Lukijalta: Onko yleinen pyörätie kilparata?

Hirvensalon, Moikoisen ja Kakskerran pyörätiet ovat kaikille. Osa kilpapyöräilya harrastavista on kuitenkin ottanut pyörätiet yksityiseksi harjoitusalueekseen ja muille tielläolijoille voi huudella ja heristää nyrkkiä.

Alikulkutunnelissa tai takaa päin lähestyttäessä ei voida soittaa kelloa tai sitä ei ilmeisesti ole. Lapset varsinkaan eivät osaa varoa kovaa vauhtia takaapäin lähestyvää pyörää. Kelloa kuuluu soittaa alkikulkutunnelissa ja takaa päin lähestyttäessä.

Kyseisillä pyöräteillä ei ole esimerkiksi liikennemerkkiä, joka osoittaisi puolet kävelijöille ja pyöräilijöille.

Tämä törttöily on kesäaikaan jokapäiväinen harmi.Todella huonoa käytöstä muita tielläliikkujia kohtaan.

Toinen harrastajaryhmä ovat rullasuksilla liikkujat. He eivät malta odottaa, että esimerkiksi tielle kääntymistä odottava auto pääsee alta pois. Autoa voi kolhia sauvoilla ja kuljettajalle puida nyrkkiä. Treenit ovat ilmeisesti pilalla, jos joutuu pysähtymään.

Muistuttaisin vain, että tieliikennesäännöt koskevat myös heitä ja käytöstavat olisi mukava muistaa. Todella huonoa mainosta koko lajille näiden muutamien törttöilyt. Kisarata on muualla kuin yleisellä tiellä!

Turhautunut

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Urheilu elämän tiellä
Urheilijat. Sama ongelma on kuntosaleilla, hiihtoladuilla ja nykyään jopa kävelyteillä. Kun suoritetaan, niin suoritetaan. Tämä porukka näkyy myös moottoriliikenteessä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Urheilu elämän tiellä
Tampereella työmatkatempoilevat autoilijat ajoivat paloautojen perässä tunneliin jossa oli palohälytys päällä. Kun suoritetaan niin suoritetaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Urheilu elämän tiellä
Mikäli pyöräilijöille tarkoitettu kevyen liikenteen väylä on olemassa, sitä kuuluu myös pyöräilijöiden käyttää riippumatta ovatko pyöräilyn harrastajia, vai muuten vain pyörällä liikkeellä. Erityisesti Hirvensalon ja Moikoisten alueella ovat ongelmana nämä harrastajat, joille ei pyörätie jostain syystä kelpaa, vaan jotka ovat autoliikenteen tukkona, usein vielä monta pyöräilijää rinnakkain.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Urheilu elämän tiellä
Kymmenettuhannet pyöräilijät terrorisoivat kaupungeissa koko ajan jalankulku- ja autoliikennettä välittämättä pätkääkään tieliikennelaista, järjestyslaista ja käytöstavoista. Miten asia voitaisiin korjata, valvontaa, sakotusta ja koulutusta lisäämällä? Tarvitaanko lakimuutoksia?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Urheilu elämän tiellä
havainnon ongelma voidaan korjata sillä, että havainnolle annetaan opetusta Tieliikennelaista jonkajälkeen hän ei enää luule että pyöräilijät olisivat niitä terroristeja vaan ymmärtäisi että hän luuloineen on se ongelman lähde ja ydin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Urheilu elämän tiellä
"Todellisuuden" tajunnassa pyörivät semioivallukset vaikuttavat syntyneen kubistisen maailmankuvan itselleen älykännykästä kehittäneen tyypillisen cityvihreän kaksiulotteisista harhoista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Urheilu elämän tiellä
Parempi cityvihreän harha on kuin sinimustan savuttajan 'havainto'.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Soita kelloa, niin luet siitä seuraavaksi lehdestä
En haluaisi väheksyä kirjoittajan kokemuksia, mutta osalle ihmisistä kaikki heitä nopeammat ovat kilvanajajia. Valitettavasti joskus täytyy päästä eteenpäin, eikä ole aikaa kiemurrella hidasajoa pyöräteillä. Toisessa päässä reittiä saattaa odottaa työpaikka tai koulu. Pahoittelut.

