Lukijalta: Tunnin juna lipsuu Orpon, Virolaisen ja Saarikon otteessa

Turun ja Varsinais-Suomen kasvun kannalta kaksi tärkeintä edunvalvonnallista tavoitetta ovat Tunnin juna ja teknillisen tiedekunnan saaminen Turkuun.

Maamme hallituksessa istuu parhaillaan kolme varsinaissuomalaista ministeriä, ja vaikkei siltarumpupolitiikka kuulu tähän päivään, voisi toivoa, ettei maakunnan kärkihankkeiden asema ainakaan heikkene ministeritriomme valtakaudella.

Valitettavasti näyttää siltä, että kokoomuslaisen opetusministerin viivyttelyn takia teknillisen tiedekunnan perustaminen jää tulevien hallitusten käsiin ja Tunnin junaakin työnnetään jyrkkenevään mäkeen.

Turussa järjestettiin huhtikuussa niin sanottu kuusikkokaupunkien tapaaminen, johon osallistui Suomen kuuden suurimman kaupungin poliittinen johto. Liikenne- ja viestintäministeriön edustaja esitteli tapaamisessa suurten kaupunkien tulevia raidehankkeita.

Ministeriön esityksessä korostettiin pääradan merkitystä ja valiteltiin sitä, ettei Suomessa ole tällä hetkellä sellaisia raidehankkeita, joihin voitaisiin saada EU-rahaa. Rahaa voi saada EU:n priorisoiman liikenneverkko TEN-T:n ydinkäytäville.

Ratkaisuna esitettiin Helsingistä Tampereen kautta Seinäjoelle ulottuvan pääradan nostamista TEN-T-ydinkäytäväverkkoon. Esitetyissä dioissa päärata oli jo merkattu ydinkäytäväksi. Turun ja Helsingin välinen yhteys kuului kotimaisen liikenneverkon kakkoskategoriaan.

Turkulaisen päättäjän näkökulmasta ministeriön kalvot olivat pöyristyttäviä, sillä tällä hetkellä juuri Turun ja Helsingin välinen yhteys kuuluu jo TEN-T:n ydinkäytäviin. Tästä syystä EU-rahaa on saatu Tunnin junan suunnitteluun ja mikäli suunnittelu olisi aloitettu ajoissa, olisi rahaa voitu saada toteutukseenkin.

Ministeriön esitys vahvisti kuitenkin käsitystäni siitä, että Liikenne- ja viestintäministeriön sisällä Tunnin junan merkitystä vähätellään ja keskustavetoinen ministeriö, ellei jopa koko Sipilän hallitus, lobbaa pääradan EU-rahoitusta Tunnin junan kustannuksella.

Keskustan suhtautumisen voin jotenkin ymmärtää, sillä pääradan kehittäminen parantaa yhteyksiä puolueen vahvoille alueille Pohjanmaalle ja aina Lappiin asti.

Varsinaissuomalaisilta kokoomusministereiltä toivoisin kuitenkin kunnianhimoisempaa otetta. Viime aikoina olen kuullut lähinnä toppuuttelua, jonka mukaan Varsinais-Suomen toiveet eivät ole aivan realistisia.

Pääradan kehittäminen on varmasti tarpeen ja valtakunnallisesti perusteltua, mutta olisi järkyttävää, mikäli kolmen varsinaissuomalaisen ministerin kaudella päärata, lentorata tai Tallinnan tunnelihanke tulisi Tunnin junan takaa ja ajaisi sen ohi.

Varsinais-Suomen kannalta Tunnin juna on elintärkeä strateginen tavoite, joka yhdistäisi Varsinais-Suomen ja Uudenmaan yhdeksi työssäkäyntialueeksi. Se ei ole vain turkulaisten, vaan kaikkien kasvun, työpaikkojen ja kaupunkipolitiikan puolesta liputtavien päättäjien hanke.

