Lukijalta: Laivat eivät seilaa tuurilla

Kysyin seiskarilaiselta laivuri-isoisältäni, että ”Syntyikö Suomenlahden saarellanne erinomaisia kippareita?” Hän vastasi: ”Ei. Siellä syntyi vain vauvoja. Merenkulkijoiksi kehitytään taitojen karttuessa.”

Merellä taito osoitetaan erilaisin pätevyyskirjoin. Kukin niistä edellyttää praktiikkaa. Kokemus on rakennettava vahvuuksien varaan. Ensin messipojasta kippariksi tai konemiehestä tsiiffiksi.

Jokainen onnistuminen ja vastoinkäyminen taluttavat eteenpäin.

Jo Aristoteles opetti: ”Jos haluaa oppia johtamaan, on ensin opittava tottelemaan.” Parhaat kipparit tietävät, millaista on seurata. He ovat sen myös oppineet. Menestyksekäs seuraaminen on opittu taito. Kuten johtaminen.

Vain ”mukavuuslipun” alla saattoi ennen vanhaan tapahtua niin, että försti osoittautui panamalaiseksi taksikuskiksi ja kalevalainen päällikkö joutui nukkumaan pistooli tyynynsä alla.

Merilaissa velvoitetaan päällikköä huolehtimaan siitä, että merellä noudatetaan ”hyvää merimiestaitoa ja -tapaa”. Ne ovat koko aluksen henkilöstöä velvoittavia, mutta täsmentämättömiä ja joustavia käsitteitä.

Kiteytettynä ne tarkoittavat, että alus on siten rakennuttu, varustettu ja miehitetty, että se kykenee suorittamaan turvallisesti sille tarkoitetun matkan. Merikelpoisuus todetaan katsastuksin.

Päällikkö on vastuussa aluksestaan, sen miehistöstä ja matkustajista – kokoon katsomatta. Hänen tulee tuntea kiulunsa joka soppi, sen laitteet, luottaa miehistönsä taitoihin sekä olla moniosaaja. Mahdolliset poikkeus- ja vaaratilanteet tulle ennakoida tai väistää.

Suurilla aluksilla päälliköt saavat koulutusta myös pelastamisesta, pelastautumisesta, terrorismin torjunnasta sekä hätäensiavusta. Historia todistaa, että merellä on tehty ”pienehköjä leikkauksia tylsähköllä veitsellä”, päästetty lapsia ja elvytetty. Amputoitukin.

Kajakkikaksikossani hätkähdin, kun en etukäteen muistanut kysyä kumppaniltani hänen mahdollisista haittaavista sairauksistaan.

Hyvä merimiestapa edellyttää myös kekseliäisyyttä. Sormi ei saa mennä suuhun. On tiedettävä kylmän rauhallisesti, miten toimia pulmatilanteissa. Hyvä merimiestapa ei ole vanhentunut romanttinen termi, vaan laissa määritelty periaate. Se on yhä tärkeä osa merimiesten koulutusta.

Jo Nooa kivelle karautettuaan kevensi arkkinsa lastia perästä, ja ensiksi elefantilla. Isoisäni puolestaan lähestyessään sumussa kotisaartaan laski jaalansa ankkurin neljään metriin – ilman kaikuluotia.

Hyvä merimiestaito on modernia johtamista. Siinä kiinnitetään jatkuvasti huomiota muuttuvaan ympäristöön ja edellytetään rohkeutta poiketa säännöistä tai suunnitelmista, kun olosuhteet niin vaativat.

Hyvä merimiestapa on kykyä priorisoida ja erottaa oleellinen epäoleellisesta. On tehtävä päätöksiä, jotka perustuvat terveeseen järkeen, intuitioon ja kykyyn ennakoida. Merellä liikuttaessa myös nöyryys sekä yhteiskunnallinen ja eettinen vastuu kohtaavat alituisesti.

Merellä nykyaikaisen johtajuuden ominaisuudet ovat perinteistä käytäntöä; päällikkö ottaa ohjailuvastuun poikkeustilanteissa, toimii selkeästi ja johdonmukaisesti sekä jättää viimeisenä aluksensa.

Vesille ei pidä lähteä ilman merikarttaa, eikä niin, ettei tunne sen merkkejä. Vaikka tekniikka on kännykässä, niin silti on osattava kompassin käyttö, aika- ja matkalaskut sekä hätäensiaputaidot.

Tulipalo aluksella on tuhoisaa. Tuli ei sammu vedellä. Ei ole ensi kerta, kun hätäraketti on ammuttu väärinpäin, paukkuliivin kaasupatruuna on tyhjä tai sammuttimen kahva on jäänyt käteen. Turvavälineiden käyttö on opastettava matkustajille, kuten toimitaan lentokoneissa.

”Kyl mnää kans jottan tiärän, ku ole seilant tual ain Europas saare.”

Mikael Miikkola

Paattisten pursiseuran
varakommodori

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

R.I.P.
Kiitos kirjoituksesta, oli ilo lukea se.
Isäni kuolemasta on tänään vuosi aikaa.
Ei ehkä ne onnelliset päivät ollut kaikkein enintä, mutta hänen elämänsä oli rikas. Mitään ei varmaan jäänyt pois, koko matka tuli hoidettua.
Tyhjät tynnyrit kolisevat, täydet ei.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
merellä
Mikael kirjoittaa täyttä asiaa. Etenkin tuo navigointi, että kyllä kipparin pitää pystyä seilaamaan myös kartan ja kompassin avulla.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hoh-hoijaa...
Onko vaalit lähellä vai mistä moinen juhannussaarnan into keskellä yötä?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lukijoilta