Lukijalta: Särkänsalmen siltapenkereen läppäsillasta luovuttava

Naantalin kaupungintalolla 29.8. Merimaskun läppäsillasta pidetyssä tiedotustilaisuudessa oli sellaisia henkilöitä esittelemässä asiaa, joilla ei ollut antaa minkäänlaista faktatietoa.

Kuten Pentti Kulmala hyvässä mielipidekirjoituksessaan samasta tilaisuudesta totesi (TS 4.9.), esittelijöillä ei ollut tietoa edes läppäsillan kustannuksista.Rakentamiskustannukset olivat täysin hämärän peitossa samoin kuin vuotuiset kulut huoltoineen ja viranomaistarkastuksineen. Mitään arviota ei osattu sanoa myöskään nykyisestä liikennemäärästä ko. tieosuudella. Tulevaa korkeamastoisten veneiden määrää ei oltu edes yritetty selvittää.

Tämän esittelijät kertoivat, että kiireellisissä tehtävissä hätäkeskuksen tekemän riskiarvion mukaisesti alueelle saadaan apua myös lääkärihelikopterilla, jonka liikkumista ei silta rajoita. Tämäkin tulee maksettavaksi ainoastaan yhteiskunnan varoilla.

Asiantuntijoitapyydettiin useaan kertaan kertomaan, onko läppäsiltaan myös suunnitteilla pala/ponttonisilta. Kukaan ei vastannut kysymykseen.

Vuosina 2002–2009, kun viimeksi hakivat lupaa sillalle, kerrottiin myös, että suurten (risteilevien) alusten kulun on kerrottu katkaisevan liikenteen jopa kuudeksi tunniksi läppäsillan yhteyteen tulevan ponttonin siirron vuoksi. Kukaan ei halua puhua tästä mitään!

Turun Sanomissa oli kirjoitus asiasta 6.3 2002 otsikolla ”Kuntoutusyhtymä harkitsee laivaliikenteen aloittamista”.

Viimeksi kun hakijat tekivät tuon Särkänsalmen meriväylän vaikutusselvityksen (nähtävänä edelleen netissä), siinä oli selkeästi seuraava teksti sivulla 22. Siltaa ei rakenneta veneilijöiden palvelemiseksi, tarvitaan vähintään ponttoniratkaisu hotellilaivan siirtelyä varten. Pelkälle ponttonille ei ole tehty erillistä kustannusarviota, koska avattavaa siltaa on suunniteltu aina yhdistelmäratkaisuna.

Ja tuskinpa läppäsiltaa tehdään vain suuria purjelaivoja varten. Suurin huolenaiheeni on, että väylää suunnitellaan suurempien alusten liikennöintiä varten.

Koska Särkän alueella on toiminut joskus kirjolohenkasvattamo, on meren pohjaan laskeutunut vuosien varrella melkoinen määrä ravinteita.

Jos väylää ruopataan tai suuret alukset kulkevat siitä, lähtevät ravinteet liikkeelle ja aiheuttavat paljon haittaa alueella. Väylän vieressä on luonnonsuojelualue, runsaasti lintuluotoja sekä seudun parhaat silakan kutualueet.

Laki saariston kehittämisen edistämisestä velvoittaa kunnat ja valtion huolehtimaan siitä, että saariston vakinaisella väestöllä on käytössä tarpeelliset liikenneyhteydet. Valtio ja kunnat velvoitetaan toimimaan saariston kiinteän asutuksen turvaamiseksi luomalla väestölle mahdollisuudet toimeentuloon, liikkumiseen ja peruspalvelujen saantiin.

Saaristoon investoiduilla varoilla tulisi parantaa saariston liikenneolosuhteita, ei heikentää niitä.

Nyt esitetty/suunniteltu maakuntakaavaan tehtävä merkintä läppäsillan rakentamisesta ei ole asukkaiden ja yrityselämän edun mukainen. Verovaroin sitä ei voida tukea näin massiivisella tavalla, se on kilpailua vääristävää ja markkinatalouden lakeja halveksivaa.

Yritysten kulkuyhteydet heikkenevät, rahtien ja kuljetusten hinnat nousevat ja työvoiman saanti heikkenee epäsuotuisan työmatkan vuoksi.

Läpän takana toimii kolmisensataa yritystä (vuonna 2009, luku lienee nyt paljon suurempi), joilla on voimakas, kesäaikaan painottuva rahtiliikenne. Yritysten aikataulut ovat kireät. Kannattavuus perustuu toimintavarmuuteen, tuotteiden on oltava perillä sovitussa aikataulussa.

Läpän taakse jäävillä alueilla asukkaiden työmatka-, vapaa-ajanmatka- ja asiointiliikenne hankaloituvat ja elinolot sekä elämänlaatu heikkenevät yhteyksien epävarmuudesta johtuen. Yhä enemmän ihmisiä käy työssä ns. epätyypillisinä työaikoina, ei siis klo 8 ja 16 välillä.

On myös otettava huomioon, että liikennemäärät ovat moninkertaistuneet vuosista 2002–2008.