Jukka Vornanen

kaupunginvaltuutettu (vihr)

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tunnin juna on myös Satakunnan hanke
Turku - Helsinki "Tunnin juna" on myös Satakunnan hanke. Pori-Rauma-Uki-Turku-Salo-Lohja-Espoo-Helsinki/Vantaa on ainut nopea reitti yhdistää Satakunta, Varsinais-Suomi ja Uusimaa/pk-seutu työssäkäyntialueeksi. Suurnopeusjuna on saatava Porista ja Raumalta Helsinkiin Turun kautta. Tunnin juna on tärkeä alku, minkä kaikki rahoituskanavat ja -mahdollisuudet on tutkittava ja hanke toteutettava seuraavassa hallitusohjelmassa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Tunnin juna on myös Satakunnan hanke
Pori-Turku -rata olisikin varsin hyödyllinen ja parantaisi kulkemista Turun ja Porin välillä. Pori-Helsinki -välin nopeuttamiseksi pääradan parantaminen olisi huomattavasti kustannustehokkaampi ja laajemmin Suomea hyödyttävä hanke. Olemassa olevan radan pituus on noin 320 kilometriä ja Kaustinin ehdottamalle reitille voisi teoriassa saada 300 kilometrin yhteyden, jonka toteuttaminen ei käytännössä olisi mahdollista.

Tunnin juna on hyvä hanke samoin pääradan kehittäminen, mutta suurnopeusjuna Porista Turkuun on jo haihattelua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Joo, asiaa Vornanen puhuu
Ihemetyttää kyllä tama turkulaisministerien ja muutenkin turkulaispoliitikkojen kunnianhimottomuus ja vätystely. Ei ihmekään, että Turku ei pärjää, kun poliitikot ovat tuollaisia surkimuksia :/
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Joo, asiaa Vornanen puhuu
Kyllä Turusta pääsee pois muuttamaan vähän hitaammallakin junalla, kun ei Turkuun tulijoita juurikaan ole niin koko rata on tarpeeton. Radat tehdään sinne missä niitä tarvitaan, Helsigistä Tampereelle ja takana koko Suomi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ikävä kyllä ei taida olla totta
Vornasen toivoisi olevan oikeassa. Tunnin juna on turhake. Valtava investointi siihen, että pieni sivuraide tulee 25 minuuttia nopeammaksi. Päärata ja Tallinnan tunneli ovat oikeasti tärkeimmät ratahankkeet Suomessa. Rahat niihin, jos halutaan investoinneille tuottoa.
Mutta ikävä kyllä Turun kaupungin ja maakuntaliiton sekä alueen poliitikot ovat ottaneet tämän fiksaatiokseen. Se on hokema, jolla halutaan näyttää, että osataan lobata. Oikeasti kannattaisi lobata saaristoa. Siellä on potentiaalia elinkeinoelämän kehitykseen ja maailmanlaajuisen imagon luomiseen. Liikennepuolella paikallisjunaliikenne ja Turun raitiotie taas ovat Tunnin junaa tärkeämpiä hankkeita. Mutta eihän niistä saa yhtä hyvää slogania kuin Tunnin juna, vaikka se todellinen matka-aika olisikin tunti 25 minuuttia.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ikävä kyllä ei taida olla totta
Samaa mieltä siitä ettei puolentoista tunnin juna, jota kutsutaan tunnin junaksi, tee kesää. Muuten ehdotuksesi saariston elinvoimasta ei sisällä mitään realismia saati faktaa. Turhaa höpinää.
Turun ja Helsingin välille pitää saada aito tunnin juna jolloin ne Turkulaiset jotka vielä haluavat tehdä töitä voivat käydä Helsingissä töissä tai opiskelemassa DI:ksi. Raitiotie ei tuo tänne pysyviä työpaikkoja, vetovoima ei kanna niin pitkälle.Tunnin junan ei edes tarvitse pysähtyä Salossa, he pääsevät tunnissa Helsinkiin muutenkin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.