Lukijalta: Turkuun oma pisararata

Lauantain 18.8. Turun Sanomissa oli laaja artikkeli Turun satama-alueen kehittämisestä. Satama-alueen matkustajaliikenteen rautatieyhteyksistä oli myös erilaisia vaihtoehtoja.

Suunnitelmissa ei ollut esillä vaihtoehtoa niin sanotusta pisararadasta. Nykyinen tavaraliikenteen rata ja matkustajaliikenteen rata olisi järkevä yhdistää pisararadaksi. Uutta rataa ei tarvittaisi kuin muutama sata metriä.

Toki muutos vaatii satamassa muita liikennejärjestelyjä, mutta ongelmat ovat yleensä ratkaistavissa, jos tahtoa löytyy.

Satamassa bussien ja junien yhteinen katettu terminaali nostaisi matkustajien mukavuus- ja palvelutasoa. Joukkoliikenteen terminaalista olisi katettu kävelysilta laivojen uuteen yhteisterminaaliin. Olisi tärkeä saada jalankulku pois katutasosta autoliikenteen seasta.

Sataman pisararata mahdollistaisi suorat junayhteydet nykyisten lisäksi Naantalista ja Uudestakaupungista satamaan. Se palvelisi myös muuta junaliikennettä, mahdollista tunnin junaa ja lähijunaliikennettä. Pisararata poistaisi kokonaan tarpeen veturin vaihtamiselle junan toiseen päähän.

Satamasta täytyy olla suorat joukkoliikenneyhteydet muualle Suomeen. Bussit ja rautatie ovat vahva vastaus tähän. Jos joudut Turussa ennen satamaan tuloa tai satamasta lähdön jälkeen vaihtamaan toiseen joukkoliikennemuotoon, niin se ei kannusta käyttämään joukkoliikennettä ja tulemaan toista kertaa Turkuun.

Nyt pitäisi eri vaikuttajien keskustella ja katsoa kokonaisuutta pidemmälle tulevaisuuteen joukkoliikenneratkaisuissa. Joukkoliikenteen käyttöä joudutaan lisäämään tulevaisuudessa muun muassa ympäristösäännösten kiristyessä. Eikö nyt jo olisi liikenneratkaisuissa järkevää rakentaa ja pohjustaa tulevaisuutta?

Olemassa olevat rautatieyhteydet eivät saa jäädä muun kaupunkikehityksen jalkoihin, vaan niitä kannattaa kehittää palvelemaan Turun ja koko seutukunnan kaupunkikehitystä.

Marko Heimonen

Kaarina

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Ei hassumpi ajatus
Mutta kuten kirjoittaja kirjoittaa:"..., jos tahtoa löytyy".
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hyvä idea
Tämä on hyvä idea. Yhteys Turun keskustaan toimii loistavasti bussilla kauppatorille, mutta muualta tulleille pitää tarjota myös joustavaa siirtymistä. Ja voisiko junan vetää maan alle tai ylle Linnankadun kohdalla. Siinä tasoristeyksessä aina odotellaan...
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Hyvä idea
Kun ruotsinlaivojen terminaalit yhdistetään muutaman vuoden kuluttua, tulee myös ajoneuvoliikenne laivoihin/laivoista siirtymään pois Linnankadulta. Sinne jää ainoastaan saattoliikenne. Junan nostaminen tai laskeminen siinä olisi muutenkin totaalisen mahdoton toteuttaa, autoille sitten tunneli tai silta, mutta ei sekään ole tarpeen, kun liikenne vähenee merkittävästi. Jos vielä juna saataisiin pohjoisen kautta satamaan, niin ongelma poistuisi kokonaan.

