittaa vain ja ainoastaan läpiajoa, ja kun keskustan pörinästä vähennetään ne autot, jotka ovat matkalla muualta muualle, viihtyisyys paranee. Voidaan saada jopa lisää tilaa asiointiliikenteelle esim. kadunvarsipysäköintiä lisäämällä, jos näin halutaan, koska läpiajon poistuessa kaduille tulee enemmän tilaa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Läpiajo
Skuru-ukko kiteyttää kahdeksalle riville osuvasti,mistä läpiajon rajoittamisesta on kysymys.Poliittisista syistä mm. Keijo Manni on alkanut hämmentämään keskustelua täysin virheelliselle uralle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Läpiajo
Niinpä niin. Kaupungin läpiajo ja kaupunkikeskustan läpiajo ovat ilmeisesti kaksi eri asiaa. Ilvessalo ja knit haluavat lopettaa läpiajon kaupunkikeskustassa.
Herää kysymys, mikä on kaupunkikeskusta. Onko se vielä Koulukatu tai Puistokatu, jotka ovat selkeästi läpiajoreittejä Helsingin suunnasta, Kaarinasta ja Hirvensalosta Raisioon , Naantaliin ja Porin suuntaan. Eikö siellä asu ihmisiä kun autoliikenne on siellä juuri läpiajoliikennettä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
??
Lukijalta-kolumnin luettuani, olen pakotettu tekemään tyhmän kysymyksen. Oliko tässä kyse keskustan kehittämisestä, vaiko totaalisesta tuhoamisesta.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: ??
Tällä suunnitelmalla vapautetaan keskusta autoilun tyranniasta jalankulkijoiden käyttöön!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: ??
Tällä vapautetaan keskustan yrittäjät turhasta stressistä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ei järjen häivää
Siinähän tulee ylimääräisiä hiilidioksidipäästöjä jos lähtee esim. Linnankadun alkupäästä ja on tuomiokirkolle menossa. Joutuu kiertämään useita kilometrejä jos silllalle tulee läpiajokielto.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ei järjen häivää
Kävele niin ei tule mitään ylimääräisiä päästöjä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ei järjen häivää
Linnankadun alkupäästä tuomiokirkon portaille on 250 metriä kävellen, autolla yksi kilometri ja viidet liikennevalot. Mietipä uudelleen, missä ei ole "järjen häivää" ja kumpi mahtaa olla aiemmin perillä.

Ja ei, tällä kertaa ei ole viikon ruokaostoksia ja pesukonetta mukana. Ja jalat on terveet eikä nyt sada räntää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ei järjen häivää
Ihan sama ku ku tehtiin hieno 1-tie turun stamast hesaan. Ja joku portsalainen jehu halus kieltää rekat.(koskee vaan turkulaisia rekkoja) Ja nyt kierretään kilometritolkulla ja päästöt vähenee??????
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hiilidioksidi
Hiilidioksidin vaikutus ilmastolle on ymmärretty täysin väärin. Mitä enemmän hiilidioksidia, sen paremmin kasvit voivat ja sitä enemmän ne tuottavat happea. Laskentamallit ovat hiilidioksidin suhteen täysin väärinpäin.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Hiilidioksidi
Onko maa myös litteä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Hiilidioksidi
PP - Ai nyt vai?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Keskusta vai ydinkeskusta
Jos keskusta on tarkoitettu ihmisille niin miten voidaan ymmärtää myös keskustaa olevan Koulukadun ja Puistokadun läpikulkuliikenne?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Keskusta vai ydinkeskusta
Koska suunnitelman takana olevat tahot ymmärtävät sinua paremmin nämä asiat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Keskusta vai ydinkeskusta
Masa Pasa se jaksaa todellisuudesta vieraantuneiden Vihreiden kanssa paukuttaa päätään täällä kuukaudesta toiseen.Totuus on että varsinkin turun ydinkeskusta on todella surkea tekele Tällä tarkoitan Yliopiston ja varsinkin Eerikinkatua joka on monen rakennuksen osalta karmeita eikä lainkaan sopivia.Nämä kaksi katua pitäisi olla käytännössä lähes 200 000 asukkaan ostospääkatuja mutta esim .jo korttelin päästä torista voi olla osto ja myyntiliikkeitä tai jotain pornoliikkeittä !Päivisin sen ovat vallanneet rappiotilassa olevat ihmiset ja iltaisin mamujengit.
Muutin taannoin ydinkeskustaan ja toisella ns. pääkadulla-Eerikinkadulla - vartin sisällä kaksi miestä KUSEKSI keskellä katua aikaisin la aamuna!
Yksityisautoilua ei missään nimessä saa vähentää ydinkeskustasta vaan päinvastoin kaupungin pitäisi kustantaa ilmaiset parkkipaikat niin Louheen kuin tulevaan toriparkkiin.
Toisaalta olen ratikan kannattaja ja ne voisivatkin korvata bussit ainakin kyseisiltä kaduilta ja nekin voisivat olla ilmaiset.Ratikka on mielestäni juuri keskustan liikennemuoto ei lähiöiden.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Keskusta vai ydinkeskusta
Se on siis Vihreiden vika, että Eerikinkadulla ja Yliopistonkadulla sekä keskustassa ylipäätään on rumia taloja ja päihdeongelmaisia?

Mikään muu poliittinen ryhmä Turussa ei aja keskustan viihtyvyyttä, siis sitä jota sinäkin peräänkuulutat. Onhan asia toki niin että ei sieltä autosta näe kusesksivia miehiä, kun ajaa viittäkymppiä ohi. Se autoilu ei kuitenkaan tee paikasta viihtyisää.

Epäviihtyisä ympäristö päinvastoin ajaa tuollaiseen käytökseen. Saasta luo lisää saastaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
`?
Eik ulkopaikkakuntalaisten rahat kelpaa turkuun...? Jos haluan Koskelta torille tai Kauppahalliin niin lentääkö pitäis?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: `?
Ajamalla niin kuin ennenkin. Auto Louheen tai tulevaisuudessa toriparkkiin. En ymmärrä mikä tässä nyt on ongelma.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: `?
Ei tarvitse lentää eikä ratsastaa sillä olkiukolla, jota kovin näytät yrittävän rakentaa, sillä autolla pääsee nyt ja tulevaisuudessa sekä torille että kauppahalliin. Voit halutessasi valita jonkun Turun keskusta-alueen lukuisista parkkihalleista, -luolista ja pysäköintialueista. Ihan jokaista katua et ehkä pysty Volvollasi kaasuttelemaan, mutta ehkäpä sillä ei ole kovin suurta merkitystä, etenkin kun saavut Koskelta.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lukijoilta