Suksiväen keppijumppa on kyllä oma juttunsa...
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Soita kelloa, niin luet siitä seuraavaksi lehdestä
Hyvä L, jos on noin kiire kouluun tai töihin, niin kannattaisi ehkä lähteä muutama minuutti aikaisemmin eikä olisi kiirettä rynniä toisten ihmisten päälle. Kiire syntyy siitä, kun lähdetään liian myöhään, ei siitä mikä määränpäässä odottaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Soita kelloa, niin luet siitä seuraavaksi lehdestä
Maalaisjärjettömälle: Avauksessa kiire oli ainoastaan suojatien päälle autollaan kääntymistä odottelemaan ajava jolla on niin kiire ettei ehdi noudattamaan TLLn määräyksiä.

TLL27§: "Pysäyttäminen ja pysäköinti on kielletty: 1) jalkakäytävällä, suojatiellä, pyörätiellä ja pyörätien jatkeella sekä viiden metrin matkalla ennen suojatietä, risteävää pyörätietä tai pyörätien jatketta;"

Tuo koskee myös sen odottelua että pääsee kääntymään.

Ja TLL15§: "Väistämisen osoittaminen. Ajo risteykseen

Kuljettajan, joka liikennesääntöjen tai liikennemerkin mukaan on väistämisvelvollinen, on hyvissä ajoin nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä selvästi osoitettava, että hän aikoo noudattaa velvollisuuttaan. Hän saa jatkaa matkaa vain, jos hän muiden ajoneuvojen sijainti, etäisyys ja nopeus huomioon ottaen ei aiheuta vaaraa eikä estettä.

Lähestyessään risteystä tai sinne ajaessaan kuljettajan on sovitettava ajotapansa niin, ettei risteävän tien liikenne häiriinny, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen."

Eli risteykseen, jonka aluetta suojatie myös on, ei saa ajaa jos sieltä ei pääse pois ennen kuin joku jalankulkija tulee kepeillä koputtelemaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Soita kelloa, niin luet siitä seuraavaksi lehdestä
Tuo TLL15§ koskee myös pyöräilijöitä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Soita kelloa, niin luet siitä seuraavaksi lehdestä
Koski tai ei, jos risteyksessä autoasi koputellaan kepillä kun odotat autoliikenteeseen taukoa, todennäköisesti rikot lakia päiväsakkojen arvoisesti koska olet lainvastaisesti suojatiellä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Soita kelloa, niin luet siitä seuraavaksi lehdestä
Nimimerkki Järkeä: "TLL27§: "Pysäyttäminen ja pysäköinti on kielletty: 1) jalkakäytävällä, suojatiellä, pyörätiellä ja pyörätien jatkeella sekä viiden metrin matkalla ennen suojatietä, risteävää pyörätietä tai pyörätien jatketta;""
Tuo on ihan oikein, noin laissa tosiaan lukee. Mutta sitten nimimerkki Järkeä jatkaa:
"Tuo koskee myös sen odottelua että pääsee kääntymään."

Tuo sitten onkin kaikkea muuta kuin selkeä tapaus. Nykyisessä laissa on se huono puoli ettei termiä pysäyttäminen ole määritelty. Asiaan on haettu ratkaisua oikeuden päätöksillä ja sitä kautta on sitten muodostunut ero sanojen pysäyttäminen ja pysähtyminen välillä. Kaikkien tuntema Esko Riihelä esitti että jopa kahdeksan minuuttia kestänyt pysähdys oli vielä pysäyttämistä.

Joka tapauksessa 1.6.2020 tulee voimaan uusi Tieliikennelaki. Siinä asioita on selkeytetty ja siellä lukee nyt kahdessa kohdassa näin:
"Pysäyttäminen on kuitenkin sallittua pakollisen liikenne-esteen, väistämisvelvollisuuden noudattamisen tai hätätilanteen vuoksi."

Turussakin on useita sellaisia paikkoja joissa autoilijan on ajettava suojatien tai pyörätien päälle nähdäkseen kunnolla risteävän tien tilanteen. Jos sitten siinä huomaa olevansa väistämisvelvollinen niin saa pysähtyä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Soita kelloa, niin luet siitä seuraavaksi lehdestä
Pysähtyinen tapahtuu liikennetilanteen takia. Laissa kuitenkin on tästä tehty selväksi että suojatielle ei saa ajaa siten että joutuu pysähtymään sille siten että haittaa jalankulkua tai pyöräilyä. Jos joutuu, on jo rikkonut TLL15§:a.

Kummasti vain 'unohdit' siteerata sitä pykälää :D
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Käytöstavat hakusessa.
Itse suojaudun näiltä äänettömiltä pikakiitäjiltä kävelemällä aivan lähellä kulkutien oikeaa reunaa ja vetämällä ostoskärryä vasemmalla puolella, etteivät pyöräilijät tai muut pysty ohittamaan minua muualta kuin vasemmalta puolelta. Siltikin säpsähdän kun minut ohittaa yksi näistä itsekeskeisistä liikkujista. Pieni äänimerkin antaminen olisi kohteliasta.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Käytöstavat hakusessa.
Kaikilla tienkäyttäjillä on velvollisuus havainnoida liikennettä. Jos säikähtää takaa tulevaa, ei ole seurannut muuta liikennettä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Käytöstavat hakusessa.
Tieliikennelaissa on aivan selvät säännökset, jotka koskevat ajoneuvolla ohittamista. Ne koskevat myös pyöräilijöitä. Se suurin vastuu on ohittajalla.
Onko joku joskus nähnyt pyöräilijän antavan suuntamerkin, kun hän lähtee ohittamaan edellä ajavaa pyöräilijää? Tai lähtiessään liikkeelle tien reunasta tai kääntyessään kevyen liikenteen väylällä tai muuten siirtyessään sivusuunnassa?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Käytöstavat hakusessa.
Kuule Havainnointi, oletko kuullut sähköautoista? Semmoisista bussin kokoisista? Kun ne tulivat liikenteeseen, syntyi valtavasti uusia ennen tuntemattomia tilanteita. Ihminen aistii takana tapahtuvat äänen perusteella. Busseja ei kuullut, ennen kuin niihin liikenneturvallisuussyistä laitettiin lisä-äänilähde.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Käytöstavat hakusessa.
Kuules sinä jolla ei kolkuta, mistä lähtien sähköautoilla on ajettu pyöräteillä? Ah, kuulut niihin jotka ajelevat. No, laki silti sen kieltää joten ei liity mitenkään asiaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Eipä uskoisi, että kilpaurheilijalla on tyhjä kohta
"Osa kilpapyöräilya harrastavista on kuitenkin ottanut pyörätiet yksityiseksi harjoitusalueekseen ja muille tielläolijoille voi huudella ja heristää nyrkkiä. "
Kuten sähköpyörät, myös kilpapyörät kuuluvat ajoradalle, eivät pyöräteille. Jos pyöräteillä ajamista esiintyy, vastuussa ovat kilpapyöräilyseurat.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Eipä uskoisi, että kilpaurheilijalla on tyhjä kohta
Taidat sekoittaa nyt pyöräkilpailut ja kilpapyörät. Mikäli ajoradan vieressä kulkee pyörätie, on pyöräilijän sitä käytettävä (pl. muutama tulkinnanvarainen poikkeus).

Sen lisäksi: yksikään pyöräilyseura ei ole vastuussa yksittäisen pyöräilijän pyöräilystä pyörätiellä.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Eipä uskoisi, että kilpaurheilijalla on tyhjä kohta
Ihmettelijälle lohdutukseksi: Sähköpyörillä ajetaan ajoradalla, mopoilla ja vastaavilla ajetaan ajoradalla.
Ihmettelijän kiusaksi: Mitä eroa on pyörätiellä ja ajoradalla?
Kun muistaakseni Lentoasemantien ja Moisiontien risteyksessä sattui harjoittelevan kilpapyöräilijäjoukon ja henkilöauton kolari, mites net asiat ratkaistiin? Lauma pyöräilijöitä seuran järjestämässä yhteisharjoituksessa.
Kun on jäsenenä urheiluseurassa, missä tahansa, se urheiluseura asettaa seuran tapakulttuurin jokaisen jäsenensä vaikkapa harjoittelu- ja kilpailutoiminnan tapakulttuuriksi. Seuralla on oma imagonsa. Jäsen edustaa seuraansa. Ei itseään.
Kun jakeluauton kuljettaja "esiintyy", hän esiintyy seuraavan kerran työkkärin jonossa.

Ps. Minäkin olin kilpapyöräiljä. Osasin aina käyttäytyä ja olla joustava. Enimmäkseen ajelin maanteillä, koska siellä sai mennä omaan tahtiin. Vaikkapa käydä Kustavissa tai Loimaalla. Nykyään tervehdin kaikkia, joilla on oranssi liivi yllään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Eipä uskoisi, että kilpaurheilijalla on tyhjä kohta
Liikennevakuutetut sähköpyörät kuuluvat ajoradalle, sähköavusteiset polkupyörät pyörätielle. Lentoasemantien onnettomuudessa pyöräilijä todettiin oikeudessa syylliseksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Eipä uskoisi, että kilpaurheilijalla on tyhjä kohta
No mikä ettei, nimim. "Taidatkos vastata, ketku?"

Kysyt, mitä eroa on pyörätiellä ja ajoradalla, mutta en kiusallanikaan vastaa sillä tiedän että sinä tiedät että minä tiedän.

Mutta asiaan: väitän edelleen, että yksikään pyöräilyseura ei ole vastuussa yksittäisen pyöräilijän pyöräilystä pyörätiellä.

Moraalisesta vastuusta voidaan keskustella vaikka maailman tappiin saakka, mutta juridisessa mielessä asia on ilmiselvä - ja muullahan ei käyttämässäni kontekstissa ole mitään väliä.

Mieti ihan rauhassa asiaa ennenkuin vastaat, mutta älä lähde tekemään argumentointivirheitä, se on noloa.

Ennenkuin vastaat niin huomaa myös, että artikkelin perusteella ei voida varmasti sanoa, kuuluvatko mainitut "kilpapyöräilyn harrastajat" yhteenkään pyöräilyseuraan. Sinä ilmeisesti kuulut/kuuluit, ja siksi oletat, että kaikki "kilpapyöräilijöiksi" mainitut kuuluvat myös.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Eipä uskoisi, että kilpaurheilijalla on tyhjä kohta
Kohdennetaan kilpapyöräilykysymys urheiluseuralle, vai mitä Ihmettelijä.
Miten ohjeistatte seuranne jäsenet harjoitteluun? Kun harjoittelu on ryhmäharjoittelua? Kun harjoittelu on yksilöharjoittelua? Kiinnostuneena arvoisaa ja arvostettua vastaustanne odottaen joukko epätietoisia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Eipä uskoisi, että kilpaurheilijalla on tyhjä kohta
Kohdennetaan vaan kilpapyöräilykysymys urheiluseuralle.

URHEILUSEURA, ARVOISAA VASTAUSTANNE KAIVATEN.

Me epätietoiset emme tiedä, kuuluvatko mielipiteessä mainitut kilpailijat juuri teidän urheiluseuraanne vai kuuluvatko mihinkään, mutta teidän nyt vain täytyy vastata koska näin nämä asiat koetaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Eipä uskoisi, että kilpaurheilijalla on tyhjä kohta
Urheiluseura ohjeistaa että parempi virsta väärää kuin vaaksa vaaraa. Turvallisuus siis ensin. Turvallisinta on noudattaa omia väistämisvelvollisuuksia ja ajaa tarvittaessa 2-3 rinnakkain rykelmässä ajoradalla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Soita kelloa, niin luet siitä seuraavaksi lehdestä
Kirjoittaja ei tarkoita siviilipyörillä liikkuvia! Toki sen verran on sitä liikkumisvälineitten yleistuntemusta.
Kun kulkee noin 30-50 km/h, kulkualue on siinä ajoradan oikeassa reunassa. Huom.: 50 km/h - kaupunkialueen sakotusraja!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Soita kelloa, niin luet siitä seuraavaksi lehdestä
Tiedätkö, miten jotkut autoilijat suhtautuvat pyöräilijään joka ajaa ajoradalla vaikka pyörätie kulkee vieressä? Osoittavat mieltään tööttäilemällä tai jopa ohittamalla hihaa hipoen.

Ja ainakin minun "kilpapyöräni" on ihan "siviilipyörä" - ajanhan sillä mm. työmatkaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Soita kelloa, niin luet siitä seuraavaksi lehdestä
Ihmettelijälle: Pyörällä on pääsääntöisesti ajettava pyörätiellä jos sellainen kulkee ajoradan vierellä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Soita kelloa, niin luet siitä seuraavaksi lehdestä
Nimim. "Pyöräilijä", kuka sitten oletkaan, väitinkö jotain muuta?

Ilmeisesti nimim. "Käyttämätöntä älyä liikenteessä" on sitä mieltä että kun polkupyöräilijän nopeus ylittää jonkun tietyn rajan, niin hänen tulee siirtyä ajoradalle. Mutta sitten joku autoilija tulee pätemään että pyöräilijät pyörätielle.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Soita kelloa, niin luet siitä seuraavaksi lehdestä
Nimimerkki L: "Valitettavasti joskus täytyy päästä eteenpäin, eikä ole aikaa kiemurrella hidasajoa pyöräteillä. Toisessa päässä reittiä saattaa odottaa työpaikka tai koulu."

Itse kuljin kouluun pääsääntöisesti pyörällä. Ja melkoisen paljon olen myös työmatkoja pyöräillyt. Minä tiesin työmatkani pituuden ja tiesin paljonko siihen menee aikaa. Laitoin herätyskellon soimaan ajoissa, katsoin sään ja lähdin ajoissa. Ei minulle koskaan kiirettä tullut.

Mutta työmatkapyöräilijöistähän tässä jutussa ei ollut kyse vaan muun liikenteen joukossa harjoittelevista.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Soita kelloa, niin luet siitä seuraavaksi lehdestä
Juu, se on maailmanloppu kun joku harjoittelee juoksemista muun liikenteen joukossa. Ajakoon autolla urheilukentälle ympyrää juoksemaan jos ei pururadalle enää mahdu autoa parkkiin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Soita kelloa, niin luet siitä seuraavaksi lehdestä
Hyvä palautus T.S.:ltä. Nyt sitten TS lähettää yhden älykkään toimittajan turkulaisten ja muitten kookkaitten kaupunkien kilpapyöräilytallien kerhotiloihin utsimaan, Mitäs ja mites teillä hommat on hanskassa? Juttua pukkaa. Vaikkapa muutaman hemmon koko yhden vuoden, syksystä talven kautta kevään sulateiden kautta kilpailukautta seuraavaan syksyyn.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kävelijänä julkisella alueella
olen sen verran kookas kävelijä että ei kukaan ole minulle nyrkkiä heristänyt taikka huudellut-katsokaas kun kohtaisimme varmasti joskus uudelleen samaisella pyörätiellä....joten kävelen missä kohtaa halua ellei liikennemerkki toisin määrää.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: kävelijänä julkisella alueella
Minä taas pitkä ja hoikka, mutta sen verran ruma ettei kukaan suunnilleen tervepäinen uskalla tulla päätään aukomaan. Kävelen myös siinä missä huvittaa ellei erikseen ole merkkiä missä pitää mennä. Pyöräillessä en suotta rimputtele kelloa, jos on porukkaa tien täydeltä niin sitten rimpautan kerran että saa hiukan tietä, hiljennän aina kävelijän kohdatessa, kakaralauman kohdatessa vauhti tippuu kävelyvauhdiksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lain mukaan
Pyörätie on pyöräilyn kilparata koska sinne laki pyöräilijän määrää. Helppoa. Polkupyörän kelloa ei lain mukaan saa soittaa kuin vaaratilanteen välttämiseksi, jos jalankulkijalle pitää soittaa kelloa, silloin jalankulkija kävelee lainvastaisella tavalla.

Rullaluistelija taas on jalankulkija. Jos sauvoilla yltää huitomaan autoa esimerkiksi ohitustilanteessa tai suojatiellä, on autoilija ajanut lainvastaisella tavalla. Suojatielle autolla pysähtyminen 'kääntymistä odotellessa' on täysin lainvastaista - mutta toki niin tuiki tavallista turkulaisten autoilijoiden osalta että useimmat kuvittelevat sen olevan sallittua. Ei se ole, pysähdy joko suojatien eteen odottelemaan kääntymistä tai sitten aja suojatien taakse kokonaan eikä niin että kuskin penkki on juuri poissa suojatien päältä. Eli auto KOKONAAN pois suojatieltä!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Lain mukaan
Hakukoneesta löytyy Finlex. Suosittelen perehtymistä silleen laajemmin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Lain mukaan
Pyörätie ei ole kilparata kuten ei katukaan ja pyörätiellä on noudatettava viereisen ajoradan määräämää nopeusrajoitusta. Lisäksi pyörätiellä on huomioitava pyörätien rakenteellinen ja olosuhteista johtuva maksiminopeus joka on harvoin jos koskaan yli 30 km/h, Jalkakäytävällä 12 vuotta täyttänyt pyöräilijä ei saa ajaa lainkaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Lain mukaan
Nythän meillä on aloittajan määritelmä kilpailulle ja sillä määritelmällä pyörätie on nimenomaan kilparata koska siellä aloituksen pyöräilijöiden paikka on. Pyörätiellä ei tarvitse tuollaista 30km/h rajoitusta huomioida ellei sitä ole liikennemerkillä siihen määrätty, joku ministeriön ilmoitus suunnitellusta rjoituksesta ei ole millään tasolla velvoittava.

Jos pyöräilijöiden halutaan ajavan pyörätiellä hitaammin kuin mitä viereisellä ajoradalla saa ajaa, se on merkittävä liikennemerkeillä.

Tilannenopeus? Kyllä tienkäyttäjillä on oikeus olettaa että kun väylä on suunniteltu yhteiskäyttöön niin siinä voi ajaa rajoitusnopeutta vaikka siinä muutama muu käyttäjä olisikin. Ruuhka on sitten eri asia mutta ei moottoritielläkään tarvitse hidastaa vauhtia kun edessä on yksi hitaampi. Ja yhdistetty pyörätie todellakin on suunniteltu siten, että siihen mahtuu kaksi jalankulkijaa ja kaksi pyöräilijää yhtäaikaa rinnakkain. Tai ainakin sen käyttäjillä on oikeus olettaa että se on tuolla tavalla tehty.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Lain mukaan
Osoittaisi erinomaista kyvykkyyttä mikäli tieliikennelakiin lisättäisiin velvoite taajamien kevyenliikenteen väylien nopeusrajoitusmerkkien lisäämiseksi. Nopeusrajoitus voisi määräytyä kyseisen väylän toteutuneesta rakenteellisesta nopeudesta, kunnossapidon laadusta ja näkemäesteistä. Nopeuksia tulisi myös valvoa ja ylinopeudesta määrätä vastaava maksu kuin moottoriajoneuvoillekin.

Lisäksi ydinkeskustojen jalkakäytäville ja puistoihin on syytä lisätä liikennemerkkejä nro 322, eli "Polkupyörällä ja mopolla ajo kielletty", vaihtoehtoisesti olisi harkittava muita rajoitusmenetelmiä, kuten yllätysratsioita.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Lain mukaan
Pyöräilijälle ei voi määrätä samanlaista maksua ylinopeudesta kuin autoilijalle koska polkupyörällä ei voi syyllistyä samaan rikokseen. Polkupyöräilijän ylinopeus kun ei koskaan ole rikos vaan aina rike vaikka ajaisi 120km/h 40km/h alueella. Tämä ihan rikoslain määritelmien mukaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Opettele säännöt
Rullasuksihiihtäjä on jalankulkija ja autoilijan on väistettävä tätä suojatiellä. Jos hiihtäjä joutuu suojatiellä olevan auton takia hidastamaan, pysähtymään, tai korjaamaan kulkusuuntaansa, on autoilija tehnyt sakon arvoisen rikkeen.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Opettele säännöt
Ei aina pidä paikkaansa. Laittomuuteen syyllistyy se "hiihtelijä", joka alkaa huitomaan toista henkilöä tai toisen omaisuutta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Opettele säännöt
Kyllä se autoilija on jo lakia rikkonut. Sauvoilla vain otetaan osuma vastaan ja lievennetään törmäyksen seurauksia. Autoilija päätyy maksajaksimkoska lakia rikkoo.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kävelijät
Milloin jalankulkijat ymmärtävät että kevyenliikenteenväylät ovat tarkoitettu jalankulkijoille JA pyöräilijöille. Väylillä saa siis ajaa pyörällä, ja ohitukset ovat aivan normaaleja liikenne tilanteita. Tuntuu että monet jalankulkijat omistavat kevyenliikenteenväylät kävelemällä keskellä tietä ja vaihtamalla puolta katsomatta taakseen.

Jos jalankulkijat ymmärtäisivät yhtään yhteispelin päälle, he kulkisivat jommassa kummassa reunassa ja jättäisivät pyöräilijöille tilaa ohittaa.

Miksi ihmeessä pyöräilijän pitäisi aina soittaa kelloa ennen ohitusta? Siksikö että jalankulkijat voisivat turvallemmin mielin sekoilma ja hortoilla liikenteessä? Ei maantiellä käännä autot soita torvea tai vilkuttelee valoa ennen kohtaamisia tai ohittamisia. Siellä noudatetaan liikennesääntöjä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kävelijät
Yksittäinen jalankulkija saa yhdistetyllä jakamattomalla kevyenliikenteen väylällä ja jalkakäytävällä minkään estämättä kävellä tai seisoa ihan miten huvittaa. Kannattaa muistaa että jalankulkijoita on terveistä mielenhäiriöisiin, kissoista koiriin ja vauvoista vaareihin sekä se, että päälleajava pyöräilijä on korvausvastuussa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kävelijät
Kevyenliikenteenväylillä ei ole merkitty erillisiä kaistoja kävelijöille ja pyöräilijöille. Siitä se sekaannus aiheutuu, joten väylien käyttäjiä ei voi moittia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lukijoilta