Lukijalta: Populismia vai realismia koulukeskustelussa?

Turun koulut ja päiväkodit ovat suuressa investointipaineessa. Suuri ja tärkeä kysymys on, miten tulevat lähes 500 miljoonan investointitarpeet, edes osaksi, toteutetaan tulevien vuosien aikana.

Osaa investoinneista joudutaan mahdollisesti ja jopa luultavasti siirtämään, koska puolen miljardin investointeihin pelkästään sivistystoimialalla ei ole varaa.

Turun Vasemmistoliitto vaatii kuitenkin samalla kannanotossaan (TS 8.6.) koskien syksyn budjettineuvotteluja, että Turun on ”painettava paisuneet ryhmäkoot alas”. Tuon lausuman jälkeen voisi luulla, että turkulaisissa kouluissa olisi hälyttävän suuret ryhmäkoot.

Tämä ei yleisiltä osin pidä paikkaansa, vaikka yksittäisiä poikkeuksia varmaan onkin. Jokainen koulu pystyy tänä päivänä tekemään omia päätöksiään, miten ryhmiä perustetaan. Kaikki rehtorit ja koulujen johtajat tekevät parhaansa, jotta etenkin alkuopetuksen ryhmät olisivat mahdollisimman toimivia koosta riippumatta.

Esimerkiksi 25 oppilaan ryhmälle voidaan osoittaa resurssiopettaja, tai kuten uudessa opetussuunnitelmassa nostetaan esille, toteuttaa samanaikaisopetusta kahden opettajan toimesta. Tätä toimintaa tuetaan esimerkiksi valtion myöntämillä tasa-arvorahoilla.

Luokkakoko ei nykypäivän koulussa ole enää sama asia kuin vielä 1990-luvulla. Ryhmät ja luokat eivät ole mitään staattisia kokoonpanoja, joissa istutaan hiljaa, vaan ne muuttuvat tarpeen mukaan. Joskus opettajalla voi olla yli 30 oppilasta ryhmässä, samalla kun toisella on vain 10. Riippuen siis siitä, miten opetus ja oppiminen on suunniteltu.

Ryhmien maksimikokojen määrittäminen kaupunkitasolla riistäisi monelta koululta työkalun toimintansa eli opetuksen toteuttamiseen.

Lausunnossa mainitaan myös, että ryhmäkoko olisi ”yksittäisistä tekijöistä tärkein koulutuksen laadun mittari”.

Tämä ei pidä paikkaansa. Tärkeimmät yksittäiset tekijät eivät ole ryhmäkoot, vaan motivoituneet ja osaavat opettajat, koulunkäynninohjaajat ja terveelliset ja tarkoituksenmukaiset opetustilat. Osaava opettaja, joka saa toimia terveellisissä tiloissa, on osaava ja pätevä opettamaan myös suurempia opetusryhmiä kuin 18 tai 20 oppilasta, jota Vasemmistoliitto vaatii rajaksi.

Jos eläisimme maailmassa, jossa kaupungilla olisi loputon kaivo euroja, voisimme varmaan pitää pieniä ryhmiä ja rakentaa niiden tarvitsemia lisätiloja. Jos Vasemmistoliiton vaatimat rajoitukset tulisivat voimaan, tarkoittaisi tämä omassa koulussani lähes kymmentä uutta ryhmää ja kasvavaa tilantarvetta.

Eli 500 000 euroa lisämenoja palkoissa sekä uutta rakennusta, koska emme enää mahtuisi nykyisiin tiloihin. Ja tämä siis vain yhdessä Turun kymmenistä kouluista.

Nyt ei ole aika olla haaveilija ja vaatia kuuta taivaalta, vaan on aika olla vastuullinen ja yhteistyökykyinen, jotta saamme haasteet ratkaistua. Nyt tulisi olla realisti ja vastuullinen päätöksentekijä, ja yhdessä miettiä ja sopia, miten pystymme edes pitämään nykyisen palveluntason tai maltillisesti kasvattamaan sitä tarpeiden mukaisesti.

Miten saamme investointitarpeen toteutettua ja sitä kautta tarkoituksenmukaiset ja turvalliset koulu- ja päiväkotitilat kaikille?

Nicke Wulff

kaupunginvaltuutettu (r),

perusopetuksen rehtori

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Osuvaa tekstiä
Hyvä kirjoitus! Luokkakoot ovat vain yksi tekijä suomalaisessa koulutuksen laadussa. Lisäksi luokat Suomessa maltillisen kokoisia, lienevät kv-vertailuissa pienimistä päästä. Enemmän tulisi antaa päätösvaltaa kouluihin ja edellyttää yhteistyötä ja uusia tapoja vaikuttaa koulun hyvään toimintaan. Opettajilta voisi edellyttää enemmän yhteistyöä keskenään ja muun koulun henkilöstön kanssa, vanhemmilta enemmän vastuuta ja oppilailta työn tekemistä. Kaupungin pitää turvata kunnolliset resurssit, joita sitten käytetään järkevästi ja tarkoituksenmukaisesti.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Metsä puilta
Kannattaako luokkakoossa todella kokonaisuuden kannalta säästää. Isot luokkakoot johtavat taatusti hyvin suuriin ja todella laaja-alaisiin ongelmiin: kiusaamisen, oppimisvaikeuksien, käytöshäiriöiden, ahdistusoireiden, työuupumuksen ja pahoinvoinnin lisääntymiseen. Sillä seurauksella maksetaan pahoinvoivista nuorista mt- ja työkkäripuolen sekä rikosten kautta moninkertainen epäinhimillinen hinta. Kaikki kärsivät opettajan väsyessä. Koituvat ongelmat ovat vaikeasti korjattavissa ja niiden hoito on tuloksetonta ja erittäin kallista verrattuna vaihtoehtoiseen inhimillisten luokkakokojen kustannusvaikuttavuuteen. Miten saatettukaan suoltaa näin yksisilmäinen kirjoitus, joka hyvin läpinäkyvästi kalastelee äänestäjiä itsessään täysin metsää puilta ymmärtämättä. Ammottava teksti raapustettu tyhjänpäiväisesti ladellen lähinnä tarkoin laskelmoituja muodollisesti päteviä onttouksia, tarkemmin määrittäen töksähdyksiä vailla ymmärrystä. Sivistyksen taso ei kirjoituksen perusteella voi olla kovin korkea. Toivottavasti tämänkaltaiset kannat eivät onnistuisi levittäytymään, jotta vältyttäisiin näiden pyrkimyksistä koituvilta vahingolta.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.