Lukijalta: Kaikki ei ole pankin vika

Taas kerran on lehtien palstoilla päivitelty pankkien kassajonoja ja surkuteltu asiakkaita, jotka joutuvat jonoissa seisomaan. Mistä jonot johtuvat?

Toki pankkien konttoreita on lopetettu ja kassapalveluja supistettu digitaalisten palveluiden lisääntyessä. Mutta onko pankkien vika, että suurin osa työeläkkeistä maksetaan kuukauden kolmen ensimmäisen arkipäivän aikana? Onko pankkien vika, että Kela maksaa pääasiassa kaikki etuutensa ja eläkkeensä kuukauden 7. päivä?

Aikanaan kansaneläkkeet maksettiin kolmena eri päivänä (4., 14. ja 22. päivä) kuukaudessa sukunimen alkukirjaimen mukaan ja silloin oli pankkikonttoreita paljon enemmän.

Onko pankkien vika, että laskujen eräpäivät osuvat pääasiassa aina alkukuuhun? Onko pankkien vika, että tulet hakemaan eläkkeesi, maksamaan laskusi pankin tiskille samaan aikaan kuin kaikki muutkin ja joka kuukausi, vaikka tiedät, että jonoa varmasti on ja taas kerran valitat asiasta lehtien palstoilla?

Voisitko laittaa vaikka vastikkeesi, vuokrasi, puhelinlaskusi ynnä muut suoramaksupalveluun, mikä on ainakin toistaiseksi maksuton palvelu, ja satunnaiset laskusi maksupalvelukuoressa pankin hoidettavaksi? Säästöäkin kertyy jo monta euroa kuukaudessa.

Kassapalvelut on tarkoitettu nopealle asioinnille (käteisnosto, laskujen maksu). Älä kerro koko elämäntarinaasi toimihenkilölle, vaan vaikka vierustoverillesi jonotuksen aikana, jos siihen koet tarvetta. Ota myös tarvittavat paperit esille jo jonossa. Jos asiasi vaatii pidempää asiointia, varaa hyvä ihminen aika. Aikoja on tarjolla yleensä kello 8–20 välisenä aikana vähän asiasta riippuen.

Voisitko ajatella, että tulet asioimaan vaikka seuraavana tai sitä seuraavana päivänä, kun eläkkeesi, etuutesi tai palkkasi on tilille tullut?

Jos toimeentulo on tiukkaa ja raha pitäisi tiskiltä käteisenä heti maksupäivänä saada, niin säästä vaikka yksi euro päivässä edellisestä tilille tulleesta suorituksesta. Sinulla on jo koossa 30 euroa kuun lopussa ja varmasti selviät pari päivää, eikä tarvitse tulla jonottamaan heti kello 10, kun ovet maksupäivänä aukeavat.

Osuuspankin Kauppatorin konttorissa kokeiltiin kassapalveluissa puolisen vuotta pidempää aukioloaikaa, kello 16.30–18.00. Arvatkaapa mitä? Kokeilu loppui heinäkuun alussa, koska asiakkaita ei tuona aikana juurikaan käynyt. Miksi et käytä palveluita, kun niitä tarjotaan?

Aina voi tehdä valintoja ja ihan itse helpottaa elämäänsä pankkipalveluidenkin osalta, jos vain haluaa. Vaihtoehtoja kyllä on. Käteistä saa myös eri liikkeistä joidenkin pankkien korteilla.

Aina on ja tulee olemaan ihmisiä, jotka ovat jostain syystä väliinputoajia, eivätkä vaan jostain syystä saa asioitaan järkevästi ja helposti hoidettua. Myös muissa kuin pankkiasioissa, vaikka kuinka hyvin palveluja yritetään tarjota ja järjestää. Onko tämäkin pankin vika?

Eläkeläinen

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

just joo
Onko pankkien vika että ovat ohjanneet/pakottaneet ihmiset hoitamaan pankkiasiansa itse kotona ja tämän myötä ovat voineet vähentää työntekijöitä pankeista ja sen myötä ovat vähentäneet pankkikonttoreja?
Onhan se pankkien vika
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lukijoilta