Särkänsalmen siltaa korjattiin kesällä 2008 ja se oli liikennevalo-ohjauksella, jossa vaihtuivat neljän minuutin välein punainen ja vihreä valo. Tästä syystä jonot kasvoivat jopa Kultarantaan asti. Autoilijat tekivät sitten vaarallisia ohituksia, jotta saisivat aikataulunsa kiinni.

Mitä tulevaisuudessa tapahtuu, kun avattava silta on pois toiminnasta useita kertoja päivässä (saatikka jos ponttonisilta on pois toiminnasta useita tunteja)? Vaaratekijät kasvavat moninkertaisiksi.

Siltahankkeen pitää jäädä tekemättä, koska emme halua palata ajassa taaksepäin, hanke on kallis ja se palvelee ainoastaan yhtä tai kahta yritystä. Yleinen etu ei ole sitä, että muutaman suuren purjeveneen pääsy Naantalin keskustaan turvataan muiden veronmaksajien rahoilla.

Pirjo Laaksonen

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Suhmurointia
Hyvä, että nämä asiat tuodaan julkisuuteen. Vaikuttaa kyllä suuremman luokan suhmuroinnilta tuo siltahanke. Tässä olisi hyvä kohde tutkivalle journalismille selvittää hankkeen taustalla olevat tahot ja heidän intressinsä ja sidoksensa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Suhmurointia
Juuri näin! Suurin osa aiheesta tähän saakka julkaistuista "uutisista" on ollut puolueellista, ja voi vain arvailla minkä tahojen tuotosta. Täydet pisteet Pirjo Laaksoselle näiden näkökulmien esiintuomisesta. Lisäksi haluaisin muistuttaa siitä, että asiaa on jo monissa eri oikeusasteissa ja ministeriöissä käsitelty, joten miksi taas lähdetään prosessia yrittämään ja oikeuslaitosta kuormittamaan? Tosiaan liikennemäärät ovat vain kasvaneet, joten mitään mahdollisuuksia ei ole että läppäilyn haitat olisivatkin tällä kertaa vähäisemmät.
Vielä yksi asia, joka ylläpitokulujen lisäksi on hämärän peitossa on mahdollisen läpän rakennusaikaiset ongelmat liikenteelle ja mm. pelastustoimelle. Jos Särkänsalmen sillan liikenne katkaistaan rakennustöiden ajaksi, eli todennäköisesti usean kuukauden ajaksi, miten ihmeessä ihmiset pääsevät töihinsä, lapset kouluihinsa jne.?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Läppäsillalle kyllä
Kolmannen sukupolven asukkaana täältä saaristosta näen läppäsillan tervetulleena. Minä minä ihmiset vaan haluaa kieltää kaiken, mikä ei itseä miellytä. Voihan sitä sinne kaupunkiin päin muuttaa, jos saaressa asuminen harmittaa
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Läppäsillalle kyllä
Samalla tavalla kuin Hirvensaloon muuttaneet eivät nämä uus-saarelaiset halua saariston epämukavuustekijöitä, ainoastaan sen statuksen.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ongelmat paisuteltu
Eikö tuo ponttoonijatke ole jo aika päivää haudattu? Niin suurien hotellilaivojen aika meni jo. Läppäsillan avaus kerran tunnissa ei aiheuta käytännössä mitään viivettä tavarankuljetuksille. Pahimmassakin tapauksessa puhutaan 5 minuutista, jos sattuu tulemaan paikalle kellon ollessa tasan. Sitä ennen ja sen jälkeen on 55 minuuttia sujuvaa liikennettä. Menkää tutustumaan Tukholmaan, jossa vilkkaiden teiden liikenne katkatkotaan läppäsilloilla.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ongelmat paisuteltu
Läppäsillan tiedotustilaisuudessa kerrottiin läpän avaamisen ja sulkemisen kestävän kaikkineen 27 minuuttia. Että se siitä pienestä 5 min. viiveestä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ongelmat paisuteltu
Ruotsissa toiminta on siinä tapauksessa viisi kertaa nopeampaa. Kannattaisi mennä sinne katsomaan miten homma kuuluu hoitaa. Tukholmassa olisi täysi kaaos, jos liikenne katkaistaisiin 27 minuutiksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Emme tiedä mitä siltoja suunnittelevat?
Miksi suunnittelijat ja virkamiehet, eivät voi kertoa mitä siltoja on harkinnassa läppäsillan lisäksi?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Emme tiedä mitä siltoja suunnittelevat?
Mihin on unohtunut esim. Luonnonmaan kanavan vaihtoehto? Sosiaalisessa mediassa on saanut laajaa kannatusta Naantalin Kopen rantaan rakennettava uusi vierasvenesatama. Sieltä olisi hyvin lyhyt matka Naantalin vanhaankaupunkiin. Tämä olisi hyvä ja kevyt, taloudellinenkin ratkaisu. Miksi jumitetaan tämän ilmeisesti vaikeimman mahdollisen vaihtoehdon eli läppäsillan ympärillä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Marjaana , Marjaana
Miten voit tietää noin hyvin asiasta, kun kukaan ei tiedä mitä tulemaan pitää.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lukijoilta