Pisara olisi kyllä erinomainen parannus ja on loistava idea.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Onko juna vastaus?
Tuonkaltainen joukkoliikenneratkaisu kaupunkialueella pitäisi toteuttaa raitiovaunulla, ei junalla
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Onko juna vastaus?
Raitiovaunu aiheuttaa Turun ulkopuolelta tulevalle juuri sen, mitä kirjoittaja kuvailee, että jos joutuu vaihtamaan toiseen joukkoliikennemuotoon kaupungissa. Se ei lisää sujuvuutta ja nopeutta, kun laukkujen kanssa vaihdat kulkuneuvoa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pisararata
Paljon komeampi on metro, niikuin Helsingissäkin. Turisti ja rahavirta on huomattava.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Pisararata
Saatais oma metro, kun tehdään sataman radan jatkeeksi meren tai Aurajoen alta rata Hirvensaloon. Yksi maan alainen pysäkki vaikka Majakkarantaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Toinen vaihtoehto
Vaikuttaa ihan hyvällä idealla, mutta tuossa terminaali jää jokatapauksessa radan rajaamaksi. Parempi olisi, jos rataliikenne totetutettaisiin tuolta Pansionsillan alta, jolloin Linnankadun liikenteen häiriöt jäisi pois ja rata-alue voitaisiin antaa muuhun käyttöön.
Vielä Pisarasta, SeaWindin laituriin tulevat kiskon ovat muuten eurooppalaista leveyttä ei suomalaista kiskoleveyttä, mutta taitaa tuonnen jonnekin asti tulla Suomen kiskoja, Länsisatamaan ainakin...
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Toinen vaihtoehto
Satamassa on SeaRailin/SeaWindin kohdalla muutaman sadan metrin mittainen kaksileveyksinen raiteisto. Suomen ja Ruotsin leveydet. Linnankadun liikenne ei tulevaisuudessa häiriinny, kun liikenne laivoille siirtyy toiselle reitille. Rata ei rajaa tai katkaise yhteyttä laivaterminaaliin, kun bussien ja junien yhteiskatos/terminaali sekä parkkihalli voidaan rakentaa vaikka osittain radan päälle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Toinen vaihtoehto
Linnankadun liikenne tulee vähenemään merkittävästi, koska autoliikenne johdetaan pohjoiseen satamasta. Linnankadulle jää ainoastaan saattoliikenne. Kyllä tuolla puolella satama-allasta on myös meikäläistä raideleveyttä, että ei se pisara paljosta jää vajaaksi.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Toteutus
Pisararata pitäisi toteuttaa metrona maan alla. Ongelmaksi muodostunee tunnelin korkeus koska VR käyttää kaksikerroksisia vaunuja satamaliikenteessäkin.

Mutta muualla maailmassa rautatie muuttuu ihan helposti metroksi ja matka jatkuu samalla junalla.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Toteutus
Muualla maailmassa junissa matkustajia on enemmän kuin tyhjiä penkkejä.

Viisain ratkaisu on poistaa nykyinen satamaraide ja tehdä uusi toista kautta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Toteutus
"Turha tippa" on tyypillinen pessimisti. Juuri siksi Turussakin tarvitsee kehittää joukkoliikennettä, että penkit täyttyisivät. Joukkoliikenteestä pitää tehdä houkutteleva. Pisararadan kaltaisia uusia avauksia tarvitaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Toteutus
Pessimisti on lopulta oikeassa. Sataman junamatkustajien määrä ei ole radan muodosta kiinni. Sen sijaan muu satamaliikenne helpottuisi, kun junaliikenne siirtyisi laivayhtiöiden suunnittelemaan paikkaan Pahaniemen kautta. Toki, jos tarkoitus on vaikeuttaa kumipyöräliikennettä useilla tasoristeyksillä, niin sitten saa nykyinenkin olla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Toteutus
Ei matkustajien määrä olekaan radan muodosta kiinni. Tärkein pointti on se, että pisara mahdollistaa sataman kautta suorat junayhteydet moneen suuntaan ja ilman kuljettajan siirtymistä junan toiseen päähän tai veturin vaihtamista. Kysymys on sujuvista ja joustavista yhteyksistä. Tasoristeyksiä tämä ei lisää yhtään. Siltoja ja kansirakentamistakin on olemassa tai rata voidaan osittain sijoittaa myös maan alle. Linnankadun tasoristeys ei ole enää tulevaisuudessa pullonkaula.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Erinomainen avaus
Ensimmäinen viisas hanke. Tämä olisi aivan eri luokkaa joukkoliikenteen ja maankäytön kehittämiseen kuin erittäin hankala ja toiminnaltaan sekä kannattavauudeltaan arvelluttava ratikka. Tässä yhdistyisi sekä Turun, Turun seudun, Varsinais-Suomen että kaukoliikenteen tarpeet ja näin ollen valtion sekä maakunnan pitäisi olla mukana rahoituksessa isommalla osuudella kuin ratikassa. Tämä menee tunnin junankin edelle kirkkaasti. Erinomainen ehdotus!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »